Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Autowinder

Du går friskt ut arthur. Kan det være at mange av bidragsyterne her inne (som du rubriserer som medlemmer) kan se hvilke kamper de ikke kommer til vinne utenom ved å stemme på riktigere partier og politikere når det er valg?

Vi får den politikken og de beslutningene vi får fordi vi tror på utsagn fra politikere som bruker alle andres penger enn sine egne og styrer inntekter, som ikke påvirker dem selv i særlig grad, og uten tilstrekkelig innsikt i konsekvensene valgene deres får. Norge har i slike saker ofte forsøksbasert politikk. Ingen av de som gjør vedtak vil innrømme at de tok feil i ettertid heller.

Lobbyister og andre med innsikt allierer seg for å sukre forslagspillene de ser vil gi mye mer penger i kassen sin og fler frihetsgrader til å operere under, og beslutningstakerne gir samtykke til å gi bort våre ressurser til andre fordi de ikke kan se konsekvensene av hva de egentlig beslutter.
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

stefse

Sitat fra: Autowinder på søn 03. jul 2022, kl. 09:52
Norge har i slike saker ofte forsøksbasert politikk. Ingen av de som gjør vedtak vil innrømme at de tok feil i ettertid heller.

I utgangspunktet er det ikke noe galt å drive en forsøksbasert politikk. Men da må man ikke ha politikere som binder seg og nasjonen til masten, og graver seg ned i skyttergraver for å forsvare forsøk som ikke har gått bra. En smule ydmykhet hadde kledd mange i situasjonen vi er i nå. Istedet gås det hardt ut med belærende argumenter overfor folk som knapt har råd til mat.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Counterpointer

Counterpointer

Sitat fra: stefse på søn 03. jul 2022, kl. 11:59
En smule ydmykhet hadde kledd mange i situasjonen vi er i nå. Istedet gås det hardt ut med belærende argumenter overfor folk som knapt har råd til mat.
Hadde nok passet et medlem som er høyt oppe med den moralske og selvrettferdige fingeren.

Ellers er også poenget om å «binde seg til masta» godt i forhold til de som har ansvar.
En ting er hva de burde eller kunne forstått i forkant, men nå er det forbannet åpenbart at eksportkablene er alt for mye møllers tran.
Her har Regjeringen hovedansvaret, men det er ingen grunn til å tro at noe annet reelt alternativ ville gjort noe vesentlig forskjellig.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på søn 03. jul 2022, kl. 13:03
Her har Regjeringen hovedansvaret, men det er ingen grunn til å tro at noe annet reelt alternativ ville gjort noe vesentlig forskjellig.
Jeg har alltid hatt holdningen at alle kan gjøre feil, problemene kommer når man ikke retter opp i det.

De siste utenlandskablene er åpenbart satt i drift før forutsetningene for de var til stede (mye mere fornybar/vindkraft på begge sider).

Det eneste politikerne gjør er å gjenta gamle argumenter som de har fått tytet ørene fulle av fra kraftnæringens lobbyister.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Interessant artikkel :

https://www.abcnyheter.no/stemmer/2022/07/03/195855915/na-gar-kraft-alarmen-og-staten-er-hjelpelos

Og det som påpekes der er at EU synes det er ok å legge politiske føringer på oppfylling av gass lagre,men ikke vann. En skal huske på at vannkraften i Norge er som gasskraften i EU,men EU ser dette kun fra sin side og følgelig har andre spilleregler for gass enn vann.

Det er ikke første gang EU ikke evner å se ting med norske øyne.

Norge er svært ulikt EU på flere områder og energiforsyningen og hele vår infrastruktur mhp oppvarming er fundamentalt forskjellig fra resten av EU. Ofte er dette en styrke,men i nåværende situasjon er det en gedigen risiko

Vi kan ikke vite med sikkerhet at vi får mulighet for import av kraft fra EU til vinteren. Vi kan ikke kjøpe oss fri slik EU kan ved å få tak i LNG. Ikke all verdens penger gir noen garanti mot rasjonering i Norge. For EU er det snakk om økonomi og at det kan bli tøffe tider i så måte. For Norge er worst case scenario at noen fysisk sett ikke får varmet opp huset uansett hvor mye penger en har på bok.

Vannmagasinene må inneholde et minimum av vann i tiden fremover. Å sjanse på en normal høst og disponere uten vanntap om det kommer noen våte scenarier er uegnet i denne situasjonen. Den samfunnsmessige kostnaden vil kunne bli for stor da vi ikke vet om modellene som beskriver markedet er gyldige i en slik ekstrem situasjon med krig i Europa.
Så en viss aksept for mulig vanntap ved å løfte magasiner bør  inn i disponeringen til norske produsenter i Sør Norge er min mening.
Jeg skulle ønske at markedet kunne håndtere dette fritt,men med krig tett på oss må Norge ta ansvar for egne innbyggere først. Selv om risikoen for ar vi sitter der og fryser i mars er ekstremt liten,er konsekvensene så store at ren økonomisk optimalisering er et sjansespill en ikke burde ta i Sør Norge i de kommende 3-4 månedene.

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søn 03. jul 2022, kl. 15:40
Jeg har alltid hatt holdningen at alle kan gjøre feil, problemene kommer når man ikke retter opp i det.
Er helt enig. Ved å gjøre feil kan en finne bedre løsninger og dermed bli klokere. Det virker ikke som noen tenker at de vil rette opp, kun plastre litt på problematiske løsninger.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på søn 03. jul 2022, kl. 20:00
Vannmagasinene må inneholde et minimum av vann i tiden fremover. Å sjanse på en normal høst og disponere uten vanntap om det kommer noen våte scenarier er uegnet i denne situasjonen. Den samfunnsmessige kostnaden vil kunne bli for stor da vi ikke vet om modellene som beskriver markedet er gyldige i en slik ekstrem situasjon med krig i Europa.
Så en viss aksept for mulig vanntap ved å løfte magasiner bør  inn i disponeringen til norske produsenter i Sør Norge er min mening.
Det er jo veldig fornuftig det du sier

Likevel sier Statkraft sjefen
«Men forslaget om å innføre krav om minstefylling i norske vannmagasiner er Rynning-Tønnesen skeptisk til. Fyllingsgraden er nå på et lavt nivå.

– Hvis vi må fylle opp våre magasiner med mer enn vi mener vi bør, vil de renne over om det blir en våt høst. Da vil vi miste mye vann, sier han.»

https://www.tu.no/artikler/statkraft-sjefen-frykter-at-tyskland-ikke-vil-selge-oss-strom-til-vinteren/520742

Skremmende at sjefen for Statkraft tenker mer på inntjening enn forsyningssikkerhet

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på søn 03. jul 2022, kl. 20:16
Sitat fra: hELgenen på søn 03. jul 2022, kl. 20:00
Det er jo veldig fornuftig det du sier

Likevel sier Statkraft sjefen
«Men forslaget om å innføre krav om minstefylling i norske vannmagasiner er Rynning-Tønnesen skeptisk til. Fyllingsgraden er nå på et lavt nivå.

– Hvis vi må fylle opp våre magasiner med mer enn vi mener vi bør, vil de renne over om det blir en våt høst. Da vil vi miste mye vann, sier han.»

https://www.tu.no/artikler/statkraft-sjefen-frykter-at-tyskland-ikke-vil-selge-oss-strom-til-vinteren/520742

Skremmende at sjefen for Statkraft tenker mer på inntjening enn forsyningssikkerhet

På den annen side så vil et "minstemål" på fyllingsgrad bety at det ikke defineres som tomt når det er 0%, men tomt ved minstemålet, f.eks. 20%. Det vil neppe hjelpe strømprisene. Men det kunne gjerne vært en eksportminstegrense, f.eks om vannmagasinet var under siste 5 års gjennomsnitt for den måneden, så får de ikke eksportere. Når europeerne får hamstre gass og forbruke bunnslammet av vann i norske vannmagasiner til å få lage strøm til dem, bør Norge og lete etter "smarte" løsninger for å omgå å måtte eksportere.
Tesla Model Y                         2021-

Vaduz

Det her er ikke en «feil» eller noe myndighetene skal rette opp i. Dette er en enorm inntektskilde for staten, med Norge som Europas batteri, politikk tilbake i forrige rød-grønne regjering, og det å tro at ting kommer til å endre seg er utopisk. Særlig i en verden der Russland har gått til krig i Europa for å beskytte olje og gass eksport «monopolet» sitt samtidig med det grønne skiftet så må vi nok alle belage oss på dyr strøm. (Med unntak av nordlendinger da, men unner dem det:). Staten taper enorme inntekter i redusert salg av bensin, diesel, ICE biler etc og det må erstattes med noe, strøm.

Burger

Sitat fra: Vaduz på søn 03. jul 2022, kl. 22:12
<snip>så må vi nok alle belage oss på dyr strøm. (Med unntak av nordlendinger da, men unner dem det:).
Vi i midtnorge er også priviligert med lavere pris strøm fram til 2028 enn sørnorge, da blir det nok overføringskapasitet hele veien fra både nordnorge og midtnorge til sør tolker jeg Statsnett riktig.

Men, jeg tipper innen de fem åra så har Tyskland fått orden på LNG tilførsel, strømproduksjonen i Europa tatt seg kraftig opp, huset mitt teppebombet med solceller og blitt etterisolert.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Burger

Sitat fra: Counterpointer på søn 03. jul 2022, kl. 03:34
Linken din omtaler fenomenet jeg nevnte.
Misforstår jeg nå? For meg virker det som tyske vindmølleselskap betaler danske vindmølleselskap for å stoppe opp når det er overproduksjon siden de må produsere i Tyskland og har ikke kapasitet til å sende sørover i Tyskland.

Fant ikke bedre kilder, og så at noe tilsvarende dukket opp på document.no uten at jeg åpnet den artikkelen for å se om de hadde dreid på orginalen. Så jeg er litt sånn tja til innholdet i artikkelen, men det betyr bare at jeg kan overbevises bedre i begge retninger.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
Stjørdal

automat

Sitat fra: Burger på søn 03. jul 2022, kl. 23:14
Sitat fra: Counterpointer på søn 03. jul 2022, kl. 03:34
Linken din omtaler fenomenet jeg nevnte.
Misforstår jeg nå? For meg virker det som tyske vindmølleselskap betaler danske vindmølleselskap for å stoppe opp når det er overproduksjon siden de må produsere i Tyskland og har ikke kapasitet til å sende sørover i Tyskland.

Fant ikke bedre kilder, og så at noe tilsvarende dukket opp på document.no uten at jeg åpnet den artikkelen for å se om de hadde dreid på orginalen. Så jeg er litt sånn tja til innholdet i artikkelen, men det betyr bare at jeg kan overbevises bedre i begge retninger.

Er det Danmarks Radio (dr.dk) du er skeptisk til som kilde? Et av de største mediehusene i Danmark.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

Burger

Sitat fra: automat på søn 03. jul 2022, kl. 23:41
Er det Danmarks Radio (dr.dk) du er skeptisk til som kilde? Et av de største mediehusene i Danmark.
Takk, jeg kjenner ikke dansk media og ville ikke bruke tid på å sjekke det opp da jeg var usikker på om det var rett artikkel/tema. Virker som alle norske artikler jeg fant linket til den.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
Stjørdal

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Burger på søn 03. jul 2022, kl. 23:08
Sitat fra: Vaduz på søn 03. jul 2022, kl. 22:12
<snip>så må vi nok alle belage oss på dyr strøm. (Med unntak av nordlendinger da, men unner dem det:).
Vi i midtnorge er også priviligert med lavere pris strøm fram til 2028 enn sørnorge, da blir det nok overføringskapasitet hele veien fra både nordnorge og midtnorge til sør tolker jeg Statsnett riktig.

Men, jeg tipper innen de fem åra så har Tyskland fått orden på LNG tilførsel, strømproduksjonen i Europa tatt seg kraftig opp, huset mitt teppebombet med solceller og blitt etterisolert.

Jeg tenker at det er bedre at deler av landet får ok strømpriser enn ingen deler av landet. Dersom vi plutselig hadde brukt mange milliarder på å koble hele landet sammen så ville bare nord-norge-strømmen også havnet i det europeiske sluket. Produksjonen i Nord-Norge er bare en dråpe i det gigantiske europeiske strøm-sluket....pess i havet....
Tesla Model Y                         2021-

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA