Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Oddaa

Sitat fra: jkirkebo på ons 13. apr 2022, kl. 23:53
Det kan være mye å spare på å bytte gamle kjøleskap og frysere til moderne A+++ skap også.
Dette ville jeg tenkt at normalt blir en dråpe i havet. Og den dårligere effektiviteten kommer vel til nytte som varme minst halve året.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

hELgenen

Sitat fra: Oddaa på tor 14. apr 2022, kl. 09:57
Sitat fra: jkirkebo på ons 13. apr 2022, kl. 23:53
Det kan være mye å spare på å bytte gamle kjøleskap og frysere til moderne A+++ skap også.
Dette ville jeg tenkt at normalt blir en dråpe i havet. Og den dårligere effektiviteten kommer vel til nytte som varme minst halve året.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Enig - en må ikke se seg blind på disse merkingene AA,AAA++ osv. på forbruksprodukter som i utgangspunktet ikke bruker mye strøm gjennom et år. Se på årlig energiforbruk - gang dette med 2 og du har et bilde av hvor mange kroner de vil bruke gjennom ett år på dette produktet. Så tar du forskjellen mellom de ulike produktene.
Mulig forskjellen rekker til en burger eller softis - men det er vel slike verdier vi snakker om....

60-65% av alt energiforbruk går til oppvarming. Tar du varmtvann, oppvarming  og eventuelt elbilen - så har du dekket det vesentligste du KAN gjøre noe aktivt med.  Bor du i f.eks Tyskland har du dekket både vartmvann og oppvarming via andre kilder enn elektrisitet - det er jo derfor de høye kraftprisene rammer ekstra hardt her - kaldere er det her også...

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på ons 13. apr 2022, kl. 17:03
Kjøleskap er jo bare å skru av når man drar,
Hvis en har varme justert med termostat i rommet som kjøleskapet står, så vil effekten av å skru av kjøleskapet være nær null. Hvis jeg forstår teorien riktig.

Kjøleskap er jo en varmeveksler som tar varmen ut av skapet og avgir denne til rommet via radiatoren utenpå skapet. Så den strømmen som et kjøleskap bruker i praksis er differansen til hvor mye strøm en annen oppvarmingskilde ville brukt på å  holde samme varme i rommet. Denne differansen tror jeg er neglisjerbar. Selv med strømpris på 2 kr kWh

Kristian O

Sitat fra: Counterpointer på tor 14. apr 2022, kl. 10:42
Hvis en har varme justert med termostat i rommet som kjøleskapet står, så vil effekten av å skru av kjøleskapet være nær null. Hvis jeg forstår teorien riktig.

Kjøleskap er jo en varmeveksler som tar varmen ut av skapet og avgir denne til rommet via radiatoren utenpå skapet. Så den strømmen som et kjøleskap bruker i praksis er differansen til hvor mye strøm en annen oppvarmingskilde ville brukt på å  holde samme varme i rommet. Denne differansen tror jeg er neglisjerbar. Selv med strømpris på 2 kr kWh
Spørs  korleis rommet ellers er oppvarma; er det med varmepumpe så er meir effektivt enn å la kjøleskapet varme rommet. I tillegg vil kjøleskapet varme rommet også på varme dager. Enig i at det ikkje utgjer store summer, men om man vil redusere strømregninga så er det en enkel plass å starte.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Counterpointer

Sitat fra: Kristian O på tor 14. apr 2022, kl. 11:01

Spørs  korleis rommet ellers er oppvarma; er det med varmepumpe så er meir effektivt enn å la kjøleskapet varme rommet. I tillegg vil kjøleskapet varme rommet også på varme dager. Enig i at det ikkje utgjer store summer, men om man vil redusere strømregninga så er det en enkel plass å starte.
Nei dette er nok i kategorien neglisjerbart.

Bedre å fokusere på noe som monner. Varmepumpe er jo typisk noe som hjelper ganske mye prosentvis. Så til oppvarming vil det være en god løsning, men i innkjøp og installasjon er det kostbart.

Det finnes enkle målere (til et par hundrelapper) en kan sette i kontakten og se hvor mye det apparatet bruker i sitt miljø. Så kan du finne ut hvor mye du evt kan spare.

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på tor 14. apr 2022, kl. 10:04
Enig - en må ikke se seg blind på disse merkingene AA,AAA++ osv. på forbruksprodukter som i utgangspunktet ikke bruker mye strøm gjennom et år. Se på årlig energiforbruk - gang dette med 2 og du har et bilde av hvor mange kroner de vil bruke gjennom ett år på dette produktet. Så tar du forskjellen mellom de ulike produktene.
Mulig forskjellen rekker til en burger eller softis - men det er vel slike verdier vi snakker om....

60-65% av alt energiforbruk går til oppvarming. Tar du varmtvann, oppvarming  og eventuelt elbilen - så har du dekket det vesentligste du KAN gjøre noe aktivt med.  Bor du i f.eks Tyskland har du dekket både vartmvann og oppvarming via andre kilder enn elektrisitet - det er jo derfor de høye kraftprisene rammer ekstra hardt her - kaldere er det her også...

Gamle kjøleskap og frysere kan bruke uhorvelig mye strøm. Fort 5-10x så mye som en ny moderne A+++ enhet. De brukte ikke så mye strøm når de var nye, men med slitte pakninger og register fullt av støv så skyter energiforbruket i taket. Merk at jeg med gamle ikke mener 5-10 år, men 20+ år gamle. Slike som ofte havner på hytta ;)

For nye enheter er ikke forskjellen i forbruk mellom A++ og A+++ veldig stor, men hvorfor ikke kjøpe det beste når man først bytter?

I Tyskland bruker de mye gass til oppvarming. Om du har sett på gassprisene det siste året vil du se at økte energikostnader rammer minst like hardt der som her, om ikke hardere.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

I den delen av året man trenger varme, ja. I resten av året er det bare sløsing med strøm. Og kun gyldig om primær oppvarmingskilde ikke er en varmepumpe.

Vi lar fryser og kjøleskap stå på fra påske til november, men vår hytte er jo off-grid og det brukes derfor kun strøm som ellers ikke ville blitt produsert.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

turfsurf

Kjøleskap er jo bare å skru av når man drar, og la døra stå på gløtt. Det gjør vi med vårt. Samme med fryser. Fjernstyrer i gang varmen før vi drar opp slik at det er godt og varmt når vi kommer opp. Da kan kjøleskap og fryser startes igjen med en gang.

VVB trenger vel ikke å stå på, så lenge det er 5 grader i rommet?
Tror ikke maten i kjøleskapet og fryseboksen blir glad om vi skrur det av.

Har lurt litt på det med VVB, litt usikker på hvor mye det er å tjene på det i løpet av en uke eller to. Må jo varmes opp igjen uansett. Men, kan jo prøve.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Mange interessante betraktninger her.
Sånne energimålere skal jeg skaffe meg, Counterpointer, særlig siden hytten er bygget i tre etapper, og veldig interessant å se hvor strømmen renner ut.

Angående VVB så står den inni et kott i en del av hytten jeg ikke har veldig mye nytte av varmen, utenom det som siger inn i badet som er i rommet på siden av. Men skal bli interressant å se hvor mye den bruker. Er litt skeptisk til senking/avstenging pga legionella osv.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Vi kan ikke holde på med dette her lengre. Se strømprisforskjellene internt i Norge - her må vi lage en felles sone/region slik at alle får samme strømpriser.

Videre må vi komme oss ut av dette uføre som disse utenlandskablene har lagd. Vi er jo en kraftnasjon. Det er jo vårt fortrinn!

Avtalene om utenlandskablene må reforhandles og jeg forstår andre land har fått eller holder på å reforhandle? Eller tar jeg feil?

Mener en eller annen her inne skrev noe om dette. Men ble litt usikker nå  :D

Se bilder og lenke under som er for april.

https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/#/nordic/table

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 15. apr 2022, kl. 00:01
Sånne energimålere skal jeg skaffe meg, Counterpointer, særlig siden hytten er bygget i tre etapper, og veldig interessant å se hvor strømmen renner ut.

Angående VVB så står den inni et kott i en del av hytten jeg ikke har veldig mye nytte av varmen, utenom det som siger inn i badet som er i rommet på siden av. Men skal bli interressant å se hvor mye den bruker. Er litt skeptisk til senking/avstenging pga legionella osv.
Skaff deg heller smartplugger da, da kan du legge inn styring av de samtidig som du får oversikt over strømforbruk.

Ang VVB så drepes legionella bakteriene når vannet varmes opp. Det trenger ikke være varmt hele tiden, det viktigste er at vannet varmes opp jevnlig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på fre 15. apr 2022, kl. 08:03
Vi kan ikke holde på med dette her lengre. Se strømprisforskjellene internt i Norge - her må vi lage en felles sone/region slik at alle får samme strømpriser.
Hvorfor det? Det er ingen grunn til å dra nordlendingene ned i det samme elendigheten som vi sitter i!

SitatVidere må vi komme oss ut av dette uføre som disse utenlandskablene har lagd. Vi er jo en kraftnasjon. Det er jo vårt fortrinn!
Enig.

SitatAvtalene om utenlandskablene må reforhandles og jeg forstår andre land har fått eller holder på å reforhandle? Eller tar jeg feil?
Det er ingen andre som er i samme situasjon som oss. Sverige har redusert kapasitet og tekniske grunner hvis jeg forstår det riktig. Og det er bare musen Norge som tror de kan redde Europa med massiv eksport. Selv om det har gjort vår egen betaling for vår egen strøm enorm.

Det er noen tanker om reforhandling men ikke med noen konkrete planer.

https://www.nettavisen.no/okonomi/oppror-mot-utenlandskablene-regjeringen-vil-ga-i-dialog-med-eu-og-storbritannia/s/12-95-3424243302

Fagbevegelsen for industrien har veldig klare krav om endringer

https://frifagbevegelse.no/nyheter/norsk-industri-vil-reforhandle-europeiske-kraftavtaler-6.158.841354.91df3a9bc7

Samt aktører i energibransjen;

«Tidligere energi-topp Einar Westre advarer om at strømeksporten er i ferd med å tømme de norske vannmagasinene.»

https://www.europower-energi.no/nett/ber-oed-reforhandle-utenlandskablene-med-eu/2-1-1129432

Jeg mener Norge burde ha redusert kapasiteten selv og så gått til forhandlinger, når situasjonen ble ekstrem. Men krigen i Ukraina ble koblet til energisituasjonen og Norge er uansett alltid «flinkest i klassen i EU» selv om vi ikke er medlem, så vi drøyer og drøyer (mens pengene fosser inn noen steder og norske strømkunder hovedsaklig betaler).

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på fre 15. apr 2022, kl. 09:59
Hvorfor det? Det er ingen grunn til å dra nordlendingene ned i det samme elendigheten som vi sitter i!

Counterpointer :+1: Det var reine ord for penga  :D

Ser ditt poeng.

Electric cars in Norway

Counterpointer. Du skriver at ingen andre land er i den situasjonen som Norge er i. Så nevner du noe om Sverige.

Da tenker jeg slik... at dersom vi er i unik situasjon, da bør vi hvertfall forhandle oss frem til en bedre posisjon.

Videre mener jeg virkelig å ha lest et sted på denne tråden at et annet land klarte å gjennomføre en forbedret situasjon via reforhandlinger. Kan jeg virkelig huske så feil? Ble usikker nå.....

Electric cars in Norway

Bare for å fyre opp litt her inne...om Acer og strømkrisa...

Kopi fra et innlegg fra en som heter  Line på Motvind sin FB gruppe. Jeg kjenner ingen i Motvind.

Håper det er innafor å tulle litt om dette uansett hvilke partier det gjelder. Jeg liker de alle sammen, jeg. :+1:

Kopi og bilde under... dette er nesten litt "god kunst" over slike bilder.. :D. Zoom inn for å se detaljene i bildet.

Jeg fant det her og det er 14 timer gml innlegg: 

https://www.facebook.com/groups/motvind/permalink/1005979396774225/

KOPI:

"Nissene på tinget: De BlåBlå.

Jeg ser at det er medlemmer i denne gruppen som etterlyser Erna, Søviknes og Barth Eide, de opprinnelige nissene som undertegnet Acer avtalen i 2018.
Med flertallet på Stortingets velsignelse sørget de for at vi mistet råderetten over landets kraftproduksjon og prisregulering, den direkte årsaken til at vi, vanlige folk, nå betaler blodpris for strømmen og at mange bedrifter går konkurs. Vi betaler faktisk mye mer for norsk energi enn i andre land som importerer strøm fra Norge.
Hvordan er dette mulig???

Landet ranes på høylys dag, arvesølvet vårt deles opp, privatiseres og selges stykkvis og delt til høystbydende.

Hvem ga politikerne lov til å selge Norges naturressurser?

Fortsetter dette er jeg redd for at vi alle ender opp som husmenn i vårt eget land."

KOPI SLUTT.

Og så er den en annen i diskusjonen som lenker til dette ekspertpanelet... en nyhet publisert 5. august 2021.

https://energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/ekspertintervjuet-en-faktasjekk-om-acer/

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA