Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Joccy på onsdag 10. juli 2024, klokken 12:23
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 09. juli 2024, klokken 21:57
Sitat fra: Joccy på tirsdag 09. juli 2024, klokken 19:44
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 09. juli 2024, klokken 18:50Hvis en lurer på hva Enova bruker pengene de får fra norske strømkunder på ...

Meningsløs videreformidling av clickbait.

https://www.enova.no/bedrift/sjotransport/maritime-historier/stotte-bidrar-til-viktig-samspill/
Kan du fortelle meg hvorfor norske strømkunder skal sponse dette? Det har med utenlandsk martim drift å gjøre.
I artikkelen er det den eneste norske ansatte som siteres, han gjør jo nytte for seg når han drar inn 300 mill fordi han er norsk
Det er du som burde lese det du sprer av clickbaits, skal jeg virkelig måtte lese og forklare det for deg?

https://www.skipsrevyen.no/dette-er-pionerprosjekter-og-med-tildelingen-gar-norge-na-i-front/1785127

Er det du som er den ansatte i selskapet?

Du svarer ikke med noe eget bare legger ved linker. Leste den forrige som ikke ga noen forklaring på hvorfor norske strømkunder skal sponse dette?

Vet du i det hele tatt hva clickbait er?

turfsurf

Må si jeg synes den artikkelen var litt clickbait jeg også. Mye av pengene går jo til norske leverandører som det nederlandske firmaet samarbeider med. Sådan bidrar det med utvikling av industrien i Norge.

Når det er sagt så er jeg enig i at det bør komme krav om at ihvertfall en del av trafikken foregår i Norge.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Idiot

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 10. juli 2024, klokken 20:23Er det du som er den ansatte i selskapet?
Ha ha I wish.. Da hadde jeg nok ikke hengt her.  ;D

SitatDu svarer ikke med noe eget bare legger ved linker.
Kom det fra han som la ut clickbait.
SitatLeste den forrige som ikke ga noen forklaring på hvorfor norske strømkunder skal sponse dette?
Den forrige var litt sleivspark fra mobilen for jeg måtte jo prøve finne noe som ikke var betalingsmur.  Trudde først det var den da den lignet og det gjorde den jo, viste seg at det bl.a. gjaldt landstrøm i de norske havnene de opererer. 

SitatVet du i det hele tatt hva clickbait er?
Jepp, traff særlig godt på denne i følge Wikipedia. Legg særlig merke til det tredje punktet som relevant her.

SitatKlikkagn(fra engelsk clickbait), i blant stavet klikk-agn, er en nedsettende betegnelse på en «villedende eller overdreven tekst eller bilde som skal få folk til å klikke på en lenke på en nettside».

• en tittel som består av to setninger
  • et følelsesmessig løfte
  • tilbakeholder viktig informasjon for leseren

Klikkagn omfatter også det som kalles "sinneagn" der skribenten/journalisten prøver å fremme et sinne hos leseren. Dette kan for eksempel gjøres ved å skrive en provoserende overskrift som er vinklet slik at leseren får en sinnereaksjon samt et engasjement som skal føre til at leseren klikker på saken.

Counterpointer

Sitat fra: Joccy på onsdag 10. juli 2024, klokken 23:59
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 10. juli 2024, klokken 20:23Er det du som er den ansatte i selskapet?
Ha ha I wish.. Da hadde jeg nok ikke hengt her.  ;D

SitatDu svarer ikke med noe eget bare legger ved linker.
Kom det fra han som la ut clickbait.
SitatLeste den forrige som ikke ga noen forklaring på hvorfor norske strømkunder skal sponse dette?
Den forrige var litt sleivspark fra mobilen for jeg måtte jo prøve finne noe som ikke var betalingsmur.  Trudde først det var den da den lignet og det gjorde den jo, viste seg at det bl.a. gjaldt landstrøm i de norske havnene de opererer. 

SitatVet du i det hele tatt hva clickbait er?
Jepp, traff særlig godt på denne i følge Wikipedia. Legg særlig merke til det tredje punktet som relevant her.

SitatKlikkagn(fra engelsk clickbait), i blant stavet klikk-agn, er en nedsettende betegnelse på en «villedende eller overdreven tekst eller bilde som skal få folk til å klikke på en lenke på en nettside».

• en tittel som består av to setninger
  • et følelsesmessig løfte
  • tilbakeholder viktig informasjon for leseren

Klikkagn omfatter også det som kalles "sinneagn" der skribenten/journalisten prøver å fremme et sinne hos leseren. Dette kan for eksempel gjøres ved å skrive en provoserende overskrift som er vinklet slik at leseren får en sinnereaksjon samt et engasjement som skal føre til at leseren klikker på saken.
Men fremdeles ikke noe om hvorfor avgiften norske strømkunder betaler som drifter Enova skal brukes på dette?
De kutter i summen til solceller men betaler for maritime installasjoner 🤪

Skal innrømme jeg har noen problemer med måten Enova bruker midlene de får fra norske strømkunder. Spesielt at de ikke har noen incentiver på husbatterier som ville ha flere gode effekter og definitivt er en teknologi som er priset så høyt at den har behov for bistand.

Dessverre er det mye betalingsmurer på artikkler, så for oss som bruker telefon så tar søking tid, forstår det.

Poenget mitt bør være kommet frem selv om første post var kort.

Idiot

Sitat fra: Counterpointer på fredag 12. juli 2024, klokken 09:46Men fremdeles ikke noe om hvorfor avgiften norske strømkunder betaler som drifter Enova skal brukes på dette?

Skal innrømme jeg har noen problemer med måten Enova bruker midlene de får fra norske strømkunder. Spesielt at de ikke har noen incentiver på husbatterier som ville ha flere gode effekter og definitivt er en teknologi som er priset så høyt at den har behov for bistand.

Dessverre er det mye betalingsmurer på artikkler, så for oss som bruker telefon så tar søking tid, forstår det.

Greit å skille mellom næringsliv og privat. Enova er mye mer enn solceller og varmepumper til private husholdninger.
Det er min oppfatning at svaret du søker står med store uthevede bokstaver på forsiden til enova.no

SitatVåre tilbud til næringslivet
Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet. Omstillingen krever at vi kutter utslipp av klimagasser, bidrar til teknologiutvikling og innovasjon, og skaper nye verdier. Enova ønsker flere innovative energi- og klimaløsninger, og har flere målrettede støttetilbud. Noen av disse tilbudene finner du snarvei til nedenfor, men full oversikt ligger under knappen "Se alle støttetilbud".

Innovasjon og utvikling av teknologi er et av Enova's hovedformål.
Midlene Enova får fra norske strømkunder er en veldig liten del. 1 øre pr kWh har vi råd til i velstandssnorge.

RJK

Sitat fra: Joccy på fredag 12. juli 2024, klokken 10:43
Sitat fra: Counterpointer på fredag 12. juli 2024, klokken 09:46Men fremdeles ikke noe om hvorfor avgiften norske strømkunder betaler som drifter Enova skal brukes på dette?

Greit å skille mellom næringsliv og privat. Enova er mye mer enn solceller og varmepumper til private husholdninger.
Det er min oppfatning at svaret du søker står med store bokstaver på forsiden til enova.no

SitatVåre tilbud til næringslivet
Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet. Omstillingen krever at vi kutter utslipp av klimagasser, bidrar til teknologiutvikling og innovasjon, og skaper nye verdier. Enova ønsker flere innovative energi- og klimaløsninger, og har flere målrettede støttetilbud. Noen av disse tilbudene finner du snarvei til nedenfor, men full oversikt ligger under knappen "Se alle støttetilbud".

For å presisere for deg, har jeg satt fet tekst på to ord i det sitatet ditt, som jeg ihvertfall mener ditt svar ikke tar inn over seg.

Nemlig "Norges omstilling". Det fordrer at dette er noe som kommer norske borgere og norske firmaer til gode. Ikke prosjekter utenlands, bare fordi det er "norske" firmaer. Altså bør prosjektene som får støtte, være i Norge eller for samband mellom Norge og naboland.

Et prosjekt som foregår i de baltiske stater, mener jeg ikke burde være kvalifisert i det hele tatt. Som sagt, IMO.

Og forstod jeg den presiseringen/korrigeringen din lengre tilbake, så var du altså enig i at denne båten ikke skal operere i Norge. Eller?

Om du er uenig, presiser gjerne bedre hvor du mener at @Counterpointer tar feil om prosjektet som ble henvist til. Er dette faktisk et norsk selskap, eller er det riktig at de bare er utenlandsk selskap som har opprettet et konto/kontoradresse i Norge, men sannsynligvis ikke har drift eller reelle operasjoner her?

Er det feil at denne båten ikke skal operere i Norge eller mellom Norge og de baltiske landene?

Dersom ingen av delene er feil i det @Counterpointer la frem, så er jeg fremdeles av den formening at dette er en skandale. Dog, om du kan påpeke feil, så revurderer jeg gjerne!

Men foreløpig har jeg ikke lest noe som skulle endre på dette, selv om jeg var i tvil et sted i kommunikasjonen mellom dere! 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Idiot

Dette er bare kverrulering og jeg har ingen interesse av å diskutere noe når dere klarer å tolke ting fritt sånn dere gjør. Skal vi virkelig gidde å subjektivt diskutere i hvilken grad virksomheten er norsk? For det er jo det vi snakker om, i hvilken grad utelukkende basert på alt vi ikke vet...

Sitat– Enova har tildelt 300 millioner kroner i innovasjonsmidler til Maris Fiducia Norway AS, med HAV Hydrogen og Norwegian Hydrogen som underleverandører, for å utvikle, bygge og operere fem hydrogendrevne tørrbulkskip.

Maris Fiducia Norway, som er den norske virksomheten til det nederlandske rederiet Maris Fiducia, vil administrere og drive de fem fartøyene.

osv osv

SitatFakta om Enovas støtte til hydrogen og ammoniakk i fartøy:

• Programmene «Hydrogen i fartøy» og «Ammoniakk i fartøy» ble lansert i desember 2023, og hadde søknadsfrist 22. mars 2024. Formålet med programmene er å etablere de første fungerende verdikjedene for ammoniakk og hydrogen til maritime formål.
  • Programmene har som formål å redusere barrierene for aktører som tar i bruk hydrogen og ammoniakk som drivstoff i fartøy, slik at man får etablert den første fungerende verdikjeden innen hydrogen og ammoniakk i Norge.
  • Programmene støtter prosjekter som investerer i nye eller ombygde hydrogen- og ammoniakkfartøy.
  • Søknad- og saksbehandlingsprosess ble gjennomført i henhold til kravene under «competitive bidding», noe som stiller strenge krav til prosess.
  • Søknadene som tilfredsstilte kvalifikasjonskriteriene, ble rangert etter kostnadseffektivitet (70 prosent) og prosjektmodenhet (30 prosent). På denne måten vil de prosjektene som mest effektivt kan realisere drift av fartøy med hydrogen og ammoniakk bli rangert høyest i konkurransen.
  • Prosjektene kan få støtte på opptil 80 prosent av godkjente merkostnader, en økning fra tidligere 40 prosent. Økt støttesats er gjort mulig av nytt statsstøtteregelverk som trådte i kraft i Norge i desember 2023. Støtteøkningen fordrer da minimum 25 prosent CO2-reduksjon i prosjektet sammenliknet med et tilsvarende fossilt prosjekt.
  • Konkurransen mobiliserte søknader fra 45 prosjekter, hvorav 13 søknader fordelt på åtte unike selskaper på hydrogenprogrammet og 32 søknader fra 11 selskaper på ammoniakkprogrammet.

Hvis det er så fryktelig vondbrotent at andre gjør det vi skulle gjort så er det jo bare å gjøre det selv å slutte å syte over at noen faktisk gjør noe. Bare å se på vindkrafta, tok 10 år for de norske kraftprodusentene å få fingeren ut av rasshølet. Nå står de på kne for å få kjøpe tilbake noe av alt de gikk glipp av i tåkeheimen.

Electric cars in Norway

Hmmm orker ikke lese meg nedover her .... men antar det er for og imot Enova...

Jeg elsker de for jeg har fått tilskudd "i bøtter å spann" fra de :+1:

Gazer75

Enova er for dei som har god råd frå før. Får jo ikkje støtte til all verden om ein ikkje har mange titals tusen å investere i eit eller anna tiltak.

No skal det seiast at det er snakk om 100kr+mva per 10000kWh til Enova.
2020 e-Golf (2023-)

Idiot

daktari

Sitat fra: Joccy på lørdag 13. juli 2024, klokken 06:37Enova endrer reglene

1/3 trafikk i norske farvatn.
Fra artikkelens ingress:
Staten tettar hol som kosta 300 millionar kroner
Staten endrar reglane for klimastøtte etter at 300 millionar blei påspandert utanlandske skip som ikkje skal gå i Noreg.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

hELgenen

Sitat fra: daktari på lørdag 13. juli 2024, klokken 11:11

Fra artikkelens ingress:
Staten endrar reglane for klimastøtte etter at 300 millionar blei påspandert utanlandske skip som ikkje skal gå i Noreg.

Ok. Da er det en bekreftet skandale. Slik saken fremstår er det EU regler som har gjort det mulig for utenlandske selskaper å hente kapital,skattepenger, fra Norge uten at det gir noe direkte tilbake til Norge.

jkirkebo

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 12. juli 2024, klokken 15:49Hmmm orker ikke lese meg nedover her .... men antar det er for og imot Enova...

Jeg elsker de for jeg har fått tilskudd "i bøtter å spann" fra de :+1:

Har fått litt jeg også, drøye 40k. Først 10k var i 2006 i forbindelse med utbytte av oljefyr til bergvarmepumpe. Så 28,5k til solcelleanlegg og til slutt ca. 4000,- for installasjon av akkumulatortank (monterte en 200L for å kunne kjøre gulvvarmen på badet fra bergvarmepumpa på sommeren, koblet da ut de elektriske kablene).
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på lørdag 13. juli 2024, klokken 11:43

Fra artikkelens ingress:

Ok. Da er det en bekreftet skandale. Slik saken fremstår er det EU regler som har gjort det mulig for utenlandske selskaper å hente kapital,skattepenger, fra Norge uten at det gir noe direkte tilbake til Norge.
Vel, skipene går ikke i Norge, men mye av pengene går til norske underleverandører. Så alt går da ikke ut av landet...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på lørdag 13. juli 2024, klokken 17:58
Sitat fra: hELgenen på lørdag 13. juli 2024, klokken 11:43

Fra artikkelens ingress:

Vel, skipene går ikke i Norge, men mye av pengene går til norske underleverandører. Så alt går da ikke ut av landet...

Har du eksempler på hvilke norske selskap som er underleverandør?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA