Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: model3citizen på ons 06. apr 2022, kl. 14:35
Jeg forstår det sånn at det ikke blir noen strømstøtte i perioden April - September, stemmer det?
Synes også den var vanskelig å tolke, når de på den ene siden viser til støtte frem til mars 2023, men samtidig påpeker oktober, november og desember for støtte.

SitatNå er partiene enige om sikringsordninger for høye strømpriser fram til mars neste år.

Støtten økes til 90 prosent når strømmen koster mer enn 70 øre/kWh i oktober, november og desember. Tidligere har strømkunder fått dekket 55 prosent av kostnadene over 70 øre per kilowattime for desember, og 80 prosent i januar, februar og mars.
https://e24.no/naeringsliv/i/0GAkPE/stroemstoetten-forlenges-til-mars-2023-og-bostoetten-styrkes?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

arthur

Forlenget til og med mars 2023. For månedene oktober, november og desember økes støtten til 90% av pris over 70 øre mot 80% ut september. Uklar hva prosensatsen er for januar/mars 2023?

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 05. apr 2022, kl. 10:38
Norske politikere skal ha ære for særlig en ting: de har brakt Norge inn i førersetet av land som lokker frem miljøvennlige løsninger gjennom incentiver og skatter. Dermed ble det penger i å lage elbiler, og dette lokker frem teknologi som faktisk gjør det billig å velge miljøvennlig både for produsent og konsument i alle land. Derfor er det og bedre at olje blir hentet opp i Norge enn i et land uten incentiver til å drive miljøvennlig. Norge er allerede i dag blant de beste på dette.

ToWalkOrDrive  :+1: Ja jeg er så enig i det du skriver. De vi velger hvert fjerde år på tinget er gode. Resten av verden ser faktisk opp til oss.

Da er det best vi asap får opp en drøss med hav vindmøller... for da vil de bli enda mer imponert og så vi de ta med seg den havvind teknologien tilbake til sine hjemland der det er lang kystlinje...

Men vindmøller rundt omkring i den norske fjell heimen - nei det synes jeg ikke vi skal la lokale politikere få bestemme om skal bygges eller ikke. Det skal bestemmes sentralt dvs på tinget at vi IKKE skal ha vindmøller i fjellet..... men masse av disse ute i havet... Der er jeg ganske tydelig...

Electric cars in Norway

Sitat
Sitat fra: DagfinnN på man 04. apr 2022, kl. 20:56

Hail FRP!

Sitter her og leser meg opp mange av de gode innleggene her inne og så leser jeg dette!! :-1:

Dagfinn hvis du skrev det jeg nettopp så og mente det - så synes jeg bare synd på deg... Du må ikke skrive slikt... foreslår du fjerner dette fra innlegget ditt - så skal jeg også fjerne denne posten...

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på ons 06. apr 2022, kl. 15:00
Sitat fra: model3citizen på ons 06. apr 2022, kl. 14:35
Jeg forstår det sånn at det ikke blir noen strømstøtte i perioden April - September, stemmer det?
Nei, er vel utvidet til mars neste år.

Jepp det er bestemt. Flott :+1: Men nå må de bruke tiden fremover på Stortinget til å se på varig løsning. Kan ikke ha slike løsninger som kommer og går...

arthur

hELgenen

Sitat fra: arthur på ons 06. apr 2022, kl. 17:47
Litt om hva de,regjeringen, tilsynelatende tenker og har planer om;

https://e24.no/olje-og-energi/i/JxAGj4/vedum-med-nye-stroemtiltak-vil-gjoere-fastpris-billigere

Og her er kilden :

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/endringer-som-skal-gi-bedre-fastprisavtaler-pa-strom/id2907511/

Forøvrig står det ganske klart at for oktober, november, og desember i 2022 vil strømstøtten være på 90 prosent og ikke 80 prosent - den er ganske tydelig - men dette med videreføring gjennom vår og sommer 2022 var faktisk dårlig dokumentert på regjeringens sider ettersom vi alle vet at det har vært forhandlinger om dette i tiden fra høringsfristen gikk ut 15.03.2022. 

Og jeg forstår det faktisk slik at hva som vil gjelde fra Januar 2023 - det er ennå ikke avklart men at dette vil
det bli forhandlet om fra høsten 2022...

automat

Sitat fra: hELgenen på tir 05. apr 2022, kl. 00:03

Nei,du kan ikke tenke at 2800 MW kabel.skal erstattes av 2800 MW havvind. Det blåser jo ikke alle dager,men kabelen kan eksportere selv når det ikke blåser. Og når det blåser lite slik at møllene ikke produserer på max,så kan kablene likefullt levere 2800 MW hver eneste time. Så du må.inn med mange flere møller enn 2800 MW for å.erstatte 2800 MW kabel. Tenker du å erstatte samme energimengde som.2800 MW kan eksportere i 8760 timer,altså ett år,da må du gjerne multiplisere effekten med 3. Mao 2800 x 3 som en tommelfinger regel for å kompensere for at det ikke blåser i 8760.timer,men ca 1/3 av dette. Og selv dette gir ingen garanti for at man kan få dyttet ut minst 2800 MW fra alle disse møllene i alle 8760 timene av året slik man kan med kablene. Så man må nok inn med.minst 10.000 MW vind for å kompensere for 2800 MW kabel.

Nå forutsetter du at det er kunder på kontinentet som vil kjøpe 100% av kapasiteten 100% av tiden. Men nå er det ikke helt ukjent fenomen med lave og negative strømpriser når det blåser mye på kontinentet. Når det bygges ut mer uregulerbar kraft, så er det vel sannsynlig at vi ser mer av dette. Dette må inn i regnestykket ditt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på ons 06. apr 2022, kl. 18:06
Sitat fra: arthur på ons 06. apr 2022, kl. 17:47
Litt om hva de,regjeringen, tilsynelatende tenker og har planer om;

https://e24.no/olje-og-energi/i/JxAGj4/vedum-med-nye-stroemtiltak-vil-gjoere-fastpris-billigere

Og her er kilden :

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/endringer-som-skal-gi-bedre-fastprisavtaler-pa-strom/id2907511/

Forøvrig står det ganske klart at for oktober, november, og desember i 2022 vil strømstøtten være på 90 prosent og ikke 80 prosent - den er ganske tydelig - men dette med videreføring gjennom vår og sommer 2022 var faktisk dårlig dokumentert på regjeringens sider ettersom vi alle vet at det har vært forhandlinger om dette i tiden fra høringsfristen gikk ut 15.03.2022. 

Og jeg forstår det faktisk slik at hva som vil gjelde fra Januar 2023 - det er ennå ikke avklart men at dette vil
det bli forhandlet om fra høsten 2022...

hELgenen  :+1: og det er innslag på dagsrevyen nå på nrk TV :+1: 

Radial

Det Vedum egentlig sier er at de ikke har noen langsiktig løsning på strømprisene, foruten at folk skal få muligheten for litt bedre fastpris-avtaler.

Dyrt skal det bli uansett er trolig fasiten🙄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

DagfinnN

Sitat fra: Electric cars in Norway på ons 06. apr 2022, kl. 17:26
Sitat fra: DagfinnN på man 04. apr 2022, kl. 20:56

Hail FRP!

Sitter her og leser meg opp mange av de gode innleggene her inne og så leser jeg dette!! :-1:

Dagfinn hvis du skrev det jeg nettopp så og mente det - så synes jeg bare synd på deg... Du må ikke skrive slikt... foreslår du fjerner dette fra innlegget ditt - så skal jeg også fjerne denne posten...
Satire er så herlig!!!
Men seriøst:
Klipper du vekk dette? I så fall finner jeg ikke ord.
Sitat fra: filtvet på Mandag 04. April 2022, klokken 13:54
Ja la oss ødelegge absolutt alt at skog, elver, vidder og fjell for at vi skal få ned temperaturen med 2 grader. Høres jo fornuftig ut.

OT: Flere i verden dør av kulde enn av hete foreløpig. Og livet ender engang uansett. Hvorfor ikke nyte det litt mens man har det?
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Radial på ons 06. apr 2022, kl. 20:11
Det Vedum egentlig sier er at de ikke har noen langsiktig løsning på strømprisene, foruten at folk skal få muligheten for litt bedre fastpris-avtaler.

Dyrt skal det bli uansett er trolig fasiten🙄

Radial  :+1: Jeg så Vedum på Debatten i går kveld og han vred seg litt ekstra da han måtte svare ut om "Strømprisene".... Han er jo en gla gutt som egentlig bare vil alle vel. Da er det ikke lett å sitte som Finansminister.

hELgenen

Sitat fra: automat på ons 06. apr 2022, kl. 19:17
[
Nå forutsetter du at det er kunder på kontinentet som vil kjøpe 100% av kapasiteten 100% av tiden. Men nå er det ikke helt ukjent fenomen med lave og negative strømpriser når det blåser mye på kontinentet. Når det bygges ut mer uregulerbar kraft, så er det vel sannsynlig at vi ser mer av dette. Dette må inn i regnestykket ditt.

Om du har fulgt med siden sommeren 2021 så har du kanskje lagt merke til at når det blåser mye på kontinentet - så slår ikke de lave prisene der helt gjennom til Sør Norge. Men når det blåser lite så slår de høye kontinentale prisene nesten helt gjennom. Ettersom vi har marginalprising av kraften så vil prisen på regulerbar produksjon i stor grad defineres og tilbys til markedet ut fra hva denne kraften i snitt kan forventes å omsettes for (forenklet kan en se på dette som en slags brukstidsbetraktning) - mens ikke regulerbar produksjon som vind tilbys uansett pris fordi den nettopp ikke er regulerbar. Kablene er regulerbare i motsetning til vind - og her kan man snu flyten.
Denne egenskapen ved kablene gjør at man kan verdsette annen regulerbar produksjon i Norge til nær opp til det man kan få av pris på andre siden av kabelen gitt at det er volumet på kablene som vil definere marginalprisen.

Mao. de dagene det blåser mye på kontinentet og man kan importere kraft - så vil den norske regulerbare produksjonen ikke skru ned sin pris - men la vinden som kommer inn erstatte den. Så da blir verdisettingen og prisen i markedet  uansett definert ut fra en forventingsverdi på hva man kan omsette regulerbar produksjon for - og den ligger veldig nær den prisen man kan få på andre siden av kabelen når det ikke blåser.

Skal man få nullet ut at kabelen definerer marginalen må vindproduksjon som skal erstatte kabelen kunne levere nettopp samme volum som kabelen kan eksportere i forventing. Og ettersom vind har mye mindre brukstid enn kabler - så må man rett og slett over investere i mye mer MW vind for å få denne effekten på prisene.

For å få samme MW tilbudt til markedet som kabelen kan stille til enhver tid - så må man omtrent inn med 3 ganger så mye installert vind kapasitet. Og kapasiteten må også spres over store geografiske områder - både på land og til havs. Brukstiden til havs er nok større - men fordi man vil være avhengig av produksjon også når det ikke blåser til havs - så må en installere noe av kapasiteten spredt geografisk - og kanskje også investere ekstra i overføring innad i landet. Så disse kablene her satt oss i en slags matt posisjon - vi tvinges til å gjøre mottrekk - vi tvinges til å bygge ut mer vind,sol osv. Og dermed forenklet sagt tvinges til å bygge ned mer natur.

arthur

Førsteamanuensis ved UiT og medlem i Senterpartiet Øivind Schøyen hevder i DN 31. mars at «Norge trenger markedsløsninger som skiller mellom prisen på vannkraft som benyttes innenlands og utenlands». Det har han ikke faglig dekning for, så her må det være som senterpartimedlem han skriver.

Hadde Schøyen skrevet som fagøkonom, ville han forklart at et hovedresultat i økonomisk teori er at varer ikke skal selges til forskjellige priser. Grunnen er at de som får varen til lav pris, kan anvende den til formål som ikke gir like stor verdi som å selge varen til høy pris. Det blir ikke industrieventyr av å selge kraft på billigsalg til norske virksomheter som har for høye kostnader til å betale full pris.

Bare som en liten "motvekt" mot de mange som vil for nesten enhver pris beskytte/etablere norske arbeidsplasser som kanskje i utgangspunktet ikke har livets rett grunnet alt for høye kostnader ved å produsere her i landet? Kanskje noen sågar vil bygge et helt nytt jernverk i Mo i Rana slik at det blir flere arbeidsplasser der?

https://www.dn.no/innlegg/energi/kraft/strompris/innlegg-forslag-om-hjemme-og-utepris-pa-strom-svikter-i-bade-teori-og-praksis/2-1-1196703

hELgenen

Sitat fra: arthur på tor 07. apr 2022, kl. 07:53
Førsteamanuensis ved UiT og medlem i Senterpartiet Øivind Schøyen hevder i DN 31. mars at «Norge trenger markedsløsninger som skiller mellom prisen på vannkraft som benyttes innenlands og utenlands». Det har han ikke faglig dekning for, så her må det være som senterpartimedlem han skriver.

Hadde Schøyen skrevet som fagøkonom, ville han forklart at et hovedresultat i økonomisk teori er at varer ikke skal selges til forskjellige priser. Grunnen er at de som får varen til lav pris, kan anvende den til formål som ikke gir like stor verdi som å selge varen til høy pris. Det blir ikke industrieventyr av å selge kraft på billigsalg til norske virksomheter som har for høye kostnader til å betale full pris.

Bare som en liten "motvekt" mot de mange som vil for nesten enhver pris beskytte/etablere norske arbeidsplasser som kanskje i utgangspunktet ikke har livets rett grunnet alt for høye kostnader ved å produsere her i landet? Kanskje noen sågar vil bygge et helt nytt jernverk i Mo i Rana slik at det blir flere arbeidsplasser der?

https://www.dn.no/innlegg/energi/kraft/strompris/innlegg-forslag-om-hjemme-og-utepris-pa-strom-svikter-i-bade-teori-og-praksis/2-1-1196703

Det er skrivebordsøkonomer som sitter og likestiller alle varer i et verdensmarked der ulike politiske hensyn som f.eks bosetting, velferdsfordeling osv har null verdi som kommer med slike uttalelser. Det er, og har alltid vært forskjeller i prismekanismer på ulike varer og tjenester som f.eks helse,mat,strøm,bensin osv.  nettopp fordi landets innbyggere over tid har sett at det er formålstjenlig for samfunnet.  Tilgang til mye elektrisk kraft til en overkommelig pris har vært en bærebjelke i hele vårt velferdssamfunn. Dersom vi endrer på dette og bygger ut overføringskapasiteten til kontinentet slik at det er null flaskehalser og prisen blir 100% lik over hele Europa - så vil jo de som bor i Norge se at det å bo i Spania kanskje er formålstjenelig da fyringsutgifter er mindre - det samme vil jo bedriftene som lager produkter i Norge og selger til kontinentet - hvorfor skal de sitte så langt fra markedet i Europa dersom de ikke har noen komperative fortrinn som f.eks innsats faktorer som billig råvarer?
Er det billig arbeidskraft som da skal ta over som komperativ fordel? For det er jo en kjensgjerning at økonomier som baserer seg KUN på å eksportere råvarer aldri helt klarer å bygge opp gode velferdssamfunn - er det ikke?

Handel av varer og tjenester på tvers av landegrenser må vi ha - men det må også tilpasses ut fra hvilket samfunn vi ønsker å forme.  Personlig synes jeg landene som kun baserer seg på å selge råvarer faktisk ikke viser seg frem som gode land å bo i. Videre synes jeg heller ikke noe om land der alt styres av staten - eller der alt styres fritt av markedet.  Jeg ønsker at verdiene vi har i landet ska forvaltes på en fornuftig måte til beste for alle innbyggere - da må man ikke gjøre grep som gjør kaken mindre......

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA