Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

stefse

Sitat fra: Electric cars in Norway på søn 17. apr 2022, kl. 19:02
Sitat fra: stefse på søn 17. apr 2022, kl. 13:23
Etter 178 sider kan det virke som denne tråden kun har interesse for noen få.

Sterke... vi er maaaaange.. det går i puljer... eller i rykk & napp..

På Facebook gruppene Motvind og Strømopprøret og Nei til Acer er det på hver av gruppene laaaangt over hundre tusen medlemmer.

Så det sier sitt.

Dette er temaer som berører alle lag i samfunnet.
Det er det, og der har jeg har lest om enkelte som nevner slike aksjoner.  Det blir påstått at dersom man bruker mye strøm en viss tid på døgnet, vil kabeleksporten utgå. F.eks ved å skru på all strømforbruk i 5 min fra kl 15:55 vil underbalansen føre til utkobling av eksport i hele den påfølgende timen. Men det skulle ikke forundre meg om kobler de ut vanlige forbrukere istedet og kjører eksporten for fullt. Straffen fra utlandet føles nok mer reell enn straffen fra eget folk. Så langt.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Electric cars in Norway

Sitat fra: stefse på søn 17. apr 2022, kl. 20:05
Det er det, og der har jeg har lest om enkelte som nevner slike aksjoner.  Det blir påstått at dersom man bruker mye strøm en viss tid på døgnet, vil kabeleksporten utgå. F.eks ved å skru på all strømforbruk i 5 min fra kl 15:55 vil underbalansen føre til utkobling av eksport i hele den påfølgende timen.

Det der med aksjoner hørtes ikke bra ut! Glad jeg ikke driver med slikt aksjonstull!

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på fre 15. apr 2022, kl. 19:04
Og den tredejedelen av all vannkraft vi produserer i Norge og omgjør til halvfabrikata fra våre kraftkrevende verk, delvis eid i Norge, er det vel også greit at vi utnytter og tjener på?

Med de prisene som er på strøm nå, vil det ikke ta mange år før disse bedriftene legger ned. Ingen vits å være i Norge når ingenting taler for det lenger.

arthur

Ja, hvis det eneste komparative fortrinnet disse bedriftene har er å få strøm til en pris langt under markedspris så er det nok helt riktig å legge de ned. Nevner igjen; Ikke har vi råvaren som danner grunnlaget for produksjonen og ikke er vi markedet for det "ferdige" (halvfabrikata) produktet. Ser ingen grunn til at vi skal gi bort kraften til rike utlendinger.

hELgenen

Sitat fra: arthur på man 18. apr 2022, kl. 07:33
Ja, hvis det eneste komparative fortrinnet disse bedriftene har er å få strøm til en pris langt under markedspris så er det nok helt riktig å legge de ned. Nevner igjen; Ikke har vi råvaren som danner grunnlaget for produksjonen og ikke er vi markedet for det "ferdige" (halvfabrikata) produktet. Ser ingen grunn til at vi skal gi bort kraften til rike utlendinger.

Du mangler noe helt fundamentalt i dine betraktninger - det er markedsdesignet som gjør at over 90% av pengene hentes fra norske innbyggere - mens det i nær 100% av tiden er tyske og engelske kraftpriser som definerer prisnivået.

Mengden energi som trengs til oppvarming i Norge er også vesentlig større enn hva man trenger i f.eks Tyskland. Så hva betaler en tysker for å varme opp f.eks 20.000 kwh der gass er kilden?

Jo, 1.45 kr/kwh med årskontrakt fra mars 2022 til mars 2023.
Altså vesentlig billigere enn hva vi betalte her i Norge i Mars - tross energikrise i Europa.

Kilde :
https://www.reuters.com/business/energy/german-gas-power-prices-households-new-highs-2022-03-16/

Når man skal sammenligne land mot land er det viktig å se på hva man faktisk betaler for å holde varmen.
Da må man se på de ulike varmekildene som brukes i det enkelte land og se på energiprisen pr. enhet.

Og elektrisitet er jo en foredlet vare som f.eks har gass som innsatsfaktor - dermed blir elektrisitetsprisen dyrere enn f.eks gassprisen pr kwh. Så en husholdning som baserer sin oppvarming direkte på gass slipper altså tross alt billigere unna fordi en da slipper kostnaden med å konvertere gass til elektrisitet. Så hvilke land er det som slipper billigere unna? Jo det er alle land nedover i Europa som har sin varmekilde basert på gass.
Og ikke bare det - de har jo mildere klima også - så de trenger ikke bruke så mye energi for å holde varmen.
En typisk husholdning i Tyskland forbruker 3500 kwh/år - I norge ligger det på ca 16.000 kwh.

Altså mer enn 4.5 ganger så mye energi. Tar vi dette forholdstallet og bruker energikostnaden i Tyskland for årsavtale på gass til 1.45 NOK/KWH - så skulle altså en nordmann betale 1.45/4.5 = 32 øre/kwh.

Så vår ekvivalente kostnad for oppvarming burde være 32 øre/kwh gitt at vi skal bruke like mange kroner til oppvarming. Mao når en tysker betaler rekordhøye 1.45 kr/kwh for gass - så burde vi betale 32 øre/kwh for vår elektrisitet for at vi skulle ha like store utgifter til oppvarming.

Men vi betaler faktisk mer pr kwh enn en tysker - den billigste årsavtalen i Sør Norge er nå 1.74 NOK/Kwh.
Og da har jeg ikke tatt med kostnader til nettleie som da kommer på toppen av dette igjen

Se : https://www.strompris.no/

Altså dyrere enn hva en tysker må ut med pr kwh som da er 1.45 NOK/kwh.  Forklaringen er som nevnt - at gass inngår som råvare i elektristetsproduksjon og nå er det gassprisene som definerer elektristetsprisene. Så det er helt naturlig at kostnad pr kwh blir høyere på elektrisitet enn på gass. Og infrastrukturen i Norge er bygget slik at oppvarming skjer via elektrisitet. For å bruke tallene direkte :

Oppvarming bolig i Tyskland : 3.500 kwh x 1.45 NOK/KWh = 5075 NOK
Oppvarming av bolig i Norte : 16000 kwh x 1.75 NOK/KWh = 28000 NOK

Vi betaler altså : 28000/5075 =5.5 ganger så mye for å holde på varmen i Norge enn Tyskland.

arthur

Du ammenligner årskontrakt et sted med en ekstrem markeds(spot)pris i en kortere periode et annet sted, hvorfor det? En årskontrakt for strøm i Norge kostet under 40 øre i august og litt mer for tre år. AT stort sett ingen så noen grunn til å benytte seg av den muligheten er en annen sak som få her liker å bli minnet på.

Hvor mye betaler forresten den kraftkrevende industrien for strørmmen de benytter i dag og hva vil det koste dem i dag å inngå en kontrakt for lengre tid?

stefse

Sitat fra: Electric cars in Norway på søn 17. apr 2022, kl. 22:16
Sitat fra: stefse på søn 17. apr 2022, kl. 20:05
Det er det, og der har jeg har lest om enkelte som nevner slike aksjoner.  Det blir påstått at dersom man bruker mye strøm en viss tid på døgnet, vil kabeleksporten utgå. F.eks ved å skru på all strømforbruk i 5 min fra kl 15:55 vil underbalansen føre til utkobling av eksport i hele den påfølgende timen.

Det der med aksjoner hørtes ikke bra ut! Glad jeg ikke driver med slikt aksjonstull!
Hva annet kan man gjøre da? Det ser ikke ut som poenget går inn noen steder. I avisen kan man lese om at det er beklagelig at ikke nettet er mer utbygd for da kan ikke kraftprodusenter tjene like mye som de sørpå. Ikke et ord om forbrukere, ikke et ord om langsiktighet. Kun tjene kortsiktige penger på å eksportere en høyverdig innsatsfaktor.
Denne aksjonsformen er fredelig, lovlig, og sannsynligvis mer effektiv enn fakkeltog foran stortinget.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

hELgenen

Sitat fra: arthur på man 18. apr 2022, kl. 10:40
Du ammenligner årskontrakt et sted med en ekstrem markeds(spot)pris i en kortere periode et annet sted, hvorfor det? En årskontrakt for strøm i Norge kostet under 40 øre i august og litt mer for tre år. AT stort sett ingen så noen grunn til å benytte seg av den muligheten er en annen sak som få her liker å bli minnet på.

Hvor mye betaler forresten den kraftkrevende industrien for strørmmen de benytter i dag og hva vil det koste dem i dag å inngå en kontrakt for lengre tid?

Jeg sammenligner en årskontrakt for gass for husholdning i Tyskland med en kwh pris  mot en fastpriskontrakt for strøm for ett år i Sør Norge med kwh pris. For gass hentet jeg prisen for årskontrakt i mars 2022 - altså en årskontrakt som startet mars 2022 og ett år frem. Jeg sjekket ikke prisene i mars 2022 for en avtale på strøm for ett år - men jeg ser at i dag er prisen 1.74 kr/kwh. Så dette bør være så nær korrekt sammenligning en kan få i dag.

Du kan ikke dra frem avtaler du tegnet for nesten ett år siden - det er et nytt marked nå - og vi har satt på drift 2800 MW økt overføringskapasitet siden sist du tegnet kontrakt. Bare vent til den dagen du skal tegne en ny avtale - da kan du jo drømme om 40 øre....Eller vet du om noen kontrakter som f.eks BARE er det dobbelte av f.eks det du betalte - altså 80 øre?

Kraftkrevende industri betaler litt forskjellig pris - men skal de tegne avtale i dag så blir det jo også dyrt.
Det er jo dette som er utfordringen fremover. Og det er her regjeringen prøver å komme med tiltak for å gjøre det billigere - de er jo faktisk tvinget inn i et hjørne. De må se på skatteregler for kraftprodusenter, kompensasjonsregler for husholdninger osv - alt for å kompensere for en ny hverdag. Grep de absolutt ikke hadde i sin villeste fantasi drømt om at de måtte komme med for ca 1 år siden.  Poenget er at realiteten i markedet nå vises - at det å "lime seg tett på" det europeiske markedet gir uante kostnadsnivåer for både husholdninger og industri. Og dersom en regner om kostnaden til "fyringsutgifter" for å bo i dette landet sammenlignet med Europa - så ser en at det slår uvettig ut. Europa bruker gass til oppvarming - norge bruker elektrisitet - dette er fakta - så  da må en jo bruke energi og kostnaden for dette til oppvarming som sammenligningsgrunnlag - og det er det jeg har gjort.

Selv i rene kroner pr. kWh betaler da en nordmenn mer enn f.eks en Tysker tross ekstreme gasspriser  - og på toppen av dette kommer så forskjellen i mengden enerrgi man trenger til oppvarming som følge av ulik klima.

Folk må slutte å sammenligne strømpriser - en må sammenligne enhets utgifter til oppvarming basert på gjeldende infrastruktur.  Hadde jeg kunne skifte til å bruke KUN gass til oppvarming og hadde et hus ført opp slik at det var mulig - så hadde det faktisk vært økonomi dette gitt at jeg kunne få den historisk høye gassprisen som man opererer med i Tyskland om dagen. Det sier mye om galskapen her - vi i Norge må bruke den dyreste energikilden i Europa til oppvarming - og vi har i praksis ikke noe valg fordi boligene er bygget slik. Det hadde vært en drøm om jeg kunne inngått en kontrakt på 3500 kwh til 1.45 NOK/kwh og at disse 3500 kwh hadde vært alt jeg trengte for å varme opp boligen i ett år.

stefse

Dette er allerede utdebattert. Jeg ser ikke noe poeng å diskutere dette verken dette eller fastpriser noe mer.
Hvis vi har planer om å gjøre noe for bosetting av fremtidige generasjoner i Norge så må makten fjernes fra kortsiktige kraftprofitører, som desverre har fått gjennomsyre politikk og byråkrati.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Gnilre

Sitat fra: stefse på man 18. apr 2022, kl. 14:58
Dette er allerede utdebattert. Jeg ser ikke noe poeng å diskutere dette verken dette eller fastpriser noe mer.
Hvis vi har planer om å gjøre noe for bosetting av fremtidige generasjoner i Norge så må makten fjernes fra kortsiktige kraftprofitører, som desverre har fått gjennomsyre politikk og byråkrati.
Kortsiktige kraftprofitører? Det er vel knapt noen investeringer som har lenger levetid enn kraftverk og elnett. Hvem er i så fall de kortsiktige kraftprofitørene?
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

stefse

Sitat fra: Gnilre på man 18. apr 2022, kl. 18:09
Sitat fra: stefse på man 18. apr 2022, kl. 14:58
Kortsiktige kraftprofitører? Det er vel knapt noen investeringer som har lenger levetid enn kraftverk og elnett. Hvem er i så fall de kortsiktige kraftprofitørene?
De som ønsker å bygge kabel til høystbydende, og misbruke prismekanismene til å få hele landet til å betale det samme som høystbydende.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Counterpointer

Kortsiktigheten ligger vel i at det som lønner seg på kort sikt (vri maksimalt ut av norske strømkunder) ikke nødvendigvis er så lurt på litt lengre sikt.

Prisstigning, økt misnøye med politikere, struping av bedrifter som er strømkrevende men ikke har lange strømavtaler osv

Electric cars in Norway

Når får vi de første elbil eiere som er "strøm forfjamset" og som står frem i dagspressen og sier de må lade bilen til lavere strømpriser i Sverige fordi det er blitt for dyrt å lade i Norge?

Det kommer nok :D   nei da.... jo da  :D

I mellomtiden....

Se dagens nrk nyhet her:

https://www.nrk.no/norge/arnt-og-kari-far-halv-strompris-pa-hytta-i-sverige-1.15923203

Bilder under..

Denne strømssituasjonen må politikerne ordne opp i asap. Og med varig lav strøm og ikke midlertidig støtteordninger...

De skulle ikke inngått strømkabel avtalene med England og Tyskland uten at de hadde tenkt gjennom konsekvensene. ACER også...

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på man 18. apr 2022, kl. 20:35
Kortsiktigheten ligger vel i at det som lønner seg på kort sikt (vri maksimalt ut av norske strømkunder) ikke nødvendigvis er så lurt på litt lengre sikt.

Prisstigning, økt misnøye med politikere, struping av bedrifter som er strømkrevende men ikke har lange strømavtaler osv

Counterpointer  :+1: spot on!

Electric cars in Norway

Slik gjør de det i Tyskland og Danmark...det gjøres avtaler hele veien..

Kansje vi i Norge kunne fått en avtale også som gir oss lavere strømpriser? Jeg vet ikke om det går... 

https://e24.no/olje-og-energi/i/Xq7p9E/tyskland-betaler-dansker-millioner-for-aa-stanse-vindmoellene

Kopi:

Tyskland betaler dansker millioner for å stanse vindmøllene.

Tall fra Energinet viser at danske vindmølleeiere de siste to årene har fått mer enn en halv milliard kroner for å la vindmøllene stå i ro.

NTB scanpix
Hanna Ghaderi
Publisert:
I går 11:01

Flere danske vindmølleeiere stanser møllene selv om det blåser. Det er fordi tyske regler sier at vindmøllene i Tyskland skal kjøre for full maskin.

Kapasiteten i det tyske kraftnettverket er ikke stor nok til å sende den danske strømmen videre i landet. Derfor betaler Tyskland danske vindmølleeiere for å ikke levere strøm som avtalt.

Ifølge den danske nettoperatøren Energinet har danske vindmølleeiere fått mer enn en halv milliard kroner for å la møllene stå stille i løpet av de siste to årene, skriver danske DR.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA