Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

filtvet

Solceller er sikkert flott det - hvis det ikke er vinter og snø/mørke/regn.

goggo

Fant denne "infosiden", den forklarer i alle fall en del av hva vi alle lurer på vedrørende nettleien fra 1.januar.



www.nynettleie.no

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

elektrolux

Tidligere var det bare antall kilowattimer som påvirket nettleien din. Nå får du større mulighet til å påvirke regningen. Fra 1. januar 2022 vil nettleien for husholdningskunder bestå av to deler: 

Kapasitetsleddet – et beløp per måned etter hvor mye strøm du bruker samtidig
Energileddet – et beløp per kilowattime, avhengig av når på døgnet du bruker strømmen
Kapasitetsleddet bestemmes av den timen du brukte mest strøm samtidig i den foregående måneden. Dersom du jevner ut strømforbruket gjennom døgnet, får du et lavere kapasitetsledd enn om du bruker mye strøm på én gang. For eksempel vil det lønne seg å ikke vaske klær, lage middag og lade elbil samtidig. Elbilen kan du med fordel lade om natten.

Energileddet bestemmes av hvor mye strøm du bruker totalt (antall kilowattimer), og når du bruker strømmen. Du betaler mindre per kilowattime om natten og i helgene enn på dagtid. Noen selskaper vil også ha lavere energiledd i sommerhalvåret enn om vinteren når strømnettet er mer belastet.

Den nye nettleien påvirker ikke nettselskapenes inntekter – de bestemmes av myndighetene. Den nye modellen gir deg derimot mulighet til å spare penger ved å bruke strømmen smartere.


Ut fra dette vil det være lurt å kunne trinnløst regulere de 2 største forbrukerne i huset, nemlig VVB og Elbillading.

Gitt min graf et par hakk opp vil jeg fra 1 januar 2022 stille både VVB og Elbillading til kun å fungere om totalforbruket blir under 6 kW tilsammen. Tiden lading og VVB er aktiv vil måtte justeres inn for å sikre både nok varmt vann og nok rekkevidde.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

filtvet

Problemet med "info" fra Elvia er at det ikke står noe om hva som er høyt/normalt forbrukt. Historisk? Skal da en som kjøper elbil straffes?

Frykter strømpris på 5-6 kr/kw. Da går norge i dass og mange må selge hus og hytter.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: filtvet på tirsdag 09. november 2021, klokken 13:43
Problemet med "info" fra Elvia er at det ikke står noe om hva som er høyt/normalt forbrukt. Historisk? Skal da en som kjøper elbil straffes?

Frykter strømpris på 5-6 kr/kw. Da går norge i dass og mange må selge hus og hytter.

Det blir vel heller snakk om ca 70 kr per kW?

_OE_

Trenger vel ikke selge Hytta...den er vel SolPanel/Batteripakke drevet ...spøk til side...burde vært forbud med strøm til hytta...bedre å forurense fjellet med solpaneler/vindmøller

@FTS@


jlan

#291
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 09. november 2021, klokken 13:33

Kapasitetsleddet bestemmes av den timen du brukte mest strøm samtidig i den foregående måneden. .


Ut fra dette vil det være lurt å kunne trinnløst regulere de 2 største forbrukerne i huset, nemlig VVB og Elbillading.

Gitt min graf et par hakk opp vil jeg fra 1 januar 2022 stille både VVB og Elbillading til kun å fungere om totalforbruket blir under 6 kW tilsammen. Tiden lading og VVB er aktiv vil måtte justeres inn for å sikre både nok varmt vann og nok rekkevidde.
Her er det snakk klokketime med høyest forbruk, så om en ikke får styrt ladestrømmen fortløpende, så kan en gjerne lade en time fra halv til halv, og så ta pause en time. 

For min del har jeg en bergvarmepumpe som er styrt av ngenic til å starte når strømprisen er lav (som også ladingen gjør). Varmepumpen kan ikke effektreguleres, og heller ikke tidsstyres så lett, så da må jeg prøve å få til en løsning så elbilladingen stopper når den starter.  Kanskje hvis jeg setter en veldig lav hovedsikringverdi i easee appen?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

flux

#292
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 09. november 2021, klokken 13:33
Tidligere var det bare antall kilowattimer som påvirket nettleien din. Nå får du større mulighet til å påvirke regningen. Fra 1. januar 2022 vil nettleien for husholdningskunder bestå av to deler: 

Kapasitetsleddet – et beløp per måned etter hvor mye strøm du bruker samtidig
Energileddet – et beløp per kilowattime, avhengig av når på døgnet du bruker strømmen
Kapasitetsleddet bestemmes av den timen du brukte mest strøm samtidig i den foregående måneden.
Denne regelen for kapasitetsleddet er idiotisk! Den fjerner motivet til å buffre energi i de timene der det er lave priser.

Det norske strømnettet var bra og hadde en god modell for konkurranse og avregning, men nå med ny nettleie fra 2022 og en for stor overføringskapasitet til utlandet i forhold til kapasiteten mellom innlands regioner har hele modellen kollapset.

Insentivene for å balansere forbruket med Tibber og smarte systemer har forsvunnet.




https://www.dn.no/innlegg/vannkraft/kraftmarkedet/energi/stromkundene-er-taperne-i-kampen-om-vannkraftens-superprofitt/2-1-682347

https://www.nrk.no/norge/_-husholdningene-betaler-altfor-mye-av-stromnettet-1.15712300

Svein_H

Sitat fra: jlan på tirsdag 09. november 2021, klokken 14:38
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 09. november 2021, klokken 13:33

Kapasitetsleddet bestemmes av den timen du brukte mest strøm samtidig i den foregående måneden. .


Ut fra dette vil det være lurt å kunne trinnløst regulere de 2 største forbrukerne i huset, nemlig VVB og Elbillading.

Gitt min graf et par hakk opp vil jeg fra 1 januar 2022 stille både VVB og Elbillading til kun å fungere om totalforbruket blir under 6 kW tilsammen. Tiden lading og VVB er aktiv vil måtte justeres inn for å sikre både nok varmt vann og nok rekkevidde.
Her er det snakk klokketime med høyest forbruk, så om en ikke får styrt ladestrømmen fortløpende, så kan en gjerne lade en time fra halv til halv, og så ta pause en time. 

For min del har jeg en bergvarmepumpe som er styrt av ngenic til å starte når strømprisen er lav (som også ladingen gjør). Varmepumpen kan ikke effektreguleres, og heller ikke tidsstyres så lett, så da må jeg prøve å få til en løsning så elbilladingen stopper når den starter.  Kanskje hvis jeg setter en veldig lav hovedsikringverdi i easee appen?
Jeg er fortsatt litt usikker på hvordan kapasitetsleddet vil bli beregnet. Er det den klokketimen med høyest antall kWh målt som er grunnlaget, eller ryker man på en smell hvis man har energikrevende utstyr som brukes kun i kort tid? 5.5 kW jevnt forbruk i en time blir jo 5.5kWh, mens 20 kW forbruk i 10 minutter utgjør 3.33 kWh. Mulig jeg er veldig treig akkurat her, men dette hadde vært kjekt å få en avklaring på.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

olemars

Rimelig sikker på at det er snakk om time med høyest kWh. Effektkurven som mitt nettselskap gir meg er iallfall basert på det, og det målerne sender til elhub er vel bare målerstanden en gang i timen også. Med mindre de har tenkt å skifte alle målerne enda en gang.

Svein_H

Godt poeng, det tenkte ikke jeg på! Snakk om brainfart...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Ferry

Det er gjennomsnittseffekten, målt over én time. kWh/h, eller kW som det jo blir. Og det er hele klokketimer det måles over, f.eks. fra kl. 17:00 - 18:00
Så det lønner seg å bruke strøm fra "halv til halv", for da fordeles energien over to klokketimer. Og snitteffekten blir halvparten. Trinnløs regulering kan for så vidt gjøres ved å fordele forbruket utover lang tid. F.eks. kan VVB være på fra 22:30 til 23:30, deretter av til 00:30, så på igjen til 01:30. Det er "trinnløst", sett over flere timer.
Det pussige er at prisen er den samme i rushtiden som midt på natta. Det er ingen incentiver for å redusere effekten i rushen, utover at spotprisen er høy da. Og evt. litt lavere nettleie om natta.

Counterpointer

Den eneste sikre holdbare løsningen er å gå Offgrid.

Reglene og forutsetningene forandres nå så mye at det er vanskelig/umulig å tilpasse seg på en måte som ikke er veldig kostbar eller lite effektiv.

Desverre er Offgrid kjempedyrt og alternativet for de fleste blir å betale det det koster.

Det jeg virkelig ikke forstår er at det ikke satses maksimalt på positive tiltak som Enøk. Enova klarer/vil jo ikke utbetale det lille de har til fordeling siden de konsentrerer seg nesten utelukkende om næringslivet.

Svein_H

Sitat fra: Ferry på tirsdag 09. november 2021, klokken 17:50
Det er gjennomsnittseffekten, målt over én time. kWh/h, eller kW som det jo blir. Og det er hele klokketimer det måles over, f.eks. fra kl. 17:00 - 18:00
Så det lønner seg å bruke strøm fra "halv til halv", for da fordeles energien over to klokketimer. Og snitteffekten blir halvparten. Trinnløs regulering kan for så vidt gjøres ved å fordele forbruket utover lang tid. F.eks. kan VVB være på fra 22:30 til 23:30, deretter av til 00:30, så på igjen til 01:30. Det er "trinnløst", sett over flere timer.
Det pussige er at prisen er den samme i rushtiden som midt på natta. Det er ingen incentiver for å redusere effekten i rushen, utover at spotprisen er høy da. Og evt. litt lavere nettleie om natta.
Er ikke kWh/h litt smør på flesk? Antall kW per time er jo kWh, mens kW er effektuttaket der og da. Men tanken om å dele på halvtimer er ikke dum.

Det er elbil og VVB som helt klart bruker mest strøm hos meg, men jeg har ikke mulighet til å redusere effektuttaket på noen av de, så da må det bli å skru av VVB mens bilen lader om natta. Så får jeg satse på at berederen har nok varmemagasin til at jeg får meg en god morgendusj, og la den stå på om dagen.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Ferry

Sitat fra: Svein_H på tirsdag 09. november 2021, klokken 17:59
Er ikke kWh/h litt smør på flesk?

Jo, og det er derfor jeg la til "eller kW som det jo blir"

Sitat
Antall kW per time er jo kWh

Nei, nå er du ute og sykler. Det er ikke kW per time, men kW ganger time. Med "per" menes jo delt på. kW/h er effektendring over tid. Hadde vært enklere med joule. Eller megajoule. 1 kWh = 3,6 MJ. Kanskje  :o

Sitat
, mens kW er effektuttaket der og da.

Nja, måleintervallet er én time i denne sammengen. Gjennomsnittseffekten målt over et intervall på én time. Eller energi/tid. kWh/h. = kW. J/s = W. 3,6 MJ/3600 s = 3,6 MJ / 1 h = 1 kW

Sitat
Det er elbil og VVB som helt klart bruker mest strøm hos meg, men jeg har ikke mulighet til å redusere effektuttaket på noen av de, så da må det bli å skru av VVB mens bilen lader om natta. Så får jeg satse på at berederen har nok varmemagasin til at jeg får meg en god morgendusj, og la den stå på om dagen.

Hos meg også er elbil og VVB de to store. Egentlig det eneste som er synlig på forbrukskurvene. Alt annet er bare rippel. Elbiler flest (?) kan vel stilles inn til å trekke lav strøm, ned til 6 A. I hvert fall kan min det. VVB trenger en eller annen tidsstyring. Tidsur om den bruker støpsel er jo en nærliggende tanke. Gjerne det billigste man finner på Europris ;-) Eller en effektbryter av noe slag på en fastkoblet VVB. https://www.elektroimportoren.no/aeotec-heavy-duty-smart-switch-gen5-z-wave/4512389/Product.html
Det går fint å utsette innslag av VVB, den holder på varmen ganske mange timer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA