Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

amrois

Finnes det en måte å ignorere alle innlegg fra en enkeltbruker i forumet? Hadde vært fint å slippe å lese det forvirrede tøyset fra enkelt i denne tråden...
ID4 Pro Perf Tech

stefse

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 21. desember 2021, klokken 16:48
Ingen som har hevdet at Norge skal balansere ut hele kontinentet. Norge er bare en liten bidragsyter her. Men prisen ved å bidra vil gi enorme svigninger i pris hvilket er svært uheldig og problematisk for en normal husholdning.

Selv jeg med smarthus orker ikke dette styret lenger ved å styre varmepumpe,varmekabler,lys og elbillading. Jeg blir sprø av å hele tiden passe på at script går på serveren,at alt lastes inn...og jeg orker ikke tenke tanken engang på hva fruen vil si om jeg går løs på varmtvannsberederen og noe skulle feile der.

Jeg har styrt dette huset nå i flere år og ser nå at dette er ikke veien å gå over tid.

Det krever for mye i lengden. Jeg trodde jeg skulle sette det opp og glemme det. Men slik er det dessverre ikke. Fra tid til annen må ting endres,reinstalleres og nye duppedingser kommer til.

Nå har jeg innsett at feilen er systemet som vil ha oss til å gjøre alt dette..Det er rett og slett feil medisin for et godt liv. Og det blir verre jo større prisforskjellene innad i døgnet blir...

Og etterhvert må jeg innrømme at skepsisen til alt dette nye med smartmålere,nye tjenester,nye markeder osv som en gammel arbeidskollega en gang uttrykte, nå begynner å bli mine.

Vi gjør ikke livet bedre,tryggere og enklere om dagen for flertallet av innbyggerene i dette landet slik vi en gang gjorde når landet ble elektrifisert.

Nå er vi nesten i ferd med å bygge det ned.
Velkommen etter. Som ingeniør kan man synes disse duppedittene har en viss underholdningsverdi, men i lengden medfører det bare prakk. Selv har jeg ikke investert en krone i noe som helst som skal styre huset, men jeg har en meget nøyaktig (fiskalt godkjent) privat måling og logging av strømforbruket. Så de kan bare prøve seg å jukse med smartmåleren, jeg er ikke redd for å gå i rettsalen med en slik dokumentasjon. I tillegg logges endel temperaturer rundt om kring. 

Som nevnt tidligere en gang, burde folk få rabatt på strømmen for å montere f.eks e-verkets eget utstyr i heimen, som e-verkene selv kan kontrollere og slå av i kortere perioder, hvis belastningen blir for høy, lokalt eller sentralt. Da oppnår man et fint bidrag til sekundærregulering. Men disse herrer har sett seg blind på noe markedsøkonomisk vås, og tror at alle folk i landet skal være like opptatt av strøm og timespriser som dem selv. Men surprise surprise, folk har bedre ting å bruke tiden på enn å gjete strømmålere og priskurver.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

bno

#1097
Årsaken til kraftkrisen vi har er ikke Bitcoin mining eller lading al elbiler som nå har rundet 400 tusen, men en fatal politikk. Denne karen setter ord på problemet (se videoni innleget det er linket til)

https://www.facebook.com/groups/385694582109449/posts/884668648878704/

Har prøvd å si noe her om årsaker til at vi har fått og vil få høyere priser fremover som er rent politisk og at grep er tatt som tjener andre enn det Norske folket herunder elbilmiljøet.

Så et et lite hjertesukk
Ser at det faller noen her inne (som ikke har bidratt i tråden utenom det ene innlegget) å ville deplattforme noen her inne fordi det som sies ikke passer ens eget syn og oppfatning. Det synes jeg ikke er bra.
Men vi er forskjellige (og godt er det) og med ulik erfaring. Da kan man heller ikke forvente at man har det samme tilfanget av data for å si noe aller aller minst konkludere noe som helst. Det bør man holde seg for god til. Alle må kunne fremføre det man har på hjerte så lenge man ikke sårer noen eller gjør noe som ikke er moralsk bra. Det har faktisk ikke så lenge jeg kan huske at det har vært viktigere å stå samlet enn i disse tider. Det er en håndsrekning vi trenger ikke en kald skulder og det er slik jeg ser på dette. Da takker jeg for meg i denne tråden. Lykke til videre med diskursen.

Øyvind.h

Sitat fra: amrois på tirsdag 21. desember 2021, klokken 18:02
Finnes det en måte å ignorere alle innlegg fra en enkeltbruker i forumet? Hadde vært fint å slippe å lese det forvirrede tøyset fra enkelt i denne tråden...
Løses her:
https://elbilforum.no/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Kanskje det kan opprettes en egen tråd for konspirasjonsteorier og alternative fakta? 
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: amrois på tirsdag 21. desember 2021, klokken 18:02
Finnes det en måte å ignorere alle innlegg fra en enkeltbruker i forumet? Hadde vært fint å slippe å lese det forvirrede tøyset fra enkelt i denne tråden...
Du kan gå på profilen din og legge til folk i ignore listen
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

stefse

Sitat fra: bno på tirsdag 21. desember 2021, klokken 18:54
Det har faktisk ikke så lenge jeg kan huske at det har vært viktigere å stå samlet enn i disse tider. Det er en håndsrekning vi trenger ikke en kald skulder og det er slik jeg ser på dette. Da takker jeg for meg i denne tråden. Lykke til videre med diskursen.
Dette er jeg enig i. Greit å ikke blande bitcoin, vaksiner og alt mulig annet inn her. Også håper jeg at vi klarer å se litt lenger enn partipolitikk. Mye av det som skrives på FB er type; Støre må gå, Vedum er en idiot og slike ting. Og "min" politiker og "mitt" parti er mye bedre enn alle andre.
Her er det ikke snakk om uengihet mellom partier, vi må få partiene til å innse at det står om land mot land, eller mer diplomatisk, klimasone mot klimasone. Og vi er i vår fulle rett til å hevde at vi har rett til å bo i vår klimasone, altså vårt land, med den infrastrukturen som vi har bygget ut, nettopp med tanke på at vi ønsker å fortsette å bo her. Noe annet er faktisk i strid med menneskerettighetene.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Burger

Sitat fra: bno på tirsdag 21. desember 2021, klokken 17:19
@Burger <snip>
bno: Jeg prøver igjen, vi kan ikke debattere siden mye av kildegrunnlaget jeg bruker for å forstå verden og stoler på mener du er en konspiratorisk propagandaplan bak.

Du linker til en Facebook side (alarm hos meg) senere og til en artikkel på steigan.no (som du stoler på) som er drevet av Pål Steigan som har tre påstander avvist av faktisk.no (som jeg stoler på) her https://www.faktisk.no/tema/person/pal-steigan . Disse påstandene er faktisk så bak mål at man kan avfeie hele steigan.no

Så jeg kan forklares med en av den hjernevaska massen som propaganda virker på (beklager om jeg tar feil av dine antagelser av meg), mens jeg mener at du påvirket av kognitiv bias og beveger deg farlig inn på konspiratorisk tankegang som er vanskelig å komme seg ut av.

Jeg vil anbefale deg å se på hvordan hjernen lurer oss, ganske fascinerende å vite at meninger vi er enige i har vi ikke noen naturlige forsvarsmekanismer mot og kan faktisk reagere med sinne dersom vi blir utfordret på det. Å forstå hvordan hjernen blir lurt har hjulpet meg å gå igjennom meninger og kaste de som ikke holder mål samt å prøve å tvinge meg til å analysere uttalelser/artikler jeg er enige i. Jeg er ikke perfekt, men insett at det er noe jeg må jobbe med hele livet.

For å sette det på spissen, jeg er livredd for å ende opp på prostatabenken i Stjørdal sentrum og nikke sammentykkende til enhver rasistisk, forenkla, satt på spissen, laget for å skape følelser og usann uttalelse fra en medpensjonist.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Counterpointer

Sitat fra: olemars på tirsdag 21. desember 2021, klokken 16:09
, men noen har valgt å bygge ut vind i stor stil uten å investere tilsvarende i utvikling av buffer og lagring av variabel produksjon.
Svingningene i fornybar kraftproduksjon er helt klart en utfordring.

Hva om den enkelte forbruker kunne gjort noe med dette? Husbatterier med styring fra nett(operatør) fremstår som en stadig mer attraktiv løsning.
Hvis halvparten av alle eneboliger (ca 1,3 mill totalt) hadde et batteri på 10 kW ville det blitt ett backup batteri på 6,5 mW som ville kunne flatet ut en god del.
Det er ytterlig 1,3 mill andre typer boliger (rekkehus, blokker mm) som burde kunne doble eller tredoble størrelsen. Samt alle bedrifter.

Med stadig flere elbiler som går ut på dato bør det være mulig med second life for batteriene

Kristian O

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 21. desember 2021, klokken 21:21
Sitat fra: olemars på tirsdag 21. desember 2021, klokken 16:09
, men noen har valgt å bygge ut vind i stor stil uten å investere tilsvarende i utvikling av buffer og lagring av variabel produksjon.
Svingningene i fornybar kraftproduksjon er helt klart en utfordring.

Hva om den enkelte forbruker kunne gjort noe med dette? Husbatterier med styring fra nett(operatør) fremstår som en stadig mer attraktiv løsning.
Hvis halvparten av alle eneboliger (ca 1,3 mill totalt) hadde et batteri på 10 kW ville det blitt ett backup batteri på 6,5 mW som ville kunne flatet ut en god del.
Det er ytterlig 1,3 mill andre typer boliger (rekkehus, blokker mm) som burde kunne doble eller tredoble størrelsen. Samt alle bedrifter.

Med stadig flere elbiler som går ut på dato bør det være mulig med second life for batteriene
Vi har allerede et «gigantisk batteri i form av varmtvannstanker rundt om i landet. Enkelt regulerbar, og mykje energi. Det samme er tilfelle med alle elbiler som er på nett eller elbiler ladet av lader som er på nett.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

ladov

Tyskerne kaller det Dunkelflaute. Altså vindstille og mørkt/overskyet samtidig. Definisjonen er 48 timer hvor produksjonen fra sol+vind har falt med 80%. Jo større område du ser på jo sjeldnere inntreffer det. Om du ser på hele Europa og forutsetter godt utbyd produksjon+nett vil det skje 0,2 ganger i året i følge en rapport fra Deutsche Wetterdienst. Vi er ikke der helt ennå. Det ser ut som dagens situasjon er en følge av at planen for å legge ned gammel skitten strømproduksjon ligger litt foran utbygging av sol+vind+linjer..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Counterpointer

Sitat fra: Kristian O på tirsdag 21. desember 2021, klokken 21:27
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 21. desember 2021, klokken 21:21
Sitat fra: olemars på tirsdag 21. desember 2021, klokken 16:09
, men noen har valgt å bygge ut vind i stor stil uten å investere tilsvarende i utvikling av buffer og lagring av variabel produksjon.
Svingningene i fornybar kraftproduksjon er helt klart en utfordring.

Hva om den enkelte forbruker kunne gjort noe med dette? Husbatterier med styring fra nett(operatør) fremstår som en stadig mer attraktiv løsning.
Hvis halvparten av alle eneboliger (ca 1,3 mill totalt) hadde et batteri på 10 kW ville det blitt ett backup batteri på 6,5 mW som ville kunne flatet ut en god del.
Det er ytterlig 1,3 mill andre typer boliger (rekkehus, blokker mm) som burde kunne doble eller tredoble størrelsen. Samt alle bedrifter.

Med stadig flere elbiler som går ut på dato bør det være mulig med second life for batteriene
Vi har allerede et «gigantisk batteri i form av varmtvannstanker rundt om i landet. Enkelt regulerbar, og mykje energi. Det samme er tilfelle med alle elbiler som er på nett eller elbiler ladet av lader som er på nett.
Litt usikker på hvor lett tilgjengelig VB er. Men det har definitivt potensiale. Er jo ingenting som utelukker hverandre her.

Elbiler og ladere er ikke så stort potensiale på selv om jeg har det selv (2x smartladere via Tibber). Biler skal brukes og når de er tilkoblet er det jo fordi de trenger strøm

Kristian O

Joda, de må ha strøm. Men om behovet er for eksempel 20 kWt i løpet av 12 timer, og laderen gir opptil 11kW så har man endel fleksibilitet.
Eg synes det er altfor lite fokus på å utnytte disse løsningene.
Nettselskapene burde si «la oss få litt kontroll over laderen / varmtvannet ditt, så gir vi dei halv nettleige på dette forbruket».
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Counterpointer

Sitat fra: Kristian O på tirsdag 21. desember 2021, klokken 21:48
Eg synes det er altfor lite fokus på å utnytte disse løsningene.
Nettselskapene burde si «la oss få litt kontroll over laderen / varmtvannet ditt, så gir vi dei halv nettleige på dette forbruket».
Helt enig

Øyvind.h

Har innhentet pris på ny varmtvannsbereder. I den forbindelse var jeg inne på tanken om å gå for 300 liter istedenfor 200, for å kunne utnytte lavere nettleie og lavere strømpris bedre.
Men - ser i tibber at det ikke er mange timer drift på natten som skal til for å dekke et vanlig dagsforbruk. Og ingen mulighet for å hente ut energi fra tanken på dagtid annet enn til varmtvann. Hadde vi hatt akkumulatortank for vannbåren varme, solfanger mm ville det kanskje vært poeng med større tank.
200 liter og litt oppjustert maks temp virker mer fornuftig. Neste utfordring da er at nye tanker ikke kan effektreguleres enkelt med vrider slik eldre tanker kan. Skal den stå fast på 2kW har jeg ikke lyst til å bruke tidsur og må gå for noe fastmontert. Det koster litt, og en trenger gjerne da en bro eller styringsenhet a la Homey. Da går det noen tusenlapper til. Spares jo inn med årenes løp, men en kan risikere at styringen blir utdatert. Og så kommer tanker med innebygget WiFi sikkert snart.

Konklusjon - kanskje vente noen år til med bytte? Bortsett fra varmetap som har en reell kostnad og som sikkert er lavere på dagens beredere enn en fra tidlig 80-tallet....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 21. desember 2021, klokken 22:20
Har innhentet pris på ny varmtvannsbereder. I den forbindelse var jeg inne på tanken om å gå for 300 liter istedenfor 200, for å kunne utnytte lavere nettleie og lavere strømpris bedre.
Men - ser i tibber at det ikke er mange timer drift på natten som skal til for å dekke et vanlig dagsforbruk. Og ingen mulighet for å hente ut energi fra tanken på dagtid annet enn til varmtvann. Hadde vi hatt akkumulatortank for vannbåren varme, solfanger mm ville det kanskje vært poeng med større tank.
200 liter og litt oppjustert maks temp virker mer fornuftig. Neste utfordring da er at nye tanker ikke kan effektreguleres enkelt med vrider slik eldre tanker kan. Skal den stå fast på 2kW har jeg ikke lyst til å bruke tidsur og må gå for noe fastmontert. Det koster litt, og en trenger gjerne da en bro eller styringsenhet a la Homey. Da går det noen tusenlapper til. Spares jo inn med årenes løp, men en kan risikere at styringen blir utdatert. Og så kommer tanker med innebygget WiFi sikkert snart.

Konklusjon - kanskje vente noen år til med bytte? Bortsett fra varmetap som har en reell kostnad og som sikkert er lavere på dagens beredere enn en fra tidlig 80-tallet....
Høiax kommer med en ny smart bereder nå i januar!

Den synes jeg virker lovende, med app osv. Vurderer denne på hytta som skal ha ny bereder. Rørlegger var veldig positiv til denne etter å ha fått info om den, og de regnet med maks 1000kr ekstra for smartfunksjon. Det spares fort inn i våre dager.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA