Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på tirsdag 12. juli 2022, klokken 10:14
Vel, enn så lenge vi blir kompensert for strømprisen, så utgjør det ikke allverdens, men når regjeringen ikke lenger vil kompensere så blir det ramaskrik.

Uansett ganske spesielt at kraftprodusenter i hele landet skor seg på at vi har utenlandslinjer kun fra én kraftregion, og at denne ene kraftregionen skal ta smellen for det...

Det utgjør mye for de 450.000 personene som har hytter, som faktisk må betale over 3 kroner per kWh...og for kraftkrevende bedrifter. Ingen av disse får et øre i støtte.
For privatpersoner i hus vil støtten øke til 90% i oktober/nov/des., så det blir jo enda bedre...enn så lenge...
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: arthur på tirsdag 12. juli 2022, klokken 13:42
Her er det nok en del som ikke har det vondt grunnet høye priser, snarerer tvert derimot og ler hele veien til banken:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/MLOvOJ/gartner-eivind-gliser-av-stroemprisene
Nei, jammen ikke rart han ikke klager, da han holder til i et område somIKKE har høye priser. Tvert i mot, han kan produsere langt mere, få høyere betalt og få omsetning for alt han klarer å produsere, fordi konkurrentene sørpå må kutte i drifta.

Du vet jammen å trekke frem eksempler. Dette blir jo relativt tåpelig form for argumentasjon for at de høye strømprisene i sør ikke er problematisk, når du trekker frem folk som ikke rammes, eller som har mer inntekt av formuen, enn av minstepensjonen.

:-1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på tirsdag 12. juli 2022, klokken 14:36
Sitat fra: arthur på tirsdag 12. juli 2022, klokken 13:42
Her er det nok en del som ikke har det vondt grunnet høye priser, snarerer tvert derimot og ler hele veien til banken:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/MLOvOJ/gartner-eivind-gliser-av-stroemprisene
Nei, jammen ikke rart han ikke klager, da han holder til i et område somIKKE har høye priser. Tvert i mot, han kan produsere langt mere, få høyere betalt og få omsetning for alt han klarer å produsere, fordi konkurrentene sørpå må kutte i drifta.

Du vet jammen å trekke frem eksempler. Dette blir jo relativt tåpelig form for argumentasjon for at de høye strømprisene i sør ikke er problematisk, når du trekker frem folk som ikke rammes, eller som har mer inntekt av formuen, enn av minstepensjonen.

:-1:

Arthur har jo tidligere slengt frem påstander om at vi vil få en reallønnsvekst i år også...
Når er vel prisstigningen passert 6.3% - og vi er ikke ferdige med året ennå.

Kilde : https://www.nettavisen.no/okonomi/dieselprisene-eksploderer-sa-mye-mer-pa-de-punge-ut-med/s/12-95-3424291465

Eneste "gleden" her er vel at eiere av elbiler slipper litt lettere unna dette en fossilbil eiere...

Uansett - 20 år med gratis penger og full fest er nok over....Og så kan en jo stille spørsmål
om Norge burde fortsette å integrere seg tett på energimarkedet nede i Europa. Vi gjør jo forsåvidt det samme som Tyskland gjorde mot Russland - kobler oss på en sterk avhengighet. Arbeiderpartiet og Støre har jo vært en varm tilhenger av EU prosjektet også når det kommer til energimarked

Vidar_S

Sitat fra: zbk på tirsdag 12. juli 2022, klokken 13:25
Som et lite sidespor: Kan noen forklare hvorfor strømmen nå ofte er dyrest på natta og rimeligst i ulike perioder på dagen (feks i morgen)? Vi skulle jo flytte på forbruket og jevne ut, sa de, men nå varierer tidspunktene for "rimelig" strøm fra dag til dag?

Det er for å gjøre det mer spennende. I tillegg skyldes det tilgang til / etterspørsel på strøm i resten av Europa og vind og sol på kontinentet og i England og sånn.

Sitat fra: zbk på tirsdag 12. juli 2022, klokken 13:25
For min del er jeg satt opp med muligheten for grei lading på nattestid, men med nye effektledd og ofte rimeligere priser i løpet av dagen ender jeg opp med å tjene på å flytte store deler av ladinga mi til de tidene på dagen de tidligere påstod det var viktig å begrense forbruket.

Lader jeg fullt på nattestid nå risikerer jeg 300,- i effektstraff fordi jeg bruker strøm i det tidspunktet de har mast om at vi skulle gjøre det. Dermed lader jeg heller på dagtid og passer på i holde meg under 10kW totaleffekt i huset i stedet for å lade raskere en kort periode på natta og risikere å i alle fall havne i gruppa for 15-20kW, om ikke enda ett hakk opp.

Det er "lenge" siden de snakket om å bare flytte forbruket. Det nye nå er å lade saktere i lengre perioder for å slippe billigst mulig unna effektleddet.

Elvia: "Smart forbruk er å ikke bruke for mye strøm samtidig, men heller jevne ut strømbruken sin utover dagen."

BKK: "Når den nye nettleiemodellen innføres 1. juli 2022 vil det lønne seg å jevne ut strømbruken, for eksempel gjennom å lade elbilen sakte om natten. "

hELgenen

Sitat fra: Vidar_S på tirsdag 12. juli 2022, klokken 14:59
Sitat fra: zbk på tirsdag 12. juli 2022, klokken 13:25
Som et lite sidespor: Kan noen forklare hvorfor strømmen nå ofte er dyrest på natta og rimeligst i ulike perioder på dagen (feks i morgen)? Vi skulle jo flytte på forbruket og jevne ut, sa de, men nå varierer tidspunktene for "rimelig" strøm fra dag til dag?

Det er for å gjøre det mer spennende. I tillegg skyldes det tilgang til / etterspørsel på strøm i resten av Europa og vind og sol på kontinentet og i England og sånn.

Sitat fra: zbk på tirsdag 12. juli 2022, klokken 13:25
For min del er jeg satt opp med muligheten for grei lading på nattestid, men med nye effektledd og ofte rimeligere priser i løpet av dagen ender jeg opp med å tjene på å flytte store deler av ladinga mi til de tidene på dagen de tidligere påstod det var viktig å begrense forbruket.

Lader jeg fullt på nattestid nå risikerer jeg 300,- i effektstraff fordi jeg bruker strøm i det tidspunktet de har mast om at vi skulle gjøre det. Dermed lader jeg heller på dagtid og passer på i holde meg under 10kW totaleffekt i huset i stedet for å lade raskere en kort periode på natta og risikere å i alle fall havne i gruppa for 15-20kW, om ikke enda ett hakk opp.

Det er "lenge" siden de snakket om å bare flytte forbruket. Det nye nå er å lade saktere i lengre perioder for å slippe billigst mulig unna effektleddet.

Elvia: "Smart forbruk er å ikke bruke for mye strøm samtidig, men heller jevne ut strømbruken sin utover dagen."

BKK: "Når den nye nettleiemodellen innføres 1. juli 2022 vil det lønne seg å jevne ut strømbruken, for eksempel gjennom å lade elbilen sakte om natten. "

Disse effekttsatsene utgjør vel uansett småpenger på totalen med de strømprisene en har om dagen.

stefse

Dere har gode poenger, men statsapparatet er nå rigget slik at default praksis = det som står i EU direktivene. Hvis en skal avvike fra det, blir det omtrent som å opponere, selv om det finnes gode argumenter. Svært få politikere gjør det, og ihvertfall ingen i regjeringsposisjon. Og selv om folket krever det, tar de heller på seg oppgaven med å "oppdra" velgerne, og kanskje i kombinasjon med å "unndra" sannheten.
Beslutningsvegring og handlingslammelse har plaget spesielt AP siden 90'tallet og kommer ikke som noen bombe, hvilket jeg påpekte i forumet forut for valget. De er vel i god gang med å fylle ut på lista sitert nedenfor allerede.

En annen ting er at det ikke rammer økonomisk i dag, men når man ser litt lenger fremover er det ikke sikkert at arbeidsplassen din er like konkurransedyktig i dag som den har vært de siste 40 år pga strømprisene.


Sitat fra: stefse på mandag 19. april 2021, klokken 11:15
Sitat fra: daktari på søndag 18. april 2021, klokken 12:12
Nedstemmende fra Ap. Kanskje noen har sett nøye på hva som skjedde på landsmøtet?

Fritt frem for distriktene ønsker, drit i lokalmiljøet til bybefolkningen. Solidaritet kalles visst det...
https://www.nrk.no/ytring/fem-punkter-om-aps-landsmote-1.15460451

Håper Elbilforeningen lager en valg-oversikt for oss etterhvert.
AP utviser maktarroganse FØR de har vunnet valget :laugh: Det ser vi jo bla. med rusreformen.
Jeg er ikke direkte motstander av grunnsteinene i politikken, men herregud så morsomt det hadde vært om Støre og co. gikk på en nesestyver og tapte.

Etter AP-valget får vi:

- Løftebrudd i kjent stil, med bortforklaringer og svadaprat innlært av medierådgivere
- Maktarroganse
- Ansvarsfraskrivelse kombinert med beslutningsvegring og tidvis handlingslammelse
- Nepotisme
- Fremdeles overdreven EU servilitet, glem at SP får gjort særlig annet enn litt__mer_penger_til_bøndene tiltak.
- Intern krangel mellom partiene og hestehandel med ineffektiv symbolpolitikk som resultat
- Mer skatt både på arbeid og arbeidende kapital
- Kapitalflukt, få har forståelse for internasjonal finans, spesielt på det som nå kommer
- "Regjeringsstørrelse" på elbilbatteri, på samme måte som regjeringsmotoren 1,9 TDi var i sin tid
- Strupning av tilførsel av elbiler på influencer-nivå. Vi risikerer å få en elite som skal vise sin rikdom med en siste runde med fossilbiler istedet.
- Problemer med å få bygd ut tiltrengte transportkorridorer og utbedret dårlige veier, grunnet nevnt hestehandel med MDG+SV. Dette vil føre til forsinkelser på veiprosjekt.
- Lavere hastighet på, eller "reversering" av reformer som skal tøyle offentlige utgifter

Tenker også at etter valget vil rett og slett hele den politiske arenaen bli mer fortusigbar og lite interessant.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på mandag 11. juli 2022, klokken 17:46


Nei, ingen gunn til å kommunisere videre med deg om dette da du åpenbart taler med to tunger! :-1:

Hvem, eller hva, tror du at du er som nærmest krever at andre skal stå "til rette" for deg?

Det er godt gjort av meg å komme så feil ut to ganger etter hverandre. Jeg må nok en gang gi Arthur rett i at jeg ikke har noe grunnlag for å stille Arthur til rette.

At vi har ulike oppfatninger om ting er noe annet. Det gir meg ikke rett til å tillegge Arthur oppfatninger som han ikke har uttrykt.

arthur

@Ketill Jacobsen - takk for ditt positive innlegg og da håper jeg vi kan legge denne bak oss og gå videre på en konstruktiv måte.  Ha en fin dag! :+1:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Har ikke lest hele artikkelen da den er bak betalingsmur. Men fastprisavtaler i litt mer ordnede former er en mer spiselig løsning enn strømstøtte.

https://www.europower-energi.no/kraftmarked/kraftaktorene-er-sann-passe-fornoyd-med-vedums-fastpris-forslag/2-1-1253436?fbclid=IwAR1SvmwBq1J4006PAWuETQaXyar1HIu76BU255C56_QFyRvgbGBFfBi2J3M&fs=e&s=cl

Her ser det ut som Vedum er inne på noe siden bransjen er «passelig fornøyd».

Dette er et eksempel på at politikk kan bety noe. Desverre ikke noen antydning om reforhandling av avtaler eller endring av rå markedsmekanisme på strømprissettimg.

Et utklipp fra en lokal avis gjengitt på face antyder 50-60 øre, noe som høres veldig levelig ut




ACER dukker igjen opp som bremsekloss for endringer i mekanismen som fører til en ekstrem strømpris

https://www.nationen.no/nyhet/acer-advarer-eu-mot-a-regulere-markedet-for-strom/?fs=e&s=cl

Vidar_S

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 12. juli 2022, klokken 15:10
Sitat fra: Vidar_S på tirsdag 12. juli 2022, klokken 14:59

Det er "lenge" siden de snakket om å bare flytte forbruket. Det nye nå er å lade saktere i lengre perioder for å slippe billigst mulig unna effektleddet.

Elvia: "Smart forbruk er å ikke bruke for mye strøm samtidig, men heller jevne ut strømbruken sin utover dagen."

BKK: "Når den nye nettleiemodellen innføres 1. juli 2022 vil det lønne seg å jevne ut strømbruken, for eksempel gjennom å lade elbilen sakte om natten. "

Disse effekttsatsene utgjør vel uansett småpenger på totalen med de strømprisene en har om dagen.

For de fleste gjør det sikkert det, men i en teoretisk verden der jeg hadde hatt en Zoe som kunne ladet med 22kW utgjør differansen (hos BKK) 575 kr per måned om jeg heller holder forbruket under 5kW, så litt utslag kan det jo potensielt ha.

THE

Sitat fra: Vidar_S på onsdag 13. juli 2022, klokken 09:54
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 12. juli 2022, klokken 15:10
Sitat fra: Vidar_S på tirsdag 12. juli 2022, klokken 14:59

Det er "lenge" siden de snakket om å bare flytte forbruket. Det nye nå er å lade saktere i lengre perioder for å slippe billigst mulig unna effektleddet.

Elvia: "Smart forbruk er å ikke bruke for mye strøm samtidig, men heller jevne ut strømbruken sin utover dagen."

BKK: "Når den nye nettleiemodellen innføres 1. juli 2022 vil det lønne seg å jevne ut strømbruken, for eksempel gjennom å lade elbilen sakte om natten. "

Disse effekttsatsene utgjør vel uansett småpenger på totalen med de strømprisene en har om dagen.

For de fleste gjør det sikkert det, men i en teoretisk verden der jeg hadde hatt en Zoe som kunne ladet med 22kW utgjør differansen (hos BKK) 575 kr per måned om jeg heller holder forbruket under 5kW, så litt utslag kan det jo potensielt ha.
For andre av oss som har litt mer ekstreme nettselskap så vil økning fra 5 kW til 22 kW føre til en økning pr. mnd. på 2462 kroner. (https://www.sygnir.no/nettleige). 5 kW 467 kr/mnd, 20-40 kW 2929 kr/mnd.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

arthur

For de som bor i den delen av landet hvor strømprisen p.t. er høyest så kan man i enkelte timer i dag få gratis strøm! Vel, nettleien må fortsatt betales, men prisen er så mye lavere enn snittprisen for dagen at statens kompensasjonsordning betyr gratis strøm, attpåtil i noen timer da det kan ble ekstra aktuelt å f.eks lage middage etter avsluttet arbeidsdag.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

THE

@arthur, hvordan regner du for å få til gratis strøm i dag. Billigste timepris i det sørligste strømområdet (NO2) i dag er 156 øre/kWt + avgifter i følge prisoversikt til Nordpool.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

arthur

Jeg var nok litt for optimistisk, men strømmen for enkelte timer blir billig, nesten akseptabel.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

jkirkebo

Sitat fra: geear på tirsdag 12. juli 2022, klokken 10:14
Vel, enn så lenge vi blir kompensert for strømprisen, så utgjør det ikke allverdens, men når regjeringen ikke lenger vil kompensere så blir det ramaskrik.

Uansett ganske spesielt at kraftprodusenter i hele landet skor seg på at vi har utenlandslinjer kun fra én kraftregion, og at denne ene kraftregionen skal ta smellen for det...

Alle regioner unntatt NO5 har utenlandskabler. NO4 (Nord-Norge) har endog utenlandskabler til 3 forskjellige land. NO1 importerer pr. nå 1090MW fra SE3.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA