Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 16. desember 2021, klokken 14:51
Det hørtes ikke spesielt grønt ut.
Nei, det må jo være drivverdig og. Jeg er veldig for grunnrente som prinsipp, men den må jo være lav nok til at det er drivverdig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 16. desember 2021, klokken 12:38
Sitat fra: arthur på torsdag 16. desember 2021, klokken 08:24
En slik ordning vil jo oppfordre enda flere til å legge varmekabler i oppkjørselen til hytten på Harryfjell? Alle trenger (også) brød så kanskje vi skal gjøre som det har vært gjort i en del land å subsidiere brød? Eller melk? Bleier?
Brød og melk er allerede sterkt subsidiert i produksjonsfasen, nettopp for å ta vare på arbeidsplasser og distriktene, i tillegg til å gjøre Norge konkurransedyktig.

Brødene lages vel ikke i Norge i særlig grad, og det som lages her er vel stort sett på basis av importert mel! Melk i Norge koster vel omtrent som melk i landene rundt oss, men ja, ikke minst eksport av norskprodusert ost er subsidiert hvilket betyr at norsk ost er billigere i f.eks USA enn i Norge. Galskapen lenge leve!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

Hvis man ikke liker ting som de er i Norge, står man fritt til å flytte. Det er enklere å gå til bekken etter vann, enn å flytte hele bekken.
Noen gir jo vekk bekken også, i bytte mot noen dager i sus og dus.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Counterpointer

Vi har diskutert magasinfylling. Derfor er denne artikkelen illustrerende

Skyhøye strømpriser: Norge eksporterer 17 ganger mer enn vi importerer

https://www.nettavisen.no/okonomi/skyhoye-strompriser-norge-eksporterer-17-ganger-mer-enn-vi-importerer/s/12-95-3424219952


Jeg skjønner at vi må håpe på ekstremt med snø på riktige steder og en svært våt vår om vi skal få tilbake et mer normalt nivå i magasinene.

02jan

Mulig jeg er litt sytete/gjerrig/fattig/smålig  siden jeg i det hele tatt bryr meg om noe så kjedelig som strømpriser - vi snakker jo bare om en krone eller to i forskjell!

Ikke er jeg jurist, men hadde en fornemmelse at ta Ågerpris for en vare ikke er lovlig ? 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1993-06-11-66

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Ketill Jacobsen

Sitat fra: 02jan på torsdag 16. desember 2021, klokken 20:50
Mulig jeg er litt sytete/gjerrig/fattig/smålig  siden jeg i det hele tatt bryr meg om noe så kjedelig som strømpriser - vi snakker jo bare om en krone eller to i forskjell!

Ikke er jeg jurist, men hadde en fornemmelse at ta Ågerpris for en vare ikke er lovlig ? 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1993-06-11-66

Denne loven måtte slettes da vi ble medlem av EØS. EU liker ikke at ekstrem profitt skal forbys med lov! Det strider mot EU's kapitalistiske sjel!

Hadde det dreid seg om en eller to kroner i forskjell så hadde det ikke vært noe å snakke om! Men når høye priser i januar kan gi en tilleggsregning 5.000 kr, så er det ikke rart det blir et ramaskrik blant folk!

arthur

Ågerpris er hva du forlanger ved salg av din bolig siden prisen trolig ikke på noe sett eller vis reflekterer kostnadene ved å bygge denne? Hvem klaget da man kunne kjøpe selve kraften til negativ pris i fjor?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Burger

Tror EU jobber mer med å ha rettferdig marked, og rettferdig marked oppleves svært negativt når det blir dyrere.

Mye av regelverket for å forhindre korrupsjon i f.eks Hellas må også Norge infinne seg i dersom man skal være med i ett fritt marked.

Og sannsyneligheten for å få 5000 kroner ekstra i strømregning i Januar når staten tar halvparten over 70 øre kwt er vel ikke så stor?
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Counterpointer

Rettferdig marked

Slikt eksisterer ikke! EU har skyhøye straffetollsatser for å beskytte egne interesser. Og det er jo bare å se på hvordan det går med England etter Brexit, en kan si mye om det men rettferdig....
Finnes mange andre eksempler.

Fri konkuranse er ikke det samme som likhet eller rettferdighet
Banen er ikke lik, for å bruke et bilde


Radial

Sitat fra: arthur på torsdag 16. desember 2021, klokken 23:15
Ågerpris er hva du forlanger ved salg av din bolig siden prisen trolig ikke på noe sett eller vis reflekterer kostnadene ved å bygge denne? Hvem klaget da man kunne kjøpe selve kraften til negativ pris i fjor?

Ett marked med Negativ pris, er ett marked ute av kontroll, og skal ikke være mulig.
Og ingen klager på noe som var relevant i 1 time midt på natta.
Samme om det klokka 11-12 kosta 14kr/kWh, så lenge snittet på dagen er feks 1 krone.

Dagens strømmarked er for uforutsigbart
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 16. desember 2021, klokken 18:59
Jeg skjønner at vi må håpe på ekstremt med snø på riktige steder og en svært våt vår om vi skal få tilbake et mer normalt nivå i magasinene.
Alternativt håpe på mye vind på kontinentet og de britiske øyer. Samt at den nye gassrørledningen fra Russland åpner.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Burger på torsdag 16. desember 2021, klokken 23:17
Og sannsyneligheten for å få 5000 kroner ekstra i strømregning i Januar når staten tar halvparten over 70 øre kwt er vel ikke så stor?
Har man ett forbruk på 3000kWh og regner normalpris på 1kr/kWh så fordrer det vel en  snittpris på 4kr/kWh. Ikke usannsynlig fortsetter den hodeløse eksporten som de holder på med nå.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Er det ikke rart de hele tiden snakker om 70 øre når dette er uten mva, og folk må betale mva? Det betyr jo at en ikke får støtte med mindre strømprisen inklusiv mva er 87,5 øre? Eller må en legge på elavgift i tillegg før støtten gjelder? Bedrifter som henvender seg mot privatmarkedet får jo ikke lov til å oppgi priser uten mva, så da bør myndighetene gjøre det samme.

Noen som har fått med seg om fastpris-kunder fremdeles får støtte? Eller om SV har klart å endre dette?

(Ser at SV ønsker at støtten skal være inntektsjustert, men de fikk ikke tid til dette...)
Tesla Model Y                         2021-

goggo

#988
Jaja, etter å ha sett dagens nyheter om å droppe den nye nettleia må jeg si at politikerne våre er ekstremt dyktige til å oppfylle ordtaket om at fram og tilbake er like langt...

Nå blir det altså ingen endring av nettleia, som ville gitt nattsenkning av KWh pris og oppfordring om å jevne ut forbruket.

Så nå kan de av oss som har elbil bare fortsette å lade hjemme på 22 KW samtidig som induksjonsovnen går for fullt og alle i huset dusjer og alle vaskemaskiner og tørketromler går for fullt.
Og ikke glem å skru på varmekablene i oppkjørselen og varmekolben i jakuzzien samtidig også!

Nå må de her som har investert i smarthus løsninger selge dette på Finn snarest mulig, for verdien av dette fancy utstyret kommer til å gå i null ganske så snart.

Var det virkelig dette SV ønsket å oppnå ved å kverulere på AP/SP forslaget som tross alt var mye bedre enn dette???

Med Forbannet Hilsen
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

DagfinnN

Sitat fra: goggo på fredag 17. desember 2021, klokken 09:55
Nå må de her som har investert i smarthus løsninger selge dette på Finn snarest mulig, for verdien av dette fancy utstyret kommer til å gå i null ganske så snart.
Med Forbannet Hilsen
Hugo
Ja, for nå er alt hugget i stein - ikke sant. Blir aldri flere endringer.
Glad jeg ikke er i regjering. Uansett hva som blir gjort, er det sure folk og kritikk.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA