Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på lørdag 22. juni 2024, klokken 12:39
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 22. juni 2024, klokken 10:26Om ikke husholdningene skal være en "prugelknabe"som skal også bære alle andres nettkostnader! Men det er jo ikke mulig for nettselskapene skal per lov ikke ta seg mer betalt enn at det dekker deres kostnader!
Det er vel akkurat det som skjer. Økt belastning i sentral og regionalnettet fordeles på alle, ikke kun de som står for økningen.
Nettopp, TikTok, Google og de andre betaler nok noe anleggsbidrag men generelt er det alle strømkunder som får stadig økt nettleie.
Prøvde å finne en tabell over nettleie på SSB men der fant jeg bare fra 2012-2024 hvor det så ut som en 20% økning, men hadde ønsket litt lengre for å få med endringen fra 1990 tallet hvor «markedstilpasningen» begynte. Tror heller ikke fastleddet var med i de dataene jeg fant (men er overhodet ikkke statistiker......)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på lørdag 22. juni 2024, klokken 09:18
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 21. juni 2024, klokken 23:32Kanskje fasiten er at folk med store solcellepanel må få tak i V2L biler :-), som nevnt tidligere.

Tja, problemet med V2L(X) biler er at de stort sett ikke er hjemme i store deler av den perioden solcellene produserer.

Det er et meget godt poeng. Alle med slike biler må sykle til jobb når det er sol/lettskyet.

....eller få hjelp av danske forskere:
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Storskala energilagring er jo noe det forskes intenst på. Det handler om å gjøre det billigst mulig med en god nok energitetthet.

Leste om ett prosjekt på NTNU der de forsket på flytende metall batteri (LMB) som kunne holde 1MWh/m3.

Hadde ikke gjort meg noe å ha en klump på 1m3 stående i hagen.

Men føler at det er med disse prosjektene som med fusjonsreaktorer, de er alltid klare om ti år...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på søndag 23. juni 2024, klokken 07:17Men føler at det er med disse prosjektene som med fusjonsreaktorer, de er alltid klare om ti år...
Enig det er veldig irriterende. Jeg vil ha dette nå.

daktari

Jeg synes det er så festlig at kraftprodusentene nå klarer å balansere markedsroboten slik at det er stort sett fast 50 øre/kWh hele døgnet, unntatt helgene. Er det fordi a slår tyskerne av kontorene og fabrikkene og prisen blir 0 noen timer?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: daktari på søndag 23. juni 2024, klokken 10:55Jeg synes det er så festlig at kraftprodusentene nå klarer å balansere markedsroboten slik at det er stort sett fast 50 øre/kWh hele døgnet, unntatt helgene. Er det fordi a slår tyskerne av kontorene og fabrikkene og prisen blir 0 noen timer?
Bare gi dem litt tid så er på en krone og litt mer tid så blir det to,tre eller sky is the limit.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Superman på lørdag 22. juni 2024, klokken 15:18
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 22. juni 2024, klokken 10:26Skal det aldri bli slutt på synsingen om effekten lading har på lavspent distribusjonsnett og at alle lader samtidig med høy effekt? Jeg vil påstå at nettet ut fra erfaring så langt klarer dette utmerket. I mange nett har omtrent hver husholdning elbil uten at dette har ført til behov for oppgraderinger av nettene. Fortetting/nye boliger i eksisterende nett er atskillig mer utfordrende. Et tilleggsforbruk på ca 3.000 kWh pga en elbil som i stor grad lades om natten, samtidig med stadig flere varmepumper og husmaskiner som stadig bruker mindre strøm, nye hus som stadig blir bedre isolert fører til et stadig mindre totalforbruk for landets husholdninger (se også NVE's prognoser for stadig mndre strømforbruk per husholdning). I tillegg kommer stadig flere solceller på hustak og mer bruk av batterier for å bedre å nyttiggjøre seg solcellene. Når i tillegg det lavspente distribusjonsnettet står for ca 80% av nettselskapenes kostnader og minimalt behov for oppgradering av lavspentnettet (230/400 V), så er det intet som tilsier høyere nettleie for husholdningene. Om ikke husholdningene skal være en "prugelknabe"som skal også bære alle andres nettkostnader! Men det er jo ikke mulig for nettselskapene skal per lov ikke ta seg mer betalt enn at det dekker deres kostnader!
Her var det jo mer synsing, ja...

Det jeg lister opp er fakta, ikke synsing. Du bør velge å argumentere for at det jeg skriver er synsing, i stedet for kun å skrive en kort setning. Det tyder på at du har lite å stille opp med!

hELgenen

Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 23. juni 2024, klokken 13:48
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 22. juni 2024, klokken 10:26Skal det aldri bli slutt på synsingen om effekten lading har på lavspent distribusjonsnett og at alle lader samtidig med høy effekt? Jeg vil påstå at nettet ut fra erfaring så langt klarer dette utmerket. I mange nett har omtrent hver husholdning elbil uten at dette har ført til behov for oppgraderinger av nettene. Fortetting/nye boliger i eksisterende nett er atskillig mer utfordrende. Et tilleggsforbruk på ca 3.000 kWh pga en elbil som i stor grad lades om natten, samtidig med stadig flere varmepumper og husmaskiner som stadig bruker mindre strøm, nye hus som stadig blir bedre isolert fører til et stadig mindre totalforbruk for landets husholdninger (se også NVE's prognoser for stadig mndre strømforbruk per husholdning). I tillegg kommer stadig flere solceller på hustak og mer bruk av batterier for å bedre å nyttiggjøre seg solcellene. Når i tillegg det lavspente distribusjonsnettet står for ca 80% av nettselskapenes kostnader og minimalt behov for oppgradering av lavspentnettet (230/400 V), så er det intet som tilsier høyere nettleie for husholdningene. Om ikke husholdningene skal være en "prugelknabe"som skal også bære alle andres nettkostnader! Men det er jo ikke mulig for nettselskapene skal per lov ikke ta seg mer betalt enn at det dekker deres kostnader!

Det jeg lister opp er fakta, ikke synsing. Du bør velge å argumentere for at det jeg skriver er synsing, i stedet for kun å skrive en kort setning. Det tyder på at du har lite å stille opp med!

Vis gjerne til en kilde når du kommer med bastante påstander. Jeg har tidligere vist til kilder som peker på stadig økte systemkostnader samt økte IT kostnader for statnett for å kunne håndtere EU pålegg..Dette slår rett inn på sentralnettstariffene som igjen slår inn på nettleien til de ulike nettselskap.Sett fra innsiden av kraftbransjen tyder alt på økte tariffer på overføring. Noen har jo beviselig fått økte tariffer allerede. Husk at etthvert nett må dimensjoneres ut fra forventet maks effekt. Med solceller så får man mange steder høyere maks effekt i fordelingsnettet pga høy samtidighet...

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hELgenen på søndag 23. juni 2024, klokken 17:24
Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 23. juni 2024, klokken 13:48

Vis gjerne til en kilde når du kommer med bastante påstander. Jeg har tidligere vist til kilder som peker på stadig økte systemkostnader samt økte IT kostnader for statnett for å kunne håndtere EU pålegg..Dette slår rett inn på sentralnettstariffene som igjen slår inn på nettleien til de ulike nettselskap.Sett fra innsiden av kraftbransjen tyder alt på økte tariffer på overføring. Noen har jo beviselig fått økte tariffer allerede. Husk at etthvert nett må dimensjoneres ut fra forventet maks effekt. Med solceller så får man mange steder høyere maks effekt i fordelingsnettet pga høy samtidighet...

Som du vet er utgifter til strømstransport på sentral og regionalnett en ubetydelig del av nettleien (kanskje rundt 4 øre per kWh). Du nevner stadig marginale forhold som du så blåser opp. Aldri kommer du med reelle tall som understøtter dine påstander!

Mine påstander er lette å dokumentere. Jeg kan for eksempel referere til NVE's langtidsvurderinger av strømforsyningen frem til 2040. Her oppgis at husholdningenes strømforbruk vil være tilnærmet konstant fram til 2040 (ca 40 TWh i dag).

ToWalkOrDrive

Ser at LNett sier de må gjøre masse oppgraderinger for å kunne gi mer strøm til næringslivet. Derfor øker de nettleie til husholdninger. Urettferdig.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 23. juni 2024, klokken 23:03Ser at LNett sier de må gjøre masse oppgraderinger for å kunne gi mer strøm til næringslivet. Derfor øker de nettleie til husholdninger. Urettferdig.
Dette gir vel en grei indikasjon på at selv om husholdningene ikke belaster noe mer eller trenger utbygging av nett (mulig lite unntak for store konsentrasjoner av solceller), så må de betale for både næring og serverparker for Google/TikTok m.fl.

Jeg regner med at satsen de antyder er i underkant av hva de faktisk øker prisen med.

Ingeniøren

Men å oppgradere slik at man kan installer solceller privat virker nærmest som en umulig oppgave. De får det da til i andre land lenger syd. Tror jeg vet hvorfor, og det er ikke et teknisk problem ..
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hELgenen

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 24. juni 2024, klokken 15:38Men å oppgradere slik at man kan installer solceller privat virker nærmest som en umulig oppgave. De får det da til i andre land lenger syd. Tror jeg vet hvorfor, og det er ikke et teknisk problem ..

Det er nok også et teknisk utfordring. Vi har mye 230V IT nett i landet og her er man mer sårbar mhp spenningsdipper enn f.eks 400V TN nett. Hvilke andre utfordringer er jeg usikker på,men det er jo også en ekstra kostnad som dyttes over på alle nettleiekundene når nettselskapet skal oppgradere for å kunne håndtere mer solkraft i fordelingsnettet. Mao.må kundene uten solceller dekke kostnad for de med. Dette kunne man sikkert løst med ulike tariffer,men politisk er det jo også vanskelig å argumentere for dyrere nettleie for solcellekunder. Det finnes vel ingen perfekt løsning,og uansett så dytter man kostnader mellom ulike kundegrupper.

Electric cars in Norway

Sitat....men det er jo også en ekstra kostnad som dyttes over på alle nettleiekundene når nettselskapet skal oppgradere for å kunne håndtere mer solkraft i fordelingsnettet. Mao.må kundene uten solceller dekke kostnad for de med. Dette kunne man sikkert løst med ulike tariffer,men politisk er det jo også vanskelig å argumentere for dyrere nettleie for solcellekunder.
hELg...Mener du dette? Det kan da ikke være slik? Dette må da selskapene selv kunne betale for uten at dette kostnadene over på kundene? Vi betaler da nok som det er!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA