Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

arthur

Enda en gang til; Nettleie bestemmes av Stortinget mht hvilket overskudd de kan ta, eller få. For egen del er jeg glad for at nettselskapene drives økonomisk forsvarlig og er under politisk styring!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på torsdag 04. november 2021, klokken 15:50
Enda en gang til; Nettleie bestemmes av Stortinget mht hvilket overskudd de kan ta, eller få. For egen del er jeg glad for at nettselskapene drives økonomisk forsvarlig og er under politisk styring!

Det er 100% rett - nettleien er monopolvirksomhet og styres helt og holdent etter faste regler.
Nettleien øker også i takt med økende kraftpriser fordi netteselskapene må betale for tapet i nettet. Og dette tapet avregnes
til spot-pris. Så det er en kobling der - men alt er regelstyrt og nettseskapene kan ikke ta ut overskudd ut over det stortinget har bestemt. Så selv om nettleien øker også når spot-prisen øker - så er det fordi nettselskapene også får en ekstra utgift som følge av dette. Så enkelt er det. 

Vaduz

Litt spesielt at vi skal betale for tap i sjøkabler til utlandet, men strøm er vel nå som en ekstra skatt å regne og en ny inntektskilde for staten i påvente av eldrebølgen:)

arthur

Sitat fra: Vaduz på torsdag 04. november 2021, klokken 17:29
Litt spesielt at vi skal betale for tap i sjøkabler til utlandet, ......

Hvem sier at vi må det? Link?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Vaduz

HELgenen skrev det, at nettleien øker i takt med spotprisen og at det er fordi tap i kablene øker grunnet øket belastning. Da øket spotpris kun er betinget økte priser i Europa og krafteksport til Europa så må det jo være det tapet de trenger å dekke inn da? Det kan umulig være nasjonalt bruk da prisene er lave i nord Norge og vi har hatt en svært mild høst med veldig lavt forbruk i sør.

hELgenen

Du må lese meg rett. Holder du tapet i nettet konstant så er tapet i kroner uansett avhengig av spotpris. Så høyere spotpris gir høyere kostnad for netteier. Netteier må jo betale for tapet fra sentralnett og ned til husveggen din. Og tapet avregnes som volum x pris...

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på torsdag 04. november 2021, klokken 21:05
Så høyere spotpris gir høyere kostnad for netteier.
Og er det noe alle de som kan noe om dette sier nå, så er det at utenlandskablene gir høyere pris.

arthur

#232
Og nok en gang blander man kraftpris og nettleie.

Ser ellers til min glede at fyllingsgraden i bassengene har gått betydelig opp siste uke, en periode hvor det normalt tappes ned.

Framleis auke i fyllingsgrada. Ved utgangen av veke 43 var fyllingsgrada i norske magasin 71,3 prosent. Gjennom veka gjekk magasinfyllinga opp med 3,0 prosenteiningar. Medianverdien for fyllinga på tilsvarande tidspunkt for åra 2001-2020 er 83,1 prosent. Høgast magasinfylling hadde Nord-Noreg (NO4) med 83,2 prosent, mens Sørvest-Noreg (NO2) hadde lågast fylling med 61,4 prosent.

https://www.nve.no/nytt-fra-nve/rapporter-kraftsituasjonen/kraftsituasjonen-veke-43-2021/
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Var alt bedre før?

https://www.nve.no/nytt-fra-nve/rapporter-kraftsituasjonen/kraftsituasjonen-veke-43-2021/

Det det her ikke står noe om er hva som gjøres/skjer med det overskuddet som strømselskapene har/får, men verdt å merke seg at rundt 90% (!) av all kraftproduksjon i Norge eies av kommuner, fylkeskommuner og staten.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 04. november 2021, klokken 22:02
Sitat fra: hELgenen på torsdag 04. november 2021, klokken 21:05
Så høyere spotpris gir høyere kostnad for netteier.
Og er det noe alle de som kan noe om dette sier nå, så er det at utenlandskablene gir høyere pris.

Ja,kablene kobler nå sør norge til områder med høyere pris og resultatet er høyere pris i sør. Det er åpenbart når kraftprisen settes ved at høyeste etterspørsel pris definerer nivået. Så lenge man ikke har tvangsproduksjon i sør så vil nok prisen forbli høy. Kraftsystemet i sør er godt regulert så selv med nesten fulle magasin vil en nok se høye priser i sør norge i mange av døgnets timer

hELgenen

Sitat fra: arthur på fredag 05. november 2021, klokken 06:51
Var alt bedre før?

https://www.nve.no/nytt-fra-nve/rapporter-kraftsituasjonen/kraftsituasjonen-veke-43-2021/

Det det her ikke står noe om er hva som gjøres/skjer med det overskuddet som strømselskapene har/får, men verdt å merke seg at rundt 90% (!) av all kraftproduksjon i Norge eies av kommuner, fylkeskommuner og staten.

Ja - når eieren er offentlig så går jo pengene inn til offentlige på lik linje med avgifter og skatt.
Sånn sett burde eieren - det offentlige - også være opptatt av hva som er samfunnsøkonomisk rett over tid.
Og den debatten bør man nok ta snart. Her er kommentaren fra NVE sin siste ukerapport:

SitatKraftprisane fall ytterlegare i Norden førre veke. Mildare vêr og lågare forbruk bidrog til prisfallet. Dei sørlege prisområda i Noreg (NO1, NO2, NO5) hadde ein vekepris på 80,2 øre/kWh, ein nedgang på 20 prosent frå veka før. Sjølv med denne nedgangen hadde desse prisområda den høgaste vekeprisen i Norden.

Mao. dersom lav kraftpris skal brukes som et konkurransefortrinn for industri og næring  - vel så smuldrer denne konkurransefordelen bort nå.

Dersom bedrifter som i dag er lokalisert i Sør forbli i sør, eller i det minste i Norge - vel så er det jo bare et pluss  - men dersom de flytter ut av landet fordi kostnaden ved å drive blir for høy - vel så forsvinner arbeidsplasser og med dem skatter og avgifter tilknyttet denne aktiviteten. Og dersom dette medfører at totalt antall arbeidsplasser over tid faller - vel så er det jo veldig uheldig med kraftpriser høyest i Norden og nær opp til det man finner på kontinentet. Poenget må være å få mest mulig igjen for den varen man sitter på - og da er spørsmålet om det for dette produktet, kraft, er best å eksportere råvaren eller bearbeide råvaren internt i landet.

stefse

Høyere nettleie som følge av høy strømpris...  :D
Ja jeg skjønner blårussbegrunnelsen, men jeg kan ikke fri meg fra å tenke, dette er som sareptas krukke, den bare gir og gir - avgifter til folket.
Når kraftnettet ble bygget ut, var slikt i det hele tatt påtenkt? Altså at en bedriftsøkonomisk greie skulle medføre at det ble dyrere å frakte strømmen, fordi strømmen i seg selv ble dyr? Linjetapene må vel ha vært enda større den gangen, uten at folk ble pålagt annet enn fastavgift, og det så ut til å fungere helt fint.

Samtidig er det ikke nok at nettselskapene pålegges å ikke ha overskudd. Transparensen i bokholderiet må være total. Open ledger.

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Radial

Jeg er ingen ekspert på nasjonal økonomi, sysselsetting etc, men tap av arbeidsplasser og økte kraftpriser er bare minus for AS Norge.

Får håpe politikerene får hue ut av r**a, og gjør noen tiltak rundt eksport. Feks strenge eksport-begrensinger ved høy belastning nasjonalt.

Kablene ligger der, men bruken må ihvertfall styres sterkere.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

arthur

Kan noen fortelle meg hvor i verden, steder vi naturlig sammenligner oss med og konkurerer med, strømmen er så billig at vi nå har mistet et konkurransefortrinn? Minner om at Norge er langt og nordover er strømmen nesten gratis for tiden!

Hvilke bedrifter rent konkret er det som nå blir utkonkurrert?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Radial

Start med Aluminiumsverk på vestlandet feks, får store utfordringer med økt kraftpris.

Yara sin nye planlagt grønne ammoniakk og hydrogen-produksjon blir vanskelig med økte kraftpriser,siden alt baserer seg på dagens elektrolyse teknologi.

All landstrøm til båter går i taket på pris, ergo dropper de fleste skipene å bruke landstrøm. EL-ferger skrur opp prisene sine.

All industri med høye effekt-uttak sliter når strømmen blir dyr.
Ikke bare å pakke sammen 500ansatte og sette opp nytt i Nord-Norge heller, for der mangler det mye transport-kapasitet og det er svært mye lenger til mange av forbrukerene.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA