Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på torsdag 07. juli 2022, klokken 22:33
Har hatt hytte ved sjøen, fire meter fra vannet, i drøyt førti år, dårlig isolert, enkle vinduer, peis med åpent spjel, ventiler i veggene, og derfor godt ventilert og aldri hatt på noe varme om vinteren. Aldri hatt noe problemer med fukt eller råte/råteskader! Strømmen ble slått av i oktober og satt på igjen ved påsketider!

Samme her. Har også hytte ved sjøen med tilsvarende utforming. Aldri opplevd råte/muggproblemer på noen av hyttene (bare lite råte på ytre kledning helt nederst i løpet av ca 30 år.

I Norge bør det utvikles standarder og retningslinjer/anbefalinger/forslag til opplegg som gjør at hytter kan stå uten bruk av strøm/oppvarming når de ikke brukes. Dette bør etter hvert bli et krav for alle nye hytter. Jeg antar det lar seg gjøre uten problemer om riktige ting gjøres.

På fjellet har jeg vann inn til kjeller via ca 30 m oppvarmet rør. På vinteren er det nok å sette på opptining" en halv time og vannet renner helt fint de neste dagene. Strømbruken blir altså minimal og det hele er enkelt å forholde seg til. Om en har varmtvannsbeholder, vanntoalett etc. blir det naturligvis litt mer, men sikkert håndterlig med smarte opplegg.

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 08. juli 2022, klokken 23:41
Sitat fra: arthur på fredag 08. juli 2022, klokken 19:27
Sitat fra: Mobileum på fredag 08. juli 2022, klokken 14:07
SitatDenne beskrivelsen er laaaangt nærmere sannheten enn denne evindelige klagingen mht hvordan minstepensjonister har det her i landet!

Og her mener du å ha kunnskap nok til å stille deg som dommer i vurdering av sannhetsgehalten i innlegget? Derimot har jeg som pensjonist større innsyn og kjennskap til dette enn deg. Jeg har nesten daglig omgang med minstepensjonister som lever nærmest et uverdig liv, og milevis unna det den spissete artikkelen og du gir uttrykk av. Nyt gjerne livet i din sydenleilighet, men send allikevel en tanke til de som ikke sitter på den samme grønne grenen.

Nå siterte jeg fra et innlegg i en avis og med kilde, men ja, jeg sier meg enig med hovedtrekket i innholdet. Det betyr IKKE at jeg ikke er klar over at en del i Norge sliter, også økonomisk, men dette gjelder få, svært få, og det store flertallet har det meget bra. Et eksempel i så måte er at mens man for femti år siden (som pensjonist husker du sikkert den tiden?) så brukte man 30% av sin inntekt på mat mens tallet i dag er rett over 10%.

Jeg har forøvrig ingen leilighet i "syden".

Ser at statistikk ikke teller mer en dine egne "fakta", men flertallet av minstepensjonistene er enslige, og 40% av disse har inntekt definert som under fattigdomsgrensen (som vist tidligere), selv når en tar hensyn til formue...så da snakker vi om 40.000 personer i Norge. Er ikke det mange?

1. Det finnes ingen definert fattigdomsgrense i Norge. (Seniorrådgiver i Statistisk sentralbyrå (SSB), Tor Morten Normann)

2. Om 40.000 er mange, eller ikke? Tja, målt mot hva? En god del av denne gruppen er våre nye landsmenn og at de ikke har opparbeidet pensjonsrettighter utover hva alle" får er vel ikke helt overraskende?

3. Nei, formue er IKKE tatt med i tallene, vurderingene mht minstepensjonister!

4. Fra 2007 til 2017 hadde personer over 60 år en realvekst i inntekten etter skatt på 23 prosent, ifølge SSB. Norske husholdninger hadde i samme periode en vekst på 12 prosent.

5.  Husholdninger hadde ikke noen realvekst fra 2013 til 2018, faktisk gikk realinntekten litt ned. Hos de eldre gikk realinntekten bittelitt opp i samme periode, men veksten har flatet litt ut for denne gruppen, sier Normann.

Beklager å kjede deg med fakta fra SSB.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Aluminium står årlig for store eksportinntekter for Norge og har gjort det lenge. Aluminiumeksport er energieksport med lastebåt i stedet for strømkabler, fordi det er den eneste knappe innsatsfaktoren. Gjennomsnittlig har det blitt eksportert aluminiumsvarer for mer enn 25 milliarder kroner årlig fra 2000 til 2020. I fjor nådde salget 43 milliarder kroner som var opp 40 prosent fra nivået i 2019 og 2020.  Toppformasjonen i aluminiumsprisen på starten av 2022 ser ut til å gi årlige eksportinntekter på et høyere nivå i år enn i fjor. Hvilket prisnivå skal aluminium falle til før Hydro velger å selge kraften til norske konsumenter?

https://finansavisen.no/nyheter/kommentar/2022/07/08/7896666/krafteksporten-nesten-lik-aluminiumseksporten
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på lørdag 09. juli 2022, klokken 08:51
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 08. juli 2022, klokken 23:41
Sitat fra: arthur på fredag 08. juli 2022, klokken 19:27
Sitat fra: Mobileum på fredag 08. juli 2022, klokken 14:07
SitatDenne beskrivelsen er laaaangt nærmere sannheten enn denne evindelige klagingen mht hvordan minstepensjonister har det her i landet!

Og her mener du å ha kunnskap nok til å stille deg som dommer i vurdering av sannhetsgehalten i innlegget? Derimot har jeg som pensjonist større innsyn og kjennskap til dette enn deg. Jeg har nesten daglig omgang med minstepensjonister som lever nærmest et uverdig liv, og milevis unna det den spissete artikkelen og du gir uttrykk av. Nyt gjerne livet i din sydenleilighet, men send allikevel en tanke til de som ikke sitter på den samme grønne grenen.

Nå siterte jeg fra et innlegg i en avis og med kilde, men ja, jeg sier meg enig med hovedtrekket i innholdet. Det betyr IKKE at jeg ikke er klar over at en del i Norge sliter, også økonomisk, men dette gjelder få, svært få, og det store flertallet har det meget bra. Et eksempel i så måte er at mens man for femti år siden (som pensjonist husker du sikkert den tiden?) så brukte man 30% av sin inntekt på mat mens tallet i dag er rett over 10%.

Jeg har forøvrig ingen leilighet i "syden".

Ser at statistikk ikke teller mer en dine egne "fakta", men flertallet av minstepensjonistene er enslige, og 40% av disse har inntekt definert som under fattigdomsgrensen (som vist tidligere), selv når en tar hensyn til formue...så da snakker vi om 40.000 personer i Norge. Er ikke det mange?

1. Det finnes ingen definert fattigdomsgrense i Norge. (Seniorrådgiver i Statistisk sentralbyrå (SSB), Tor Morten Normann)

2. Om 40.000 er mange, eller ikke? Tja, målt mot hva? En god del av denne gruppen er våre nye landsmenn og at de ikke har opparbeidet pensjonsrettighter utover hva alle" får er vel ikke helt overraskende?

3. Nei, formue er IKKE tatt med i tallene, vurderingene mht minstepensjonister!

4. Fra 2007 til 2017 hadde personer over 60 år en realvekst i inntekten etter skatt på 23 prosent, ifølge SSB. Norske husholdninger hadde i samme periode en vekst på 12 prosent.

5.  Husholdninger hadde ikke noen realvekst fra 2013 til 2018, faktisk gikk realinntekten litt ned. Hos de eldre gikk realinntekten bittelitt opp i samme periode, men veksten har flatet litt ut for denne gruppen, sier Normann.

Beklager å kjede deg med fakta fra SSB.

Det er jo ganske typisk fra Arthur. Det er flest innvandrere som er minstepensjonister (i følge Arthur) og som har elendig økonomi, så da er det ikke mye å bry seg om. For de fleste av oss er det menneskene vi bryr oss om uavhengig av deres bakgrunn.

Vurderer en elbil

Sitat fra: arthur på lørdag 09. juli 2022, klokken 08:51

1. Det finnes ingen definert fattigdomsgrense i Norge. (Seniorrådgiver i Statistisk sentralbyrå (SSB), Tor Morten Normann)

Jo, vi har jo det. Ellers er det jo rart at mange viser til denne grensen.

Denne linken kan være greit å få med seg rundt akkurat denne påstanden: https://frifagbevegelse.no/nyheter/atte-fakta-om-forskjellsnorge-6.158.811822.8e6de4736d
Fossilbil

arthur

#3290
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 09. juli 2022, klokken 11:47
Sitat fra: arthur på lørdag 09. juli 2022, klokken 08:51
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 08. juli 2022, klokken 23:41
Sitat fra: arthur på fredag 08. juli 2022, klokken 19:27
Sitat fra: Mobileum på fredag 08. juli 2022, klokken 14:07
SitatDenne beskrivelsen er laaaangt nærmere sannheten enn denne evindelige klagingen mht hvordan minstepensjonister har det her i landet!

Og her mener du å ha kunnskap nok til å stille deg som dommer i vurdering av sannhetsgehalten i innlegget? Derimot har jeg som pensjonist større innsyn og kjennskap til dette enn deg. Jeg har nesten daglig omgang med minstepensjonister som lever nærmest et uverdig liv, og milevis unna det den spissete artikkelen og du gir uttrykk av. Nyt gjerne livet i din sydenleilighet, men send allikevel en tanke til de som ikke sitter på den samme grønne grenen.

Nå siterte jeg fra et innlegg i en avis og med kilde, men ja, jeg sier meg enig med hovedtrekket i innholdet. Det betyr IKKE at jeg ikke er klar over at en del i Norge sliter, også økonomisk, men dette gjelder få, svært få, og det store flertallet har det meget bra. Et eksempel i så måte er at mens man for femti år siden (som pensjonist husker du sikkert den tiden?) så brukte man 30% av sin inntekt på mat mens tallet i dag er rett over 10%.

Jeg har forøvrig ingen leilighet i "syden".

Ser at statistikk ikke teller mer en dine egne "fakta", men flertallet av minstepensjonistene er enslige, og 40% av disse har inntekt definert som under fattigdomsgrensen (som vist tidligere), selv når en tar hensyn til formue...så da snakker vi om 40.000 personer i Norge. Er ikke det mange?

1. Det finnes ingen definert fattigdomsgrense i Norge. (Seniorrådgiver i Statistisk sentralbyrå (SSB), Tor Morten Normann)

2. Om 40.000 er mange, eller ikke? Tja, målt mot hva? En god del av denne gruppen er våre nye landsmenn og at de ikke har opparbeidet pensjonsrettighter utover hva alle" får er vel ikke helt overraskende?

3. Nei, formue er IKKE tatt med i tallene, vurderingene mht minstepensjonister!

4. Fra 2007 til 2017 hadde personer over 60 år en realvekst i inntekten etter skatt på 23 prosent, ifølge SSB. Norske husholdninger hadde i samme periode en vekst på 12 prosent.

5.  Husholdninger hadde ikke noen realvekst fra 2013 til 2018, faktisk gikk realinntekten litt ned. Hos de eldre gikk realinntekten bittelitt opp i samme periode, men veksten har flatet litt ut for denne gruppen, sier Normann.

Beklager å kjede deg med fakta fra SSB.

Det er jo ganske typisk fra Arthur. Det er flest innvandrere som er minstepensjonister (i følge Arthur) og som har elendig økonomi, så da er det ikke mye å bry seg om. For de fleste av oss er det menneskene vi bryr oss om uavhengig av deres bakgrunn.

Jeg synes det er direkte ufint å komme med slike kommentarer/innlegg hvis eneste formål synes å være å angripe meg som person, og ikke på noe sett eller vis er hva jeg har sagt, skrevet eller mener. Jeg gidder ikke å innrapportere innlegget ditt, emn lar det såt slik at alle kan se hva slags holdninger du har!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Sitat fra: Vurderer en elbil på lørdag 09. juli 2022, klokken 13:27
Sitat fra: arthur på lørdag 09. juli 2022, klokken 08:51

1. Det finnes ingen definert fattigdomsgrense i Norge. (Seniorrådgiver i Statistisk sentralbyrå (SSB), Tor Morten Normann)

Jo, vi har jo det. Ellers er det jo rart at mange viser til denne grensen.

Denne linken kan være greit å få med seg rundt akkurat denne påstanden: https://frifagbevegelse.no/nyheter/atte-fakta-om-forskjellsnorge-6.158.811822.8e6de4736d

Nå har jeg vist til kilden og regner med at han som seniorrådgiver i SSB vet hva han snakker om. Det han har presisert er at man ofte viser til den indikator som EU bruker, men som sagt har vi ikke i Norge en egen definisjon av fattigdomsgrense.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Jeg velger å skrive dette innlegget separat og ikke som noe tilsvar til Ketill Jacobsen, men det er direkte relatert til hans ufine og usaklige innlegg;

Noe av forklaringen på den høye forekomsten av lavinntekt blant innvandrere ligger i svakere tilknytning til arbeidslivet, og dermed mindre opptjening av pensjonsrettigheter, enn den øvrige befolkningen. Relativt mange av innvandrerne, en tredjedel av dem over 66 år, har endt opp som minstepensjonister. Men også blant eldre innvandrere som ikke er minstepensjonister, er andelen med lavinntekt relativt stor sammenlignet med befolkningen ellers.

Dette er et faktabasert, faktabasert i den forstand at kilden er SSB som trolig vet hva de snakker om, har tallsmessig grunnlag for dette, i trolig i motsetning til de fleste andre her, meg selv inkludert.

Kilde; https://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/artikler-og-publikasjoner/aleneboende-minstepensjonister-har-lite-a-rutte-med
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Skjønner ikke hvorfor deltagere i denne tråden gidder å bry seg med å ta en som bare ynder å få fokus på seg selv alvorlig.

Ingen er fattige og han kjenner en rik eletrikker 🫢

Det er bare fint at alle (unntatt han) betaler mest mulig til fellesskapet (for han selv melker ordningen med god samvittighet). Ord som narsissist og selvrettferdig er bare et par som kan brukes.

Forøvrig er strømpriskrise blitt omgjort til forsyningssikkerhetskrise, og det er ingen premie for å gjette at dette også øker prisen på strøm. Catch 22 (for de som tar referansen)

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på søndag 10. juli 2022, klokken 01:36
Forøvrig er strømpriskrise blitt omgjort til forsyningssikkerhetskrise, og det er ingen premie for å gjette at dette også øker prisen på strøm. Catch 22 (for de som tar referansen)
Stemmer Imponerende fotsleping av politikerne våre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Sitat fra: Counterpointer på søndag 10. juli 2022, klokken 01:36
Skjønner ikke hvorfor deltagere i denne tråden gidder å bry seg med å ta en som bare ynder å få fokus på seg selv alvorlig.

Ingen er fattige og han kjenner en rik eletrikker 🫢

Det er bare fint at alle (unntatt han) betaler mest mulig til fellesskapet (for han selv melker ordningen med god samvittighet). Ord som narsissist og selvrettferdig er bare et par som kan brukes.

Hva ønsker du egentlig å oppnå, eller tilføre, en ellers for en stor grad saklig diskusjon med dette som ikke kan anses som noe annet enn et reinspikka personangrep?



Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Rollep

Sitat fra: Counterpointer på søndag 10. juli 2022, klokken 01:36
Skjønner ikke hvorfor deltagere i denne tråden gidder å bry seg med å ta en som bare ynder å få fokus på seg selv alvorlig.

Ingen er fattige og han kjenner en rik eletrikker 🫢

Det er bare fint at alle (unntatt han) betaler mest mulig til fellesskapet (for han selv melker ordningen med god samvittighet). Ord som narsissist og selvrettferdig er bare et par som kan brukes.

Forøvrig er strømpriskrise blitt omgjort til forsyningssikkerhetskrise, og det er ingen premie for å gjette at dette også øker prisen på strøm. Catch 22 (for de som tar referansen)
👍
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Vurderer en elbil

Sitat fra: arthur på lørdag 09. juli 2022, klokken 14:33
Sitat fra: Vurderer en elbil på lørdag 09. juli 2022, klokken 13:27
Sitat fra: arthur på lørdag 09. juli 2022, klokken 08:51

1. Det finnes ingen definert fattigdomsgrense i Norge. (Seniorrådgiver i Statistisk sentralbyrå (SSB), Tor Morten Normann)

Jo, vi har jo det. Ellers er det jo rart at mange viser til denne grensen.

Denne linken kan være greit å få med seg rundt akkurat denne påstanden: https://frifagbevegelse.no/nyheter/atte-fakta-om-forskjellsnorge-6.158.811822.8e6de4736d

Nå har jeg vist til kilden og regner med at han som seniorrådgiver i SSB vet hva han snakker om. Det han har presisert er at man ofte viser til den indikator som EU bruker, men som sagt har vi ikke i Norge en egen definisjon av fattigdomsgrense.

Som du ser av mitt innlegg så har også jeg med en link som underbygger påstanden. Og dersom du hadde lest den, så er det der også hentet informasjon fra SSB.
Fossilbil

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Vurderer en elbil på mandag 11. juli 2022, klokken 10:32
Sitat fra: arthur på lørdag 09. juli 2022, klokken 14:33
Sitat fra: Vurderer en elbil på lørdag 09. juli 2022, klokken 13:27
Sitat fra: arthur på lørdag 09. juli 2022, klokken 08:51

1. Det finnes ingen definert fattigdomsgrense i Norge. (Seniorrådgiver i Statistisk sentralbyrå (SSB), Tor Morten Normann)

Jo, vi har jo det. Ellers er det jo rart at mange viser til denne grensen.

Denne linken kan være greit å få med seg rundt akkurat denne påstanden: https://frifagbevegelse.no/nyheter/atte-fakta-om-forskjellsnorge-6.158.811822.8e6de4736d

Nå har jeg vist til kilden og regner med at han som seniorrådgiver i SSB vet hva han snakker om. Det han har presisert er at man ofte viser til den indikator som EU bruker, men som sagt har vi ikke i Norge en egen definisjon av fattigdomsgrense.

Som du ser av mitt innlegg så har også jeg med en link som underbygger påstanden. Og dersom du hadde lest den, så er det der også hentet informasjon fra SSB.

Det nytter ikke å sende linker eller annen relevant info den veien....kun det som allerede er inni en boble fra før teller, for der er det fullt. Access denied.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 09. juli 2022, klokken 00:38
Sitat fra: arthur på torsdag 07. juli 2022, klokken 22:33
Har hatt hytte ved sjøen, fire meter fra vannet, i drøyt førti år, dårlig isolert, enkle vinduer, peis med åpent spjel, ventiler i veggene, og derfor godt ventilert og aldri hatt på noe varme om vinteren. Aldri hatt noe problemer med fukt eller råte/råteskader! Strømmen ble slått av i oktober og satt på igjen ved påsketider!

Samme her. Har også hytte ved sjøen med tilsvarende utforming. Aldri opplevd råte/muggproblemer på noen av hyttene (bare lite råte på ytre kledning helt nederst i løpet av ca 30 år.

I Norge bør det utvikles standarder og retningslinjer/anbefalinger/forslag til opplegg som gjør at hytter kan stå uten bruk av strøm/oppvarming når de ikke brukes. Dette bør etter hvert bli et krav for alle nye hytter. Jeg antar det lar seg gjøre uten problemer om riktige ting gjøres.

På fjellet har jeg vann inn til kjeller via ca 30 m oppvarmet rør. På vinteren er det nok å sette på opptining" en halv time og vannet renner helt fint de neste dagene. Strømbruken blir altså minimal og det hele er enkelt å forholde seg til. Om en har varmtvannsbeholder, vanntoalett etc. blir det naturligvis litt mer, men sikkert håndterlig med smarte opplegg.

Ja, det er kompliserte greier med hytter, isolasjon og fukt. En kan omtrent ikke få pose og sekk, men kanskje du nesten kan det nå. Hvis du har veldig god ventilasjon i hytten, og ingen varme på, så vil det bli "morgendugg" ikke bare på bladene ute, men og i hytten. Varm luft bærer fukt bedre enn kald luft osv. Hvis du har omtrent ingenting isolasjon så går det ganske så greit siden treet tåler fukt bra. Om du har f.eks. 15cm Glava glassisolasjon, og du har dampsperre på innsiden, og det er en del kaldere inni hytten enn utsiden vil fukt prøve å komme seg inn i isolasjonen fra utsiden, og kondensere når den kommer et stykke inn i isolasjonen (når temperaturen når duggpunktet)....litt sånn som en iskald glass-colaflaske blir våt på utsiden i syden. Dersom en ikke har dampsperre vil fukt fra matlaging/dusjing trenge inn i isolasjonen fra innsiden, og kondensere på vei ut, når den når duggpunktet.
En stor ventilasjon, sånn at det stort sett er samme temperatur inne og ute vil selvsagt redusere disse farene, men da vil fukt komme inn ventilene når det er varmere ute enn inne, sånn at puter osv blir fuktige og får "hyttelukt".

Hunton mener de har funnet en slags perfekt hytteisolasjon med trefiberisolasjon. Denne skal kunne ta opp fuktighet bedre (og dermed ikke kondensere på samme måte som glass-vatt). Men er en del forskjellige meninger om det produktet og. I tillegg er det en duk en skal ha på innsiden (Intello Plus) som koster veldig mye, som er nesten som en dampbrems / gore-tex-aktig.
Men dette er det jeg bruker når jeg nå går i gang med å etterisolere den gamle delen av min hytte. Ser at noen av veggene er totalt uten isolasjon, mens andre vegger har glava, noen har dampsperre, og noen ikke har, sånn at en total slutt på varme innvendig ville ført til oppblomstring av all slags sopp og drit...er på et sted med store temperatur- og fuktsvingninger, og ganske mye regn.

Slik jeg har forstått det så vil en være ok om det er et par grader varmere inne enn ute (pga dampsperren), så dermed burde en hatt to termostater per ovn, som måler både inne og ute-temperaturen, og skrur seg på om temperaturen f.eks. er mindre enn 3 grader varmere inne enn ute, samt når temperaturen inne er under 4 grader....men har aldri hørt om en sånn ovn, så jeg tar gjerne feil.

En skulle tro at på moderne hytter så er det enda viktigere å ha det varmere inne enn ute, siden temperaturforskjellen innerst og ytterst i isolasjonen er større enn på gamle hytter.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA