Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

stefse

Det er vel ikke så vanskelig å forstå, hvis man bare venner seg til å betrakte strømprodusentene som grådige markedsmanipulatorer og profittmaksimerere, slik de også bør være i et rasjonelt marked, bevoktet av EU-organet RVE. Det som er litt "merkelig" med Norge er at produsentene stort sett er det offentlige, slik at vi kan føre overskuddet tilbake til eierne(folket) om ønskelig. Men det er jo selvsagt opp til politikerne hvordan de gjør dette, og det er all grunn til å tro de bruker det på sine politiske preferanser, og ikke bare deler ut en utbyttesjekk.

Fatt det følgende:

1. Strømmen i Sør Norge, er nå endel av det britiske og Tyske markedet, ikke det Nordiske. Strømforbrukere og bedrifter bes innrette seg deretter. (Flytting eller nedleggelse må vurderes)
2. Strømprodusentene sparer på vannet som de senere har tenkt å selge til enda høyere, kontinental pris. Merk at hvis strømmen blir billigere I Tyskland og England, er kablene for små til å importere denne. Derfor mener kraftbransjen og blant annet markedsliberalisten Trygve Hegnar i fullt alvor at det er viktig å bygge enda fler kabler for å sikre seg den billige strømmen. (Jeg blir helt matt)

Videre er det naturlig nok høyeste prioritet å koble nord og sør sammen med kraftlinjer, sikkert pålagt av RVE, med Norsk nettleie som finansiering, og papegøyene på løvebakkens velsignelse.  Den kontinentale prisen blir effektuert over hele landet.
Så det å flytte til Nord-Norge, er et meget kortsiktig løsning. Den beste langsiktige løsningen, er tydeligvis å ikke være et land der det trengs så mye oppvarming, da det er andre som har tenkt å overta kraften å få den sendt til seg.

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Egil Fonn

I natt var prisen i midt, nord Norge, hele Sverige og Finnland kun 10,47 øre pr kwh.
I sør Norge hele 121,44 øre pr kwh + mva.
Uansett en skandale for næringsliv og private strømkunder i sør Norge dette..
Mercedes EQC fra 31.03.20
xBMW IX 40 fra sept.2022 (solgt 12.03.25)
xJaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
xBMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
xBMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
xTesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
xMercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

filtvet

Så vi skal ikke lenger ha samme priser for varer i et land?

Ja da får vi bare ta kr 80,- pr liter melk i nord-norge og 10,- i sør. Høres logisk ut ikke sant?

stefse

Sitat fra: filtvet på torsdag 13. januar 2022, klokken 08:17

Ja da får vi bare ta kr 80,- pr liter melk i nord-norge og 10,- i sør. Høres logisk ut ikke sant?
Markedet tar ikke hensyn til land. Landegrenser er irrelevant i EU, har dere ikke skjønt dette  :o
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

1000kwh

Eh, sånn er det jo allerede. Det aller meste blir dyrere jo lengre nord du kommer.

ToWalkOrDrive

Tipper det er på tide å kjøpe aksjer i inkassoselskaper....for de som har penger til overs. Jeg er sjeleglad for at jeg har bundet strømprisen for huset, men bare den lille varmen for å holde hytten fuktfri og frostfri i en gammel hytte koster flere tusen i måneden. Synes veldig synd på de som nettopp har kjøpt gammel hytte, bor i gammelt hus, og har spot-pris begge steder. Det er faktisk 450.000 hytter i Norge, så det at hytteeiere får 0 hjelp må vel være AP og SV's endelige hevn mot "rikinger". Fatter ikke hvorfor de ikke kan gjøre det enklere og bare si at maks pris er 80 øre for alle inkl industri og hytteeiere.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 13. januar 2022, klokken 08:36

Eh, sånn er det jo allerede. Det aller meste blir dyrere jo lengre nord du kommer.

Hus? Det er vel den største investeringen folk stort sett gjør. Nå er vel noe av de påståtte økonomiske ulempene ved å bo langt nord hensyntatt ved ingen moms på strøm, ekstra barnetrygd, ettergivelse av studielån osv, men liten tvil om at mange av disse "forferdelige" innbyggerene i Oslo og omkringliggende kommuner kommer nordfra!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

filtvet

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 13. januar 2022, klokken 08:36

Stemmer ikke. Nødvendighetsvarer koster ca det samme i hele landet. Koster 1 liter melk 10 ganger så mye i Tromsø?

filtvet

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 13. januar 2022, klokken 09:03
Tipper det er på tide å kjøpe aksjer i inkassoselskaper....for de som har penger til overs. Jeg er sjeleglad for at jeg har bundet strømprisen for huset, men bare den lille varmen for å holde hytten fuktfri og frostfri i en gammel hytte koster flere tusen i måneden. Synes veldig synd på de som nettopp har kjøpt gammel hytte, bor i gammelt hus, og har spot-pris begge steder. Det er faktisk 450.000 hytter i Norge, så det at hytteeiere får 0 hjelp må vel være AP og SV's endelige hevn mot "rikinger". Fatter ikke hvorfor de ikke kan gjøre det enklere og bare si at maks pris er 80 øre for alle inkl industri og hytteeiere.

Og fremdeles sier mange at det ikke "lønner" seg med fastpris. Utrolig. Jeg betaler nå ca 80 kwt inkl rabatt i 1 år.

Lars C. Krogenæs

Våren 2008 steg renten på boliglån fra 4,05% til 10%. De som hadde sikret seg med fastrente på 5-6 prosent lo høyt, men ikke særlig lenge. Renten falt utover høsten og i 2009 var vi nede på 3,9%. I 2021 lå den på 1,78%. (Kilde SSB)

Jeg har hatt spotpris de siste 10 årene, og er overbevist om at dette har vært meget lønnsomt, (har alltid et behov for å forsvare egne handlinger). Selv om vi nå opplever høye strømkostnader, må vi ikke lenger enn tilbake til i fjor før vi hadde helt andre spotpriser, mens fastprisene og "flytende" var skyhøye. Desember 2020 hadde jeg utgifter til strøm på 250kr. 12 mnd senere var den på 5000kr. Over tid vil flytende spot, med så lavt påslag som mulig lønne seg, det har historien vist.  ;)

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Øyvind.h

Vurderer fastprisavtale selv nå, men inngår ingen ting akkurat nå på nåværende prisnivå. Med det fallet som er ventet i strømpriser ser våren/sommeren ut som god timing. I hvert fall på hytta hvor det ikke er noen kompensasjonsordning.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 13. januar 2022, klokken 09:03
Det er nok mange hytteeiere som kunne revurdert hva de bruker strøm på. Har selv hytte som ikke er tilkoblet nettet, så det er 0 varme eller ventilasjon når vi ikke er der, og det er ingen fuktproblemer. Jeg skjønner behovet for å holde vannrør frostfrie, men mange kunne lagt opp til avtapping tett på inntak, kasta en liten dæsj frostvæske i dass og i sluker før de reiser, og redusert energiforbruket betydelig med å tenke gjennom hvilke rom man varmer opp, og kun holde det akkurat frostfritt. Har man nettilkoblet hytte så har man sikkert også internettilgang og kan lett ha en wifi-ovn eller tre og slå på dagen før man reiser opp.

Det finnes også solventilatorer til noen hundrelapper om man er avhengig av noe annet enn ren mekanisk ventilasjon, og faktisk også solventilatorer med forvarming av luft, om man blar opp et par-tre tusenlapper.

Har luft-luft varmepumpe i garasjen, og den står på frostbeskyttelse, holder da ca. åtte grader og bruker såvidt noen få kWh i døgnet. Fascinerende lavt forbruk. Kostet 4990,- for 8-9 år siden.

ToWalkOrDrive

Hmmm...ja jeg må nok gjøre noe annet enn jeg gjør nå...har og planer om å isolere bedre da det er nesten ingenting i gammel-delen. Når ovnene står på 6 grader så trekkes det i snitt 2500 watt med rimelig mildt vær (60kWh per døgn). Må gjerne ned på to grader. Er redd det skal bli rått og fuktig, men bra å høre at det ikke trenger å bli det.
Når jeg er på hytta en helg hopper forbruket opp til 110kWh-135kWh selv når jeg fyrer godt i ovnen (når det er kaldt).
Må gjerne krype til korset med varmepumpe der og, men har ikke så lyst til det. Har innlagt vann (jeg kan skru av) med varmekabel  og forbrenningsdass..
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 13. januar 2022, klokken 11:44
Våren 2008 steg renten på boliglån fra 4,05% til 10%. De som hadde sikret seg med fastrente på 5-6 prosent lo høyt, men ikke særlig lenge. Renten falt utover høsten og i 2009 var vi nede på 3,9%. I 2021 lå den på 1,78%. (Kilde SSB)

Men når man kunne binde renten for ti år til overkant 2% så er/var kanskje ikke det så helt dumt med tanke på forventninger om fire renteøkninger iløpet av 2022? Har selv bunder renten på (tidligere) boliglån et par ganger, og det har vært lønnsomt, men stort sett holdt med til spot. I USA var renten for 30 år (!) rundt 3% nylig.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Jeg har et lite anneks på ca 25 m2 stående på vår eiendom - fullisolert. Jeg trodde dette kunne stå uten varme gjennom vinteren så etter at det var ferdigstilt lot jeg det stå der gjennom vinteren kun med åpne ventilasjonsluker for å hindre fukt. Det gikk til helvete og ikke ble det noe på forsikring heller.

Snekkeren så på det og sa at alle bygg som er isolert må ha noe varme ellers går det slik - så jeg investere i en varmepumpe som går på 8 grader vedlikeholdsvarme for å hindre flere skader.

Poenget er at det jeg lærte er at er bygningen isolert så bør du ha på varme..........

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA