Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: geear på fredag 07. januar 2022, klokken 09:33
Sitat fra: arthur på fredag 07. januar 2022, klokken 08:32
De ekstra milliardene kommer oss forbrukere til gode.

Fra linken jeg nettopp la ut!

Inntektene fra kablene brukes til å betale for utbygging av strømnettet, og dermed holde nettleien lavere enn den ellers ville vært. I likhet med nettselskapene har også Statnett en grense for hvor høye inntekter de kan ta inn.
Ja, men det er vel ikke bare Statnett som har tjent på de vanvittige strømprisene og utenlandskablene? Bør være noe igjen her til utbygging av lokale nett også, ikke bare stamnettet.

Neida, også mange norske kommuner, fylkeskommuner og staten selv har tjent i bøtter og spann på disse prisene, men det vet vi jo allerede. Vil tro at statens "generøse" pakke til landets innbyggere koster dem 20-30% av de merinntekter staten har på det hele, virkelig generøst!

Med tanke på de mange her som er opptatt av fakta. statistikk osv kan jeg anbefale å abonnere på https://www.holberg.no/
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på fredag 07. januar 2022, klokken 10:37
En liten oppsummering av året fra Statnett :

Dette sier jo egentlig det meste om hva vi kan forvente oss (og er egentlig en fallitterklæring av politikerne):

SitatStatnetts analyser viser at den videre elektrifiseringen av samfunnet gjør at kraftforbruket vil fortsette å øke i årene som kommer. Samtidig kan kraftoverskuddet forsvinne innen fem år da det er planlagt lite ny produksjon.

Utbygging av ren kraftproduksjon bør jo være prioritet nr 1 for politikerne fremover. Landvind, havvind, solceller og atomkraft.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på fredag 07. januar 2022, klokken 13:13

Dette sier jo egentlig det meste om hva vi kan forvente oss (og er egentlig en fallitterklæring av politikerne):

SitatStatnetts analyser viser at den videre elektrifiseringen av samfunnet gjør at kraftforbruket vil fortsette å øke i årene som kommer. Samtidig kan kraftoverskuddet forsvinne innen fem år da det er planlagt lite ny produksjon.

Utbygging av ren kraftproduksjon bør jo være prioritet nr 1 for politikerne fremover. Landvind, havvind, solceller og atomkraft.

Jeg er enig at vi må ha nok kraft i dette landet til eget forbruk - men å bygge ut mer enn det vi selv trenger - det er jeg skeptisk til. Vi har vel også et ansvar overfor kommende generasjoner til å ta vare på naturen?

Slik det er nå vil vi jo i Norge oppleve at stadig flere krefter vil bygge ned alt. Det jeg personlig synes er verst er at man i Norge freder landskap som ikke har noen verdi for folk flest - altså områder som kanskje ligger langt avgårde eller stort sett er utilgjengelige. Jeg ser stadig vekk våtmarksområder eller annet landskap som har null verdi for folkehelsen skal fredes, men å beholde natur som kanskje er lett tilgjengelig for folk flest bygges ned. Således får man som innbygger i dette landet snart ingen friluftsområder igjen. Det jeg tenker på da er flotte fjell og skogsområder hvor både hytter og vindmøller popper opp og ødelegger hele naturopplevelsen.  Det må da være av stor verdi for folkehelsen at man kan beholde slike områder uten inngrep?

stefse

En ting er sikkert. En del av nettleien skal brukes til å bygge mer overføring Nord-Sør slik at hele landet får ta del i strømprisfesten til EU.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på fredag 07. januar 2022, klokken 13:31
Sitat fra: turfsurf på fredag 07. januar 2022, klokken 13:13

Jeg er enig at vi må ha nok kraft i dette landet til eget forbruk - men å bygge ut mer enn det vi selv trenger - det er jeg skeptisk til. Vi har vel også et ansvar overfor kommende generasjoner til å ta vare på naturen?

Ja, men litt poenget er at vårt eget strømforbruk er planagt økt til langt over 200TWh. Man kan jo ikke planlegge med det uten å bygge ut mere kraft.

Hadde det vært opp til meg hadde oljeselskapene vært pålagt å bygge ut havvind til eget bruk, og så hadde vi begynt å bygge ut atomkraftverk i stor skala for lenge siden.

Da kunne vi til og bygd ned noen av de værste monsterdammene våre og, de er jo ikke akkurat miljøvennlige de heller.

Når det gjelder landvind så kan de for min del bygge vindmøller der det allerede er bygd industri og store veier. Og så er jeg helt enig i at de gjennværende fjellområdene bør få fullstendig byggeforbud, både for hytter og vindmøller.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

arthur

Med rundt 200 milliarder kroner i eksportverdi er den kraftforedlende industrien en norsk gigant bygd på fornybar vannkraft.

Til sammenligning var norsk sjømateksport i 2021 på 120 miliarder, men:

Og verdien av olje og gass? Også på 120 milliarder, men det var for desember 2021 alene!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

geear

Sitat fra: Counterpointer på fredag 07. januar 2022, klokken 09:49
Det var ifølge tall som ble oppgitt på Debatten på NRK i går et overskudd på 28 milliarder, mot 17 tidligere år. Disse tallene ble ikke motsagt.

At vi har nettleie i det hele tatt er jo underlig. At det ikke er et overdimensjonert strømnett er også rart.

Jeg er derimot mer sikker på at deler av overskuddet går til elektrifisering av oljesektoren. Det var en lang liste med plattformer som kom frem tidligere i tråden og det er ikke gratis å legge kabler i Nordsjøen......

Og når en snakker om bruk av offentlige penger så er det blitt brukt store summer på kommune og fylkessammenslåing som nå det vil brukes store summer på å dele opp. Det kunne vi klart oss uten imho.
Vi trengte ikke Stortingsgarasje til 4 mrd heller og slik kan en fortsette i det uendelige.
I følge rapporten jeg postet i går eller hva det var, fra innføring av ny nettleie, sa at årlige kostnader i strømnettet er 27 mrd. Det vil si at hvis strømnettet ble drevet som non profit i Norge, så skulle iallfall nettleia vært betydelig lavere, men hadde ikke gått i 0 uten årets vanvittige priser..

filtvet

Så lenge strøm er påtvunget oss og en nødvendighetsvare i kulde må de tilby den til en rimelig pris er min mening.

Men om man alltid skal selge til rikeste/høyeste tilbyer - hvorfor ikke gjøre det samme med mat? Selg alt til høyeste pris! Gjerne til oligarker i rikere land.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på fredag 07. januar 2022, klokken 19:45
Som jeg skulle skrevet det selv :

Veldig bra. "Oljemarinerte politikere" .

Har ventet på at politikerne skal begynne å bygge opp industri i Norge som skal erstatte oljen i over 30 år... Har dessverre lite håp.

Ingeniøren

Sitat fra: turfsurf på lørdag 08. januar 2022, klokken 09:26
Sitat fra: hELgenen på fredag 07. januar 2022, klokken 19:45
Som jeg skulle skrevet det selv :

Veldig bra. "Oljemarinerte politikere" .

Har ventet på at politikerne skal begynne å bygge opp industri i Norge som skal erstatte oljen i over 30 år... Har dessverre lite håp.

Har politiker noen gang bygd opp noen industri ? I beste fall lagt til rette, men med dagens strømpriser så kan det neppe kalles tilrettelegging...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 08. januar 2022, klokken 09:35
Har politiker noen gang bygd opp noen industri ?
Ikke direkte selvfølgelig, men tilrettelegge. Oljeindustrien og f.eks Norsk Hydro er jo gode eksempler på det.

hELgenen

Ap har jo historiske røtter i å bygge industri i Norge. Dagens yngre politikere i AP har vel null forståelse for dette og har vel blitt for godt vant til å bade i Oljepenger?  De tror kanskje at vi kan selge råvarer og beholde velferden?

Jeg har null tro på at elektrisk kraft solgt og eksportert ut av landet vil gi større inntekter enn å bearbeide denne ekstremt fleksible energien selv. Tyskland har massivt med industri som skriker etter elektrisk kraft og som til slutt ender opp som ferdige  importvarer hos oss.

Oljen er på langt nær så fleksibel mhp å bygge opp industri med den som råstoff.

Så i mine øyne burde vi være forsiktige å eksportere elektrisk kraft sammenlignet med olje

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA