Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på fredag 18. mars 2022, klokken 08:16

I disse dager får vi jo alle tilsendt en sjølmelding eller hva det heter for tiden, og der vil du se om en eiendom er en primærbolig, sekundærbolig eller fritidseiendom da disse er skattlagt mht forsmuesskatten på forskjellig vis så alle data ligger tilgjengelig og da skjønner jeg ikke hvorfor dette skulle medøfre noe problem?

Forøvrig mener jeg det er helt naturlig at strømstøtten primært gis til den enkeltes faste bolig på samme vis som bostøtte heller ikke gis for sekundærboliger eller fritidseiendom. Etter mitt syn bør det være en form for "verdig trengende" og ikke ordninger som skal bedre den enkeltes private økonomi da forbruket fortsatt øker (rapportert senest i går!), og det på en ikke bærekraftig måte!

Strømforbruket øker ikke for husholdninger! Det har vært på nedadgående siste 25 år (per husholdning). Forbruker øker hos andre bruker og var også unormalt høyt i 2021 fordi det var spesielt kaldt både i januar, februar og desember.

Så er det med "verdige trengende". Ut fra det du eller skriver så kan en få inntrykk at du ønsker deg tilbake til "gode gamle dager", da folk i stor grad ble utbyttet av de med makt og penger og det var store forskjeller i samfunnet. For at ikke de som stod svakest ikke skulle sulte i hjel, måtte en gi almisser til disse, sin tids "verdig trengende". Og dette systemet vil du altså ha tilbake!

De fleste av oss ønsker like muligheter for alle, ikke store forskjeller i lønn og at alle får betalt i forhold til innsats. I et slik samfunn vil en ikke finne dine "verdig trengende"!

arthur

Når jeg her nevner det private forbruket og at dette ikke er bærekraftig så er det vårt generelle forbruk, ikke bare strøm.
I vårt samfunn har alle (nesten) like store muligheter, heldigvis. Listen over folk som har kommet fra lite, eller ingenting, her i landet, men som i dag er på alle avisers forsider til tider, er ganske lang.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

På NRK kveldsnytt nå. Opprør blant Høyre ordførere deriblant ordføreren i Øygarden som er mot å elektrifisere sokkelen :+1:

Det er ikke nok strøm i området på fastlandet, da blir det for dumt å elektrifisere oljeplattformene.

Rødt er på banenen også og det visst første gang en Rødt leder og en Høyre orfører er enige i noe som helst  :D

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 18. mars 2022, klokken 23:29
På NRK kveldsnytt nå. Opprør blant Høyre ordførere deriblant ordføreren i Øygarden som er mot å elektrifisere sokkelen :+1:

Det er ikke nok strøm i området på fastlandet, da blir det for dumt å elektrifisere oljeplattformene.

Rødt er på banenen også og det visst første gang en Rødt leder og en Høyre orfører er enige i noe som helst  :D
Elektrifisere sokkelen pågår stadig.
Dette er ikke et fremtidig prosjekt.

Det er allerede et par plattformer/felt som er tilknyttet og en/et til kobles til landstrøm nå snart, om det ikke allerede er gjort.
Mener det er kabel til Troll, planlagt til Sleipner snart og Johan Sverdrup videre.

Dette er jo grønnvasking i sin mest ulogiske form Flytter jo bare CO2 utslippet til utenfor Norge
En sammenligning blir at en stopper diesellastebiler på grensa og kjører dem over på elektrisk transport (høres bra ut ikke sant?), men så selger en all dieselen en sparer til EU så de kan bruke den der

Electric cars in Norway

Counterpointer :+1: helt enig. Bare grønnvasking. Men dette ble besluttet FØR strømkrisa. Da var det sikkert smart nok, men ikke nå. Det kan legges på is til bedre tider og normale strømpriser.

Electric cars in Norway

#2285
Jeg bor på feil sted :D.  Modalen altså! :+1:

https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/34d5a9/mangler-500-elektrikere-til-aa-skru-solceller

Kopi:

Mens nabokommunene og resten av Sør-Norge har sett timeprisen på strømmen passere seks kroner på det meste, har modølingene fastpris på 21 øre pr. kWh. Det spesielle ved Modalen er at det er innbyggerne selv som eier kraftselskapet. Det betyr at i stedet for å selge strøm ut av kommunen, kan de selge den til seg selv til en ekstra gunstig pris.

Counterpointer

Det som er dumt nå, var dumt før også....

Oljebransjen burde for lenge siden ha satset på bølger, havstrømmer og havvind slik at de kunne produsert egen strøm bærekraftig. Når oljen tar slutt kunne de hatt en god inntekt av ren strømproduksjon, siden det allerede er dratt noen kabler. Evt produsert hydrogen for skipsfart eller ammoniakk produksjon.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 19. mars 2022, klokken 00:50
Det som er dumt nå, var dumt før også....
.

Ikke alltid det stemmer....det å tegne fastpris på strøm for noen år siden ble sikkert av mange sett på som dumt...nå derimot fremstår det som smart :+1:

jkirkebo

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 19. mars 2022, klokken 00:33
Counterpointer :+1: helt enig. Bare grønnvasking. Men dette ble besluttet FØR strømkrisa. Da var det sikkert smart nok, men ikke nå. Det kan legges på is til bedre tider og normale strømpriser.

Det er enda smartere nå, siden vi trenger å eksportere så mye gass som mulig for å erstatte Russlands eksport til EU.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

hELgenen

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 19. mars 2022, klokken 06:14
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 19. mars 2022, klokken 00:33
Counterpointer :+1: helt enig. Bare grønnvasking. Men dette ble besluttet FØR strømkrisa. Da var det sikkert smart nok, men ikke nå. Det kan legges på is til bedre tider og normale strømpriser.

Det er enda smartere nå, siden vi trenger å eksportere så mye gass som mulig for å erstatte Russlands eksport til EU.

Elektrifisering av sokkelen sparer jo ikke volum gass man kan eksportere. Rørene går fulle nå og vil fortsette med det helt uavhengig av elektifisering eller ei. Det teoretiske volumet en eventuelt brenner opp lokalt der ute uten elektrifisering gjør at man kanskje om 75 år må stoppe eksporten en dag tidligere. Lenge før den tid har nok verden funnet opp nye måter å skaffe seg energi på. Elektrifisering av sokkel er hvitvasking av CO2 utslipp.

arthur

Litt underlig at folk synes det vil være smart om regjeringen fastsetter strømprisen, ikke markedet, og da i form av en fast pris mens det å selv inngå en avtale om fast pris er dumt? Er de samme folkene generelt imot marked, markedskrefter og konkurranse?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Øystein16

Det har sikkert med at enkelte vil utnytte prisforskjellen mellon 24 ulike fastprisar i døgeret.

filtvet

Til de som mener vi ikke står foran en hyperinflasjon: Min tesla 3 lr har økt med ca 10% i pris fra desember 2021 til mars 2022.....

arthur

I "bankverden" er det snakk om fire til åtte rentehevinger i løpet av et år, eller to, hvilket betyr en til to prosentpoeng. SSB har nettopp sagt en del om inflasjon, lønnsutvikling og forventet reallønnsøkning og muligens har de noe erfaring med å gjøre slike vurderinger selv om det også for dem vil være anslag og ikke "sannheten" som vi først får svaret på senere.
Og igjenn; hvis folk her mente å se utviklingen i strømprisene, og hvorfor, så virker det jo noe "sløvt" at man ikke sikret seg med en gunstig avtale om fast pris for en lengre periode?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

arthur; for fucks sake!! Det er ikke en jævla sjel i denne tråden som har sagt at det er dumt å inngå en fastprisavtale tidlig i fjor. Heller ikke senere. Antagelig har mange gjort det og hvis ikke, har de egne grunner for det.
PLEASE slutt å late som noe annet, det er bare snikskryt for fremheve hvor smart du synes du er og hvor dumme alle andre er.

Tror absolutt alle vet hvor drit lei jeg er, og jeg er ikke tvil om at det er mange andre.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA