Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: stefse på tirsdag 12. juli 2022, klokken 16:36
Dere har gode poenger, men statsapparatet er nå rigget slik at default praksis = det som står i EU direktivene. Hvis en skal avvike fra det, blir det omtrent som å opponere, selv om det finnes gode argumenter. Svært få politikere gjør det, og ihvertfall ingen i regjeringsposisjon. Og selv om folket krever det, tar de heller på seg oppgaven med å "oppdra" velgerne, og kanskje i kombinasjon med å "unndra" sannheten.
Beslutningsvegring og handlingslammelse har plaget spesielt AP siden 90'tallet og kommer ikke som noen bombe, hvilket jeg påpekte i forumet forut for valget. De er vel i god gang med å fylle ut på lista sitert nedenfor allerede.

En annen ting er at det ikke rammer økonomisk i dag, men når man ser litt lenger fremover er det ikke sikkert at arbeidsplassen din er like konkurransedyktig i dag som den har vært de siste 40 år pga strømprisene.


Sitat fra: stefse på mandag 19. april 2021, klokken 11:15
Sitat fra: daktari på søndag 18. april 2021, klokken 12:12
Nedstemmende fra Ap. Kanskje noen har sett nøye på hva som skjedde på landsmøtet?

Fritt frem for distriktene ønsker, drit i lokalmiljøet til bybefolkningen. Solidaritet kalles visst det...
https://www.nrk.no/ytring/fem-punkter-om-aps-landsmote-1.15460451

Håper Elbilforeningen lager en valg-oversikt for oss etterhvert.
AP utviser maktarroganse FØR de har vunnet valget :laugh: Det ser vi jo bla. med rusreformen.
Jeg er ikke direkte motstander av grunnsteinene i politikken, men herregud så morsomt det hadde vært om Støre og co. gikk på en nesestyver og tapte.

Etter AP-valget får vi:

- Løftebrudd i kjent stil, med bortforklaringer og svadaprat innlært av medierådgivere
- Maktarroganse
- Ansvarsfraskrivelse kombinert med beslutningsvegring og tidvis handlingslammelse
- Nepotisme
- Fremdeles overdreven EU servilitet, glem at SP får gjort særlig annet enn litt__mer_penger_til_bøndene tiltak.
- Intern krangel mellom partiene og hestehandel med ineffektiv symbolpolitikk som resultat
- Mer skatt både på arbeid og arbeidende kapital
- Kapitalflukt, få har forståelse for internasjonal finans, spesielt på det som nå kommer
- "Regjeringsstørrelse" på elbilbatteri, på samme måte som regjeringsmotoren 1,9 TDi var i sin tid
- Strupning av tilførsel av elbiler på influencer-nivå. Vi risikerer å få en elite som skal vise sin rikdom med en siste runde med fossilbiler istedet.
- Problemer med å få bygd ut tiltrengte transportkorridorer og utbedret dårlige veier, grunnet nevnt hestehandel med MDG+SV. Dette vil føre til forsinkelser på veiprosjekt.
- Lavere hastighet på, eller "reversering" av reformer som skal tøyle offentlige utgifter

Tenker også at etter valget vil rett og slett hele den politiske arenaen bli mer fortusigbar og lite interessant.
Du traff bra på spådommene fra i fjor!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på onsdag 13. juli 2022, klokken 09:02
@Ketill Jacobsen - takk for ditt positive innlegg og da håper jeg vi kan legge denne bak oss og gå videre på en konstruktiv måte.  Ha en fin dag! :+1:

Setter stor pris på ditt svar her. Det er realt av deg. God sommer til deg og all andre på forumet!

stefse

Sitat fra: daktari på onsdag 13. juli 2022, klokken 21:11
Du traff bra på spådommene fra i fjor!
Takk! 18 April, et halvår før valget, spådde jeg altså både valgresultatet, og resultatet av valget  ;D

Mulig jeg har noen fordeler fordi jeg jobber endel med analyse, men det kan også være en forbannelse noen ganger å vite at ting som kommer til å bli uheldig likevel skje, og gå sin gang.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Ketill Jacobsen

Sitat fra: stefse på tirsdag 12. juli 2022, klokken 16:36
Dere har gode poenger, men statsapparatet er nå rigget slik at default praksis = det som står i EU direktivene. Hvis en skal avvike fra det, blir det omtrent som å opponere, selv om det finnes gode argumenter. Svært få politikere gjør det, og ihvertfall ingen i regjeringsposisjon. Og selv om folket krever det, tar de heller på seg oppgaven med å "oppdra" velgerne, og kanskje i kombinasjon med å "unndra" sannheten.
Beslutningsvegring og handlingslammelse har plaget spesielt AP siden 90'tallet og kommer ikke som noen bombe, hvilket jeg påpekte i forumet forut for valget. De er vel i god gang med å fylle ut på lista sitert nedenfor allerede.

En annen ting er at det ikke rammer økonomisk i dag, men når man ser litt lenger fremover er det ikke sikkert at arbeidsplassen din er like konkurransedyktig i dag som den har vært de siste 40 år pga strømprisene.


Sitat fra: stefse på mandag 19. april 2021, klokken 11:15
Sitat fra: daktari på søndag 18. april 2021, klokken 12:12
Nedstemmende fra Ap. Kanskje noen har sett nøye på hva som skjedde på landsmøtet?

Fritt frem for distriktene ønsker, drit i lokalmiljøet til bybefolkningen. Solidaritet kalles visst det...
https://www.nrk.no/ytring/fem-punkter-om-aps-landsmote-1.15460451

Håper Elbilforeningen lager en valg-oversikt for oss etterhvert.
AP utviser maktarroganse FØR de har vunnet valget :laugh: Det ser vi jo bla. med rusreformen.
Jeg er ikke direkte motstander av grunnsteinene i politikken, men herregud så morsomt det hadde vært om Støre og co. gikk på en nesestyver og tapte.

Etter AP-valget får vi:

- Løftebrudd i kjent stil, med bortforklaringer og svadaprat innlært av medierådgivere
- Maktarroganse
- Ansvarsfraskrivelse kombinert med beslutningsvegring og tidvis handlingslammelse
- Nepotisme
- Fremdeles overdreven EU servilitet, glem at SP får gjort særlig annet enn litt__mer_penger_til_bøndene tiltak.
- Intern krangel mellom partiene og hestehandel med ineffektiv symbolpolitikk som resultat
- Mer skatt både på arbeid og arbeidende kapital
- Kapitalflukt, få har forståelse for internasjonal finans, spesielt på det som nå kommer
- "Regjeringsstørrelse" på elbilbatteri, på samme måte som regjeringsmotoren 1,9 TDi var i sin tid
- Strupning av tilførsel av elbiler på influencer-nivå. Vi risikerer å få en elite som skal vise sin rikdom med en siste runde med fossilbiler istedet.
- Problemer med å få bygd ut tiltrengte transportkorridorer og utbedret dårlige veier, grunnet nevnt hestehandel med MDG+SV. Dette vil føre til forsinkelser på veiprosjekt.
- Lavere hastighet på, eller "reversering" av reformer som skal tøyle offentlige utgifter

Tenker også at etter valget vil rett og slett hele den politiske arenaen bli mer fortusigbar og lite interessant.

Om det var Høyre og co som hadde vunnet valget, så ville mange av punktene passe på dem også. Horoskop pleier ofte å stemme veldig bra (det er ofte noen sannhet i det meste). Å gjette riktig på at  at typiske saker for Ap, Sp og venstresiden blir fulgt opp og gjennomført er vel heller ingen overraskelse. Skjønt det overasker meg litt at regjeringen er så klar i sin dreining i mange saker til tross for på "den en siden og på den andre siden" Jonas Gahr Støre. At regjeringen har sting var en positiv overraskelse!

Men det står stadig igjen å komme med kraftige tiltak mot det stadige økede forskjellen det er mellom folk. Arveavgift må komme snart som et viktig tiltak. 

Den vanvittige strømpolitikken basert på at strøm er som en vare blant alle andre og forsterket av et kasinobasert markedssystem (representert ved Nord Pool) må snarest kasseres.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 13. juli 2022, klokken 23:57
Sitat fra: stefse på tirsdag 12. juli 2022, klokken 16:36
Dere har gode poenger, men statsapparatet er nå rigget slik at default praksis = det som står i EU direktivene. Hvis en skal avvike fra det, blir det omtrent som å opponere, selv om det finnes gode argumenter. Svært få politikere gjør det, og ihvertfall ingen i regjeringsposisjon. Og selv om folket krever det, tar de heller på seg oppgaven med å "oppdra" velgerne, og kanskje i kombinasjon med å "unndra" sannheten.
Beslutningsvegring og handlingslammelse har plaget spesielt AP siden 90'tallet og kommer ikke som noen bombe, hvilket jeg påpekte i forumet forut for valget. De er vel i god gang med å fylle ut på lista sitert nedenfor allerede.

En annen ting er at det ikke rammer økonomisk i dag, men når man ser litt lenger fremover er det ikke sikkert at arbeidsplassen din er like konkurransedyktig i dag som den har vært de siste 40 år pga strømprisene.


Sitat fra: stefse på mandag 19. april 2021, klokken 11:15
Sitat fra: daktari på søndag 18. april 2021, klokken 12:12
Nedstemmende fra Ap. Kanskje noen har sett nøye på hva som skjedde på landsmøtet?

Fritt frem for distriktene ønsker, drit i lokalmiljøet til bybefolkningen. Solidaritet kalles visst det...
https://www.nrk.no/ytring/fem-punkter-om-aps-landsmote-1.15460451

Håper Elbilforeningen lager en valg-oversikt for oss etterhvert.
AP utviser maktarroganse FØR de har vunnet valget :laugh: Det ser vi jo bla. med rusreformen.
Jeg er ikke direkte motstander av grunnsteinene i politikken, men herregud så morsomt det hadde vært om Støre og co. gikk på en nesestyver og tapte.

Etter AP-valget får vi:

- Løftebrudd i kjent stil, med bortforklaringer og svadaprat innlært av medierådgivere
- Maktarroganse
- Ansvarsfraskrivelse kombinert med beslutningsvegring og tidvis handlingslammelse
- Nepotisme
- Fremdeles overdreven EU servilitet, glem at SP får gjort særlig annet enn litt__mer_penger_til_bøndene tiltak.
- Intern krangel mellom partiene og hestehandel med ineffektiv symbolpolitikk som resultat
- Mer skatt både på arbeid og arbeidende kapital
- Kapitalflukt, få har forståelse for internasjonal finans, spesielt på det som nå kommer
- "Regjeringsstørrelse" på elbilbatteri, på samme måte som regjeringsmotoren 1,9 TDi var i sin tid
- Strupning av tilførsel av elbiler på influencer-nivå. Vi risikerer å få en elite som skal vise sin rikdom med en siste runde med fossilbiler istedet.
- Problemer med å få bygd ut tiltrengte transportkorridorer og utbedret dårlige veier, grunnet nevnt hestehandel med MDG+SV. Dette vil føre til forsinkelser på veiprosjekt.
- Lavere hastighet på, eller "reversering" av reformer som skal tøyle offentlige utgifter

Tenker også at etter valget vil rett og slett hele den politiske arenaen bli mer fortusigbar og lite interessant.

Om det var Høyre og co som hadde vunnet valget, så ville mange av punktene passe på dem også. Horoskop pleier ofte å stemme veldig bra (det er ofte noen sannhet i det meste). Å gjette riktig på at  at typiske saker for Ap, Sp og venstresiden blir fulgt opp og gjennomført er vel heller ingen overraskelse. Skjønt det overasker meg litt at regjeringen er så klar i sin dreining i mange saker til tross for på "den en siden og på den andre siden" Jonas Gahr Støre. At regjeringen har sting var en positiv overraskelse!

Men det står stadig igjen å komme med kraftige tiltak mot det stadige økede forskjellen det er mellom folk. Arveavgift må komme snart som et viktig tiltak. 

Den vanvittige strømpolitikken basert på at strøm er som en vare blant alle andre og forsterket av et kasinobasert markedssystem (representert ved Nord Pool) må snarest kasseres.

Veldig mange treffende punkter, som ville vært en del annerledes med fortsatt Høyre-regjering. Det at AP lar bedriftene i stikken med el-avgift på 2-3 kroner gjennom å gi null støtte hadde neppe Høyre vært med på, ref Høyres forslag til å gi 2 milliarder i strømstøtte til små bedrifter: https://e24.no/olje-og-energi/i/k61p2j/hoeyre-foreslaar-2-milliarder-kroner-i-stroemhjelp-til-smaabedrifter

Høyre ville neppe reversert sine egne reformer. F.eks. Domstolreformen, som fagmiljøene selv synes var en strålende idè, og var i mot reversering. Vil koste 37 millioner i året + 70 mill i engangskost... https://www.aftenposten.no/norge/i/qWb7WE/regjeringen-vil-reversere-domstolsreform-tross-massiv-motstand-det-blir-en-vanvittig-jobb

Høyre ville neppe invitere en ekstern organisasjon til å diktere sin egen politikk. Har sett stor innblanding fra LO før, men etter at Peggen Hessen Følsvik ble leder fra LO, og Støre statsminister, så har jeg aldri sett tilsvarende tukling med demokratiet...særlig med tanke på alle milliardene i LO-støtte til AP.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7da3L8/lo-lederen-derfor-maa-sv-maa-inn-stoeres-regjering
Jeg kritiserer ikke Følsvik for dette (hun må jo bare kjøre på), men mer at det blir tillatt og at det er 3 stk fra LO i AP's sentralstyre, samtidig som de håver inn medlemsavgift fra medlemmene (som har en del høyre-velgere), samtidig som de gir pengestøtte til AP, samtidig som AP gir ekstra skattefradrag til organiserte.

La og merke til at Vedum var livredd for EU/EØS, og trodde han ikke fikk lov å gi mer lønnsstøtte. Følte at Høyre-regjeringen visste mer hva regler som var gjeldende. https://frifagbevegelse.no/nyheter/eosavtalen-stopper-en-bedre-lonnsstotteordning-hevdet-vedum-det-stemmer-ikke-hevder-eosovervakeren-6.158.840771.a6727a8d92

AP reverserer sammenslåinger av fylker og kommuner. AP-ordføreren i Kristiansand er i sjokk over egen regjering
https://www.dagbladet.no/meninger/na-reverserer-vi-landet/76300190

AP følger situasjonen nøye, og håper at strømselskapene ikke eksporterer mye. Håper de er kjempesnille. Håper at de ikke benytter seg av mulighetene til å tjene penger....gjør ingen ting....
https://www.nettavisen.no/okonomi/full-eksport-tross-vannmangel-na-har-statnett-slatt-alarm/s/5-95-551203

AP og SV enige om å nedskalere motorveiprosjekter. Mens Høyre mener det er viktig at folk ikke blir drept på veiene i Norge, og at personer og varer i distriktene skal komme fort frem, så vil AP og SV lage smalere veier.
https://www.nettavisen.no/norsk-politikk/motorvei/veibygging/na-kan-motorveiene-bli-krympet-nesten-ikke-til-a-fatte/s/5-95-530456

Så, nei....det ville ikke blitt likt om Høyre fortsatte å  bygge landet....
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

THE

Sitat fra: stefse på onsdag 13. juli 2022, klokken 22:05
Sitat fra: daktari på onsdag 13. juli 2022, klokken 21:11
Du traff bra på spådommene fra i fjor!
Takk! 18 April, et halvår før valget, spådde jeg altså både valgresultatet, og resultatet av valget  ;D

Mulig jeg har noen fordeler fordi jeg jobber endel med analyse, men det kan også være en forbannelse noen ganger å vite at ting som kommer til å bli uheldig likevel skje, og gå sin gang.

Her er min spådom for regjeringen. Riktignok ikke et halvt år før valget, og med færre punkter, men synes jeg har truffet ganske bra også.
Sitat fra: THE på tirsdag 07. september 2021, klokken 09:12
Det eneste som er sikkert er at det blir politisk kaos etter valget. Venstresiden klarer ikke å etablere et regjeringsalternativ som er enige om en eneste sak. Det er godt mulig de må ha med både SP, Rødt og MDG i samarbeidet, og det er vel bare å se i partiprogrammene for å se at de ikke har en eneste felles kjernesak.

Det jo mindre forskjell mellom Høyre og AP enn mellom SP, Rødt og MDG.

Kanskje den ene tingen venstresiden de klarer å bli enige om er å innføre moms på dyre elbiler?

Slik jeg ser det så er det mest positive med Ap/Sp regjeringen at Sp klarer å begå politisk selvmord. Håper de havner langt under sperregrensa ved neste valg, noe som ender opp i interne stridigheter, splitting av partiet og en endelig slutt på Sp for all framtid. Etter 2025 er eneste spor vi finner av Vedum forhåpentligvis noen morsomme YT-videoer med latteren hans... Blir nok mye å ta tak i for neste regjering som skal rydde opp etter Støre, Vedum & co.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Vurderer en elbil

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 14. juli 2022, klokken 08:47
Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 13. juli 2022, klokken 23:57
Sitat fra: stefse på tirsdag 12. juli 2022, klokken 16:36
Dere har gode poenger, men statsapparatet er nå rigget slik at default praksis = det som står i EU direktivene. Hvis en skal avvike fra det, blir det omtrent som å opponere, selv om det finnes gode argumenter. Svært få politikere gjør det, og ihvertfall ingen i regjeringsposisjon. Og selv om folket krever det, tar de heller på seg oppgaven med å "oppdra" velgerne, og kanskje i kombinasjon med å "unndra" sannheten.
Beslutningsvegring og handlingslammelse har plaget spesielt AP siden 90'tallet og kommer ikke som noen bombe, hvilket jeg påpekte i forumet forut for valget. De er vel i god gang med å fylle ut på lista sitert nedenfor allerede.

En annen ting er at det ikke rammer økonomisk i dag, men når man ser litt lenger fremover er det ikke sikkert at arbeidsplassen din er like konkurransedyktig i dag som den har vært de siste 40 år pga strømprisene.


Sitat fra: stefse på mandag 19. april 2021, klokken 11:15
Sitat fra: daktari på søndag 18. april 2021, klokken 12:12
Nedstemmende fra Ap. Kanskje noen har sett nøye på hva som skjedde på landsmøtet?

Fritt frem for distriktene ønsker, drit i lokalmiljøet til bybefolkningen. Solidaritet kalles visst det...
https://www.nrk.no/ytring/fem-punkter-om-aps-landsmote-1.15460451

Håper Elbilforeningen lager en valg-oversikt for oss etterhvert.
AP utviser maktarroganse FØR de har vunnet valget :laugh: Det ser vi jo bla. med rusreformen.
Jeg er ikke direkte motstander av grunnsteinene i politikken, men herregud så morsomt det hadde vært om Støre og co. gikk på en nesestyver og tapte.

Etter AP-valget får vi:

- Løftebrudd i kjent stil, med bortforklaringer og svadaprat innlært av medierådgivere
- Maktarroganse
- Ansvarsfraskrivelse kombinert med beslutningsvegring og tidvis handlingslammelse
- Nepotisme
- Fremdeles overdreven EU servilitet, glem at SP får gjort særlig annet enn litt__mer_penger_til_bøndene tiltak.
- Intern krangel mellom partiene og hestehandel med ineffektiv symbolpolitikk som resultat
- Mer skatt både på arbeid og arbeidende kapital
- Kapitalflukt, få har forståelse for internasjonal finans, spesielt på det som nå kommer
- "Regjeringsstørrelse" på elbilbatteri, på samme måte som regjeringsmotoren 1,9 TDi var i sin tid
- Strupning av tilførsel av elbiler på influencer-nivå. Vi risikerer å få en elite som skal vise sin rikdom med en siste runde med fossilbiler istedet.
- Problemer med å få bygd ut tiltrengte transportkorridorer og utbedret dårlige veier, grunnet nevnt hestehandel med MDG+SV. Dette vil føre til forsinkelser på veiprosjekt.
- Lavere hastighet på, eller "reversering" av reformer som skal tøyle offentlige utgifter

Tenker også at etter valget vil rett og slett hele den politiske arenaen bli mer fortusigbar og lite interessant.

Om det var Høyre og co som hadde vunnet valget, så ville mange av punktene passe på dem også. Horoskop pleier ofte å stemme veldig bra (det er ofte noen sannhet i det meste). Å gjette riktig på at  at typiske saker for Ap, Sp og venstresiden blir fulgt opp og gjennomført er vel heller ingen overraskelse. Skjønt det overasker meg litt at regjeringen er så klar i sin dreining i mange saker til tross for på "den en siden og på den andre siden" Jonas Gahr Støre. At regjeringen har sting var en positiv overraskelse!

Men det står stadig igjen å komme med kraftige tiltak mot det stadige økede forskjellen det er mellom folk. Arveavgift må komme snart som et viktig tiltak. 

Den vanvittige strømpolitikken basert på at strøm er som en vare blant alle andre og forsterket av et kasinobasert markedssystem (representert ved Nord Pool) må snarest kasseres.

Veldig mange treffende punkter, som ville vært en del annerledes med fortsatt Høyre-regjering. Det at AP lar bedriftene i stikken med el-avgift på 2-3 kroner gjennom å gi null støtte hadde neppe Høyre vært med på, ref Høyres forslag til å gi 2 milliarder i strømstøtte til små bedrifter: https://e24.no/olje-og-energi/i/k61p2j/hoeyre-foreslaar-2-milliarder-kroner-i-stroemhjelp-til-smaabedrifter

Høyre ville neppe reversert sine egne reformer. F.eks. Domstolreformen, som fagmiljøene selv synes var en strålende idè, og var i mot reversering. Vil koste 37 millioner i året + 70 mill i engangskost... https://www.aftenposten.no/norge/i/qWb7WE/regjeringen-vil-reversere-domstolsreform-tross-massiv-motstand-det-blir-en-vanvittig-jobb

Høyre ville neppe invitere en ekstern organisasjon til å diktere sin egen politikk. Har sett stor innblanding fra LO før, men etter at Peggen Hessen Følsvik ble leder fra LO, og Støre statsminister, så har jeg aldri sett tilsvarende tukling med demokratiet...særlig med tanke på alle milliardene i LO-støtte til AP.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7da3L8/lo-lederen-derfor-maa-sv-maa-inn-stoeres-regjering
Jeg kritiserer ikke Følsvik for dette (hun må jo bare kjøre på), men mer at det blir tillatt og at det er 3 stk fra LO i AP's sentralstyre, samtidig som de håver inn medlemsavgift fra medlemmene (som har en del høyre-velgere), samtidig som de gir pengestøtte til AP, samtidig som AP gir ekstra skattefradrag til organiserte.

La og merke til at Vedum var livredd for EU/EØS, og trodde han ikke fikk lov å gi mer lønnsstøtte. Følte at Høyre-regjeringen visste mer hva regler som var gjeldende. https://frifagbevegelse.no/nyheter/eosavtalen-stopper-en-bedre-lonnsstotteordning-hevdet-vedum-det-stemmer-ikke-hevder-eosovervakeren-6.158.840771.a6727a8d92

AP reverserer sammenslåinger av fylker og kommuner. AP-ordføreren i Kristiansand er i sjokk over egen regjering
https://www.dagbladet.no/meninger/na-reverserer-vi-landet/76300190

AP følger situasjonen nøye, og håper at strømselskapene ikke eksporterer mye. Håper de er kjempesnille. Håper at de ikke benytter seg av mulighetene til å tjene penger....gjør ingen ting....
https://www.nettavisen.no/okonomi/full-eksport-tross-vannmangel-na-har-statnett-slatt-alarm/s/5-95-551203

AP og SV enige om å nedskalere motorveiprosjekter. Mens Høyre mener det er viktig at folk ikke blir drept på veiene i Norge, og at personer og varer i distriktene skal komme fort frem, så vil AP og SV lage smalere veier.
https://www.nettavisen.no/norsk-politikk/motorvei/veibygging/na-kan-motorveiene-bli-krympet-nesten-ikke-til-a-fatte/s/5-95-530456

Så, nei....det ville ikke blitt likt om Høyre fortsatte å  bygge landet....
Dette blir en politisk blogg, ser jeg.

Vet du i det hele tatt hvorfor og hvordan Arbeiderpartiet ble startet?

Nye Veier, eller Smale Veier, som bet burde het, bygger dårligere, smalere og mindre trygge veier enn det Statens Vegvesen gjorde/gjør. https://meningerommangt.home.blog/2018/11/12/nye-veier-er-ikke-fult-sa-bra/

Alle må etter hvert se at veibyggingsløftene til Frp er basert på en gigantisks bløff. På Torgmøte i Bergen prøvde en Frp-er å få Erna Solberg til å si at det var Høyre som hadde hindret Frp i å få gjennomført løftene om å fjerne bompengene. Vedkommende fikk klart svar fra Solberg som sa:

«Utfordringen er at løftet til Frp aldri var realistisk å gjennomføre, og det vet de, innenfor en ansvarlig politikk.»

Og til tross for at det er brukt oljepenger mer enn noen ganger før, har de ikke klart å kutte bompenger. Å avvikle noen bompengeprosjekter fordi de snart skulle legges ned likevel, og fremstille det som kutt, er jo bare tull.

4.000.000.000,- kr i budsjettsprekk prøver FrP å feie under teppet slik at ingen skal oppdage det.
https://www.nrk.no/hordaland/heldt-budsjettsprekk-pa-fire-milliardar-hemmeleg-1.13554678
Heldt eit brev om millliardsprekk på ny E16 i Hordaland hemmeleg i 7 månadar. Brevet blei ikkje registrert i postlista, og samferdsleminister Ketil Solvik-Olsen nemnde ikkje milliardsprekken overfor Stortinget.

I FrPs siste alternative statsbudsjett før partiet gikk inn i regjering, foreslo partiet et kutt på over 3 milliarder 2012-kroner i bensin- og dieselavgifter. Totalt sett økte inntekter fra drivstoff-avgifter: 2017 er det budsjettert med at staten skal ta inn 20,9 milliarder kroner i drivstoffavgifter – inkludert CO2-avgift. Det er reelt sett ca. 240 millioner kroner mer enn i 2013.

Den blåblås gave: 1 krone literen i ny avgift på diesel. Avgiftsfri diesel ble ikke avgiftsfri under de blåblå..
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/solberg-regjeringen/dette-er-de-blaa-blaa-loeftebruddene/a/10135877/

Firmabilbeskatningen har økt.

Pendlerfradrag har blitt sterkt redusert.

Kjøregodtgjørelsen ble redusert https://frifagbevegelse.no/nyheter/-avisbudene-risikerer-a-matte-slutte-i-jobben-6.158.434480.fcb1163ce8

https://meningerommangt.home.blog/2019/08/30/frp-prover-a-vaere-et-seriost-parti-men-far-det-ikke-til/
Fossilbil

stefse

At det handler om de ulike partiene er kanskje overvurdert.
Det som er mer undervurdert er hvordan partiene forholder seg til sitt eget handlingsrom, og at de faktisk har en bemanning som evner å operere innenfor dette. Her trekker endel av de mer sosialistiske og tildels populistiske partiene det korteste strået, rett og slett fordi folkene som jobber som politikere i dem, ikke har nok utdanning og kompetanse til å forstå hva de holder på med, rett og slett. De kjører på med enkelte saker, mens resten bare skurer og går. Og det er kanskje ikke så rart heller, for det er mye å sette seg inn i, og en kan ikke forlange at alt kan ta bolig i hodet til en som kun har folkeskole og jobbet som politiker hele livet.
Vi må ikke glemme at politikk er en karriere hvor man blir målt på hvor flink man er til å sanke stemmer. Og det innebærer ofte forenklet kommunikasjon, eller servering av valgflesk på godt norsk, hvilket fører til skuffende resultater for velgerne hver gang, og slik går det i en 4 års syklus.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

arthur

Ja, det har utviklet seg til å bli en politisk blogg, en blogg jeg ikke hadde tenkt å kommentere så da gjør jeg ikke det. Ha en fortsatt fin dag til dere alle! :+1:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

[/quote]
Dette blir en politisk blogg, ser jeg.

Vet du i det hele tatt hvorfor og hvordan Arbeiderpartiet ble startet?

Nye Veier, eller Smale Veier, som bet burde het, bygger dårligere, smalere og mindre trygge veier enn det Statens Vegvesen gjorde/gjør. https://meningerommangt.home.blog/2018/11/12/nye-veier-er-ikke-fult-sa-bra/

Alle må etter hvert se at veibyggingsløftene til Frp er basert på en gigantisks bløff. På Torgmøte i Bergen prøvde en Frp-er å få Erna Solberg til å si at det var Høyre som hadde hindret Frp i å få gjennomført løftene om å fjerne bompengene. Vedkommende fikk klart svar fra Solberg som sa:

«Utfordringen er at løftet til Frp aldri var realistisk å gjennomføre, og det vet de, innenfor en ansvarlig politikk.»

Og til tross for at det er brukt oljepenger mer enn noen ganger før, har de ikke klart å kutte bompenger. Å avvikle noen bompengeprosjekter fordi de snart skulle legges ned likevel, og fremstille det som kutt, er jo bare tull.

4.000.000.000,- kr i budsjettsprekk prøver FrP å feie under teppet slik at ingen skal oppdage det.
https://www.nrk.no/hordaland/heldt-budsjettsprekk-pa-fire-milliardar-hemmeleg-1.13554678
Heldt eit brev om millliardsprekk på ny E16 i Hordaland hemmeleg i 7 månadar. Brevet blei ikkje registrert i postlista, og samferdsleminister Ketil Solvik-Olsen nemnde ikkje milliardsprekken overfor Stortinget.

I FrPs siste alternative statsbudsjett før partiet gikk inn i regjering, foreslo partiet et kutt på over 3 milliarder 2012-kroner i bensin- og dieselavgifter. Totalt sett økte inntekter fra drivstoff-avgifter: 2017 er det budsjettert med at staten skal ta inn 20,9 milliarder kroner i drivstoffavgifter – inkludert CO2-avgift. Det er reelt sett ca. 240 millioner kroner mer enn i 2013.

Den blåblås gave: 1 krone literen i ny avgift på diesel. Avgiftsfri diesel ble ikke avgiftsfri under de blåblå..
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/solberg-regjeringen/dette-er-de-blaa-blaa-loeftebruddene/a/10135877/

Firmabilbeskatningen har økt.

Pendlerfradrag har blitt sterkt redusert.

Kjøregodtgjørelsen ble redusert https://frifagbevegelse.no/nyheter/-avisbudene-risikerer-a-matte-slutte-i-jobben-6.158.434480.fcb1163ce8

https://meningerommangt.home.blog/2019/08/30/frp-prover-a-vaere-et-seriost-parti-men-far-det-ikke-til/
[/quote]


Brukeren "Vurderer en elbil" skrev Om det var Høyre og co som hadde vunnet valget, så ville mange av punktene passe på dem også.
Jeg ga eksempler på at Stefses punkter ikke ville blitt like ved Høyre-regjering.

Hvordan AP ble startet har dessverre ikke relevans til hva det har blitt til i dag, på lik linje med at kommunisme hadde gode intensjoner, men har vist seg å ikke fungere i praksis (ref Russland/Sovjetunionen osv).

Nå har ikke jeg nevnt Nye Veier, men derimot at AP og SV har tenkt å gi mindre penger til motorvei (som del av budsjettforliket). Når det er sagt tror jeg det har vært sunt å få inn en ny veibygger for virkelig å få gang på byggingen. Tidligere uttalelser fra Vegvesenets leder om at de ikke ønsker å bygge for god vei fordi folk da vil kjøre mer sier jo sitt om hva slags føringer de har fått fra tidligere regjeringer.

Jeg har heller ikke nevnt FRP, men derimot Høyre-regjering. FRP gikk ut av Høyre-regjeringen. Den økte bruken på veinettet har for øvrig forbedret veiene: https://www.veier24.no/artikler/ny-rapport-kvaliteten-pa-norske-veier-blir-stadig-bedre/515651

Og siden du nevner bensinavgifter så har AP valgt å ikke gjøre noe med mva på bensin når mva-kronene ruller inn fortere enn noen gang på bensin, og utgjør over 5 kroner literen nå, på grunn av høyere grunnlag. Til og med i USA har de redusert avgiftene ved denne ekstraordinære situasjonen.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: arthur på torsdag 14. juli 2022, klokken 12:50
Ja, det har utviklet seg til å bli en politisk blogg, en blogg jeg ikke hadde tenkt å kommentere så da gjør jeg ikke det. Ha en fortsatt fin dag til dere alle! :+1:

Vel - alt er på en måte politikk - men liker ikke å dra inn partipolitikk i disse diskusjonene, men heller fokusere på fakta og så komme med argumenter for å gjøre politiske endringer dersom vår energipolitikk er feilslått.

Tidlig i debatten kommenterte jeg at min frykt ville være at SE4 - altså syd Sverige - skulle ende opp med lavere pris fremover enn Sør Norge. Dersom dette skulle vedvare så vil det på sikt underbygge investeringer i arbeidsplasser i Sør Norge. Og akkurat som jeg fryktet har det vist seg å slå til.

I Sør Sverige er snittprisen fra 01.01.2022 til 15.07.2022 : 125.35 €
I Sør Norge er snittprisen i samme periode : 167.54 €

Her er en grafisk fremstilling av det hele :

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Her er en skjermdpump hentet inneværende døgn fra Nordpool :

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Norge har en åpen økonomi som baserer seg på eksportinntekter.
Vi kan eksportere råvarer eller vi kan velge å bruke råvare som input til å lage produkter som vi så selger.
Gjennom å øke eksportkapasiteten til kontinentet har vi økt priskoblingen til Europa på elektrisk kraft. Det er relativt sett små mengder energi som eksporteres sett opp mot EU sitt behov. Men vi har gjennom en politisk beslutning valgt å øke kapasiteten og dermed priskoble oss tettere på EU.

Jeg mener denne beslutningen var feil - og den ville også være feil uten krigen i Europa. Det er bare at størrelsen på feilen blir så synlig nå med krigen.

Den eneste fornuftige beslutningen for Sør Norge ville være å regulere størrelsen på eksport kapasiteten.
Denne muligheten har man politisk spilt bort allerede dessverre.
Å legge inn magasinrestriksjoner for å sikre selvforsyning vil dessverre heller ikke føre til billigere kraft på sikt - det gir bare større utfallsrom for prisen gjennom året.
Skal en bruke sjakktermer så har allerede våre politikere gjort en "bukk" som har gjort at EU har satt en binding på oss allerede som gir et trekktvang - nemlig bygge ut mer fornybar energi ved å bygge ned mer natur.
Dvs. vi har en liten opsjon igjen - og det er dersom en går inn og åpner opp for å selge vår kraft direkte til egne innbyggere og industri til fastprisavtaler og på den måten får vekk volum på børs slik at egne innbyggere og industri ikke blir eksponert for samme kraftpriser som i EU.

Jeg tror vi vil se varianter av det siste - der offentlige eiere vil gå inn og selge større volum til fastprisavtaler.
Det gir også fleksibilitet for kraftprodusenten da denne i perioder kan velge å anskaffe sine forpliktelser over børs når det er billig der - altså få inn den billige kraften til Norge i perioder,men samtidig være med på å sikre at landet er selvforsynt ved å måtte holde tilbake kraft for å dekke egne forpliktelser.

stefse

Herlig sjakk-analogi der Helgenen.
Kablene var i utgangspunktet ikke ment til ren eksport av vannkraft, men markedskreftene har gjort at det ble slik, og markedet er selve dronningen i spillet. Ideen var kanskje et effektbasert samspill, men siden vannkraft er så utrolig billig (siden den allerede er bygget av Norske skattepenger) vil det alltid føre til at markedet bestemmer at den skal eksporteres sålenge den er tilgjengelig.
Hvis ikke man får rettet opp i dette og får dronningen på bedre tanker, vil konsekvensene på sikt i Norge trolig bli at  problemene blir så tydelige at det vil oppstå flertall enten gjennom nåvernde eller nye partier, at EØS avtalen må sies opp og reforhandles. Dette kan høres dramatisk ut, men det behøver ikke å være det. Det må være lov en gang hvert 30. år og se på ting på nytt, og det behøver ikke å bety at alt samarbeid med Europa rakner, snarere tvert i mot. Med sunne forhandlinger vil samarbeidet med Europa bli bedre for alle parter.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på torsdag 14. juli 2022, klokken 15:26
Dvs. vi har en liten opsjon igjen - og det er dersom en går inn og åpner opp for å selge vår kraft direkte til egne innbyggere og industri til fastprisavtaler og på den måten får vekk volum på børs slik at egne innbyggere og industri ikke blir eksponert for samme kraftpriser som i EU.
En god analyse i hele innlegget.

Opsjonen er det lille håpet at det går ann å få tilbake en viss kontroll. Men hvilken pris vil disse fastpris avtalene få?

Produksjonspris + lite påslag
Produksjonspris + stort påslag
Vedum forslag
Snittpris siste 10 år
Snittpris siste 30 år (justert for inflasjon)

???

Vurderer en elbil

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 14. juli 2022, klokken 13:20
Hvordan AP ble startet har dessverre ikke relevans til hva det har blitt til i dag
Selvsagt har det det. Det er LO som laget partiet. Og nettopp derfor er det mye innblanding fra LO. Dette vet de fleste og burde ikke komme  som noen overraskelse på noen


SitatNå har ikke jeg nevnt Nye Veier
Nei, men du nevnte jo den forrige regjeringen, og de har mye med dette å gjøre. Pengesløsing ved å opprette et nytt selskap. De hadde spart veldig mye penger ved bare å si til vegvesenet at de kunne bruke de samme reglene som Nye Veier fikk lov til å bruke.

SitatJeg har heller ikke nevnt FRP, men derimot Høyre-regjering.
De fleste vet også at dersom FrP ikke stemmer med H, så blir jo ikke H sin politikk noe av. Man må ha flertall i Stortinget for å få igjennom noe.

SitatOg siden du nevner bensinavgifter så har AP valgt å ikke gjøre noe med mva på bensin når mva-kronene ruller inn fortere enn noen gang på bensin, og utgjør over 5 kroner literen nå, på grunn av høyere grunnlag. Til og med i USA har de redusert avgiftene ved denne ekstraordinære situasjonen.
Også...?
Dette er jo ikke noe argument for bedre veier.... Dette er en helt annen diskusjon.

Hadde H vært litt mer handlekraftige og ikke fullt så kapitalistiske men heller tenkt litt mer på folket så hadde de sagt nei til ACER og strømkabler til utlandet. Hvorfor gjorde de ikke dette?

AP (svikerne) sa også ja, da de håpet å få litt goodwill fra H i andre saker...

https://frifagbevegelse.no/forside/lo-sier-nei-til-eus-energiunion-acer-6.158.534537.c7fccfbb32
https://neitileu.no/fylke/oslo/aktuelt/uttalelse-fra-oslo-nei-til-eu-om-acer-og-strompriser

Marius Holm Rennesund, partner i Thema Consulting Group, er enig med Statskrafts Rynning-Tønnesen at produksjonskostnadene for strøm med vannkraft ligger på 5 – 15 øre kWt. Vannkraften er effektiv og har lav kost. Vi har et av verdens beste kraftforsyning i Norge. Bygget opp over lang tid med offentlige midler. Dette er nedbetalt for lengesiden.

Vannkraftaktørene kan produsere kraft av vannmagasinene/reservoarene, eller spare det. Velger vi å spare reservoarene, fordi vi har lite, fordi vi har eksportert, må vi importere. Og de tar hensyn til kraftprisen utenfor Norges grenser, når de byr inn sin pris til kraftbørsen Nord Pol.

De største politiske partiene er enige at det er dyr strøm, men sier at eksport av strøm er en forpliktelse Norge har. Vi må eksportere strøm får vi høre..... Hvorfor må vi det? Gjorde vi ikke det i 1989, 1992, 1998, 2003, 2012 og 2019? Strømmen var jo ikke så dyr før, og kostet akkurat like lite å produsere her i Norge.

Etter at Staten åpnet opp for privatisering av strøm, så har kommuner og fylkeskommuner gått hardt inn på eiersiden av strømleveranser og strømnett. Så her tjener jo kommunene også masse penger. Dette vil jo ikke kommunene gå glipp av, selvsagt.

Elvia er et resultat sammenslåingen av nettselskapene Hafslund Nett og Eidsiva Nett, som var hovedvirksomhetene til Eidsiva Energi og Hafslund E-CO. Eierne her er Innlandet Fylkeskommune, Oslo kommune og mange kommuner i Innlandet. Svært få private aksjer. Det samme er det med f.eks. Gudbrandsdal Energi som selger billig strøm. Disse eies igjen stort sett av kommuner.

Så selv om det stort sett er kommuner og fylkeskommuner som eier kraftprodusentene og strømnettet i Norge, så drives det som om det skulle vært private firmaer og eiere. De skal ha mest mulig profitt. Det er et kapitalistisk jag.

Det er en liten stund siden slikt ble drevet for selvkost, til det beste for folket i Norge. Det burde selvsagt vært drevet for selvkost til det beste for Norge. Alle disse selskapene burde gått i 0, etter vedlikeholdsinvesteringer og oppgraderinger, selvsagt. Til det beste for folket.

Så kort fortalt ved å ikke eksportere noe strøm, ikke om sommeren heller når vi selv ikke bruker så mye, men heller fyller magasinene helt opp, vil vi ha mer strøm her i landet til våre egne innbyggere.

Det finnes tre ulike måter vi kan lage mer strøm fra vannkraft på:

Vi kan bygge nye vannkraftverk.
Vi kan ruste opp eksisterende kraftverk.
Vi kan utvide eksisterende kraftverk.
En opprusting kan for eksempel være å bytte ut gamle deler, slik at kraftverket produserer mer strøm.

En utvidelse kan for eksempel innebære at man øker størrelsen på demningene, eller øker den maksimale mengden vann som kraftverket kan nyttegjøre seg av samtidig.

Mens opprustinger ofte kan gjennomføres innenfor gjeldende konsesjon, krever utvidelser en ny konsesjonsbehandling. En konsesjon er en godkjenning fra staten. Det er Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) som godkjenner eller avslår slike konsesjonssøknader. Du kan lese mer om prosessen her. Det burde jo ikke være så veldig vanskelig, egentlig, å få konsesjon på noen utvidelser av vannkraftanlegg til folket i Norge.

Vannkraftpotensialet i Norge er over 600 TWt hvis det hadde vært mulig å utnytte hvert eneste vannfall til kraftproduksjon. NVE anslår et teknisk-økonomisk potensiale på 216 TWt, og at det er mulig å hente ut 6-8 TWt ved opprusting og utvidelse av eksisterende vannkraft. https://www.nve.no/nytt-fra-nve/nyheter-energi/hvor-mye-kraft-kan-vi-fa-ved-oppgradering-og-utvidelse-av-kraftverkene/

Det som er artig er at vi i Norge produserer omtrent 6-8TWt med vindkraft også, det samme som en oppgradering av vannkraften.

Dersom vi samtidig bruker vindkraft når vi kan, og skrur av vannkraften når vi ikke behøver å produsere, fordi vi da har vindkraft, så klarer vi oss bra. Vi har kraftoverskudd i Norge. Vi må bare planlegge dette litt.

Vi har hatt et kraftsamarbeid med Norden i mange år. Vi kan jo fortsette med dette.

I tillegg så må det legges strømkabler fra sør til nord i Norge, slik at vi får utjevnet skjevheter. 1 liter melk koster det samme i hele landet, og det bør strøm også gjøre.
Fossilbil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA