Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Lepet65

Uansett kommer de garantert til å gå for en løsning hvor det skal være umulig for den gjengse mann i gata å spare noen få kroner . . .  >:(

filtvet

Ja, det er nok det som er målet med alle avgifter. Bruke lite strøm = høy fastpris, bruke mye = høy forbrukspris.

En økonom fra et stort foretak fortalte en gang at bilavgifter kun handlet om å få inn penger, ikke noe annet.

arthur

Igjen, summen av hva som skal innkreves i nettleie skal ikke endres, men fordelingen av byrden vil nok bli endret.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

elektrolux

Stemmer det, og det betyr at vi som er best bemidlet skyver kostnadene over på de som ikke kan tilpasse seg de nye tariffene.

En ting er å montere et tidsur for VVB og Elbillading, noe helt annet er kostnaden på utstyret som skal forskyve forbruket uttover hele døgnet, også når strømnettet  er mest belastet. ::)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

arthur

Sitat fra: elektrolux på onsdag 27. oktober 2021, klokken 10:45
Stemmer det, og det betyr at vi som er best bemidlet skyver kostnadene over på de som ikke kan tilpasse seg de nye tariffene.

Kan, vil, skjønner, evner og/eller gidder? Jeg vil TRO at de som er minst bemidlet ikke er de største brukerne av strøm, eller? Jeg trenger ikke å høre at det sikkert finnes unntak, men som hovedregel!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

filtvet

"gidder"

Livet med feks elbil er ganske mye enklere og billigere om du har egen bolig, tviler på at de fattige har mulighet til det feks i Oslo.

Rollep

En ting er i hvert fall sikker, når effekttariffene innføres kommer vi som lader fra 44kW lastbalansert ladeopplegg i fellesgarasje dårlig ut.

Slik det er med dagens strømpriser er jeg allerede oppe i minst samme kWt pris som om jeg hadde ladet på Ionity (1,85 kr/kWt).
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Counterpointer

Sitat fra: arthur på onsdag 27. oktober 2021, klokken 09:51
Igjen, summen av hva som skal innkreves i nettleie skal ikke endres, men fordelingen av byrden vil nok bli endret.
Ser dette poenget, men teori og praksis overenstemmer ikke alltid.

De automatiske strømmålerne skulle heller ikke øke utgiftene, men det viste seg å ikke stemme. De kostet jo i seg selv et sted mellom 9 og 25 milliarder, som forbrukerne har betalt.

arthur

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 27. oktober 2021, klokken 19:49
Sitat fra: arthur på onsdag 27. oktober 2021, klokken 09:51
Igjen, summen av hva som skal innkreves i nettleie skal ikke endres, men fordelingen av byrden vil nok bli endret.
Ser dette poenget, men teori og praksis overenstemmer ikke alltid.

De automatiske strømmålerne skulle heller ikke øke utgiftene, men det viste seg å ikke stemme. De kostet jo i seg selv et sted mellom 9 og 25 milliarder, som forbrukerne har betalt.

Tar de inn for mye så vil det bety lavere nettleie neste året. At det er forbrukerne som betaler for disse målerne er vel naturlig på samme måte som vi også betaler for vannmålere, søppeldunker og annen "infrastruktur" via avgiftene.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

Sitat fra: arthur på torsdag 28. oktober 2021, klokken 07:38
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 27. oktober 2021, klokken 19:49
Sitat fra: arthur på onsdag 27. oktober 2021, klokken 09:51
Igjen, summen av hva som skal innkreves i nettleie skal ikke endres, men fordelingen av byrden vil nok bli endret.
Ser dette poenget, men teori og praksis overenstemmer ikke alltid.

De automatiske strømmålerne skulle heller ikke øke utgiftene, men det viste seg å ikke stemme. De kostet jo i seg selv et sted mellom 9 og 25 milliarder, som forbrukerne har betalt.

Tar de inn for mye så vil det bety lavere nettleie neste året. At det er forbrukerne som betaler for disse målerne er vel naturlig på samme måte som vi også betaler for vannmålere, søppeldunker og annen "infrastruktur" via avgiftene.
Satt på spissen, at det betales gjennom nettleie for monstermaster som skal frakte strømmen til steder der den skal sendes videre, f.eks jgennom en oversjøisk kabel, er vel også naturlig på samme måte som vi betaler for all annen "infrastruktur".
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

arthur

Sitat fra: stefse på torsdag 28. oktober 2021, klokken 12:05
Sitat fra: arthur på torsdag 28. oktober 2021, klokken 07:38
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 27. oktober 2021, klokken 19:49
Sitat fra: arthur på onsdag 27. oktober 2021, klokken 09:51
Igjen, summen av hva som skal innkreves i nettleie skal ikke endres, men fordelingen av byrden vil nok bli endret.
Ser dette poenget, men teori og praksis overenstemmer ikke alltid.

De automatiske strømmålerne skulle heller ikke øke utgiftene, men det viste seg å ikke stemme. De kostet jo i seg selv et sted mellom 9 og 25 milliarder, som forbrukerne har betalt.

Tar de inn for mye så vil det bety lavere nettleie neste året. At det er forbrukerne som betaler for disse målerne er vel naturlig på samme måte som vi også betaler for vannmålere, søppeldunker og annen "infrastruktur" via avgiftene.
Satt på spissen, at det betales gjennom nettleie for monstermaster som skal frakte strømmen til steder der den skal sendes videre, f.eks jgennom en oversjøisk kabel, er vel også naturlig på samme måte som vi betaler for all annen "infrastruktur".

Jeg vet rett og slett ikke hvordan man beregner fordeling av kostnader til "monstermaster for å sende videre - utlandet", vet du?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

02jan

Jeg ville antatt at det var brukere av de nye sjøkablene ut av landet som betalte nettlei her, usikker på om det betalses MVA. Motsatt er det vel nestegenerasjon innbyggere som vil være med på å betale ned, når de blir skattepliktige ?
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

flux

Har jeg forstått kraftmarkedet riktig?

Jo flere som kjøper fastprisavtaler fra en kraftprodusent i et gitt prisområde for et gitt tidsrom, dess mindre kraft blir tilgjengelig for salg i spotmarkedet, ergo blir det høyere spot priser på den kraften som er igjen. Forutsatt et høyere prisnivå i utlandet enn i Norge, og at prisområdet har ledig overføringskapasitet til utlandet.

hELgenen

Sitat fra: Mobileum på fredag 16. juli 2021, klokken 18:06
Prislappen for kabelen mellom Norge og Tyskland er på mellom 1,7 milliarder og 1,8 milliarder euro, altså inntil 18,3 milliarder kroner. Statnett dekker halvparten, og resten betales av de tyske partnerne KfW IPEX-Bank og Tennet.

– Det at man får enda en kabel hvor vi kan koble oss opp mot europeiske priser, det vil påvirke de norske prisene noe. Men fortsatt er det om lag 20 øre kilowattimen lavere priser i Norge enn i Tyskland, sier kraftanalytiker Tor Reier Lilleholt i Wattsight til E24.


https://e24.no/olje-og-energi/i/rgoexm/aapner-norsk-tysk-kraftkabel-dette-er-en-stor-dag

Noen burde spørre Lilleholt om pris forskjellene innad i Norden. f.eks SE4 vs NO1
Greit nok at Tyskland har høyere pris - men hva med SE4?

Rævedilter

Sitat fra: arthur på torsdag 28. oktober 2021, klokken 14:09
Jeg vet rett og slett ikke hvordan man beregner fordeling av kostnader til "monstermaster for å sende videre - utlandet", vet du?
Det er ikkje nettleige på det som går til utlandet,
men overskuddet på salg til utlandet går til redusert nettleige og utbygging av monstermaster her heime.

https://www.energinorge.no/fagomrader/stromnett/nyheter/2017/utlandskabler-har-redusert-nettleien-med-25-milliarder/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA