Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

bno


ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. desember 2021, klokken 12:26
Sitat fra: bno på tirsdag 21. desember 2021, klokken 12:16

Energisystemet i Norge var etablert som et samfunnsgode. Det er utplyndret. Det som skjer med eksporten er kriminelt og ulovlig. Det er aldri gitt noe konsesjon for ensidig eksport slik det nå arter seg. det det derimot er gitt konsesjon for er gjensidige utveksling ikke å tømme vannmagasinene.
Men alt for den gode sak og den gode sak er å fattiggjøre folket det gjøres nå på en akksellerert måte gjennom energiprisene. Dette er koordinert gjennom lockdown av et ikke påvist virus kalt omicron som MSM og NRK dvs propagandaministeriet bruker til å ødsle frykt blant befolkningen og derved stenge ned små og mellomstore bedrifter stort sett eid av middelklassen som de ønsker å utradere.
Enig i at utenlandskablene har blitt misbrukt og at strømproduksjonen ikke har blitt brukt etter intensjonen.

Men la oss holde COVID-19 borte fra diskusjonen. Holder med BitCoin og global oppvarming. Lurer på hvorfor du nevner BitCoin spesifikt, eller er det ett alias for kryptovaluta generelt?

Grunnen til at jeg mente BitCoin spesifikt er noe forferdelig vås er at det brukes uhorvelig mange datamaskiner og grafikkort som kunne blitt brukt mye mer fornuftig enn å stå og bruke opp strøm, som dermed presser prisene opp, i tillegg til at datamaskin- og grafikkortpriser blir presset opp, sånn at personer med dårlig råd i verden hindres fra å hoppe på den teknologiske karusellen. New York Times skrev om hvordan Bitcoin-mining alene bruker mer strøm enn Danmark...det gir ingen mening at en valuta skal tjenes på denne måten. Det er ingen som har nytte av at det står 2000 datamaskiner i Kina og miner fraksjoner av en bitcoin. Da er det mer (energi)effektivt at en bank kan utstede et lån til et ungt par uten at 2000 datamaskiner må "lage pengene" først.
https://www.nytimes.com/interactive/2021/09/03/climate/bitcoin-carbon-footprint-electricity.html
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Jeg har vært inne på det før og nevner det igjen. De prisene vi ser om dagen kunne enkelt vært lavere om vi kunne kastet ut f.eks alle disse selskapene uten noen ansatte som ene og alene driver med kryptovaluta i Norge.

Jeg skal prøve å illustrere det med følgende graf :

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Det er akkurat slik situasjonen er om dagen. Det skal SVÆRT lite endring av forbruket i Norden til før prisene raser ned på mer normale nivåer. Og det skal tilsvarende svært lite til før prisene raser opp til kontinentale nivåer.

Så om vi kunne få stoppet denne galskapen med slike kryptovaluta selskaper og andre UTEN ANSATTE så kunne vi kanskje få noe mer levelige priser.

Jeg kjenner til hvordan flere slike kryptoselskaper opererer - og jeg har inngående kunnskap om budgivningsprosessen i børs - og jeg VET at dersom vi kan få vekk en del av dette idiotiske forbruket så ville det gavnet alle. Regjeringen burde defintivt se på avgiftsstrukturen til slike selskaper uten ansatte som driver og melker energi ut av landet uten at de klarer å levere tilbake i form av skatter og avgifter. Det er dessverre forrige regjerings iver etter å finne måter å omsette kraften de trodde det var mer en plenty av i Norge som har bakteppet for det vi ser nå. Det manglet dessverre på gode analyser på hvordan tørrår, datasenter og flere kabler ville kunne slå ut.

Ingen kjørte analyser på gasskrise i Europa mens vi har massivt økte muligheter for eksport - ingen!

Man så glatt gjennom fingrene på selskaper som kom rullende med konteinere med IT hardware og plugget seg på
for å drive mining og annen lyssky virksomhet som i bunn og grunn undergraver velferdsmodellen i landet vårt.
Når selskaper etableres og de representeres ene og alene via internasjonale advokatfirmaer og ikke har en eneste fast ansatt så burde det ringe en bjelle - men det gjorde det dessverre ikke - så det første man burde gjøre nå er å rydde opp i dette sirkuset og sette krav til bedrifter når energiforbruket overgår en viss grense


bno

Nå har ikke jeg satt meg inn i Bitcoin utover det jeg har fremført her. Så de ulike negative sidene som nevnes her skal jeg være forsiktig med å uttale meg om. Men det skjer en del trykking av valuta også og det skjer globalt. Men sikkert riktig at det forbrukes energi som kanskje (vet som sagt ikke) kunne vært brukt annerledes, men datasentre som driver FB må da dra uhorvelig med energi og vet ikke hvor nyttig alt der er, likeledes for Youtube, osv. Man kan liksom ikke regne ensidig på det, men jeg får dykke ned i dette etter hvert. Jeg ser i hvertfall at Bitcoin (ikke så mye om noe av de andre coins) vil overta som verdens valuta det er hva jeg tror. I så fall vil det snu opp ned på nyttefunksjon. Vel, det gjenstår da å se hvor fremtiden tar oss.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 21. desember 2021, klokken 14:19
Så om vi kunne få stoppet denne galskapen med slike kryptovaluta selskaper og andre UTEN ANSATTE så kunne vi kanskje få noe mer levelige priser.
.......

Når selskaper etableres og de representeres ene og alene via internasjonale advokatfirmaer og ikke har en eneste fast ansatt så burde det ringe en bjelle - men det gjorde det dessverre ikke - så det første man burde gjøre nå er å rydde opp i dette sirkuset og sette krav til bedrifter når energiforbruket overgår en viss grense
Forførende tanke med en løsning som kun rammer big finance/crypto. Det blir jo et takknemlig offer uten mennesker som rammes.

Men vi trenger vel mer en stabil mekanisme for prising av strøm generelt, mer lik den du hadde i en tidligere post hvor det kun er overskuddsstrøm som legges til auksjon (hvis jeg forsto deg riktig).

turfsurf

Måtte le litt når jeg leste uttalelsen til en fra statkraft:

"Våre prognoser tilsier ikke at situasjonen skal fortsette som den er nå".

Vel, jeg vedder på at prognosene deres ikke forutsa at situasjonen skulle bli som den er nå heller.

Kanskje på tide å se litt på modellen som brukes?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Burger

Sitat fra: bno på tirsdag 21. desember 2021, klokken 12:16
Dette er koordinert gjennom lockdown av et ikke påvist virus kalt omicron som MSM og NRK dvs propagandaministeriet <snip>
Ved å bruke begrepet MSM og kalle NRK for ett propegandaministeriet så avslører du at vi kan aldri debatere siden utgangspunktet blir for ulikt. Hva vi mener som fundamentale sannheter vil alltid være på kollisjonskurs.

Medier har sine svakheter, og kvaliteten har gått nedover de siste årene. Fokus på kjendiser, kjappe videoer og click bait er forferdelig. Men å avfeie de helt og holdent som MSM, særlig når de presenterer nyheter man ikke er enig i er en farlig felle.

Det som er en fin lakmusstest på om medier er åpen for korreksjon. Der føler jeg alternative nyhetsstedet som fb grupper og reset med venner feiler forferdelig. "Still spørsmål om alt, men dersom du spør om hva vi sier så blir du kastet ut" virker som mantraen. I motsetning så slipper f.eks nrk.no vaksinemotstandere til og lar det komme respons på dette.

Håper du kommer deg ut av konspirasjonshullet at MSM har en felles agenda verden over for å dekke over store konspirasjoner fordi du ikke forstår og/eller ikke liker hvordan verden faktisk er.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 21. desember 2021, klokken 14:56
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 21. desember 2021, klokken 14:19
Så om vi kunne få stoppet denne galskapen med slike kryptovaluta selskaper og andre UTEN ANSATTE så kunne vi kanskje få noe mer levelige priser.
.......

Når selskaper etableres og de representeres ene og alene via internasjonale advokatfirmaer og ikke har en eneste fast ansatt så burde det ringe en bjelle - men det gjorde det dessverre ikke - så det første man burde gjøre nå er å rydde opp i dette sirkuset og sette krav til bedrifter når energiforbruket overgår en viss grense
Forførende tanke med en løsning som kun rammer big finance/crypto. Det blir jo et takknemlig offer uten mennesker som rammes.

Men vi trenger vel mer en stabil mekanisme for prising av strøm generelt, mer lik den du hadde i en tidligere post hvor det kun er overskuddsstrøm som legges til auksjon (hvis jeg forsto deg riktig).

Jo vi trenger en mer stabil mekanisme som gjør at vanlig husholdning ikke skal oppleve at prisen skal svinge fra negative priser den ene dagen og kanskje så mye som 30 kr/kwh den neste. For det er slike svinginger den fornybare kraften kan gi. Jeg har modellert vindkraftmøller og sett på hvordan vindprognosene kan endre seg voldsomt fra time til time. 

Dersom vi skal ha et system som i stor grad styres av denne type energi så vil det komme enorme svingninger - og vi kan ikke legge opp til et system hvor vanlige forbrukere skal innordne seg etter dette. Det går bare ikke - vi trenger mer stabile priser og mer forutsigbarhet - så får de som har penger og energi nok til å utnytte disse endringene ta risikoen med dette.

Så denne overgangen til den grønne skiftet vil også måtte innebære at vi både skjermer husholdninger for ekstreme prisvariasjoner, men også skjermer selve infrastrukturen slik at vi ikke f.eks havner i en situasjon der vi eksporterer oss ned i kjelleren med magasinene og satser på at det vil finnes en import mulighet senere som kan dekke oss opp når vi er tomme her på berget. Et ekstrem scenario nå er jo dersom vi fortsetter å tappe oss ned i magasinene og satser alt på at vi kan kjøpe kraften tilbake billigere i f.eks mars/april - og så skjer det en feil på disse forbindelsene...hva da? 

Da går vi rett over i det som kalles rasjonering. Og hvem skal da skru av sitt forbruk? Jo - det er da jeg mener vi allerede nå bør gå inn og definere f.eks at selskaper som driver på denne måten som kryptovault, Quasar Services Norway AS osv, er første type industri som får beskjed om å skru av.

Vi kan ikke sende arbeidsfolk i f.eks aluminiumsindustrien hjem mens disse utenlandske investorene uten fast ansatte skal gå rundt og suge kraften ut av landet - så her må det gjøres politiske grep. Og jeg mener vi allerede nå kan definere kjøreregler som alle selskaper over en viss størrelse mhp. forbruk må forholde seg til.


hELgenen

#1088
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. desember 2021, klokken 15:00
Måtte le litt når jeg leste uttalelsen til en fra statkraft:

"Våre prognoser tilsier ikke at situasjonen skal fortsette som den er nå".

Vel, jeg vedder på at prognosene deres ikke forutsa at situasjonen skulle bli som den er nå heller.

Kanskje på tide å se litt på modellen som brukes?

Kom gjerne med kilder

Så vidt jeg kan se var det Statnett som kom med disse ordene..Men rett meg gjerne om jeg tar feil

stefse

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 21. desember 2021, klokken 14:19

Ingen kjørte analyser på gasskrise i Europa mens vi har massivt økte muligheter for eksport - ingen!

Det er nok riktig, her var det om å gjøre å finne måter å bli kvitt kraft. En økonomisk analyse av at vann som ble magasinert og ikke produsert, er "død" kapital. Det er vel de samme folkene som sitter der enda, så nye prognoser må takes med store klyper salt.
Spørsmålet er hva vi gjør med det. Er vi fanget av avtaler som ikke er bærekraftige, må disse avsluttes, og motparten evt. kompenseres. Dog tror jeg løsningen ikke er å fjerne utenlandskablene, men å få bygget opp markedsfunksjonene på en hensiktsmessig måte. Inntil dette er klart, må kanskje rent regulatoriske grep tas, som å stenge eksportkranene eller pålegge makspriser på kraft.

Forøvrig enig i at datasentertjenester må bidra til lokalsamfunnet. Det bør stilles krav når noen kobler inn en kontainer og drar ut 20MW uten at noe av verdiskapningen blir igjen i landet. Om det er krav til sysselsetting eller skattlegging på lik linje med petroleumssektoren som er løsningen vet jeg ikke.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

olemars

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 21. desember 2021, klokken 15:13
Jo vi trenger en mer stabil mekanisme som gjør at vanlig husholdning ikke skal oppleve at prisen skal svinge fra negative priser den ene dagen og kanskje så mye som 30 kr/kwh den neste. For det er slike svinginger den fornybare kraften kan gi. Jeg har modellert vindkraftmøller og sett på hvordan vindprognosene kan endre seg voldsomt fra time til time. 

Dersom vi skal ha et system som i stor grad styres av denne type energi så vil det komme enorme svingninger - og vi kan ikke legge opp til et system hvor vanlige forbrukere skal innordne seg etter dette. Det går bare ikke - vi trenger mer stabile priser og mer forutsigbarhet - så får de som har penger og energi nok til å utnytte disse endringene ta risikoen med dette.

Så denne overgangen til den grønne skiftet vil også måtte innebære at vi både skjermer husholdninger for ekstreme prisvariasjoner, men også skjermer selve infrastrukturen slik at vi ikke f.eks havner i en situasjon der vi eksporterer oss ned i kjelleren med magasinene og satser på at det vil finnes en import mulighet senere som kan dekke oss opp når vi er tomme her på berget. Et ekstrem scenario nå er jo dersom vi fortsetter å tappe oss ned i magasinene og satser alt på at vi kan kjøpe kraften tilbake billigere i f.eks mars/april - og så skjer det en feil på disse forbindelsene...hva da? 

Ingenting fundamentalt galt med vind og sol, og det er eneste reelle muligheten vi har til å få opp strømproduksjon kjapt og billig på kort sikt. Begrensingen med variable strømkilder har vært velkjent hele veien, men noen har valgt å bygge ut vind i stor stil uten å investere tilsvarende i utvikling av buffer og lagring av variabel produksjon. Litt optimistisk å tro at 5GW med kabler til Norge skal kunne balansere ut 70GW variabel vind på kontinentet og UK.

Har begynt å komme noen praktiske løsninger på lagring nå men de er 10 år for sent ute.

hELgenen

Ingen som har hevdet at Norge skal balansere ut hele kontinentet. Norge er bare en liten bidragsyter her. Men prisen ved å bidra vil gi enorme svigninger i pris hvilket er svært uheldig og problematisk for en normal husholdning.

Selv jeg med smarthus orker ikke dette styret lenger ved å styre varmepumpe,varmekabler,lys og elbillading. Jeg blir sprø av å hele tiden passe på at script går på serveren,at alt lastes inn...og jeg orker ikke tenke tanken engang på hva fruen vil si om jeg går løs på varmtvannsberederen og noe skulle feile der.

Jeg har styrt dette huset nå i flere år og ser nå at dette er ikke veien å gå over tid.

Det krever for mye i lengden. Jeg trodde jeg skulle sette det opp og glemme det. Men slik er det dessverre ikke. Fra tid til annen må ting endres,reinstalleres og nye duppedingser kommer til.

Nå har jeg innsett at feilen er systemet som vil ha oss til å gjøre alt dette..Det er rett og slett feil medisin for et godt liv. Og det blir verre jo større prisforskjellene innad i døgnet blir...

Og etterhvert må jeg innrømme at skepsisen til alt dette nye med smartmålere,nye tjenester,nye markeder osv som en gammel arbeidskollega en gang uttrykte, nå begynner å bli mine.

Vi gjør ikke livet bedre,tryggere og enklere om dagen for flertallet av innbyggerene i dette landet slik vi en gang gjorde når landet ble elektrifisert.

Nå er vi nesten i ferd med å bygge det ned.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 21. desember 2021, klokken 15:15
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. desember 2021, klokken 15:00
Måtte le litt når jeg leste uttalelsen til en fra statkraft:

"Våre prognoser tilsier ikke at situasjonen skal fortsette som den er nå".

Vel, jeg vedder på at prognosene deres ikke forutsa at situasjonen skulle bli som den er nå heller.

Kanskje på tide å se litt på modellen som brukes?

Kom gjerne med kilder

Så vidt jeg kan se var det Statnett som kom med disse ordene..Men rett meg gjerne om jeg tar feil
Stemmer sikkert det. Endrer ikke poenget vesentlig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

bno

#1093
@Burger
Man må først se på MSM som NRK er en del av, men om man da holder NRK utenfor et øyeblikk og ser på eierskapet til MSM i dag så ser man at det eierskapet har ført mediene vekk fra funksjonen som den 4de statsmakt. De som eier mediene globalt er 6 - 7 av verdens rikeste dynastier. Som er konsentrert gjennom Blackrock, Vanguard og State street bank. De eier alt da mener jeg absolutt alt. Også politikerne institusjonene, Farmasi, Konsum, Levnetsmidler osv the sky is the limit.
Kilde:https://steigan.no/2019/01/media-og-de-avmektiges-makt/

MSM idag i Norge har dessuten pressestøtte og man slår ikke hånden av de som mater en. Således er MSM nå i motsetning til tidligere blitt et redskap for statsmakten.

Slik jeg ser det kan anskueliggjøres med følgende lånte sitat:
"Før kjøpte man aviser for å bli informert. Nå kjøper man aviser for å se hvordan de desinformerer. De samme mediene som snakket om fake news, sprer en systematisk løgn"

(Vaksinekritikere satt i parantes da jeg lovet ikke  å ta det emne videre), samfunnskritikere og andre selvstendig tenkende er farlige. Ikke på grunn av smitte, men fordi de har gjennomskuet løgnene og bedraget. De er varslere når korrupte politikere og ledere er blitt fiender av sitt eget folk."

a) Man vil se dette også vil gjelde elbil drift, bruk og lading etter hvert om man ikke får stoppet dette folket.

b) Sånn sett har disse korrupte politikerne gjort om statskanalen til en propaganda kanal der folket betaler for å bli desinformert.

Virkningen av en presse, eierskap og NRK ser man fysiske bevis på daglig nå og det er en indoktrinert hodeløs fryktsatt befolkning som ikke er i stand til å tenke selv, men er blitt/ gjort seg selv avhengig av at noen tenker for dem.

At det er en agenda med "billige" elbiler skal jeg ikke påstå, men at man vil se at forskjellen mellom fossilbil kost vs elbil kost vil skrumpe inn og endatil kan man kontrollere dem og stenge dem ned om man vil individuelt. Et slikt perspektiv er man nødt til å ha med seg slik jeg ser dette. I dag (man kan ikke generalisere på en slik pristopp som her) ser man at det er lik pris å kjøre elbil som bruker 2kw/mil som en gjengse diesel bil.

bno

@Stefse
Mye bra fra den kanten fra tidligere erfaring. Det gjøres det ikke skam på nå heller. Veldig enig i det du fremfører, men tror ikke agenda til de som styrer enten det er fra h eller V(AP) vil tillate makspriser. Dette handler om omfordeling fra middelklassen til en engere del av befolkningen som er mindre bemidlet. Dette er ofte produsentene som da før på konsumentene. Inflasjonen vi nå har og som vil tilta har de samme egenskaper ift. hvem som yter.

Hva konkusjonen blir er jeg spent på, men blir ikke overrasket om konstruksjonen blir som jeg nå har indikerte et COG på.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA