Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Det vi trenger er gigantiske batterier som kan lagre all den gratis vindkraften det vil bli i korte perioder. Men det finnes det ingen kjente planer om.

De «batteriene» vi har i form av regulerbar vannkraft tømmes så mye som mulig for maks profitt. Noe som er blitt veldig enkelt med store eksportkabler

Kent Andersen fra videoen over sier det åpenbare; alle som betyr noe (Google, vindkraftanleggsselgere og kraftprodusenter) tjener fett, da betyr det ingenting at strømkundene må betale.

Ingeniøren

og produserer du litt selv bruker de alle midler for å stoppe deg...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

hELgenen

Jeg er enig at det først og fremst er vanlige husholdninger som tar alle ulempene under dagens regime. Dette er helt å tråd med hvordan markedet er designet og hvordan EU vil det skal fungere. Storindustrien kan forhandle kraftavtaler til gode faste priser. Industrien får således dekket sitt behov via faste avtaler samtidig som de er en prisdriver for markedsprisen ved sitt forbruk. kraftselskaper med nok regulerbar kraft i tillegg til vindkraft kan sikre vindkraften via PPA avtaler - og de kan bruke prisen på avtalen som et salgsargument for å selge hele parken på rot også. Mao kan de bygge ut mye vindkraft, selge kraften på rot via en PPA avtale med industruen og deretter selge hele parken, gjerne med PPA avtalen på rot, til neste mann slik eiendomsutviklere selger boliger.

Jo mer ikke regulerbar produksjon som bygges ut i takt med økende forbruk jo mer volatil blir også prisen i perioder. For å maksimere profitt i et slikt marked så kan man øke effekten på eksisterende regulerbar kraft som vannkraft slik at de kan kjøre mer energi ut i kortere perioder til høyere priser når vind og sol ikke produserer. Husholdninger med timesavregning, og snart 15 minutters avregning, vil jo sitte igjen med svarteper her. Det er ingen som taler hushholdningens sak i dagens regime. Politikere er bare opptatt av å få mest mulig penger inn på sine budsjettposter og bryr seg katten om hvor pengene kommer fra. Om det er ekstra utgifter som dyttes over på husholdninger betyr ingenting så lenge de kan levere på valgflesk til folket. Og ettersom det meste av kraftproduksjonen er offentlig eie - så vil jo større inntekter her gi ennå mer penger i offentlige kasser.

Det eneste som kan snu denne trenden er mer regulerbar produksjon inn i systemet. Å bygge opp økt forbruk uten mer regulerbar produksjon - altså elektrifisere samfunnet og basere dette på mer uregulerbar produksjon, vil gi mer volatile priser hvis ulemper vil dyttes over på vanlige husholdninger.

Dette er så åpenbart at man må ha store problemer med barneskole matematikk for å ikke å forstå dette.

Gazer75

Sitat fra: Counterpointer på søndag 04. august 2024, klokken 09:39Det vi trenger er gigantiske batterier som kan lagre all den gratis vindkraften det vil bli i korte perioder. Men det finnes det ingen kjente planer om.
Næraste ei kjem er Sørlige Nordsjø 2 som kanskje må bruke batteribank på land for å kunne installere 1500MW. Dei skriv om dette i meldinga for tilkoplinga til land. Dette fordi det nordiske kraftsystem ikkje tillet meir ein 1400MW utfall frå ein produsent. Dei foreslår å bruke batteri for å støtte slik at frekvensen ikkje blir for låg.

For Norge så er nok pumpekraft meir fornuftig enn batteri. Kanskje batteri blir betre ein gong i framtida når dei er rimelegare å produsere.
2020 e-Golf (2023-)

Counterpointer

@hELgenen
Tror faktisk ikke det er kunnskap det står på, «follow the money»! Politikere «tjener» ikke noe på å gi folket lavere strømpriser, det taper de på. Derfor brukes illusjonen «strømstøtte» for å liksom gi folket noe.

PS: Noen forstår selvfølgelig ikke, å er dermed lette å lede, men toppene i de politiske partiene forstår hva de gjør. Det er derfor det ikke er noen reell uenighet mellom de fleste partiene.

Counterpointer

Sitat fra: Gazer75 på søndag 04. august 2024, klokken 13:45
Sitat fra: Counterpointer på søndag 04. august 2024, klokken 09:39Det vi trenger er gigantiske batterier som kan lagre all den gratis vindkraften det vil bli i korte perioder. Men det finnes det ingen kjente planer om.
Næraste ei kjem er Sørlige Nordsjø 2 som kanskje må bruke batteribank på land for å kunne installere 1500MW. Dei skriv om dette i meldinga for tilkoplinga til land. Dette fordi det nordiske kraftsystem ikkje tillet meir ein 1400MW utfall frå ein produsent. Dei foreslår å bruke batteri for å støtte slik at frekvensen ikkje blir for låg.

For Norge så er nok pumpekraft meir fornuftig enn batteri. Kanskje batteri blir betre ein gong i framtida når dei er rimelegare å produsere.
Det finnes veldig mange typer batterier.

De finske Polar night energy batteriene med sand er ekstremt skalerbare, og blir rimeligere jo større de er. De kan også lagre lenge.

https://www.nemitek.no/baerekraft-energi-og-miljo-fjernvarme/varmer-husene-med-sandbatteri/360159

Sodium batterier er klare for storskala produksjon og egner seg godt til medium lang lagring.

Rustbatterier og smeltemetallbatterier kan brukes.

Pumpekraft har vi jo noe av, men utbyggingsmulighetene er begrenset. Vi kunne godt satset mer her.

daktari

Tenker strømprisene kan løses med obligatorisk tilbud til privatpersoner om fastpris.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Gazer75

Sitat fra: daktari på mandag 05. august 2024, klokken 12:17Tenker strømprisene kan løses med obligatorisk tilbud til privatpersoner om fastpris.
Vil bli så dyrt at ingen vil kjøpe. Etter at prisane vart meir variable så torer ingen så selje straum til ein fast pris som vil vere fornuftig. Er for stor risiko.
2020 e-Golf (2023-)

hELgenen

Sitat fra: Gazer75 på mandag 05. august 2024, klokken 14:46
Sitat fra: daktari på mandag 05. august 2024, klokken 12:17Tenker strømprisene kan løses med obligatorisk tilbud til privatpersoner om fastpris.
Vil bli så dyrt at ingen vil kjøpe. Etter at prisane vart meir variable så torer ingen så selje straum til ein fast pris som vil vere fornuftig. Er for stor risiko.

Husholdninger har null forhandlingsstyrke med sitt forbruk mhp fastprisavtale til priser på linje med industrien. Høyere energiutgifter er vinn-vinn for politikere også. Så det ville overraske noe veldig om vi får en ordning på plass med gode betingelser på fastpris på strøm for husholdninger. Videre så har EU kommet med nye energikrav til bygninger som har betydning her..kort fortalt gir høyere kraftpris større vilje til å investere i energitiltak. Problemet for AP er at det også øker forskjellene mellom fattig og rik husholdning..og SP sitt problem er at høye kraftpriser bidrar til sentralisering. Men disse virkningene vil trolig ingen av dem diskutere.

Counterpointer

Om staten hadde opprettet et eget «fastprisstrømselskap» så burde de kunne levere minst like god pris som Google m.fl får.

En vet hvor mange tWh private husholdninger bruker i året, så det burde ikke være så vanskelig.

I valget mellom 40 øret kWh fastpris (f.eks) eller strømstøtteordning, er valget enkelt for min del.

Idiot

Dette er bare helt feil, Vi har hatt gode fastprisavtaler frem til "krisa" men ingen ville ha de. Nå er disse avtalene på vei tilbake og jeg kan få fastpris ned mot krona/kWt. Det er nesten så godt som jeg rakk å få før det tok av i 21/22. Problemet er at nordmenn er så gjerrige at de ikke vil ha fastpris når man potensielt kan spare litt lommerusk med spotpris. Det kan faktisk være en ganske dyr forsikring å si fra seg og dette har vi nå sett det er relativt greit dokumentert. Hadde flere hatt fastpris hadde denne krisa vært en bagatell sammenlignet med all støyen den har forårsaket. Jeg skal ha ny fastprisavtale på nyåret, ikke noe å lure på for min del, jeg har andre ting å bekymre meg for enn strømprisen minutt for minutt. Fastpris er faktisk mye mer vanlig i andre land vi sammenligner oss med, de lider ikke. De slipper bare uendelig med strømkjas og mas som er et norsk fenomen bl.a. fordi vi ikke har vært vant til å måtte betale for strøm. 

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på mandag 05. august 2024, klokken 19:21Om staten hadde opprettet et eget «fastprisstrømselskap» så burde de kunne levere minst like god pris som Google m.fl får.

En vet hvor mange tWh private husholdninger bruker i året, så det burde ikke være så vanskelig.

I valget mellom 40 øret kWh fastpris (f.eks) eller strømstøtteordning, er valget enkelt for min del.

Det ville i så fall barbert bort mange milliarder på statsbudsjettet og flere kommuner ville fått ennå mindre inntekter. Ingen politiker reduserer en slik skjult skatt frivillig.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på mandag 05. august 2024, klokken 19:40
Sitat fra: Counterpointer på mandag 05. august 2024, klokken 19:21Om staten hadde opprettet et eget «fastprisstrømselskap» så burde de kunne levere minst like god pris som Google m.fl får.

Det ville i så fall barbert bort mange milliarder på statsbudsjettet og flere kommuner ville fått ennå mindre inntekter. Ingen politiker reduserer en slik skjult skatt frivillig.
Det har du antagelig rett i, men det er veldig mulig.

Den sinnsroen det ville gitt befolkningen som helhet er nærmest uvurderlig.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Joccy på mandag 05. august 2024, klokken 19:36
Dette er bare helt feil, Vi har hatt gode fastprisavtaler frem til "krisa" men ingen ville ha de. Nå er disse avtalene på vei tilbake og jeg kan få fastpris ned mot krona/kWt. Det er nesten så godt som jeg rakk å få før det tok av i 21/22. Problemet er at nordmenn er så gjerrige at de ikke vil ha fastpris når man potensielt kan spare litt lommerusk med spotpris. Det kan faktisk være en ganske dyr forsikring å si fra seg og dette har vi nå sett det er relativt greit dokumentert. Hadde flere hatt fastpris hadde denne krisa vært en bagatell sammenlignet med all støyen den har forårsaket. Jeg skal ha ny fastprisavtale på nyåret, ikke noe å lure på for min del, jeg har andre ting å bekymre meg for enn strømprisen minutt for minutt. Fastpris er faktisk mye mer vanlig i andre land vi sammenligner oss med, de lider ikke. De slipper bare uendelig med strømkjas og mas som er et norsk fenomen bl.a. fordi vi ikke har vært vant til å måtte betale for strøm. 

Jeg ville ha det (fastpris), og jeg hadde det. Sparte  bunker med 1000-lapper.

Å tegne avtale til 1 krone er ikke så mye forsikring. Du slipper uansett å betale så mye mer siden strømstøtten kicker inn ved 93 øre inkl mva, som fungerer som forsikring, med mindre du snakker om hytta. Der kan det være fornuftig - særlig fjellhytte. Men binding som veddemål vil jo funke - du får jo lik strømstøtte uavhengig av hva du faktisk betaler for strømmen.

Hvor kan du tegne fastprisabonnement?

Blir jo interessant å se om lavere gasspriser hjelper til og gir ok strømpriser i Europa og Norge til vinteren.
Tesla Model Y                         2021-

Gazer75

Sitat fra: Joccy på mandag 05. august 2024, klokken 19:36Dette er bare helt feil, Vi har hatt gode fastprisavtaler frem til "krisa" men ingen ville ha de.
Var vel kun tilbake i 2020 at det var avtalar som kunne svare seg. Eg vurderte den gongen ei 3 års avtale til ein plass rundt 45 øre. Men sidan prisen på vinteren tidlegare år hadde vore knapt 70-80 øre nokre få timar og som regel var 50-60 øre, så brydde eg meg ikkje så veldig. For store delar av året var prisen under 40 øre.
Kalkulatoren til forbrukarrådet viste også lite å spare.
2020 e-Golf (2023-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA