Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

olemars

Her er Lyse L-Nett's nye modell:
https://www.l-nett.no/nynettleie/slik-blir-ny-nettleie

Energileddet vil skille mellom hverdager og natt/helg, så en kan kanskje regne noe nærmere 50/50 fordeling. I praksis er det ca 2-3 øre i snitt lavere pr kWh enn i dag. Fastleddet har hittil vært 2400kr for blokk/borettslagsleiligheter og 2640 for andre husholdninger. Det tilsier at en blokkleilighet kan kanskje gå i null hvis de har 1-2 måneder med en time over 5kW, noe mer enn det og det blir dyrere.

På den andre siden har borettslag/sameier ofte ladere på fellesanlegg der fastleddet gjerne må fordeles likt på fellesutgiftene, så da er det panelovner og komfyr som er den største faren.

Kristian O

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 16. november 2021, klokken 14:24
Sitat fra: Kristian O på mandag 15. november 2021, klokken 22:59

Vi betaler for alle trinnene vi «er innom». Bruker vi 7 så betaler vi 5 * satsen 0-5, pluss 2 * satsen 5-10.
At dette blir lansert som en løsning for å utjevne forbruk er provoserende, siden eg tipper at under 20% av brukerne skjønner noe av det.

Nei! Vi betaler kapasitetsledd for det trappetrinnet vi er på. Har jeg 9 kWt/t som månedstopp er prisen 478,75kr.
«Vi» i innlegget mitt er vi som har Nordvestnett. Sjå eksempelet mitt lenger oppe.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Strøm Tycoon

Lars, har du tatt med forbruksavgift med i de nye tallene? 20,86 + 1,25 øre/kWh

ENTO

Veldig sleip innføring  av nytt nettleiesystem fra 1.januar. Hvis du tar ut mer en 5kw i forbruk en gang iløpet av måneden rykker du opp fra kr 266 til kr 479 i mnd avgift på fastdelen. Det betyr enkelt at det blir umulig for en elbileier å unngå det så sant man ikke lader med en «nødlader» (10a) Gjør man det hver måned blir det en ekstrakostnad på kr 2556 i året. En sleip måte å fange elbillading på.

hemi

mange her stemte på de vi nå har for å "straffe rikingene". De angrer nok mer fremover.

De med firma elbil angrer nok også ganske hardt om ting går igjennom.

GRS

Jeg har investert i en Easee-lader som på 3fas 230v kan gi 11kw, + balansering og andre oppgraderinger av elopplegget i huset for å kunne lade hurtig når strømmen er rimelig. Man BØR jo kunne gå utfra (som en hovedregel) at når strømmen er billig, så er kapasiteten god.

Men neida. Nå skal jeg bruke det samme utstyret til å ta NED ladeeffekten, slik at jeg ikke kommer over disse takene noen gang i løpet av døgnet. Hadde jeg visst dette hadde jeg kjøpt billigste lader som gav 3-4 kw, og spart tusenvis av kr. på lader, oppgraderinger og installasjon.

Lurer på om Tibber og andre endrer sine systemer, slik at lading blir billigst totalt sett, eller blir det umulig for de å fange opp? ::)
TM3P sort/sort

filtvet

Tror de fleste i norge har fått noe i vannet - naive som de fleste er.


Har sagt det i flere år - når flere kjører elbil kommer det til  å koste like mye som bruke bensin/dieselbiler.

Elbilen har enda 1 fordel - du slipper "service" og kostnader der, men batteriet er et stort utsikkerhetsmoment.

Har også kjøpt tibber, men å lade under 3-4 kw - da blir det lange ladetider ja.

GRS

Her er svaret fra Tibber, om flere lurer på det samme: :)

"Heisann!

Vi følger nøye med på den nye strukturen på nettleige som kjem i 2022.

Dessverre er ikkje alle tariffane for dette ikkje klare enda, og vi følger no med på korleis desse vil bli hos dei ulike selskapa. Vi var nylig i kontakt med NVE, som bekreftar at nettselskapa vil bli pålagt å kunne formidle tariffane sine på ein digital måte, slik at dei kan brukast til styring, slik som vi i dag gjer med strømprisen (smart styring).

Når tariffane er klar, og dei ligger inne i eit digitalt system vi kan hente dei utfra, så vil vi kunne ta med effektleddet når vi setter opp smart styring, men per no er ikkje dette klart, og vi veit ikkje 100% korleis det vil bli. :)"
TM3P sort/sort

Rosstopher

Sitat fra: filtvet på onsdag 17. november 2021, klokken 13:07
Har sagt det i flere år - når flere kjører elbil kommer det til  å koste like mye som bruke bensin/dieselbiler.

At elbilfordelene vil bli faset ut er de fleste kjent med. At elbil skal koste like mye som bensin/diesel er nok ikke realistisk i nærmeste fremtid. Det vil etter min kjappe hoderegning kreve en strømpris på 5 kr per kWh i snitt gjennom året, altså godt over det dobbelte av det jeg betalte på Tesla SuC på mandag.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Radial

#399
Den nye nettleia er bare idiotisk, for man prøver å unngå en oppgradering som uansett må gjøres.
Kall en spade for en spade, og oppgrader for framtidens forbruk. Har man ett over-kill nett, er det mye enkelte å overføre energi, og gir ett mer robust nett.
Blir som å kjiipe ut på el-bil kursen i sikringsskapet med 10A/1,5mm2, når du vet du trenger effekt om noen år når batteriene er større. Spare seg til fant heter det.

ALLE biler etter 2025 skal være 0-utslipp, altså vil det over tid nå uansett bli en høyere belastning på nettet - for det meste av biler vil nok bli elektrisk, sammen med annen transport.

Alle fossile kilder til varme forsvinner, de fleste går på elektriske alternativer - igjen økt belastning på nettet.

Digitaliseringen i samfunnet øker nok bare forbruket mer.

Elektrifiseringen av olja, vil kreve enormt mye strøm og ditto oppgraderinger i all nær fremtid.

Så isteden å hive oljepengene på bok, bruk dem på infrastruktur som feks strømnettet...helst bedre kapasitet mellom sonene også.
Så får man se på økt produksjon samtidig... Hjelper ikke med flere hundre gigawatt i en innestengt strømsone.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Elbileier fra Sandnes

Jeg tenker at effekt-leddet i nettleien i prinsippet er fornuftig. Tenk når alle i nabolaget kommer hjem kl 17 og plugger elbilen til lading med maks effekt på 7.4kW eler 11kW? Når disse samtidig skrur på induksjonskoketoppen, blir det en skikkelig forbrukstopp. De aller fleste elbiler har jo gjerne max brukt 20 kWh på en vanlig dag og klarer fint å lade opp igjen gjennom natten med en mye lavere effekt. Jeg vil tro de fleste klarer seg med under 10 kWh maksforbruk pr time dersom man gjør enkle justeringer. Men selvsagt, er man f.eks. taxisjåfør, blir det en ekstrakostnad med den nye modellen.
VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

ToWalkOrDrive

Sitat fra: GRS på onsdag 17. november 2021, klokken 12:46
Jeg har investert i en Easee-lader som på 3fas 230v kan gi 11kw, + balansering og andre oppgraderinger av elopplegget i huset for å kunne lade hurtig når strømmen er rimelig. Man BØR jo kunne gå utfra (som en hovedregel) at når strømmen er billig, så er kapasiteten god.

Men neida. Nå skal jeg bruke det samme utstyret til å ta NED ladeeffekten, slik at jeg ikke kommer over disse takene noen gang i løpet av døgnet. Hadde jeg visst dette hadde jeg kjøpt billigste lader som gav 3-4 kw, og spart tusenvis av kr. på lader, oppgraderinger og installasjon.

Lurer på om Tibber og andre endrer sine systemer, slik at lading blir billigst totalt sett, eller blir det umulig for de å fange opp? ::)

Det som er viktig nå er å få straffet de som bor i kalde trekkfulle hus, som ikke har råd til å etterisolere. Så kan de som har flere hytter heller lade elbilene sine på hytta, sånn at passiv-huset med 40cm isolasjon, og high tech strømstyring, på Fornebu ikke får høyere enn 5kW trekk, eller hva det var. Det med miljøstraffing og pengefordeling er ikke alltid like lett å kombinere...
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: hemi på tirsdag 16. november 2021, klokken 22:20
mange her stemte på de vi nå har for å "straffe rikingene". De angrer nok mer fremover.

De med firma elbil angrer nok også ganske hardt om ting går igjennom.
For de nye strømprisene og utenlandskablene har ikke vært tenkt på de siste åtte åra

Merkelig hvordan det bare noen uker etter valget så er alt den nye regjeringen sitt ansvar. Det vil jeg si er et litt naivt syn. Og også dårlig realforståelse av politikk.

En kunne like gjerne sagt at nå kan de angre de som valgte inn de blåblå (grønngule) som la til opp til dette systemet. Det er jo markedsstyring og tilpasning som ligger i bunn for det som kommer nå.

hemi

#403
snakket om nettleie, og firma-elbil biten. Det at strømmen er krisedyr er håpløst i seg selv, og vi har jo selv lagt opp til smash der også med forrige regjering.

Jeg kom særs dårlig unna valget nå siden jeg treffer sånn ca alt av satser de har satt, men kan jo ikke si det er synd på meg. Men tenker de som stemte for å få 1000 mindre, blir litt lei seg når de må betale 30-40k mer for firmaelbilen og 3-4k for strøm i året. En venn sitter med 26mnd igjen på e-tron 55 sportback med alt mulig dyrt utstyr, den blir særs ugunstig om forslaget går igjennom :o

Ketill Jacobsen

#404
Sitat fra: Elbileier fra Sandnes på onsdag 17. november 2021, klokken 15:07
Jeg tenker at effekt-leddet i nettleien i prinsippet er fornuftig. Tenk når alle i nabolaget kommer hjem kl 17 og plugger elbilen til lading med maks effekt på 7.4kW eler 11kW? Når disse samtidig skrur på induksjonskoketoppen, blir det en skikkelig forbrukstopp. De aller fleste elbiler har jo gjerne max brukt 20 kWh på en vanlig dag og klarer fint å lade opp igjen gjennom natten med en mye lavere effekt. Jeg vil tro de fleste klarer seg med under 10 kWh maksforbruk pr time dersom man gjør enkle justeringer. Men selvsagt, er man f.eks. taxisjåfør, blir det en ekstrakostnad med den nye modellen.

De fleste gjør som du sier de bør gjøre, lader om natta og med ikke så høy effekt (snitt 4,5 kW). Så vidt jeg husker er det bare 15% som lader bilene sine rundt middagstider (i følge Elbilforeningens spørreundersøkelse). Effekt-leddet er fornuftig når det er spesielt kaldt, altså ca fire dager i året. Resten av året gjør det (effekttariffen) livet surt for elbileiere, skaffer dem store ekstra kostnader og uten oppnå en millimeter!

Obs har ikke selv elbil og vil kose meg med min 23 år gamle gode bensinbil også de neste fem til ti år (kjører ikke langt per år).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA