Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

arthur

Dette faller nok sosialistene og tilhengerne av femårs planer som i det gamle Sovjet tungt for hjertet vil jeg tro:

Det vil være usedvanlig uklokt å bruke stramme budsjettrammer til å kompensere bilister for høye priser på bensin og diesel, eller til å gi strømstøtte til næringslivet.

Regler for finanspolitisk styring og for hvordan statsbudsjetter utarbeides og vedtas, har et klart formål: Å hindre at pengebruken blir større enn økonomien tåler. Totalrammen for et statsbudsjett skal fastsettes før en prioriterer hva pengene skal brukes til. Slik er prosessen både i regjeringen og i Stortinget.

Norges Banks regionale nettverk viser nå like stor knapphet på arbeidskraft og sprengte kapasitetsgrenser som vi så under høykonjunkturen før finanskrisen i 2008. Tegnene til pris-lønnsspiral er tydelige. Det var de også før Kremls invasjon av Ukraina.

Selv når det oppstår uventede hendelser som krever budsjettmessige tiltak, bør en ikke pøse ut penger på toppen av eksisterende utgifter, uten å ta hensyn til totaliteten i finanspolitikken. Her sviktet det under pandemien, særlig i 2021. Selv om økonomien var langt mindre nedstengt i 2021 enn i 2020, ble budsjettstimulansen i 2021 enda sterkere.


https://www.dn.no/samfunn/offentlige-budsjetter/norsk-okonomi/arbeidsinnvandring/kronikk-noe-annet-pa-budsjettet-ma-prioriteres-ned/2-1-1186957

Dette står jo i sterkt kontrast til enkelte her som mener at norsk industri vil legge ned hvis de ikke har langt lavere kraftpriser enn sine konkurenter, og ellers spår "doom and gloom" for oss alle.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: arthur på søndag 20. mars 2022, klokken 20:24
Etter hva jeg kan huske så er det aktive medlemmer her som mener at prisen burde være ti øre siden det er omtrent selvkost for produsent.
Som du selv pleier å forlange. Dokumenter dette med en quote fra denne tråden!

Jeg kan ikke huske noen.

hELgenen

#2327
Sitat fra: arthur på mandag 21. mars 2022, klokken 18:13

Dette står jo i sterkt kontrast til enkelte her som mener at norsk industri vil legge ned hvis de ikke har langt lavere kraftpriser enn sine konkurenter, og ellers spår "doom and gloom" for oss alle.

Vel - jeg sitter på tallgrunnlag som er ganske så skremmende. Jeg legger inn en graf her som beskriver spot-pris differansen mellom SE4 og NO2. Jeg har laget et glidende gjennomsnitt med månedsoppløsning.

Grafen viser at frem til oktober 2021 har den dominerende prisforskjellen mellom SE4 og NO2 vært slik at SE4 har hatt de høyeste kraftprisene. Så skjer det en stor endring oktober 2021 - da ser vi et bilde der SE4 blir lavt priset sett opp mot NO2. Dette skyldes ene og alene idriftsettelsen av North Sea Link. Altså kabelen mellom Norge og England idriftsatt 1.oktober 2021.

Så før 1 oktober 2021 har vi altså fått en situasjon der NO2 har gått fra å være konkurransedyktig på kraftpriser i Norden til etter 1 oktober 2021 til å være ikke konkurransedyktig sett opp mot SE4.

Industrien som driver med eksport og er avhengig av energi som innsatsfaktor i sin produksjon har da 2 valg fremover. Flytte sin produksjon nordover - eller sør til SE4 - f.eks Gøteborg, Malmø osv.

Du kan ikke vise dette vedlegget.


Kjapp forklaring. Negativ pris betyr at SE4 er billigere enn NO2

flux

#2328
Sitat fra: hELgenen på lørdag 19. mars 2022, klokken 06:57
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 19. mars 2022, klokken 06:14
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 19. mars 2022, klokken 00:33
Counterpointer :+1: helt enig. Bare grønnvasking. Men dette ble besluttet FØR strømkrisa. Da var det sikkert smart nok, men ikke nå. Det kan legges på is til bedre tider og normale strømpriser.

Det er enda smartere nå, siden vi trenger å eksportere så mye gass som mulig for å erstatte Russlands eksport til EU.

Elektrifisering av sokkelen sparer jo ikke volum gass man kan eksportere. Rørene går fulle nå og vil fortsette med det helt uavhengig av elektifisering eller ei. Det teoretiske volumet en eventuelt brenner opp lokalt der ute uten elektrifisering gjør at man kanskje om 75 år må stoppe eksporten en dag tidligere. Lenge før den tid har nok verden funnet opp nye måter å skaffe seg energi på. Elektrifisering av sokkel er hvitvasking av CO2 utslipp.
Elektrifisering av sokkel er et must om Norge skal klare sine klimamål og samtidig maksimere olje og gassutvinning.

Akkurat nå burde Norge stenge all gasseksport til EU så lenge EU kjøper gass og olje av Russland. Det er helt uholdbart av EU å betale flere hundre millioner euro pr dag til Russland.

https://t.me/ukrainenowenglish

stefse

Sitat fra: hELgenen på mandag 21. mars 2022, klokken 18:41

Industrien som driver med eksport og er avhengig av energi som innsatsfaktor i sin produksjon har da 2 valg fremover. Flytte sin produksjon nordover - eller sør til SE4 - f.eks Gøteborg, Malmø osv.


Det hjelper ikke å flytte produksjonen, da staten jager etter deg med overføringskabler beregnet på å jevne ut prisen med EU, betalt av skattebetalerne.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

arthur

Sitat fra: Counterpointer på mandag 21. mars 2022, klokken 18:39
Sitat fra: arthur på søndag 20. mars 2022, klokken 20:24
Etter hva jeg kan huske så er det aktive medlemmer her som mener at prisen burde være ti øre siden det er omtrent selvkost for produsent.
Jeg kan ikke huske noen.

Betviles ikke.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: stefse på mandag 21. mars 2022, klokken 19:56
Sitat fra: hELgenen på mandag 21. mars 2022, klokken 18:41

Industrien som driver med eksport og er avhengig av energi som innsatsfaktor i sin produksjon har da 2 valg fremover. Flytte sin produksjon nordover - eller sør til SE4 - f.eks Gøteborg, Malmø osv.


Det hjelper ikke å flytte produksjonen, da staten jager etter deg med overføringskabler beregnet på å jevne ut prisen med EU, betalt av skattebetalerne.

Joda - flytter man produksjonen til Malmø så er det i alle fall ingen norsk stat som jager etter deg.
Og det er akkurat det som nå er faren på litt lengre sikt. Jeg vil jo tro at det tar noen år - kanskje 2-3 år før vi ser at bedrifter flytter. Dette er nemlig ikke noe som skjer over dagen - men dersom prisforskjellen vedvarer over tid vil det jo påvirke investeringsbeslutninger. Skulle gjerne flyttet huset vårt til SE4 - ikke bare hadde samme forbruk gitt lavere pris - det hadde også gitt lavere forbruk fordi det er mildere klima der. Og det vel omtrent slik en kan tenke som bedriftseier. Og bedriftene får jo ingen kompensasjon - og definitivt ikke når gassprisene og prisene forøvrig går ned mot normalen. Det er bare den forskjellen at i den nye normalen så ser det jo ut til at SE4 prisen vil forbli lavere enn NO1/NO2/NO5.

Counterpointer

Sitat fra: arthur på mandag 21. mars 2022, klokken 21:08
Sitat fra: Counterpointer på mandag 21. mars 2022, klokken 18:39
Sitat fra: arthur på søndag 20. mars 2022, klokken 20:24
Etter hva jeg kan huske så er det aktive medlemmer her som mener at prisen burde være ti øre siden det er omtrent selvkost for produsent.
Jeg kan ikke huske noen.

Betviles ikke.
Det som betviles er din sannferdighet. Kom med bevis for det du påstår!

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på mandag 21. mars 2022, klokken 21:12
Sitat fra: stefse på mandag 21. mars 2022, klokken 19:56
Sitat fra: hELgenen på mandag 21. mars 2022, klokken 18:41

Industrien som driver med eksport og er avhengig av energi som innsatsfaktor i sin produksjon har da 2 valg fremover. Flytte sin produksjon nordover - eller sør til SE4 - f.eks Gøteborg, Malmø osv.


Det hjelper ikke å flytte produksjonen, da staten jager etter deg med overføringskabler beregnet på å jevne ut prisen med EU, betalt av skattebetalerne.

Joda - flytter man produksjonen til Malmø så er det i alle fall ingen norsk stat som jager etter deg.
Og det er akkurat det som nå er faren på litt lengre sikt. Jeg vil jo tro at det tar noen år - kanskje 2-3 år før vi ser at bedrifter flytter. Dette er nemlig ikke noe som skjer over dagen - men dersom prisforskjellen vedvarer over tid vil det jo påvirke investeringsbeslutninger. Skulle gjerne flyttet huset vårt til SE4 - ikke bare hadde samme forbruk gitt lavere pris - det hadde også gitt lavere forbruk fordi det er mildere klima der. Og det vel omtrent slik en kan tenke som bedriftseier. Og bedriftene får jo ingen kompensasjon - og definitivt ikke når gassprisene og prisene forøvrig går ned mot normalen. Det er bare den forskjellen at i den nye normalen så ser det jo ut til at SE4 prisen vil forbli lavere enn NO1/NO2/NO5.
Det er vel slik at svenskene har hvertfall vært «smarte» nok (eller har flaks), med at overføringskapasiteten i deres kabler ikke er god nok til å få skyhøy pris.

Korriger meg gjerne om dette er unøyaktig.

Følger en solcellefyr i Skåne, og han er ikke veldig fornøyd med strømprisen i vinter. Men for oss her på Østlandet høres den bedre ut.

Electric cars in Norway

Sitat fra: arthur på mandag 21. mars 2022, klokken 21:08
Sitat fra: Counterpointer på mandag 21. mars 2022, klokken 18:39
Sitat fra: arthur på søndag 20. mars 2022, klokken 20:24
Etter hva jeg kan huske så er det aktive medlemmer her som mener at prisen burde være ti øre siden det er omtrent selvkost for produsent.
Jeg kan ikke huske noen.

Betviles ikke.

Er det ikke fastpris vi snakker om. Er det ikke det Rødt vil ha? Ikke mitt parti... men jeg liker noe av det han skrev her. Lenke: https://m.facebook.com/groups/385694582109449/permalink/927432794602289/

Kopi:

Både Støre og jeg kommenterte NVEs varsel om høye strømpriser ut året(!) på Dagsrevyen i kveld. Jeg sa at dette er enda et argument for en makspris på strøm til kunder i Norge. Støre ble utfordret på makspris. Svaret hans viser at regjeringa er på tynn is.

La oss ta det grunnleggende først. NVEs varsel om høye strømpriser skyldes ikke at det plutselig koster mer å produsere strøm fra vannkrafta.

Produksjonskostnaden er på ca 11,5 øre/kWh. Likevel skal vi belage oss på å betale langt over det tidobbelte for denne strømmen gjennom hele 2022.

Årsaken er ifølge NVE at gassprisene i Europa fortsatt vil være høye, og at det er lite vann i vannmagasinene. (det siste bl.a. fordi kraftselskapene eksporterer strøm for harde livet samtidig som prisene går i taket her hjemme)

De høye europeiske gassprisene kommer ikke hit med danskeferja. De kommer hit fordi Ap og Høyre (med en drøss andre partier) har integrert vannkrafta vår stadig tettere i EUs markedsliberale strømmarked.

Så sier Støre at «Makspris gjør ikke noe med gassprisene». Det har han selvsagt helt rett i. Men en makspris gjør noe med at gassprisene i Europa smitter over på prisen på norsk vannkraft til kunder i Norge.

En makspris kortslutter pris-smitten fra Europa. Det er hensikten med den.

(Skal vi dømme ut fra Dagsrevyen, fører forslaget om makspris på strøm også til en kortslutning av statsministerens logiske sans.)

Så sier Støre på at vi må produsere mer av fornybarkraften som gjør at Norge fortsatt skal være et land med industri og lave energipriser.

Men i vinter har vi hatt et stort kraftoverskudd. Til tross for dette har strømprisene skutt i været. Det skyldes at Ap og Høyre har underlagt arvesølvet en børsbasert og EU-regulert frihandel.

Prisen på norsk vannkraft til norske kunder settes dermed av den europeiske kraftsituasjonen.

Det er ikke bærekraftig. I stedet må vi behandle strøm som en strategisk ressurs: Det betyr i praksis å sette en makspris på strømmen til alle kunder i Norge. Vårt forslag er max 35 øre/kWh - det tredobbelte av produksjonskostnaden.

Og Støre: Kravet fra vanlige folk er ikke at vi skal bli strømklienter. Leve med skyhøye strømpriser og så få noe av regninga tilbakebetalt av staten. Kravet er ta politisk kontroll over krafta! Jeg tror mange forventer dette av en Ap-ledet regjering. Så kan dere heller overlate markedsliberalismen til Høyre.

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 22. mars 2022, klokken 06:58
Sitat fra: arthur på mandag 21. mars 2022, klokken 21:08
Sitat fra: Counterpointer på mandag 21. mars 2022, klokken 18:39
Sitat fra: arthur på søndag 20. mars 2022, klokken 20:24
Etter hva jeg kan huske så er det aktive medlemmer her som mener at prisen burde være ti øre siden det er omtrent selvkost for produsent.
Jeg kan ikke huske noen.

Betviles ikke.

Er det ikke fastpris vi snakker om. Er det ikke det Rødt vil ha? Ikke mitt parti... men jeg liker noe av det han skrev her. Lenke: https://m.facebook.com/groups/385694582109449/permalink/927432794602289/

Kopi:

Både Støre og jeg kommenterte NVEs varsel om høye strømpriser ut året(!) på Dagsrevyen i kveld. Jeg sa at dette er enda et argument for en makspris på strøm til kunder i Norge. Støre ble utfordret på makspris. Svaret hans viser at regjeringa er på tynn is.

La oss ta det grunnleggende først. NVEs varsel om høye strømpriser skyldes ikke at det plutselig koster mer å produsere strøm fra vannkrafta.

Produksjonskostnaden er på ca 11,5 øre/kWh. Likevel skal vi belage oss på å betale langt over det tidobbelte for denne strømmen gjennom hele 2022.

Årsaken er ifølge NVE at gassprisene i Europa fortsatt vil være høye, og at det er lite vann i vannmagasinene. (det siste bl.a. fordi kraftselskapene eksporterer strøm for harde livet samtidig som prisene går i taket her hjemme)

De høye europeiske gassprisene kommer ikke hit med danskeferja. De kommer hit fordi Ap og Høyre (med en drøss andre partier) har integrert vannkrafta vår stadig tettere i EUs markedsliberale strømmarked.

Så sier Støre at «Makspris gjør ikke noe med gassprisene». Det har han selvsagt helt rett i. Men en makspris gjør noe med at gassprisene i Europa smitter over på prisen på norsk vannkraft til kunder i Norge.

En makspris kortslutter pris-smitten fra Europa. Det er hensikten med den.

(Skal vi dømme ut fra Dagsrevyen, fører forslaget om makspris på strøm også til en kortslutning av statsministerens logiske sans.)

Så sier Støre på at vi må produsere mer av fornybarkraften som gjør at Norge fortsatt skal være et land med industri og lave energipriser.

Men i vinter har vi hatt et stort kraftoverskudd. Til tross for dette har strømprisene skutt i været. Det skyldes at Ap og Høyre har underlagt arvesølvet en børsbasert og EU-regulert frihandel.

Prisen på norsk vannkraft til norske kunder settes dermed av den europeiske kraftsituasjonen.

Det er ikke bærekraftig. I stedet må vi behandle strøm som en strategisk ressurs: Det betyr i praksis å sette en makspris på strømmen til alle kunder i Norge. Vårt forslag er max 35 øre/kWh - det tredobbelte av produksjonskostnaden.

Og Støre: Kravet fra vanlige folk er ikke at vi skal bli strømklienter. Leve med skyhøye strømpriser og så få noe av regninga tilbakebetalt av staten. Kravet er ta politisk kontroll over krafta! Jeg tror mange forventer dette av en Ap-ledet regjering. Så kan dere heller overlate markedsliberalismen til Høyre.
Kjære Eletric........

Tviler sterkt på at det er noe som er skrevet av Rødt. Han sier jo «aktive medlemmer» i tråden. Det er ikke veldig stor gruppe. Det er ikke deg og det er ikke meg, heller ikke hELgenen, to walk or to drive eller noen andre.
Det høres ut som, og vil forbli et stråmannsargument, som ikke er noe annet sted. Han har rikelig med mulighet til å sitere hvor han tar det fra for å vise om det er fra et annet sted. Jeg har sett slike kommentarer på Facebook på strømprisgrupper, men det er noe helt annet.
Det må være basis i realitet i den konteksten det settes.

Det har vært omtalt produksjonspris i denne tråden, mange ganger. Men det er ingen som seriøst har foreslått å selge strøm uten fortjeneste. Det er bare en forvrengning for å oppnå en egen agenda, ser det ut som.

Som sagt dokumentasjon er nødvendig!

arthur

Sitat fra: Counterpointer på mandag 21. mars 2022, klokken 22:01
Sitat fra: arthur på mandag 21. mars 2022, klokken 21:08
Sitat fra: Counterpointer på mandag 21. mars 2022, klokken 18:39
Sitat fra: arthur på søndag 20. mars 2022, klokken 20:24
Etter hva jeg kan huske så er det aktive medlemmer her som mener at prisen burde være ti øre siden det er omtrent selvkost for produsent.
Jeg kan ikke huske noen.

Betviles ikke.
Det som betviles er din sannferdighet. Kom med bevis for det du påstår!

Jeg har notert dine gjentatt forlangener, men kan ikke helt skjønne hvofor jeg skal måtte stå til rette for deg på noe sett eller vis?

Strøm har gjentatte ganger vært (helt korrekt, enig i det) som en nødvendighetsvare i vårt land (og vel i stort sett alle andre land på vår felles klode) og mange mener, har uttalt, at prisen på denne derfor burde reflekterer hva den koster å produsere, ja litt som at man betaler for vann, avløp og renovasjon etter selvkostprinsippet. Nå bør det påpekes at også disse blir avgiftsbelagt, med moms. Mulig er ti øre noe i underkant av hva som er den gjennomsnittlige selvkostpris for strømproduksjon og mener å ha lest at det er rundt 11,7/11,8 øre per kWt som legges til grunn fra myndighetenes side. Skatter og avgifter er et politisk anliggende, staten trenger inntekter og disse må hentes fra "her og der", samt at det er forbundet med kostnader til overføring/transport av strømmen, nettleie dekker denne. Også her er det politiske avgjørelser mht skatter og avgifter og hvilket overskudd som skal tillates for å møte nødvendige utbedringer og utvidelser/investeringer i nettet. Hvilket tall, beløp, som da til slutt fremkommer på den enkeltes strømregning varierer. Hvis du med noen av mine innlegg mener å ha tolket det dithen at sluttsummen, pris på strøm levert i den enkeltes bolig, skulle være å ti øre per kWt alt inkludert så har du nok misforstått. Tror jeg med dette anser meg som ferdig med akkurat denne "diskusjonen".
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: arthur på tirsdag 22. mars 2022, klokken 08:11
Sitat fra: Counterpointer på mandag 21. mars 2022, klokken 22:01
Sitat fra: arthur på mandag 21. mars 2022, klokken 21:08
Sitat fra: Counterpointer på mandag 21. mars 2022, klokken 18:39
Sitat fra: arthur på søndag 20. mars 2022, klokken 20:24
Etter hva jeg kan huske så er det aktive medlemmer her som mener at prisen burde være ti øre siden det er omtrent selvkost for produsent.
Jeg kan ikke huske noen.

Betviles ikke.
Det som betviles er din sannferdighet. Kom med bevis for det du påstår!

Jeg har notert dine gjentatt forlangener, men kan ikke helt skjønne hvofor jeg skal måtte stå til rette for deg på noe sett eller vis?

Strøm har gjentatte ganger vært (helt korrekt, enig i det) som en nødvendighetsvare i vårt land (og vel i stort sett alle andre land på vår felles klode) og mange mener, har uttalt, at prisen på denne derfor burde reflekterer hva den koster å produsere, ja litt som at man betaler for vann, avløp og renovasjon etter selvkostprinsippet. Nå bør det påpekes at også disse blir avgiftsbelagt, med moms. Mulig er ti øre noe i underkant av hva som er den gjennomsnittlige selvkostpris for strømproduksjon og mener å ha lest at det er rundt 11,7/11,8 øre per kWt som legges til grunn fra myndighetenes side. Skatter og avgifter er et politisk anliggende, staten trenger inntekter og disse må hentes fra "her og der", samt at det er forbundet med kostnader til overføring/transport av strømmen, nettleie dekker denne. Også her er det politiske avgjørelser mht skatter og avgifter og hvilket overskudd som skal tillates for å møte nødvendige utbedringer og utvidelser/investeringer i nettet. Hvilket tall, beløp, som da til slutt fremkommer på den enkeltes strømregning varierer. Hvis du med noen av mine innlegg mener å ha tolket det dithen at sluttsummen, pris på strøm levert i den enkeltes bolig, skulle være å ti øre per kWt alt inkludert så har du nok misforstått. Tror jeg med dette anser meg som ferdig med akkurat denne "diskusjonen".
Ok. Da er vi enige om at du har fremsatt en grunnløs påstand?

arthur

En påstand fremsatt som et spørsmål er intet spørsmål. Svaret har jeg allerede gitt deg og er du ikke fornøyd med svaret så kan jeg ikke hjelpe deg mer, beklager. Ha en fortsatt fin dag! :+1:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Sandpusher

Du er ikke særlig redelig nå Arthur, sitatet over her er ikke et spørsmål. Gi deg nå.
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA