Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

ladov

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 04. januar 2022, klokken 06:34
Sitat fra: ladov på mandag 03. januar 2022, klokken 22:18
Noen som vet hva som skjer med nettleia? Blir den bare utsatt eller blir den endret? Foregår det noe i kulissene nå?

Det har du vel fått beskjed om hva som skjer fra din leverandør ? Hos meg, Glitre energi, så er den stoppet/utsatt.

Regjeringa er vel mest opptatt av å dele opp fylker ;D
Jeg har fått beskjed om at den blir utsatt ja men har ikke hørt et knyst om hva som skjer senere eller om det jobbes i kulissene.

Blir det samme nettleia som annonsert, bare litt senere på året? Eller får vi noe nytt?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på onsdag 05. januar 2022, klokken 16:42
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 05. januar 2022, klokken 13:11
Sitat fra: hELgenen på onsdag 05. januar 2022, klokken 13:02
Artikkelen vitner om mange kunnskapshull om situasjonen
Mange kunnskapshull er en sterk uttalelse.

Konkret hvilke?

Gjerne bare i korte trekk.

Det er vanskelig å ta mange forbehold og beskrive en komplisert situasjon uten å forenkle og spissformulere litt. Dette er en ytring, ikke en fagfellevurdert analyse.

Jeg skal prøve å utdype litt :

Kraftbørsen NordPool er ikke annet en et torg - et møteplass der selgere og kjøpere
kan omsette FYSISK kraft. Nordpool tjener penger på volumet som omsettes der - en volumavgift.
Det finnes flere slike børser i Europa. 
Det er på EU nivå åpnet opp for at det kan etableres mange konkurrerende børser - altså
markedsplasser der aktørene kan gå inn og selge/kjøpe seg imellom. Nordpool leverer bare en tjeneste
til aktørene som de kan velge å bruke eller ikke bruke. Kraften kan også omsettes bilateralt - man
trenger ikke omsette kraften via børsen.

Hvem som eier Nordpool har i utgangspunktet ingen betydning og de har null betydning for hva aktørene selger og kjøper kraften for.

Trygve Tamburstuen hevder børsen gjør norsk kraft fullstendig prisgitt markedskrefter i Europa. Det
er en total feil slutning.

Strømselgere er også litt snodig benevnelse - hva Trygve Tamburstuen mener med det må han nesten selv avklare.

Poenget er at det omsettes KUN fysisk kraft på Nordpool og her møtes kraftselskaper og nettselskaper (på vegne av forbrukere) og
så tilbyr man fysisk kjøp og salg av kraft. En viktig brikke i dette er også overføringskapasiteter mellom prisområder inkludert utenlandsforbindelser - den leveres av TSO'ene - altså nettoperatørene slik at den kan inngå i algortimen som brukes til å finne priskrysset mellom kjøper og selger.

Skal man handle finansielt, f.eks prissikring av kraft,eller trading av kraft må man bruke Nasdaq sin finansielle platform - altså en egen børs for dette som ikke har noen direkte kobling med Nordpool. Her kan man spekulere i ulike råvarer - som f.eks kraft.

Jeg ser ikke helt relevansen med uttalesen : "Disse selskapene er i stor grad eid av internasjonale finansselskaper som fører store fortjenester og utbytter ut av Norge" -

Børsen tar seg betalt for å levere en teknisk tjeneste....Om de priser seg ut - tar for høy pris for sine tjenester, kan andre komme på banen og tilby billigere løsninger. Det blir litt som å skylde på Oslo Børs som en aktør som tømmer Norge for kapital. En kan ikke beskylde børsen for de høye prisene - det er en total kortslutning av logikk. Ingen her inne vil finne på å hevde at kursutviklingen til Tesla skyldes børsen aksjen handles på - eller gjør noen faktisk det? Det er nettopp det Trygve Tamburstuen prøver å gjøre når han skylder på at Nordpool driver å spiser av lasset for så å sende penger ut av landet og er med på å dytte prisen på kraft oppover.

Jeg sier ikke at ALT han ytrer er helt galt eller feil, men sier at han har mange kunnskapshull i hvordan markedet
faktisk fungerer.
Da skjønner jeg hva du mener Detaljnivået og konkretiseringen av hvordan prissetting og omsetning foregår kunne vært mer spesifikk og misser litt.

Er glad du sier det er andre ting han sier som rettes i riktig retning
Han er vel en tog fyr om jeg forsto riktig så han kan få litt slakk.

Counterpointer

Sitat fra: daktari på onsdag 05. januar 2022, klokken 15:01

Vi har integrert oss så tett på Europa også innen denne sektoren at vi dras med i dragsuget når kriser oppstår der. Det er en villet og ønsket politikk av de aller fleste politikere på stortinget gjennom årtier.

Mitt inntrykk er at NVEs byråkrater, samt andre eksperter, totalt har feilberegnet effekten de nye strømkablene til utlandet ville få. Det er altså dramatiske mangler i modellene når NVE hevdet "en økning på 3 øre i snitt" eller hva det var de (eller noen andre) hevdet. Dette er grunnlaget politikerne har forholdt seg til - ikke at Tyskland selger kullkraft internt til 50 øre til Norge mens husholdninger betaler 150 øre fordi kraftselskapene ser en fin anledning til å spare på vannet?

Bør ikke hele ledelsen i NVE sparkes? Eller står NVE i ledtog med NorPools eiere og er fornøyd med å ha lurt Stortinget?
Jeg er nok enig med hELgenen. Politikken er villet. Det er bare effekten de ikke helt har skjønt, hverken politikere eller fagmyndigheter.

Det trengs lovendringer og reforhandling av avtaler, slik jeg forstår det politiske landskapet er det kun Rødt som har vært mot dette hele tiden, samt muligens KrF (men de er så lette å dra i enhver retning at de ikke teller) og nå som de har sett resultatet FrP. Dette er ikke nok til å endre noe vesentlig.

Resten har varierende grunner men totalt sett er dette noe de synes er levelig.
Det må en stor folkelig mobilisering til, og det kan godt skje. Blir opinionen sterk vil de store partiene også snu.

Btw; det hadde vært greit å fått folk inn i NVE som tenkte at rimelig elektrisitet til nasjonen har en egen verdi. Det virker det ikke som de tenker i dag.

vartli

Litt av problemet med omsetningen av kraft, er vel at mange kjøpere ikke har noen grunner til å få ned prisen. De selger strømmen videre til oss kunder med spotpris med samme påslag uavhengig av prisen de ender med. Selvfølgelig vil det være noen finanskostnader, men er de store nok til at de bryr seg om å få prisene ned?
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

geear

Sitat fra: ladov på onsdag 05. januar 2022, klokken 19:20
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 04. januar 2022, klokken 06:34
Sitat fra: ladov på mandag 03. januar 2022, klokken 22:18
Noen som vet hva som skjer med nettleia? Blir den bare utsatt eller blir den endret? Foregår det noe i kulissene nå?

Det har du vel fått beskjed om hva som skjer fra din leverandør ? Hos meg, Glitre energi, så er den stoppet/utsatt.

Regjeringa er vel mest opptatt av å dele opp fylker ;D
Jeg har fått beskjed om at den blir utsatt ja men har ikke hørt et knyst om hva som skjer senere eller om det jobbes i kulissene.

Blir det samme nettleia som annonsert, bare litt senere på året? Eller får vi noe nytt?
Samtidig med at innføringen av kravet til å benytte den nye nettleiemodellen fra 1.1.21 ble utsatt, så ble det vel sagt at det må ytterligere utredninger til før det lovpålegges. Altså tror jeg ikke noen vet hva som skjer per nå. Først skal det vel utredes på et nivå som politikerne våre forstår...

filtvet

Hva slags tulle-ordning er det det har funnet på nå?

I nettleieregning er "støtten" fratrukket. Det betyr i mitt tilfelle at jeg skal betale 0,- i desember (minus 700). Men det er jo strømmen som er dyr ikke nettleie. Så de pengene man skulle ha fått blir overført til neste mnd.

hELgenen

Oida...har de ikke kreditert deg? Det blir jo komplett galskap å dytte tilgodehavende fremover...Problemet for mange er jo nettopp likviditet..

daktari

Sitat fra: hELgenen på torsdag 06. januar 2022, klokken 08:39
Oida...har de ikke kreditert deg? Det blir jo komplett galskap å dytte tilgodehavende fremover...Problemet for mange er jo nettopp likviditet..
Elvia utbetaler tilgodehavende til konto den 19.jan står det på min faktura. 0 i nettleie og en slant til overs.
Nettleien min denne måneden er 1200 hvorav 115 er fastledd. Med ny tariff ville den vært ca 1400.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

filtvet

Sitat fra: daktari på torsdag 06. januar 2022, klokken 08:42
Elvia utbetaler tilgodehavende til konto den 19.jan står det på min faktura. 0 i nettleie og en slant til overs.
Nettleien min denne måneden er 1200 hvorav 115 er fastledd. Med ny tariff ville den vært ca 1400.

På min fakture er -beløp overført til neste mnd. Så i august kan jeg kanskje få noe tilbake? Evt aldri?

Vidar_S

Sitat fra: filtvet på torsdag 06. januar 2022, klokken 09:05
Sitat fra: daktari på torsdag 06. januar 2022, klokken 08:42

På min fakture er -beløp overført til neste mnd. Så i august kan jeg kanskje få noe tilbake? Evt aldri?

Har man penger til gode kan man kreve å få det utbetalt. Forskjellen er nok bare at enkelte netteiere planlegger litt frem i tid og ikke ønsker å få et utall henvendelser med spørsmål og derfor utbetaler automatisk mens andre ikke tenker like langt.

stefse

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 05. januar 2022, klokken 22:51
Sitat fra: daktari på onsdag 05. januar 2022, klokken 15:01

Vi har integrert oss så tett på Europa også innen denne sektoren at vi dras med i dragsuget når kriser oppstår der. Det er en villet og ønsket politikk av de aller fleste politikere på stortinget gjennom årtier.

Mitt inntrykk er at NVEs byråkrater, samt andre eksperter, totalt har feilberegnet effekten de nye strømkablene til utlandet ville få. Det er altså dramatiske mangler i modellene når NVE hevdet "en økning på 3 øre i snitt" eller hva det var de (eller noen andre) hevdet. Dette er grunnlaget politikerne har forholdt seg til - ikke at Tyskland selger kullkraft internt til 50 øre til Norge mens husholdninger betaler 150 øre fordi kraftselskapene ser en fin anledning til å spare på vannet?

Bør ikke hele ledelsen i NVE sparkes? Eller står NVE i ledtog med NorPools eiere og er fornøyd med å ha lurt Stortinget?
Jeg er nok enig med hELgenen. Politikken er villet. Det er bare effekten de ikke helt har skjønt, hverken politikere eller fagmyndigheter.

Det trengs lovendringer og reforhandling av avtaler, slik jeg forstår det politiske landskapet er det kun Rødt som har vært mot dette hele tiden, samt muligens KrF (men de er så lette å dra i enhver retning at de ikke teller) og nå som de har sett resultatet FrP. Dette er ikke nok til å endre noe vesentlig.

Resten har varierende grunner men totalt sett er dette noe de synes er levelig.
Det må en stor folkelig mobilisering til, og det kan godt skje. Blir opinionen sterk vil de store partiene også snu.

Btw; det hadde vært greit å fått folk inn i NVE som tenkte at rimelig elektrisitet til nasjonen har en egen verdi. Det virker det ikke som de tenker i dag.
Ledelsen i NVE bør sparkes. Men først må det etableres en politisk vilje til det. Det virker som marked og EU har gått helt til hodet på dem, og det har smittet over i byråkratiet. For høyrepratiene er vel dette normalt, men at Arbeiderpartiet ikke tenker mer på arbeiderene er overraskende, jeg tror de rett og slett ikke helt skjønner hva de holder på med.

Det må også etableres en større nasjonal tankegang, noe som er politisk sett synes å være det aller vanskeligste.  Her står vi ovenfor store krefter, som deler av landet er avhengig av godviljen til. Som nasjon må vi foreta noen valg om hva vi skal prioritere. Strøm eller frihandel og marked. Billig strøm representerer det langsiktig strategisk riktige valget, samtidig som det vil føre til en kortvarig smerte i enkelte bransjer. (samt reduserte karrieremuligheter for en del politikere)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

filtvet

I praksis så har Ap + Sp nå innført en flat høy skatt som omfordeler fra de fattige til de rike. Samme er jo elbilfordeler. De som har råd - eller i det hele tatt kan få et lån til en ny tesla belønnes, mens de fattige straffes med enda høyere bom- og bensinpriser.

Men det er vel det nye nye nå. Så kan de gråte krokodilletårer i debattene.

arthur

Mitt forslag er at de som anser seg langt mer kompetente enn både byråkrater og politikere står frem andre steder enn bare på anonyme fora! :+1:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA