Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: filtvet på onsdag 10. august 2022, klokken 08:17
Hvorfor vil vi gå til planstyring og kommunisme? Skal "noen" høyt oppe i EU bestemme alt uten at vi innbyggere har noen som helst påvirkning?

Tja - noen hard core kapitalister mener det ville være bedre å IKKE koble seg på et felles kraftmarkedet i EU:

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/kapitalismen-fungerer-ikke/76850301


02jan

Godt spørsmål, ang. 11 åring som nå er 12, var det tøffere for han å være i barnehage for han i ukomfortabel innevarme.
Er det særlig mer en 21 grader i stua er det for varmt (for oss). Ikke uvanlig at gjester (som har vært her før) har med seg inne sko.

Riktig papir og skjerm blir iskaldt på hendene i 15 grader. Det var min iver etter å redusere strømforbruket, som gikk litt galt. Ble tatt på senga at det kulden ute tok tak i huset allerede midt av desember, dvs den lå flatt på ca -15 mens den normalt ville ha svingt litt. Holdt igjen vedfyring da jeg forventet kald januar , som ikke kom.

Julaften var vi ute på dagen og det ble for sent å fyre opp.

Normalt er kuldeperiodene i januar/feb , den kom ikke. Med fasit idag hadde det vært nok å fyre litt dagtid/ettermidag i jøtul ovnen.
Har måtte fyre i ovnen i kuldeperiode , som også kan ligge 10-15 dager -20 til -30 grader, for å hjelpe varmepumpen.

Siemens ovnene jeg bruker nå 500w kjøkken og 1500w stue fungerte fint, og deilig med lydløs varme. Men vurdere ny løsning annen type pumpe varme i gulv (vann).




Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

engolf

Sitat fra: stefse på tirsdag 09. august 2022, klokken 23:28
Med det som foregår og kommer frem, heller jeg mer og mer til løsningen at de siste utenlandskablene skal stenges midlertidig, og kun åpnes hvis det erklæres nødsituasjon på den ene eller andre siden av grensen.
Da vil vi sannsynligvis raskt få en normalisering av prisene, samtidig som hensynet til akutte behov ivaretas.
Pr. nå ivaretas ingen behov. Alle plages med høy pris og magasinene er ikke klare til å hjelpe Europa i vinter heller, fordi smartingene tappet ut nesten alt i den tro at det vil være mulig å importere tilbake hvis det ble behov. Det er både dårlig business og dårlig politikk.

I stort sett hela europa befinner sig i en nödsituation (brist på energi), och det finns ingen lösning i sikte. Nej, kablarna till Tyskland och England måste bort, först kanske då blir det stabilitet i strömpriserna. Jag vill inte ens tänka på priserna vi kommer uppleva denna vinter...:(

arthur

Å stoppe overføring av kraft til Europa i vinter vil muligens medføre noe lavere strømpriser i Norge noe som ikke minst staten vil nyte godt av da de vil spare 90% av effekten denne stengningen vil medføre. Resten av Europa vil oppleve høyere priser, men hvem bryr seg om resten av verden så lenge "Toten"......

Kanskje resten av verden skulle innføre stopp i all eksport av matkorn til Norge? Eller gud hjelpe meg,  rødvin?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

filtvet

Tror de fleste kan overleve en vinter uten rødvin ja. Uten varme er nok en annen greie.

daktari

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dnxJp1/nytt-anslag-staten-har-tjent-27-milliarder-ekstra-paa-stroemkrisen-hittil-i-aar

Da har vi tallene:
-11 mrd i strømstøtte
+11 mrd i mva.
+2 mrd i økt skatt fra kraftverk
+25 mrd i økt inntekt fra strøm (statlige kraftverk)
+25 mrd i økt inntekt fra strøm (kommunalt eide kraftverk)

Så vi blir rett og slett skvist, melket, most. Ikke rart ingen vil gjøre noe. Drypper mye bonuser på mange klokkere med slike inntekter.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: arthur på onsdag 10. august 2022, klokken 19:51
Kanskje resten av verden skulle innføre stopp i all eksport av matkorn til Norge? Eller gud hjelpe meg,  rødvin?

EU er ganske så proteksjonistisk det også :

https://www.politico.eu/article/european-protectionism-trade-technology-defense-environment/

Videre har jo EU lett akseptert at land for land kan håndtere energikrisen ved å legge på ulike restriksjoner på bruk og eksport av f.eks Gass slik at gasslagrene kan økes innad i EU. Derimot har de ikke gått ut og sagt det samme vedrørende vannmagasiner. Hadde Norge gått inn og stengt kablene og så brukt argumentasjonen på at vannmagasinene må opp hadde det fort blitt et rent he...mhp. ACER. Det er jo derfor regjeringen IKKE stenger kablene, men ber produsentene selv redusere produksjonen og således dytter prisen opp i EU nivå for å stoppe eksporten på den måten. 

Vannkraft kan ikke håndteres som en hvilken som helst annen vare på lik linje med f.eks gass for Norge  - det er jo her den store utfordringen ligger.

RJK

Sitat fra: filtvet på onsdag 10. august 2022, klokken 19:59
Tror de fleste kan overleve en vinter uten rødvin ja. Uten varme er nok en annen greie.
Er de gal, min gode mann. Hva skal fiffen drikke da? Øl?

Næi, nu står ikke verden til påske...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på onsdag 10. august 2022, klokken 20:09
Sitat fra: filtvet på onsdag 10. august 2022, klokken 19:59
Tror de fleste kan overleve en vinter uten rødvin ja. Uten varme er nok en annen greie.
Er de gal, min gode mann. Hva skal fiffen drikke da? Øl?

Næi, nu står ikke verden til påske...

Er glad jeg ikke drikker noe annet enn vann,melk, brus og juice. Alt jeg trenger er vann..gjerne mer vann i magasinene også..

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på onsdag 10. august 2022, klokken 20:04
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dnxJp1/nytt-anslag-staten-har-tjent-27-milliarder-ekstra-paa-stroemkrisen-hittil-i-aar

Da har vi tallene:
-11 mrd i strømstøtte
+11 mrd i mva.
+2 mrd i økt skatt fra kraftverk
+25 mrd i økt inntekt fra strøm (statlige kraftverk)
+25 mrd i økt inntekt fra strøm (kommunalt eide kraftverk)

Så vi blir rett og slett skvist, melket, most. Ikke rart ingen vil gjøre noe. Drypper mye bonuser på mange klokkere med slike inntekter.

Ja, det er jo helt sinnsykt. Er jo nærmere 6000 per person inkl barn så langt i år.
Tesla Model Y                         2021-

Egil Fonn

Ekstrem forskjell på nord og sør nå. Dagens spottpris er 0,6 øre i nord og 434,62 øre i sør. Altså 724,36 ganger så dyr i sør. Fulle vannmagasin og mye vind i nord mot lav vannfylling og lite vind i sør er en del av forklaringen. Bor selv i nord, skulle gjerne byttet en del av den billige strømmen mot en periode med sol, tørt og varmt vær :)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

stefse

Sitat fra: engolf på onsdag 10. august 2022, klokken 19:35
Sitat fra: stefse på tirsdag 09. august 2022, klokken 23:28
Med det som foregår og kommer frem, heller jeg mer og mer til løsningen at de siste utenlandskablene skal stenges midlertidig, og kun åpnes hvis det erklæres nødsituasjon på den ene eller andre siden av grensen.
Da vil vi sannsynligvis raskt få en normalisering av prisene, samtidig som hensynet til akutte behov ivaretas.
Pr. nå ivaretas ingen behov. Alle plages med høy pris og magasinene er ikke klare til å hjelpe Europa i vinter heller, fordi smartingene tappet ut nesten alt i den tro at det vil være mulig å importere tilbake hvis det ble behov. Det er både dårlig business og dårlig politikk.

I stort sett hela europa befinner sig i en nödsituation (brist på energi), och det finns ingen lösning i sikte. Nej, kablarna till Tyskland och England måste bort, först kanske då blir det stabilitet i strömpriserna. Jag vill inte ens tänka på priserna vi kommer uppleva denna vinter...:(

Det er misbruk av konseptet om de erklærer nødsituasjon i ordets rette forstand nå. Nød betyr akutt fare for liv og helse, ikke at fabrikken til Helmut må betale mye for strømmen i sommerhalvåret.
Derfor mener jeg det rette er å stenge kablene nå, for å være klar til å åpne igjen på kort varsel dersom det skulle bli akutt fare for liv og helse. ACER og den suppa der har gjort seg ekstremt upopulære i Norge, og det har vist seg at markedet ikke fungerer verken til Europa eller Norges beste. Dersom et rigid regelverk skal trumfe sunn fornuft vil ikke dette overleve lenge i Norge. Da tror jeg faktisk at det tross alt sterke demokratiet vi har i Norge vil komme reelt på banen og ikke bare la seg skalte og valte av dårlig ledelse, om det så er inn eller utlendinger som står for den.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

hELgenen

Sitat fra: Egil Fonn på torsdag 11. august 2022, klokken 08:53
Ekstrem forskjell på nord og sør nå. Dagens spottpris er 0,6 øre i nord og 434,62 øre i sør. Altså 724,36 ganger så dyr i sør. Fulle vannmagasin og mye vind i nord mot lav vannfylling og lite vind i sør er en del av forklaringen. Bor selv i nord, skulle gjerne byttet en del av den billige strømmen mot en periode med sol, tørt og varmt vær :)

Bare reise sørover på en ferie eller helgetur det - velkommen skal du være!

ToWalkOrDrive

#3553
Oh my Dji ....ser at USA akkurat er i ferd med å innføre mer økonomisk støtte til strømsparingstiltak (som en del av anti-inflasjon) enn det Norge noen gang har vært i nærheten av. Det er jo genialt...da får en jo i både pose og sekk - samfunnet bruker mindre strøm og innbyggerne betaler mindre.

- opp til $8000 i rabatt på varmepumper for kjøling og varming av hus
- opp til $1750 i rabatt på varmepumper for varming av varmtvann...finnes det i det hele tatt slike varmtvannstanker i Norge? Vet det er på tørketromler.
- opp til $840 på varmepumpe tørketrommel for klær
- opp til $4000 i rabatt på nytt sikringsskap for å støtte alle disse nye elektriske apparatene
- opp til $1600 i rabatt på isolering og tetting av hus for å redusere varmetap

- Skattefradrag for kjøp av vinduer og dører som er mer energieffektive.

- For å motta støtte kan ikke husholdningen tjene mer enn 150% av medianen i boligområdet.

Dette er jo helt sinnsykt bra. Vil jo kunne redusere energiforbruket enormt. Jeg fatter ikke hvorfor nordmenn ikke kan få støtte fra Enova på rimelige luft-luft varmepumper. I dag er det kun varmepumper hvor du må grave langt ned i bakken for å få støtte.

Mange av disse tiltakene ville vært perfekt for kalde Norge.
https://electrek.co/2022/08/08/climate-act-energy-bills/
Tesla Model Y                         2021-

Merce

#3554
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 11. august 2022, klokken 12:01
Dette er jo helt sinnsykt bra. Vil jo kunne redusere energiforbruket enormt. Jeg fatter ikke hvorfor nordmenn ikke kan få støtte fra Enova på rimelige luft-luft varmepumper. I dag er det kun varmepumper hvor du må grave langt ned i bakken for å få støtte.

Jo, det tror jeg du skjønner  ;D

Du vet like godt som meg hvor mye staten soper inn på strømsalg.

F eks kunne store deler av privat forbruk vært vært dekket av private solcelleanlegg som trolig ville blitt realisert i stor grad dersom støtten hadde vært god nok. Men, lite elavgift og mva på egenprodusert strøm..............

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA