Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 07. august 2024, klokken 11:07Ja, jeg syntes og det sto mange artikler i aviser på det tidspunktet som kunne føre til økte strømpriser, med blandt annet stor økning i kapasitet mot utlandet, lav vannstand i magasinene og forventet økt forbruk.
Det var ikke noe bombe at det skulle bli økte priser.
Statnett og andre «eksperter» slo fast at det kunne bli både to og opptil fem øre mer pr kWh. Men at det ville være i en overgangsperiode slik som vi har hatt det tidligere med både høyere og lavere priser.

Det som var overraskelsen for alle var hvor massivt det skulle bli og hvor langvarig det også legges opp til at det skal være.

Tror ikke noen som hverken tok eller vurderte fastpris trodde de skulle tjene penger på det, og ikke bare litt heller. Den gruppa mennesker er såpass marginal at det ikke ble korrigert for det i strømstøttesystemet, noe som bekrefter at den er liten.

Counterpointer

Sitat fra: daktari på torsdag 08. august 2024, klokken 22:43https://www.dn.no/energi/statkraft/statkraft-traderne-fikk-900-millioner-bonuskroner-i-fjor-pengedrevet-eliteidrett/2-1-1688321

De sier de tjente penger for staten, men 900 mill/ 5 mill er 180 pr snute...
Nå er summene de to siste år 2,25 milliarder og 1,8 milliarder, 900 mill var før dette.

Stat.... kaller det «umusikalsk» 🤯 Sier litt om hva de faktisk mangler av anstendighet.

turfsurf

Er vel Statkraft, ikke Statnett som driver med trading. Men ja, en total mangel på moral.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på fredag 09. august 2024, klokken 18:39Er vel Statkraft, ikke Statnett som driver med trading. Men ja, en total mangel på moral.
Takk rettet opp.

RJK

Gode tider for å lade elbil i helga!

Strømprisen er lav, og enkelt-timer må vel og kalles gratis, ihvertfall her i NO1, da enkelttimer er så lavt i minus, at det og dekker den bevegelige delen av nettleia!

:+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

For øyeblikket tjener jeg 30 øre, etter nettleie,  for hver kWt jeg forbruker og ikke minst fyller på bilen!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

Lett å bli inspirert av denne YT videoen hvis man skal lagre solcelle strømmen. Jaguar batteriet får nytt liv på veggen etter mye hacking. Ellers så ser jeg endel 1.gen Leaf batterier brukes til dette. Første jeg ser med Jaguar batteriet.

https://youtu.be/C0RxlvLHm3Y?si=ZX16CimfAgKzMGxg

Electric cars in Norway

Sitat fra: arthur på lørdag 10. august 2024, klokken 13:10For øyeblikket tjener jeg 30 øre, etter nettleie,  for hver kWt jeg forbruker og ikke minst fyller på bilen!
Nice. Det kan jo ikke bli særlig billigere enn det du har da

arthur

I dag var prisen på strøm mellom 13.00 og 14.00 MINUS 70,9 øre, ganske gunstig pris spør du meg.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Spotprisen var -88,72 øre/kWh i NO2, så -44,07 øre/kWh når man tar med nettleie og påslag fra strømselskapet. Nå har vi dagens høyeste pris, som er 65,01 øre/kWh inkludert nettleie og påslag, mens spotprisen er 20,36 øre/kWh.

Lader på fellesanlegg, så den rimeligste timen fikk jeg faktisk betalt for å lade med ca 21 øre/kWh. Dagens høyeste pris, er vel 79 øre/kWh.

Dessverre får jeg ikke sett i appen hva prisen var tidligere i dag, får bare sett nåværende time og timene etter det til siste kjente time neste dag.

Men ingen av timene i dag eller i morgen går over 1 kr/kWh. Da er nettleie innbakt i denne prisen med ca 40 øre/kWh påslag til spotpris.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 11. august 2024, klokken 12:05Lett å bli inspirert av denne YT videoen hvis man skal lagre solcelle strømmen. Jaguar batteriet får nytt liv på veggen etter mye hacking. Ellers så ser jeg endel 1.gen Leaf batterier brukes til dette. Første jeg ser med Jaguar batteriet.

https://youtu.be/C0RxlvLHm3Y?si=ZX16CimfAgKzMGxg

Flott. Da vet jeg hvor jeg skal slenge batteriet når bilen ikke vil mer. Innen det er det vil blitt en industri av å fikse dette og, for alle bilmerker... Ikke noe for en hobby mekaniker selv om men henter inn "eksperter" i mer enn å skravle. Viser vel og at elektronikken er den delen som koster mest å utvikle på en ny bilmodell...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Counterpointer

Først var det Fjordkraft som kuttet solkonto, nå tar selskapet som overtok mange kunder, Haugaland kraft betalt for kWh på solkonto. I prinsippet fjerner de hele fordelen.

https://hkraft.no/produkter/strom/vare-stromavtaler/solkraft-stromavtale/skybatteri/vilkarsendring-skybatteri-september-2024/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR0C2qo9nnqrJaQfL54_IQNGbEQ8OYhfTkpQlbO9EDTngKB5Piimu0zCRJc_aem_cfZqBpUdqBFh4ApOB-dc8g

Hva gjør dere med store solcelleanlegg nå?

Solceller må nå enten ha husbatteri, eller være helt tilpasset eget forbruk imho.

turfsurf

Det går ikke an å tilpasse solceller til eget forbruk uten batteri. Det går ikke med batteri heller, om det ikke er sesongbatteri.

Man må ha vesentlig overkapasitet midt på sommeren om man skal ha noe særlig nytte av det resten av sommerhalvåret. Ellers er det jo bare å ta ut så man holder seg under andre trinn, og lade bilen(e) i helgene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 14. august 2024, klokken 19:21Først var det Fjordkraft som kuttet solkonto, nå tar selskapet som overtok mange kunder, Haugaland kraft betalt for kWh på solkonto. I prinsippet fjerner de hele fordelen.

https://hkraft.no/produkter/strom/vare-stromavtaler/solkraft-stromavtale/skybatteri/vilkarsendring-skybatteri-september-2024/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR0C2qo9nnqrJaQfL54_IQNGbEQ8OYhfTkpQlbO9EDTngKB5Piimu0zCRJc_aem_cfZqBpUdqBFh4ApOB-dc8g

Hva gjør dere med store solcelleanlegg nå?

Solceller må nå enten ha husbatteri, eller være helt tilpasset eget forbruk imho.
Takk for nyheten Counter... :+1: 
Haugaland kraft bør skamme seg. Setter opp prisen slik at de kan tjene enda mer penger.

Alle har jo blitt oppfordret i lang tid nå til å hjelpe til på dugnaden og montert solceller. Nå får de kniven i ryggen. 

Kopi:
«Bakgrunnen for pris- og vilkårsendringene er høye spotpriser og at et stort antall av våre kunder med Skybatteri har svært høye lagringsnivåer. Virtuell lagring av store mengder strøm innebærer en stor finansiell risiko for oss som strømleverandør. Som følge av dette er vi dessverre nødt til å endre prisen og vilkårene for tjenesten»

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA