Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Gazer75 på tirsdag 06. august 2024, klokken 00:57
Sitat fra: Joccy på mandag 05. august 2024, klokken 19:36Dette er bare helt feil, Vi har hatt gode fastprisavtaler frem til "krisa" men ingen ville ha de.
Var vel kun tilbake i 2020 at det var avtalar som kunne svare seg. Eg vurderte den gongen ei 3 års avtale til ein plass rundt 45 øre. Men sidan prisen på vinteren tidlegare år hadde vore knapt 70-80 øre nokre få timar og som regel var 50-60 øre, så brydde eg meg ikkje så veldig. For store delar av året var prisen under 40 øre.
Kalkulatoren til forbrukarrådet viste også lite å spare.

Jeg leste om nye utenlandskabler og mulig knapphet i Norge, og spådommer om høyere strømpriser, og tenkte først og fremst det var lite å tape på å inngå fastpris, men kunne være en del å spare, og bandt derfor til 43 øre i huset, men ikke på hytta.

På samme måte så jeg at renten på boliglån  neppe kunne gå særlig mer ned, men kunne fort gå en del opp. Bandt derfor halve lånet til 1,69%, som jeg har til sommeren 2025.

Men jeg hadde mest flaks.
Tesla Model Y                         2021-

Idiot

Sitat fra: Gazer75 på tirsdag 06. august 2024, klokken 00:57Kalkulatoren til forbrukarrådet viste også lite å spare.
Trodde jeg hadde skrevet det tydelig, poenget her er ikke å spare enorme summer. Det har vært et problem at Forbrukerrådet OG Forbrukertilsynet har fremmet spotpriser og nærmest advart mot fastpris. Det riktige her hadde vært å advart mot spotpris for "folk flest" som ikke kan takle perioder med ekstreme strømregninger. Det er det man forsikrer seg i mot. Å slippe å måtte lage mat på bål i stua sånn som vi har sett eksempler på. Ikke alle Nordmenn er født med gullhår i ræva og kan takle overraskende strømregninger måned etter måned når de skulle vært på granca..

I januar har har jeg hatt 3 år med fastpris på 90 øre. Det har gjort at jeg har unngått mange enorme strømregninger som hadde gjort livet mitt veldig surt. Betalt litt mer på sommeren når jeg likevel bruker lite strøm. Jeg har fått betalt for å bruke strøm når den er som dyrest! Det er sånn strømavtalen fungerer. Det er mange som har angret bittert og kunne ønsket seg tilsvarende avtale i tiden som har vært da de var for sent ute. Nå som fastprisavtalene synker ned mot 100 øre er det bare å ante at det neste året vil vi se fastpris ned mot 50 øre igjen hvis spotpris holder seg mer stabilt.

https://www.forbrukerradet.no/strompris/

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Joccy på tirsdag 06. august 2024, klokken 07:39
Sitat fra: Gazer75 på tirsdag 06. august 2024, klokken 00:57Kalkulatoren til forbrukarrådet viste også lite å spare.
Trodde jeg hadde skrevet det tydelig, poenget her er ikke å spare enorme summer. Det har vært et problem at Forbrukerrådet OG Forbrukertilsynet har fremmet spotpriser og nærmest advart mot fastpris. Det riktige her hadde vært å advart mot spotpris for "folk flest" som ikke kan takle perioder med ekstreme strømregninger. Det er det man forsikrer seg i mot. Å slippe å måtte lage mat på bål i stua sånn som vi har sett eksempler på. Ikke alle Nordmenn er født med gullhår i ræva og kan takle overraskende strømregninger måned etter måned når de skulle vært på granca..

I januar har har jeg hatt 3 år med fastpris på 90 øre. Det har gjort at jeg har unngått mange enorme strømregninger som hadde gjort livet mitt veldig surt. Betalt litt mer på sommeren når jeg likevel bruker lite strøm. Jeg har fått betalt for å bruke strøm når den er som dyrest! Det er sånn strømavtalen fungerer. Det er mange som har angret bittert og kunne ønsket seg tilsvarende avtale i tiden som har vært da de var for sent ute. Nå som fastprisavtalene synker ned mot 100 øre er det bare å ante at det neste året vil vi se fastpris ned mot 50 øre igjen hvis spotpris holder seg mer stabilt.

https://www.forbrukerradet.no/strompris/

Er vel mest på hytta en må sette engangsgrillen på stuebordet, siden vi der ikke har strømstøtte.
Visste faktisk ikke at det fortsatt ble tilbudt ok fastprisavtaler. Den eneste i NO2-sonen med ok pris er Kilden Kraft, som er eid av Elify Energy Norge AS, som er eid av Swedbank i Sverige. Svenskehjelp der altså.

Lyse skygger banen, selv om de eier både nett, kraftselskap og strømselgerselskap.

Men hvis en bruker mest strøm om vinteren, og mest strøm i løpet av dagen når strømmen er dyrest, så er det allerede ikke så ille forslag med 108 øre i NO2-sonen...(grafen under for historiske priser er ekskl mva, mener jeg) mens Kilden Kraft virker å være inkl mva ifølge vilkårene (men mulig de uttaler seg krøkkete). Dette forbruksmønsteret er jo mest vanlig i fjellhytter kanskje, så kunne gjerne vært en idè der.

Eller kanskje en skulle vente et par måneder og tegne 6 mnd fastpris, men regner med fastprisen for 6 mnd da stiger, siden en da får dekket hele vinteren...

Gazer75

Sitat fra: Joccy på tirsdag 06. august 2024, klokken 07:39Trodde jeg hadde skrevet det tydelig, poenget her er ikke å spare enorme summer.
Du skreiv ingen ting om sparing. Du snakka berre om at fast pris kunne løyse ting.
Om ein ikkje sparar ein del på fast pris så er jo poenget borte.

Sett litt på rekningane mine og ein fast pris på 90 øre. Ser ut til at eg kunne spart 1-200kr i året. Det ein sparar november-februar går bort i auka rekning resten av året. Og då tok eg ikkje med straumstøtta som ville gitt minus med fast pris. Når den forsvinn så vil det kanskje bli meir aktuelt, men å binde til mykje over 70 øre ser eg som lite aktuelt.
2020 e-Golf (2023-)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Gazer75 på tirsdag 06. august 2024, klokken 12:56
Sitat fra: Joccy på tirsdag 06. august 2024, klokken 07:39Trodde jeg hadde skrevet det tydelig, poenget her er ikke å spare enorme summer.
Du skreiv ingen ting om sparing. Du snakka berre om at fast pris kunne løyse ting.
Om ein ikkje sparar ein del på fast pris så er jo poenget borte.

Sett litt på rekningane mine og ein fast pris på 90 øre. Ser ut til at eg kunne spart 1-200kr i året. Det ein sparar november-februar går bort i auka rekning resten av året. Og då tok eg ikkje med straumstøtta som ville gitt minus med fast pris. Når den forsvinn så vil det kanskje bli meir aktuelt, men å binde til mykje over 70 øre ser eg som lite aktuelt.

Nei, det med strømstøtte påvirker ikke lønnsomheten til fastpris-prospektet. Hva en får i strømstøtte blir ikke påvirket av hva en faktisk betaler i strøm, men er basert på spotpris i rett sone. Når de skal finne ut hvor mye du skal få i strømstøtte så baserer de det på nettselskapets forbrukstall og strømsone. De vet ikke / bryr seg ikke om hvor mye du har betalt for strømmen.

Gazer75

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 06. august 2024, klokken 14:08Nei, det med strømstøtte påvirker ikke lønnsomheten til fastpris-prospektet. Hva en får i strømstøtte blir ikke påvirket av hva en faktisk betaler i strøm, men er basert på spotpris i rett sone. Når de skal finne ut hvor mye du skal få i strømstøtte så baserer de det på nettselskapets forbrukstall og strømsone. De vet ikke / bryr seg ikke om hvor mye du har betalt for strømmen.
Veit jo det. Poenget er at om ein må ut med 1kr/kWh så vil ein automatisk heve taket for det ein faktisk får att. Om prisen er 90 øre etter støtte så har ein då betalt 10 øre meir på ein fast pris. Støtta bryr seg jo ikkje om kva du betalar fast per kWh.
2020 e-Golf (2023-)

Gazer75

Eg trur kanskje fast pris er meir aktuelt for folk med store trekkfulle hus som brukar veldig mykje straum på vinteren. For min del så er det ikkje så mykje ekstra i eit krypinn på under 50 kvadrat.
2020 e-Golf (2023-)

RJK

Sitat fra: Gazer75 på tirsdag 06. august 2024, klokken 19:08Eg trur kanskje fast pris er meir aktuelt for folk med store trekkfulle hus som brukar veldig mykje straum på vinteren. For min del så er det ikkje så mykje ekstra i eit krypinn på under 50 kvadrat.
Og enda mindre viktig når det krypin'et har fyring og varmtvann på fellesnlegget. Da kan Borettslaget styre med slik planlegging, så forholder jeg meg til å styre vasking av klær og matlaging til tider strømmen er rimeligst, eller ihvertfall unngår toppene og jevner ut forbruket, så man unngår å gå over ev. effekttopper!

Det siste har dog aldri vært et problem. Det første kan være problematisk om man samtidig skal leve et så normalt liv som mulig.

Men jeg har absolutt ingen skrupler eller betenkeligheter med sette på vaskemaskin eller oppvaskmaskin om natta, så lenge jeg vet at eneste nabo jeg deler vegg med, der deler vi vegg mellom baderommene, og soverommene ligger i hver sin ende av leilighetene.

Hjelper jo og på at jeg bor i 1. etasje uten naboer under meg, og naboene over, har ca samme "layout", så støyen skal gjennom mange vegger før den treffer noens øre. Og selv har jeg store problemer med å høre egen vaskemaskin så lenge baderomsdøra ikke står vidåpen!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Gazer75 på tirsdag 06. august 2024, klokken 18:53
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 06. august 2024, klokken 14:08Nei, det med strømstøtte påvirker ikke lønnsomheten til fastpris-prospektet. Hva en får i strømstøtte blir ikke påvirket av hva en faktisk betaler i strøm, men er basert på spotpris i rett sone. Når de skal finne ut hvor mye du skal få i strømstøtte så baserer de det på nettselskapets forbrukstall og strømsone. De vet ikke / bryr seg ikke om hvor mye du har betalt for strømmen.
Veit jo det. Poenget er at om ein må ut med 1kr/kWh så vil ein automatisk heve taket for det ein faktisk får att. Om prisen er 90 øre etter støtte så har ein då betalt 10 øre meir på ein fast pris. Støtta bryr seg jo ikkje om kva du betalar fast per kWh.

Vet ikke helt om jeg forsto hva du skrev, men ja, betaler du mer for fastpris per kWh enn spot i snitt så er det ikke lønnsomt. Men strømstøtten går egentlig på nettleien på fakturaen, som her i desember 2022 da jeg fikk utbetalt over 5000 etter at kraft er trukket fra. Så støtten får en uansett.

Gazer75

Desember 2022 var jo ekstrem. For nettleige 2022 så fekk eg att 4400kr totalt, altså summen på alle rekningar vart -4400kr for heile året. I 2023 så fekk eg att pengar kun første månad og betalte totalt over 4400kr i nettleige.

Ser at du var heldig med prisen. Mi rekning for straumen var på over 4700 den månaden, men fekk att over 2100kr frå nettselskapet.
2020 e-Golf (2023-)

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 06. august 2024, klokken 06:14
Sitat fra: Joccy på mandag 05. august 2024, klokken 19:36Dette er bare helt feil, Vi har hatt gode fastprisavtaler frem til "krisa" men ingen ville ha de.
Var vel kun tilbake i 2020 at det var avtalar som kunne svare seg. Eg vurderte den gongen ei 3 års avtale til ein plass rundt 45 øre. Men sidan prisen på vinteren tidlegare år hadde vore knapt 70-80 øre nokre få timar og som regel var 50-60 øre, så brydde eg meg ikkje så veldig. For store delar av året var prisen under 40 øre.
På samme måte så jeg at renten på boliglån  neppe kunne gå særlig mer ned, men kunne fort gå en del opp. Bandt derfor halve lånet til 1,69%, som jeg har til sommeren 2025.

Nei, ikke snakk om flaks, men helt enkel sunn fornuft. Ingen trodde, eller tror vel, at renten kan være negativ over tid og da er en rente på 1,69% en avtale det nesten er umulig å tape på. Anbefalte både venner og familie å binde renten på det nivået, i alle fall halvparten, men alle hadde så gode spotpris avtaler og godt forhold til banken at de valgte å ikke gjøre det.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på onsdag 07. august 2024, klokken 08:11
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 06. august 2024, klokken 06:14

Nei, ikke snakk om flaks, men helt enkel sunn fornuft. Ingen trodde, eller tror vel, at renten kan være negativ over tid og da er en rente på 1,69% en avtale det nesten er umulig å tape på. Anbefalte både venner og familie å binde renten på det nivået, i alle fall halvparten, men alle hadde så gode spotpris avtaler og godt forhold til banken at de valgte å ikke gjøre det.

40-50 øre var ansett som svært høy kraftpris før Ukraina og før de 2 nye kablene mot kontinentet. Satt midt oppe i dette med en haug av analyser og alle i bransjen ble overrasket over pris effektene. Renten derimot var det mange som leste rett og sikret seg. Premien for fastrente var lav,svært lav og det var enkelt å se dette dersom man ikke ble opphengt i småpenger. Kraftprisen derimot bommet alle på. Marginalpris effekten var vesentlig sterkere enn noen hadde forventet rett og slett fordi det manglet nok tilbydere over en viss last(forbruk). Markedet fungerte rett og slett ikke og man åpnet døren på vid gap for spekulasjon og marginalpriseffekt "tukling" da prisen lett kunne løftes mye på relativt lite effekt. Vi hadde en periode der da usikkerheten og panikken herjet og spekulasjoner tok overhånd. Så å sikre seg til 40-50 øre var før dette begynte var egentlig en vurdering mellom forventning på 30-35. Å sikre på 50 øre fremsto ikke som en rimelig løsning da slik binding av renten gjorde.

arthur

Jeg valgte en fastpris avtale på 43 øre på strømmen og det medførte gratis strøm i et år. Tenkte leeenge på å binde den for fem år, men tenkte at så galt kan det vel ikke bli uten at myndighetene griper inn. Det gjorde de jo til slutt, strømstøtten, men langt ifra godt nok, dessverre.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på onsdag 07. august 2024, klokken 08:44Jeg valgte en fastpris avtale på 43 øre på strømmen og det medførte gratis strøm i et år. Tenkte leeenge på å binde den for fem år, men tenkte at så galt kan det vel ikke bli uten at myndighetene griper inn. Det gjorde de jo til slutt, strømstøtten, men langt ifra godt nok, dessverre.

Ja, jeg syntes og det sto mange artikler i aviser på det tidspunktet som kunne føre til økte strømpriser, med blandt annet stor økning i kapasitet mot utlandet, lav vannstand i magasinene og forventet økt forbruk. Med tanke på hva utlendingene betalte i strøm syntes jeg 43 øre, som jeg bandt på, var en god og trygg avgjørelse.

arthur

Man må gjøre en risikovurdering mht oppside/nedside, men det viser seg, dessverre at de aller fleste velger å ikke gjøre noen ting da de er redde for å gjøre en feil, og uten å ta tenke på at p IKKE gjøre noe er en risikovurdering mht at å bare følge markedet til enhver tid er det riktige.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA