Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

arthur

Ja, og viser en fleksibel holdning i en vanskelig situasjon for mange. At nettselskapene tjener penger, skal tjene penger, er både rett og riktig med mindre du ønsker "amerikanske" tilstander? Vil du også at avgiftene til vann, avløp og renovasjon settes ned slik at de som forestår denne tjenesten ikke kan utføre denne? For meg er helt nødvendig samfunnsnyttig infrastruktur noe som SKAL finansieres slik at vi alle har trygghet for at slike tjenester kan utføres ikke bare i dag, men også i "morgen". I mellomtiden får vil glede oss over å oppleve betydelig økt kjøpekraft (over tiår) som betyr at vi kan diskutere elbiler av nyere dato, kjøpe enda en unødvendig ny dippedutt mens vi hiver alle de gamle, men fortsatt fullt brukbare, i søpla!

Gud bedre for noen bortskjemte drittunger vi kollektivt sett har blitt!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 21. oktober 2021, klokken 16:40
Siden du har så suveren oversikt, kan du kanskje forklare hvorfor nettleien har økt så mye (bortsett fra arthur som tydeligvis får lavere). Fra mitt ståsted så virker det ikke som det investeres eller vedlikeholdes så veldig mye. Utenfra så ser nettet ikke ut til å holde følge med behovet hver

Ja - jeg har ok oversikt - du kan lese litt generelt om dette her :

https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/nytt-fra-rme/nyheter-reguleringsmyndigheten-for-energi/beskjeden-okning-i-nettleien-fra-2020-til-2021/

Og mer detaljert her :

https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/bransje/bransjeoppgaver/inntektsrammer/inntektsramme-2020-vedtak/

og f.eks her :

https://webfileservice.nve.no/API/PublishedFiles/Download/f353f430-6b3c-4cb0-8926-a4f9437fad36/201911456/3421847

NVE fører tilsyn med at nettselskapene ikke tar seg for mye betalt for jobben de gjør.
Dersom de tar for mye - vel så griper NVE inn og tvinger selskapet til å skru ned nettleien.

DagfinnN

Sitat fra: arthur på torsdag 21. oktober 2021, klokken 18:31
Gud bedre for noen bortskjemte drittunger vi kollektivt sett har blitt!
Må være første gang i historien at jeg er enig med deg.  :+1:
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

arthur

Der kan du se, miraklenes tid er ikke forbi! :D
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 21. oktober 2021, klokken 18:43
Sitat fra: arthur på torsdag 21. oktober 2021, klokken 18:31
Gud bedre for noen bortskjemte drittunger vi kollektivt sett har blitt!
Må være første gang i historien at jeg er enig med deg.  :+1:

DagfinnN  :+1: Herlig kommentar

stefse

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 21. oktober 2021, klokken 19:21
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 21. oktober 2021, klokken 18:43
Sitat fra: arthur på torsdag 21. oktober 2021, klokken 18:31
Gud bedre for noen bortskjemte drittunger vi kollektivt sett har blitt!
Må være første gang i historien at jeg er enig med deg.  :+1:

DagfinnN  :+1: Herlig kommentar
Det er oljerikdommen som er årsak til dette. Og den vil ta slutt en dag.
Det er kanskje derfor regjering har satt foten ned og bestemt seg for å tenke gjennom kraftutveksling med andre land litt mer. Vi har et ansvar for fremtidige generasjoner også. Kanskje vil de tenke herregud for en gjeng. I takt med elektrifisering og økte kraftbehov bestemte de seg for å fjerne sitt eget konkurransefortrinn.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Burger

Sitat fra: stefse på torsdag 21. oktober 2021, klokken 19:31
Vi har et ansvar for fremtidige generasjoner også. Kanskje vil de tenke herregud for en gjeng. I takt med elektrifisering og økte kraftbehov bestemte de seg for å fjerne sitt eget konkurransefortrinn.
Ja, det var direkte synd at politikere lot seg påvirke så mye av vindmøllemotstandere slik at vi har gått glipp av enormt mye inntekt på mer strøm :(
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Burger

Sitat fra: JorgenM på torsdag 21. oktober 2021, klokken 12:30
Det er tabu å si det, men for dem som sliter med å betale strømregninga er det gjerne selvforskyldt. Manglende økonomisk planlegging, korttenkthet, dyre uvaner, sløsing osv.

(PS: hverken jeg eller kona har noen fullført skolegang)

Jeg tenker at man må være litt åpent at ikke alt er selvforskyldt. Sykdom, ektefelle som lurte til seg alt ved skillsmisse, dødsfall av partner etc.

Tror vi to er heldige som har spillerom til å kunne vurdere tiltak, men har man akkurat ikke nok ved å ikke drive vedlikehold, spise den billigste maten, ikke kjøpe klær, ikke råd til å pleie sin egen mentale helse etc så er det vanskelig å karre seg opp.

PS: Mangler utdanning jeg også, men klart å karre meg til Senioringeniør IT i staten alikavel, den er jeg litt stolt over. Kona klarte å fullføre master i voksen alder ved å jobbe 20-40% ved siden av studiene og jeg finansierte resten. Det er jeg mer stolt over at hun klarte :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Gnilre

Sitat fra: turfsurf på torsdag 21. oktober 2021, klokken 16:37
Skagerakk Kraft hadde ett årsresultat på 700 millioner av en omsetning på 1900 millioner i 2019. Lede (Skagerak Nett) har vel ett overskudd på ett par hundre millioner i året.

Det er vel ikke akkurat å gå i null? Skagerak Energi som eier Lede og Skagerak Kraft hadde vel ett årsresultat på 2 milliarder.
Hvis Lede har en nettkapital på 4 milliarder betyr 200 millioner i overskudd at de har 4% avkastning på sin nettkapital. Jeg vet ikke eksakt hva tallene er, men overskuddet til Lede er meget edruelig og dessuten regulert av myndighetene. Overskuddet kan bli reinvestert i virksomheten eller gå til eiere som utbytte. Det er vel greit at noen som eier et selskap med noen milliarder investert i nettet får lov å tjene litt penger?
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

stefse

Sitat fra: Burger på torsdag 21. oktober 2021, klokken 20:01
Sitat fra: stefse på torsdag 21. oktober 2021, klokken 19:31
Vi har et ansvar for fremtidige generasjoner også. Kanskje vil de tenke herregud for en gjeng. I takt med elektrifisering og økte kraftbehov bestemte de seg for å fjerne sitt eget konkurransefortrinn.
Ja, det var direkte synd at politikere lot seg påvirke så mye av vindmøllemotstandere slik at vi har gått glipp av enormt mye inntekt på mer strøm :(
Det er nå så sin sak, men inntekt (kontantstrøm) på strømsalg er egentlig feil innfallsvinkel. Ja, man kan kanskje selge 10% av egen kraftproduksjon til et godt betalende marked, men når prisen å betale er at strømprisen i eget land øker med 100-200%, så bør man tenke seg om både en og to ganger.
Strøm i seg selv er en innsatsfaktor man kan mangedoble fortjenesten med, i forhold til å bare selge den som råvare. F.eks ved produksjon av hydrogen, som kan sendes med skip og selges til hvorsomhelst i verden der det er godt betalende kunder. Eller produksjon av aluminium, stål, batterier mv. som verden trenger og betaler godt for.
En kabel begrenser kundekretsen til nabolandene, og bringer heller ikke spesielt mye verdiskapende arbeid.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

#131
Sitat fra: arthur på torsdag 21. oktober 2021, klokken 21:11
I 2019 gikk 44 prosent av strømforbruket i Norge i 2019 til en type kraftkrevende industri.

https://www.tu.no/artikler/verdiskapende-gronn-industri-trenger-ny-norsk-kraft-hvordan-skaffer-vi-den/504963

Vel - problemet for Sør Norge er at prisen på kraft der er høyere enn f.eks Sør Sverige.
Så hvem vil vel investere i en kraftkrevende industri i Sør Norge når prisen over tid blir lavere i Sør Sverige?
Det er faktisk en helt ny trend som kom med Englands kabelen. Det som skjer nå er at Norge er blitt en transitt land i de tilfellene kraften er billigere på kontinentet - f.eks når det blåser mye i Tyskland. Da ser vi at prisen i Sør Sverige stuper, men den stuper ikke like mye i Sør Norge.  Den regulerbare produksjonen i Sør Norge regulerer ned og kraften fra Tyskland dyttes videre til England til en høyere pris. Dermed blir Sør Norge plutselig i snitt høyere enn Sør Sverige som ikke i like stor grad klarer å regulere ned. Hvorvidt dette vil fortsette skal jeg ikke uttale meg om - men det må jo være en uønsket effekt for industrien at man kanskje kan få en lavere snitt i Sverige Sør enn i Norge Sør. Og så skal en jo elektrifisere oljeplattformene i ekte klima ånd - det gjør det jo ennå vanskeligere da dette vil dra prisen i Sør Norge ennå et hakk oppover. Slik situasjonen er nå ser det jo ut som kabelen til England bidrar til å svekke konkurranse evnen til industrien i Sør Norge. Ett eksempel er gartneriene - de klarer ikke de løpende kostnadene på strøm i Sør Norge - da må i så fall prisene på produktene de selger økes mye - men da kan de jo ikke lenger konkurrere mot f.eks Spania , eller tilsvarende industri i Sør Sverige...

stefse

Sitat fra: hELgenen på torsdag 21. oktober 2021, klokken 22:12
Sitat fra: arthur på torsdag 21. oktober 2021, klokken 21:11
I 2019 gikk 44 prosent av strømforbruket i Norge i 2019 til en type kraftkrevende industri.

https://www.tu.no/artikler/verdiskapende-gronn-industri-trenger-ny-norsk-kraft-hvordan-skaffer-vi-den/504963

Vel - problemet for Sør Norge er at prisen på kraft der er høyere enn f.eks Sør Sverige.
Så hvem vil vel investere i en kraftkrevende industri i Sør Norge når prisen over tid blir lavere i Sør Sverige?
Det er faktisk en helt ny trend som kom med Englands kabelen. Det som skjer nå er at Norge er blitt en transitt land i de tilfellene kraften er billigere på kontinentet - f.eks når det blåser mye i Tyskland. Da ser vi at prisen i Sør Sverige stuper, men den stuper ikke like mye i Sør Norge.  Den regulerbare produksjonen i Sør Norge regulerer ned og kraften fra Tyskland dyttes videre til England til en høyere pris. Dermed blir Sør Norge plutselig i snitt høyere enn Sør Sverige som ikke i like stor grad klarer å regulere ned. Hvorvidt dette vil fortsette skal jeg ikke uttale meg om - men det må jo være en uønsket effekt for industrien at man kanskje kan få en lavere snitt i Sverige Sør enn i Norge Sør. Og så skal en jo elektrifisere oljeplattformene i ekte klima ånd - det gjør det jo ennå vanskeligere da dette vil dra prisen i Sør Norge ennå et hakk oppover. Slik situasjonen er nå ser det jo ut som kabelen til England bidrar til å svekke konkurranse evnen til industrien i Sør Norge. Ett eksempel er gartneriene - de klarer ikke de løpende kostnadene på strøm i Sør Norge - da må i så fall prisene på produktene de selger økes mye - men da kan de jo ikke lenger konkurrere mot f.eks Spania , eller tilsvarende industri i Sør Sverige...
Veldig bra innlegg, med konkrete tilbakemeldinger om det som skjer. Dette må frem i lyset og opp på politikernes bord. Det viser også at det ikke nytter å bare tenke på hva man gjør i eget hus, når det i verste fall oppstår problemer med matforsyningen.

Sitat fra: arthur på torsdag 21. oktober 2021, klokken 21:11
I 2019 gikk 44 prosent av strømforbruket i Norge i 2019 til en type kraftkrevende industri.

https://www.tu.no/artikler/verdiskapende-gronn-industri-trenger-ny-norsk-kraft-hvordan-skaffer-vi-den/504963
Ja, det ville være bedre om kraften ble spart og solgt, og produksjonen overlatt til arabia kanskje?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Radial

Sitat fra: stefse på torsdag 21. oktober 2021, klokken 21:02
Sitat fra: Burger på torsdag 21. oktober 2021, klokken 20:01
Sitat fra: stefse på torsdag 21. oktober 2021, klokken 19:31
Vi har et ansvar for fremtidige generasjoner også. Kanskje vil de tenke herregud for en gjeng. I takt med elektrifisering og økte kraftbehov bestemte de seg for å fjerne sitt eget konkurransefortrinn.
Ja, det var direkte synd at politikere lot seg påvirke så mye av vindmøllemotstandere slik at vi har gått glipp av enormt mye inntekt på mer strøm :(
Det er nå så sin sak, men inntekt (kontantstrøm) på strømsalg er egentlig feil innfallsvinkel. Ja, man kan kanskje selge 10% av egen kraftproduksjon til et godt betalende marked, men når prisen å betale er at strømprisen i eget land øker med 100-200%, så bør man tenke seg om både en og to ganger.
Strøm i seg selv er en innsatsfaktor man kan mangedoble fortjenesten med, i forhold til å bare selge den som råvare. F.eks ved produksjon av hydrogen, som kan sendes med skip og selges til hvorsomhelst i verden der det er godt betalende kunder. Eller produksjon av aluminium, stål, batterier mv. som verden trenger og betaler godt for.
En kabel begrenser kundekretsen til nabolandene, og bringer heller ikke spesielt mye verdiskapende arbeid.

:+1: :+1:
Det er verdiskaping vi trenger mer av, ikke salg av resurser.
Litt vanskelig for politikere dette, som er vandt med olje som gir enorme mengder arbeid for masse mennesker.
Strøm er ikke i samme liga over hodet.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

arthur

Sitat fra: stefse på torsdag 21. oktober 2021, klokken 22:30
Sitat fra: hELgenen på torsdag 21. oktober 2021, klokken 22:12
Sitat fra: arthur på torsdag 21. oktober 2021, klokken 21:11
I 2019 gikk 44 prosent av strømforbruket i Norge i 2019 til en type kraftkrevende industri.

https://www.tu.no/artikler/verdiskapende-gronn-industri-trenger-ny-norsk-kraft-hvordan-skaffer-vi-den/504963

Vel - problemet for Sør Norge er at prisen på kraft der er høyere enn f.eks Sør Sverige.
Så hvem vil vel investere i en kraftkrevende industri i Sør Norge når prisen over tid blir lavere i Sør Sverige?
Det er faktisk en helt ny trend som kom med Englands kabelen. Det som skjer nå er at Norge er blitt en transitt land i de tilfellene kraften er billigere på kontinentet - f.eks når det blåser mye i Tyskland. Da ser vi at prisen i Sør Sverige stuper, men den stuper ikke like mye i Sør Norge.  Den regulerbare produksjonen i Sør Norge regulerer ned og kraften fra Tyskland dyttes videre til England til en høyere pris. Dermed blir Sør Norge plutselig i snitt høyere enn Sør Sverige som ikke i like stor grad klarer å regulere ned. Hvorvidt dette vil fortsette skal jeg ikke uttale meg om - men det må jo være en uønsket effekt for industrien at man kanskje kan få en lavere snitt i Sverige Sør enn i Norge Sør. Og så skal en jo elektrifisere oljeplattformene i ekte klima ånd - det gjør det jo ennå vanskeligere da dette vil dra prisen i Sør Norge ennå et hakk oppover. Slik situasjonen er nå ser det jo ut som kabelen til England bidrar til å svekke konkurranse evnen til industrien i Sør Norge. Ett eksempel er gartneriene - de klarer ikke de løpende kostnadene på strøm i Sør Norge - da må i så fall prisene på produktene de selger økes mye - men da kan de jo ikke lenger konkurrere mot f.eks Spania , eller tilsvarende industri i Sør Sverige...
Veldig bra innlegg, med konkrete tilbakemeldinger om det som skjer. Dette må frem i lyset og opp på politikernes bord. Det viser også at det ikke nytter å bare tenke på hva man gjør i eget hus, når det i verste fall oppstår problemer med matforsyningen.

Sitat fra: arthur på torsdag 21. oktober 2021, klokken 21:11
I 2019 gikk 44 prosent av strømforbruket i Norge i 2019 til en type kraftkrevende industri.

https://www.tu.no/artikler/verdiskapende-gronn-industri-trenger-ny-norsk-kraft-hvordan-skaffer-vi-den/504963
Ja, det ville være bedre om kraften ble spart og solgt, og produksjonen overlatt til arabia kanskje?

Norske bedrifter som har kraftkrevende industri som sitt virkefelt har faktisk kjøpt opp produksjonskapasitet i mange land der de får tilgang til billig energi enten denne er drevet av vannkraft, atomkraft eller olje, men dette visste du sikkert.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA