Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

SitatHele tanken med gulvvarme baserer seg jo på at man kan ha lavere temperatur i rommet med gulvvarme, siden man ikke så lett fryser når føttene er varme, og dermed sparer strøm på oppvarming generelt.
Fantastisk løsning er jo gulvvarme. Men dyrere ved installasjon er nok gulvvarme sammenlignet med feks VP luft luft. Tror VP luft luft blir det dominerende i årene fremover.

Counterpointer

Jeg er usikker på hva som er best.

Hjemme har vi nyeste nye luft luft vp fra Panasonic med høy SCOP, i åttitalshus med dobbeltglass og 10 cm isolasjon

På hytta gulvfolie varme styrt av Futurehome ll og fjernstyring i TEK 17 isolert bygg (over 50 cm isolasjon på loft) og med trippelglassvinduer.

Gulvvarme er utrolig behagelig og selv i vinter med ned til minus 30-35 ute har det bare kostet noe hundrelapper å holde 10 grader i luften inne.

Huset er ikke lett å sammenligne med hytta, men føler ikke det er noen sløsing med gulvvarme. Energiraporten fra godkjent energitakstmann ble akseptert av Enova, men fikk ikke støtte fordi snekker ikke hadde sentral DIBK godkjenning (🤬).
Så dette at gulvvarme er værsting tviler jeg litt på, samt komfort og lydnivå er uovertruffent 🤩

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Counterpointer på tir 07. mai 2024, kl. 20:10Jeg er usikker på hva som er best.

Hjemme har vi nyeste nye luft luft vp fra Panasonic med høy SCOP, i åttitalshus med dobbeltglass og 10 cm isolasjon

På hytta gulvfolie varme styrt av Futurehome ll og fjernstyring i TEK 17 isolert bygg (over 50 cm isolasjon på loft) og med trippelglassvinduer.

Gulvvarme er utrolig behagelig og selv i vinter med ned til minus 30-35 ute har det bare kostet noe hundrelapper å holde 10 grader i luften inne.

Huset er ikke lett å sammenligne med hytta, men føler ikke det er noen sløsing med gulvvarme. Energiraporten fra godkjent energitakstmann ble akseptert av Enova, men fikk ikke støtte fordi snekker ikke hadde sentral DIBK godkjenning (🤬).
Så dette at gulvvarme er værsting tviler jeg litt på, samt komfort og lydnivå er uovertruffent 🤩

Gulvvarne kan sikkert være bra som i et godt isolert hus der en har elvarme under parketten og god isolajon under slik at ingen varme forsvinner ned. Med dårlig gulvarme tenker jeg eloppvarmet betonggulv i en kjeller som står på året rundt og trekker tusenvis av kilowattimer til liten nytte. Tilsvarende også i en gang. Her er det lite behov for varme. Til tørking av sko finnes billigere og bedre løsninger.

Selv har jeg tregulv og krypkjeller under. Har tepper under spise og stuebord og går alltid med tøfler. Så kalde gulv oppleves aldri.

Electric cars in Norway

SitatEnergiraporten fra godkjent energitakstmann ble akseptert av Enova, men fikk ikke støtte fordi snekker ikke hadde sentral DIBK godkjenning (🤬).

Counter.....dine byggherre skills må forbedres ;D for dette skulle du jo ha avdekket før kontrakten med snekkern ble signert.

#natt-til-Onsdag-humor

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på ons 08. mai 2024, kl. 00:14
SitatEnergiraporten fra godkjent energitakstmann ble akseptert av Enova, men fikk ikke støtte fordi snekker ikke hadde sentral DIBK godkjenning (🤬).

Counter.....dine byggherre skills må forbedres ;D for dette skulle du jo ha avdekket før kontrakten med snekkern ble signert.

#natt-til-Onsdag-humor
Dette er regler som ble endret under byggeprosessen. Korona forlenget byggeperioden vesentlig.
Snekkeren jeg brukte er en fagmann med ypperlige evner. Men for en snekker på Tolga med enkeltmannsforetak er det tung og dyr prosess med sentral DIBK godkjenning.

Problemet er at Enova endrer regler underveis og ikke ser på starttidspunkt. Der stanger en i ett veldig byråkrati som er der for sin egen del ikke for å øke energisparing.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på ons 08. mai 2024, kl. 11:01

#natt-til-Onsdag-humor
Dette er regler som ble endret under byggeprosessen. Korona forlenget byggeperioden vesentlig.
Snekkeren jeg brukte er en fagmann med ypperlige evner. Men for en snekker på Tolga med enkeltmannsforetak er det tung og dyr prosess med sentral DIBK godkjenning.

Problemet er at Enova endrer regler underveis og ikke ser på starttidspunkt. Der stanger en i ett veldig byråkrati som er der for sin egen del ikke for å øke energisparing.

Det er jo utrolig uflaks.

Det sies jo at varmekabler i gulvet har en rekke fordeler. Det blir mindre gulvkaldt og trekk, siden du får et varmt gulv. Men hvis du har panelovner kan luften drive å sirkulere og gjøre at du vil skru opp varmen (og forbruket) for å føle deg like varm. Blir fort at panel-ovn-varmen stiger til værs, og lar det være kaldt ved gulvet hvor du sitter med føttene.

Kommer an på panelovnene, men mange panelovner brenner støvet, og lager litt kjip luft av det.

Men klart, for å få spart strøm med varmekabler en må jo ha isolert bra under kablene. Nytter ikke med kun depron-plater på 6mm osv - det er ganske juks.

Fordelen med panelovner er at det går kjappere å varme opp en kald hytte, så en kan senke temperaturen mer når en ikke er der. Det kan selvfølgelig løses med å ha en ovn en kan fyre opp i, fjernstyrt app varme, og god isolasjon ellers.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 08. mai 2024, kl. 13:44
Sitat fra: Counterpointer på ons 08. mai 2024, kl. 11:01

#natt-til-Onsdag-humor

Det er jo utrolig uflaks.

Det sies jo at varmekabler i gulvet har en rekke fordeler. Det blir mindre gulvkaldt og trekk, siden du får et varmt gulv. Men hvis du har panelovner kan luften drive å sirkulere og gjøre at du vil skru opp varmen (og forbruket) for å føle deg like varm. Blir fort at panel-ovn-varmen stiger til værs, og lar det være kaldt ved gulvet hvor du sitter med føttene.

Kommer an på panelovnene, men mange panelovner brenner støvet, og lager litt kjip luft av det.

Men klart, for å få spart strøm med varmekabler en må jo ha isolert bra under kablene. Nytter ikke med kun depron-plater på 6mm osv - det er ganske juks.

Fordelen med panelovner er at det går kjappere å varme opp en kald hytte, så en kan senke temperaturen mer når en ikke er der. Det kan selvfølgelig løses med å ha en ovn en kan fyre opp i, fjernstyrt app varme, og god isolasjon ellers.
Uflaks, eller Donald flaks som en kompis kaller det (han fikk bulk i bilen da en sau stanget i døra der den sto parkert milevis fra alt på Hardangervidda når han var på jakt 🤪).

Blir fort varmt når en starter på 10 grader og det er godt isolert i tillegg.

Skal prøve en infravarmeovn på det ene soverommet. Det blir spennende å se hvordan fungerer. Det er jo ikke så mye varme en trenger på soverom og det er bare å åpne dør ut til hovedrommet så blir det jo fort varme der.

Har peisovn i tillegg, men det er for kosen.

Electric cars in Norway

SitatSkal prøve en infravarmeovn på det ene soverommet
Counter :+1: men er det safe? Soverom er noe annet enn baderom der jeg har en på veggen. Man er jo på det mest sårbare når man sover.
Jaaa jeg vet.... Brannalarm seff men uansett. Ville kjørt safe 

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på ons 08. mai 2024, kl. 15:59
SitatSkal prøve en infravarmeovn på det ene soverommet
Counter :+1: men er det safe? Soverom er noe annet enn baderom der jeg har en på veggen. Man er jo på det mest sårbare når man sover.
Jaaa jeg vet.... Brannalarm seff men uansett. Ville kjørt safe
Du er helt utdatert på teknikk tydeligvis. Det er ikke snakk om terrassevarmer eller slike som var på badet i gamle dager.

Disse kan du legge klær over uten fare og ikke noe svidd støv.

Det er som å ha solskinn på veggen eller taket uten det synlige lyset. Skal vistnok være veldig behagelig og varmer ikke luften i noen særlig grad men ting og personene i rommet.

Electric cars in Norway

SitatDu er helt utdatert på teknikk tydeligvis. Det er ikke snakk om terrassevarmer eller slike som var på badet i gamle dager
Counter... :+1: ... ja jeg er helt amøbe der ;D har bare VP&kabler jeg. Så "ovner" vet jeg lite om

Så jeg tenkte det var noe slikt du tenkte på - se bilde og lenke. Og da ble jeg bekymret....tenkte at denne må jo bare være på baderom.... Ikke soverom

Så den YT du la med om den du tenker å kjøpe og dette så jo tøft ut. Smart løsning.

https://www.elektroimportoren.no/reflektorovn-gvr-507b-750w-m-bryter-glamox/5420380/Product.html&gad_source=1

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på tor 09. mai 2024, kl. 06:10
SitatDu er helt utdatert på teknikk tydeligvis. Det er ikke snakk om terrassevarmer eller slike som var på badet i gamle dager
Counter... :+1: ... ja jeg er helt amøbe der ;D har bare VP&kabler jeg. Så "ovner" vet jeg lite om

Så jeg tenkte det var noe slikt du tenkte på - se bilde og lenke. Og da ble jeg bekymret....tenkte at denne må jo bare være på baderom.... Ikke soverom

Så den YT du la med om den du tenker å kjøpe og dette så jo tøft ut. Smart løsning.

https://www.elektroimportoren.no/reflektorovn-gvr-507b-750w-m-bryter-glamox/5420380/Product.html&gad_source=1
En tilsvarende hadde vi på badet i det nybygde huset vi flyttet inn i i 82-83. Taket fikk noen brune merker rett over ovnen etterhvert. De håper jeg nå er "forbudt" å bruke i vanlig bolig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Uansett varme...har sett at noen tømrere har bygget gulv på feil måte. Ser at det går igjen at det har blitt brukt 12mm asfaltplater (uten not/penn), uten å bruke klemlister oppå for å unngå trekk, og selvfølgelig ingen lim/fugemasse, og heller ikke list i endene for asfaltplatene å hvile på. Har sett denne måten fra ulike år/tiår, så kan være mange rundt omkring som har gjort det på denne måten. Da er det og lett for mus å trampe flatt isolasjon, og spise kanten.

Før og etter:

Poenget mitt er at det kan være MYE å hente på å rive opp gulvet (på gamle hus og hytter) og bygge opp helt på nytt med
- planker / lister rundt hele flaten asfaltplater skal ligge på (også enden)
- 18mm stubbloftsplater (ikke 12mm) med not/penn, som en limer med f.eks. sponplatelim
- spikre klemlist oppå kantene igjen, for å unngå at platene bøyer seg, at spalter oppstår.

Poenget er og at det er helt tett, så det ikke blåser inn, og ikke kan komme inn vind.

Allerede før jeg har rullet ut isolasjon er strømforbruket gått ned!

Før og etter på hytta:
Tesla Model Y                         2021-

jkirkebo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 09. mai 2024, kl. 22:59Uansett varme...har sett at noen tømrere har bygget gulv på feil måte. Ser at det går igjen at det har blitt brukt 12mm asfaltplater (uten not/penn), uten å bruke klemlister oppå for å unngå trekk, og selvfølgelig ingen lim/fugemasse, og heller ikke list i endene for asfaltplatene å hvile på. Har sett denne måten fra ulike år/tiår, så kan være mange rundt omkring som har gjort det på denne måten. Da er det og lett for mus å trampe flatt isolasjon, og spise kanten.

Poenget mitt er at det kan være MYE å hente på å rive opp gulvet (på gamle hus og hytter) og bygge opp helt på nytt med
- 18mm stubbloftsplater (ikke 12mm) med not/penn, som en limer med f.eks. sponplatelim
- spikre klemlist oppå kantene igjen, for å unngå at platene bøyer seg, at spalter oppstår.

Poenget er og at det er helt tett, så det ikke blåser inn, og ikke kan komme inn vind.

Jepp, jeg gjorde det samme selv. Hos oss var det rupanelbiter som holdt isolasjonen oppe, med plast over. Men selvsagt mange glipper, og ekstremt mye muselort i isolasjonen som ofte var helt oppspist. Gikk for 18mm asfaltplater med not og fjær, bærelister i endene og klemlister hele veien. I noen ender var det ikke mulig å få plass til bærelist under, da brukte jeg en tynn stripe byggskum for å tette helt og lime fast platen.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Electric cars in Norway

Sitat fra: jkirkebo på fre 10. mai 2024, kl. 09:38
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 09. mai 2024, kl. 22:59Uansett varme...har sett at noen tømrere har bygget gulv på feil måte. Ser at det går igjen at det har blitt brukt 12mm asfaltplater (uten not/penn), uten å bruke klemlister oppå for å unngå trekk, og selvfølgelig ingen lim/fugemasse, og heller ikke list i endene for asfaltplatene å hvile på. Har sett denne måten fra ulike år/tiår, så kan være mange rundt omkring som har gjort det på denne måten. Da er det og lett for mus å trampe flatt isolasjon, og spise kanten.

Jepp, jeg gjorde det samme selv. Hos oss var det rupanelbiter som holdt isolasjonen oppe, med plast over. Men selvsagt mange glipper, og ekstremt mye muselort i isolasjonen som ofte var helt oppspist. Gikk for 18mm asfaltplater med not og fjær, bærelister i endene og klemlister hele veien. I noen ender var det ikke mulig å få plass til bærelist under, da brukte jeg en tynn stripe byggskum for å tette helt og lime fast platen.
Wow :o det der var heftig å lese om. Ja det er nok noen ganger smart å rive å bygge opp fra nytt.

Noe annet er at ja det er viktig med perfekt forarbeid i slike saker. Selv om det kansje er gammelt bygg så er det vel merkelig at håndverkerne lager glipper når de vet at de kan bli etter gått senere. Men men dem om om det.

Kan jo hende at det er huseiere selv også som jukser litt i faget. Selv bruker jeg internett for alt det hvert når det gjelder DIY prosjekter. Men ser bare på hva fagfolk sier. Men der det er krav til håndtverkere - der gjør jeg aldri noe selv.

Ingeniøren

Man skal passe seg så man ikke får det potte tett på begge sider. Ting som skal puste må få puste ellers rotner huset...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA