Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

hELgenen

Om dette fortsetter er det vel flere som bør vurdere hotell i perioder.
Eventuelt ta fly nordover og leie et airbnb rom.

hELgenen

Sitat fra: arthur på søndag 21. august 2022, klokken 17:13
Ser at det her blir nevnt at et selskap som REC nå vil stoppe produksjon, muligens flytte denne til utlandet, og grunnen skal være de høye strømprisene vi har, men;

"Solcelleselskapet Rec Solar stanser produksjonen fra 3. september på grunn av de høye strømprisene, og de ansatte har fått permitteringsvarsler.

Sjef for selskapet, Jan Enno Bickers, har tidligere sagt at det var en uunngåelig beslutning. Men i vår takket eierne nei til tilbud om fastprisavtaler på strøm fra både Agder Energi og Statkraft.

– Vi strakk oss langt. Av konkurransehensyn vil jeg ikke si nøyaktig hva vi tilbød, men det lå mellom 50 og 60 øre per kilowattime, sier Agder Energis konsernsjef, Steffen Syvertsen, til Fædrelandsvennen.

– Men skal det bli en avtale, krever det at bedriftens eiere ønsker det. Og det gjorde de ikke, sier Syvertsen om Reliance Industries, som eies av indiske Mukesh Ambani."

Og denne eieren er vel nummer ti på listen over verdens rikeste?

Her kommer direktøren i Norge med noen tilsvar :

https://www.dn.no/energi/rec-solar/solceller/jan-christian-vestre/rec-solar-sjefen-om-fastprisavtale-pa-strom-ville-tatt-livet-av-hele-bedriften/2-1-1281948

Kort fortalt kan de ikke leve med 60 øre som langsiktig pris da konkurrentene har ca 40 øre.

Så da vet vi at i Kina kan man få strøm for ca 40 øre - og billigere arbeidskraft.
Renten gikk også ned der........

Motorwatt

Øystein Stray Spetalen: – Jonas Gahr Støre og andre politikere forvirrer folk med bortforklaringer om strøm

– Norsk vannkraft betyr ingenting

– Europa importerer hvert år en energimengde på ca 4.000 terawattimer (TWh) i form av naturgass. Av dette kommer i et normalår 2.000 TWh fra Russland. Norge leverer naturgass tilsvarende en energimengde på 1.000 Twh til Europa hvert år. Til sammenligning er eksporten av norsk vannkraftenergi gjennom kablene til Tyskland og England kun estimert til 15 TWh pr år. Altså ca 1,5 prosent av den energimengden Norge eksporterer i form av naturgass.

- Eksporten av norsk vannkraft betyr dermed ingenting for kraftbalansen i Europa. Vannkrafteksporten er rundt 1,5 prosent av energimengden Norge selger fra gasseksporten. Regnestykket viser at det beste Norge kan gjøre for å redusere energikrisen i Europa er å øke produksjonen og eksporten av naturgass og olje, mener Spetalen.

– Norge hjelper spekulanter

Spetalen er oppgitt over partilederdebatten i Arendal, der han mener at ledende politikere enten bevisst feilinformerer eller ikke besitter kunnskap om energisituasjonen i Europa til å kunne føre en saklig diskusjon.

– Det er på tide at Europa ber Norge kutte gassprisene

– Kunnskapen hos mediene om energi og energiproduksjon er dessverre så lav at de heller ikke kan medvirke til en faktabasert debatt, mener han.

– Prisen vi nå ser på strøm på det frie markedet skyldes ikke mangel på energi i Norge, men at utenlandske spekulanter må dekke inn sine shortposisjoner på strøm (altså at de har solgt strøm de ikke har). Nordmenn betaler skyhøye strømpriser for å hjelpe europeiske spekulanter og det er norske forbrukere som får regningen. De 15 TWh norsk vannkrafteksport hjelper ingen ting med å dekke inn de 1.000.1500 TWh Europa mangler pga mangel på russisk gass, sier han.

– Den store tabben er ikke at vi bygget de siste kraftkablene, men at Norge har tilsluttet seg EUs energibyrå Acer. Å ha kabler kan være smart – da kan vi importere strøm når det blåser i Europa og spare på vannkraften – og eksportere kraft når prisene er gunstige.

Skyver Putin for seg

Spetalen mener at løsningen er å regulere eksporten og importen og frikoble seg fra dagens markedspriser på de europeiske strømbørsene. Når norske politikere skylder på Putin, så er det kun for å dekke over sine egne feil, er hans oppfatning.

Høy inflasjon kan være en gavepakke: - Folk har glemt dette

– Politikerne snakker om Putin for å få søkelyset bort fra det som er viktig, nemlig at vi har underlagt oss EUs regler for elektrisitetsflyt. Det var en kjempetabbe, mener han.

– Jeg har god erfaring olje, gass, sol og hydrogen. Det blir for dumt når politikere mener at 10 TWh med ekstra vind eller bygging av solparker de neste 10 årene skal hjelpe på energibalansen for Norge og Europa. Norges beste bidrag dersom formålet er å bli mer uavhengig Russland, er å øke eksporten av naturgass.

Enorm profitt for offentlige kraftprodusenter

I dag koster strømmen i Sør-Norge nærmere 500 øre per kilowattime, mens produksjonsprisen er et sted mellom fem og ti øre. Selv om staten betaler tilbake rundt 40 milliarder kroner, så er det småtteri i forhold til fortjenesten stat og kommuner har på de ekstreme strømprisene.

15 terawattimer er det samme som 15 milliarder kilowattimer. Med en eksportpris på fem kroner, betyr det 75 milliarder kroner i året på eksporten.

Men de store pengene tjenes på at også norske bedrifter og husholdninger må betale ekstrempris for strøm fra de offentlige kraftprodusentene. I runde tall produserer stat og kommuner i Sør-Norge rundt 110 milliarder kilowattimer i året. Med dagens kraftpriser gir det en fortjeneste på godt over 200 milliarder kroner i året på strømsalget innenlands.

I tillegg kommer merverdiavgiften på 25 prosent, så det er enkel matematikk at stat og kommuner tjener grovt på de høye strømprisene, selv om noe betales tilbake.

Husholdningen i Sør-Norge brukte i fjor rundt 32 terawattimer, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.

Blir oppgitt over strømforklaringen

Spetalen blir helt oppgitt over bortforklaringene om at Norge må eksportere elektrisitet for å bidra til den europeiske mangel på strøm etter Vladimir Putins og Russlands invasjon av Ukraina.

– Norsk strøm betyr minimalt i forhold til energien vi eksportere via gass. Klarer vi bare å øke gasseksporten med 1,5 prosent, så betyr det like mye som all elektrisiteten vi eksporterer.

– Det er en bløff for å dekke over at politikerne gjorde en gigantisk tabbe ved å innordne seg Acer, sier Øystein Stray Spetalen til Nettavisen.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

stefse

Norge kan ikke gjøre noe med eksporten pga EØS hevder RME, som vi alt vet.
Greit vi har fått med oss at alt som står i EØS skal følges slavisk, men det kan vel ikke være forbudt å bruke fornuften av og til. EU skal få kraft om de trenger det, men akkurat nå trenger vi å fylle opp magasinene uten å gå konk. Så vær så snill pappa, bare denne ene gangen gjør et unntak, pleeaasse.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

arthur

Jøss, er vi i ferd med å gå konk?

"Norges handelsoverskudd var på 153,2 milliarder kroner i juli i år, viser ferske tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) mandag.

Både handelsoverskuddet og eksporten nådde ny toppnotering. Sist det ble satt eksportrekord, var i mars i år.

Handelsbalansen viser forholdet mellom verdien på importen til og eksporten fra Norge. Det ble importert varer for 75,8 milliarder kroner i juli, opp 16,7 prosent fra juli i fjor.

Det er først og fremst høyere priser som forklarer at importverdien økte, ifølge SSB. Ifølge deres tall økte importprisene med 18,4 prosent målt mot juli i fjor."

Dette må være en konkurs som mange misunner oss!  :laugh:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ingeniøren

Norske politikere bestemte for mange år siden at prisen skulle opp på strøm, for å skape grunnlag for å kunne bygge ut bl.a. hav vind og det grønne skiftet. Alt annet prate er bortforklaring. Og, det grønne skiftet koster, og vil koste oss mye mer, så det er bare å stramme livremma.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Strøm Tycoon

Sitat fra: hemi på søndag 21. august 2022, klokken 09:16
Slapp av, regjeringen sier vi får 90% strømstøtte nå. De har også fulgt med mye sier de, så full kontroll.

Kjenner desverre flere med fastprisavtaler som lar det gå sport i å bruke mest mulig, også sommer, men når støtteordningene premierer det, hva forventer man egentlig? fler er smarte og leier ut til folk som skal mine eksempelvis.

litt urelatert, men fikk tilbud på integrerte solceller til rett under 1m nå, så må nok litt i tenkeboksen før jeg trykker bestill der. spesielt siden vi trossalt skal få dekket 90% nå... host hark

Å ikke gjøre noe av det du skriver som eksempler.

Moas

Prognosen for 2023 er visstnok 5 kr / kWh i Norge. CO2  avgiften og skatt kommer i tillegg. Subsidiene vil samtidig redusere belastningen.
Dette blir dyrt for oss.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Strøm Tycoon

Sitat fra: Moas på mandag 22. august 2022, klokken 23:54
Prognosen for 2023 er visstnok 5 kr / kWh i Norge. CO2  avgiften og skatt kommer i tillegg. Subsidiene vil samtidig redusere belastningen.
Dette blir dyrt for oss.

I Europeisk sammenheng så slipper vi ganske billig unna, i andre land er de ikke like heldige, gassprisene er også skyhøye, så det blir dyrt å holde seg varm, og lage mat.

Orbit

5 kr/kWh tilsvarer 1,29 kr/kWh etter 90% strømstøtte over 70 øre. I tillegg kommer da nettleie, så ender opp rundt 2 kr/kWh totalt. Det burde fremdeles være store nok insentiver for å spare det en kan, samt investere i utstyr for å senke/styre forbruket.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektrolux

Sitat fra: Strøm Tycoon på mandag 22. august 2022, klokken 08:41
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 22. august 2022, klokken 08:04
Sitat fra: elektrolux på mandag 22. august 2022, klokken 05:09
Sitat fra: 26.000 kWh på lørdag 20. august 2022, klokken 16:46
Jeg har fastprisavtale og det kunne ikke finne meg inn å overdrive strømbruken. Jeg tror dette gjelder de fleste med denne type avtale. Kommer til å ha et normalt forbruk og har faktisk også kjøpt varmepumpe for noen år siden som har redusert forbruket.

Totalt sett er det vel ca. 4-5% som har fastprisavtale og mange har bundet til høye priser. 5% av f.eks. et totalforbruk på ca. 36 TWh utgjør 1,8 TWh forbruk ila. ett år.  Det gjelder strengt tatt enda færre abonnenter da mange med fastpris bor i områder med lav pris.

Enig. Men hadde jeg hatt en avtale som støttet opp om høyt forbruk ville jeg nok lagt ut en overføringskabel til naboen slik at begge hadde kommet godt uttav det.

Apropos, om jeg tar en skjøteledning og kobler i en kontakt hos naboen og så i en kontakt hos meg - hva skjer da ? Spesial-ledning med støpsel i hver ende  :)

Fatteren hadde flere slike. Med det sagt bruker jeg selv en slik i camperen når den lagres mellom bruk da jeg parkerer slik at det utvendige støpselet ikke nås og "landstrøm" må kobles via innvendig stikk.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

stefse

Sitat fra: Strøm Tycoon på mandag 22. august 2022, klokken 23:59
Sitat fra: Moas på mandag 22. august 2022, klokken 23:54
Dette blir dyrt for oss.

I Europeisk sammenheng så slipper vi ganske billig unna, i andre land er de ikke like heldige, gassprisene er også skyhøye, så det blir dyrt å holde seg varm, og lage mat.
Hvordan kan du mene det? Vi har et helt annet behov for elektrisitet, og strømprisen har oppført seg som et derivat av gassprisen, dvs. steget prosentvis mye mer. I tillegg kommer at Nordmenn er mye mer gearet mot strømprisen, siden vi knapt har andre energikilder, og bruker mer av den. Legg til temperatur/klima og Nordmenn er faktisk værre stilt enn mange andre land. Ja vi har fordelen av en rik stat, men vi får ikke lov av pappa i Brussel å la staten gripe inn med hensiktsmessige tiltak (i næringslivet ja), for da er det liksom skjev konkurranse mellom verkstedet i Maastrich og Bergen enda sistnevnte ligger på en helt annen breddegrad og må ha varme på hele året.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

zbk

Det er faktisk ikke strømprisen som hisser meg mest opp i denne situasjonen, men et par andre ting.

1. At siden jeg tilfeldigvis bor der noen idioter har lagt en kabel fra så skal jeg straffes hardere enn andre. Stortingspolitikere skulle alltid betalt landets høyeste pris uavhengig av bosted (helst uten støtte også  ;))

2. At nettleien øker pga større tap (prismessig) ved overføring. Det koster da f##n ikke mer å produsere strømmen enn det gjorde før.

3. Vi er uansett et piss i energihavet til Europa, så hvorfor skal vi over tid eksportere noe særlig mer enn vi importerer. Sett eksport/import til å balansere ca ut over noen år. Da kan vi være produksjonsbuffer uten at Europa kan tømme magasinene ukontrollert og det vil ikke være mulig å prematurt legge ned feks. kjernekraft før produksjonen er erstattet.

4. At det klages over at norsk forbruk er så høyt pr. husstand. Vi har jo blitt oppfordret til elbruk for oppvarming og bor et sted der det i stor grad er j¤%&#g kaldt om vinteren. Vi har også mye større andel eneboliger vs små leiligheter en mesteparten av Europa.

5. At enkelte partier virkelig viser hvor misunnelige de er på alle som tjener litt over snittet og tydeligvis mener at vi som har god, men ikke absurd høy, inntekt og en normal, eldre, enebolig skal straffes enda mer fordi vi kanskje bruker i overkant av 25KkWt pr år og ikke 15-20 som en mindre, moderne bolig kanskje bruker.

6. At det ennå er lov å bygge industribygg (og eneboliger, forsåvidt) uten at alle fornuftige tak dekkes med solceller.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Moas

Strømmen følger markedet, dvs. tilbud og etterspørsel. Norge, som en del av ett EU-marked, med 17 kraftkabler (den største går faktisk til Sverige via Halden), blir helt klart påvirket av dette. Med de kablene så blir våre strømpriser diktert av hva gassen koster i Tyskland, England m.m. Er gassen dyrere enn strøm, så ja, da kjøper europerne mer av norsk strøm.

Sverige og særlig Danmark, som transittland for Norsk strøm til Tyskland, tjener grådig på transittgebyrer. Ikke bare selger vi strøm billig til f.eks. Danmark, men vi må betale dem penger for å transportere den samme strømmen videre til Tyskland.

Den totale mengden med nettkapasitet via kablene er noe sånt som 9900 MWH. Jo større kapasitet, jo mer av strømmen blir solgt, fordi man kan.

Eneste måten å stoppe prisgaloppen er å koble ut, ned kapasiteten på kablene. Hvis vi f.eks. reduserer 50% av nettkapasiteten, så tipper jeg prisene fort faller på gammelt nivå.

Motargumentet mot å gjøre dette er fra lobbyen til Energi Norge er at beredskapen blir dårligere. Men det kan løses med å bygge ut mer fornybar energi kraftverk (solceller, vindkraft, pumpekraftverk etc.).

Merk at alle gode forslag blir raskt skudd ned at disse lobbyistene da de tjener seg søkkrike på dumme nordmenn.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

hELgenen

Sitat fra: arthur på mandag 22. august 2022, klokken 16:30
Jøss, er vi i ferd med å gå konk?

"Norges handelsoverskudd var på 153,2 milliarder kroner i juli i år, viser ferske tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) mandag.

Både handelsoverskuddet og eksporten nådde ny toppnotering. Sist det ble satt eksportrekord, var i mars i år.

Handelsbalansen viser forholdet mellom verdien på importen til og eksporten fra Norge. Det ble importert varer for 75,8 milliarder kroner i juli, opp 16,7 prosent fra juli i fjor.

Det er først og fremst høyere priser som forklarer at importverdien økte, ifølge SSB. Ifølge deres tall økte importprisene med 18,4 prosent målt mot juli i fjor."

Dette må være en konkurs som mange misunner oss!  :laugh:

Det er rett - pengene til staten flommer inn. Men som jeg har påpekt for sikkert 200 sider
i denne tråden - regjeringen mener dette er feil penger. Dette er nemlig penger som ikke kan brukes.
Så vi har den absurde situasjonen at staten flommer over av penger, men staten kan ikke bruke disse
i frykt for at de skal overopphete økonomien og gi et bidrag til ennå høyere renter.
Løsningen fra regjeringen på dette? Jo - stoppe  større samferdselsprosjekter, innføre arveavgift
og på alle mulige måter forsøke å skaffe tilveie pengene de trenger til egne prestisjeprosjekt
gjennom økte skatter og avgifter! Det er helt sant - det er faktisk slik de skal håndtere dette.

Hvem er så tapere og vinnere her? Jo - "vinnerene" - om det kan kåres noen her overhodet -
er de som har gått til banken siste 20 år og lånt det banken mener
de kan låne og brukt pengene på alt fra bolig,hytter,bil til turer, fest og fyll. Tapere? Jo - de som har vært forsiktig
med pengebruk,lånt kun etter behov og kanskje jobbet seg ut av gjelden til å bli formuende.

Jeg er selv en "taper" her fordi jeg sa nei til mange millioner i lån banken prøvde å pushe på meg i sin tid.
Husker godt samtalen med banken, DNB, der jeg hadde bedt om X kroner til byggelån, kom kundeveilederen i banken og spurte om jeg ikke ville ha noen milloner til - så kunne jeg kjøpe hytte og ny bil også. Det høres villt ut, men slik var det faktisk. Samfunnet har jo hele tiden vært ute etter at vi alle skal "bruke" så mye som mulig - gjerne bygge ned skog og fjell  i samme slengen.

Det er jo også løsningen alle politikere kommer med på strømkrisen - nemlig, bygge ned ennå mer......Nå kaller
de dette , utrolig nok, det grønne skiftet.!

Forskjellen nå er at vi også skal bygge for EU - altså ikke bare strøm til hytter og hus i Norge, men også til forbruk i EU.

Men tilbake til vinnere og tapere. De som får det tøffest er uansett "vinnerene" - de vil merke økte priser,skatter og avgifter de også -
og der er jo utgangspunktet dårligere. Så jeg tviler sterkt på at Støre får så mange nye velgere fremover når regningene kommer.

Hva kunne regjeringen i stedet ha gjort? Jo - de kunne sagt opp Acer avtalen og gått inn og laget bilaterale avtaler på de største utenlandsforbindelsene. Det høres jo kanskje litt drastisk ut - men fakta er at slik var det tidligere f.eks med kablene til Danmark og Sverige - og det fungerte bra! Poenget er at ved å gjøre dette har man kontroll på hvor mye som importeres og eksporteres -  og alt kan tilpasses ut fra den energi situasjonen landet er i. I dag er eneste mekanisme pris.  Mao. skal man stoppe eksport og redde vannet man har så må man rett og slett komme med krav til minimumsfylling. Og hva skjer da? Jo prisen på kraften går ennå mer til himmels. Det er hele bakgrunnen for at vi nå ser at prisene går opp. Aktørene i Norge må holde igjen
vann og skal de klare det må de nesten prise vannet så høyt at de ikke får kjøring på stasjoner tilknyttet vassdragene de vil spare i.

Og når markedet er 100% fritt uten flaskehalser - som jo er det endelige målet til EU - så vil jo ALL kraften selges til høystbydene. Hva da med Norge? Her er behovet størst pr innbygger da vi både har klima og infrastruktur som er MER avhengig av elektrisitet enn øvrige land i EU
(jeg har kommet med bevis på dette tidligere i tråden - så går ikke inn på dette igjen). Norge vil bli sittende igjen som en råvare leverandør på elektrisitet. Flere bedrifter vil ikke se på kraftpris som et element å regne med - den er jo pr. def lik over hele EU - dermed
blir det tilgang til markedet, arbeidskraft, veier,annen infrastruktur og skattepolitikk som avgjør hvor man vil etablere seg.

Norge har fra naturen sin side fått utdelt et gullkort som en kan velge å bruke for å bygge landet til beste for egne innbyggere -
eller man kan skusle det bort og selge råvaren på rot til utlandet slik f.eks Russland har gjort. Russland er nemlig også et land
med ekstreme naturressurser som landets ledere har valgt å selge på rot til beste for et lite mindretall -
det er den veien Norge sakte men sikkert beveger seg i også. Olje og Gass har vi så mye av at det MÅ vi eksportere, men elektrisitet
har vi egentlig ikke så mye av - men den vi har er billig å produsere. Og gjennom å knytte seg sterkere til EU vil vi gi
EU tilgang til mer av denne energien til samme pris som for egne innbyggere. Og via ACER overlate hele pris kontrollen til EU.

Jeg har egentlig fått mer og mer sans for argumentasjonen til kaptialisten Spetalen :

https://www.nettavisen.no/okonomi/oystein-stray-spetalen-jonas-gahr-store-og-andre-politikere-forvirrer-folk-med-bortforklaringer-om-strom/s/5-95-613265

Jeg ser han også frykter de langsiktige virkningene av f.eks ACER avtalen - og jeg må faktisk si meg enig i dette.

Hadde vi hatt full forhandlingsrett over import/eksport kapasitet så hadde vi ikke vært like hardt rammet av EU sin energikrise og behovet
for strømpakker hadde trolig ikke vært tilstede. Du hadde ikke hatt bedrifter som nervøst flyr rundt og lurer på om de overlever.
Vi hadde hatt full "pris" kontroll på kraft uten stor smitte fra EU  og vi hadde sluppet å lage spesial ordninger til ulike grupper...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA