Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på lør 27. apr 2024, kl. 09:30Se feks som på dette bilde. Hvilket industriområde passer noe slikt inn på?

Rett svar:
Ingen

Så jeg sier som prinsipp «Nei takk til landbasert vindkraft»

Er det ikke av de aller største så kan de plasseres ut stort sett over alt, uten at man trenger så mange hver plass. Er i Syd-Tyskland for øyeblikket, og her er det vindmøller jevnt over rundt om kring, og det er ikke skjemmende i det hele tatt.

En pipe-dream om havvind vil forbli det, det fører bare til dyrere strøm for alle.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

eisa01

Sitat fra: Electric cars in Norway på lør 27. apr 2024, kl. 10:09– I bunn og grunn selger strøm-leverandørene keiserens nye klær, sier Ketil Kvaale, administrerende direktør i Vest-Telemark Kraftlag AS, som driver både med kraftproduksjon, nettleie og strømleveranse – og argumenterer for at disse selskapene er et unødvendig ledd i distribusjonen av strøm på det norske markedet.
Dette er jo bare tull. Sjekker jeg produktene til Vest-Telemark Kraftlag så er det ingen:
* Pulse - men fant den her, https://www.vtk.no/kundeservice/pulsmalar/ er en https://nxtenergy.no/losninger/powerlink/ som du får gleden av på betale 19 kr/mnd for og du har ikke tilgang til dine data gjennom et API
* Smartlading
* Smart oppvarming
* Løsninger for å begrense nettleie av elbillading

Savner fortsatt at noen lanserer begrensning av nettleie som styrer oppvarming også, det finnes vel ikke? Så fortsatt rom for fremoverlente strømselskap som Tibber :)

Electric cars in Norway

Sitat fra: eisa01 på søn 28. apr 2024, kl. 08:36
Sitat fra: Electric cars in Norway på lør 27. apr 2024, kl. 10:09– I bunn og grunn selger strøm-leverandørene keiserens nye klær, sier Ketil Kvaale, administrerende direktør i Vest-Telemark Kraftlag AS, som driver både med kraftproduksjon, nettleie og strømleveranse – og argumenterer for at disse selskapene er et unødvendig ledd i distribusjonen av strøm på det norske markedet.
Dette er jo bare tull. Sjekker jeg produktene til Vest-Telemark Kraftlag så er det ingen:
* Pulse - men fant den her, https://www.vtk.no/kundeservice/pulsmalar/ er en https://nxtenergy.no/losninger/powerlink/ som du får gleden av på betale 19 kr/mnd for og du har ikke tilgang til dine data gjennom et API
* Smartlading
* Smart oppvarming
* Løsninger for å begrense nettleie av elbillading

Savner fortsatt at noen lanserer begrensning av nettleie som styrer oppvarming også, det finnes vel ikke? Så fortsatt rom for fremoverlente strømselskap som Tibber :)
eisa... :+1:  ja kansje du har rett i det, jeg vet ikke 

men når du kopierer inn tekst fra min artikkel, så synes jeg du også skal ta med de neste setningene for å virkelig vise galskapen i denne strømjungelen vi har fått, hilsen Tarzan  ;D 

Se det jeg har satt i fet tekst under som viser at alt med strøm er på klagetoppen. Hva sier det deg da eisa? At alt er ok og såre vel? Nope, det forteller meg at det ha gått helt av hengslene og dette ble altså skrevet i 2020, nå er dert 2024 og verre enn noen gang

Kopi fra den artikklen fra 2020: https://www.aftenposteninnsikt.no/norge/den-komplekse-str-mjungelen

«Den nettsentriske modell.» Paragraf 1-2 i energiloven sier: «Loven skal sikre at produksjon, omforming, overføring, omsetning, fordeling og bruk av energi foregår på en samfunnsmessig rasjonell måte, herunder skal det tas hensyn til allmenne og private interesser som blir berørt».

Kvaale stiller seg spørrende til hvordan det kan hevdes at det nåværende systemet fungerer på en samfunnsmessig rasjonell måte, da forbrukerne har lite å vinne på påslagene til det formidlende leddet av strømhandelen. I stedet mener han påslagene har til formål å dekke administrative kostnader og markedsføring for selskapene, i tillegg til årlige overskudd.
Han mener det hadde vært mer hensiktsmessig å la strømkunder få kraft til spotprisen satt av Nord Pool, og distribuert dette direkte fra nettselskapene – som allerede har lovpålagt leveringsplikt til alle norske forbrukere.

En slik modell ble beskrevet som en alternativ «nettsentrisk» modell i Statnetts egen rapport, «Effektivt sluttbrukermarked for kraft», fra 2012:
«I denne modellen vil kraftleverandøren være overflødig, og sluttbrukerne vil være nødt til å få kraften levert fra lokalt nettselskap. For å unngå monopolpriser på kraft i en slik modell kunne man ha regulert selve kraftprisen til å være lik spotpris med regulert administrasjonspåslag. Det er klart at en slik modell vil løse mange av dagens utfordringer knyttet til informasjonsutveksling og således kunne være mer effektiv».

Videre sier rapporten at modellen anses som urealistisk, da forbrukeren skal kunne velge kraftleverandører selv, og at det er feil å monopolisere tjenester som kan konkurranseutsettes. Rapporten sier avslutningsvis at utredningen ikke hadde mandat til videre å evaluere en slik nettsentrisk modell.

– Å ha samtlige sluttbrukere på lever-ingsplikt til spotpris, ville sikret én faktura og lik pris til alle på lavest mulig nivå. Da bortfaller argumentet om konkurranseutsetting. Nettselskaper har allerede en kundedatabase, og hadde bare trengt å legge på en linje på fakturaen. Strømselskapene har ingen faktisk funksjon, utenom å sende ut regninger. De utallige forskjellige strømavtalene bidrar bare til å forvirre kundene. Det er ikke rart at strømleverandørene er blant klagetoppen hos Forbrukerrådet, mener Kvaale.

Negative opplevelser. – Forbrukerrådet har arbeidet mye med strøm de siste årene, da vi ser at kraftprisen er en av de største utgiftspostene for norske husholdninger, sier Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet.

Det har vært et økende antall klager og henvendelser både til Forbrukerrådet og til Forbrukertilsynet. Strømbransjen er blant topp tre i klagestatistikken fra norske forbrukere.

– Her har vi et marked som tydelig ikke fungerer som det skal. Mange forbrukere opplever at vilkår og priser er uklare og forvirrende, noe som gjør at de blir ekstra sårbare når de inngår strømavtaler. Når forbrukerne har så negative opplevelser, må vi se på mulige tiltak som kan forbedre situasjonen, sier Blyverket.

Hun peker på at strøm egentlig er en veldig standardisert tjeneste:
– Prisen leverandørene kjøper inn strømmen for, er forhåndsbestemt fra Nord Pool – og er den samme for alle selskapene. Fortjenesten til strømleverandørene kommer derfor gjennom påslaget de legger på, og andre tjenester de inkluderer – samt det Forbrukerrådet kaller fakturainnovasjon.

– Flere leverandører har lokketilbud, hvor påslaget økes etter kort tid, eller kunden overføres til en annen avtale. For å lokke deg inn som kunde, setter de påslaget så lavt at de i praksis taper på å ha deg som kunde. Det sier seg selv at dette ikke er bærekraftig, og vi mener at dagens praksis strider med markedsføringsloven.
Forbrukerrådsdirektøren mener også at markedet i stor grad er til for å forvirre forbrukeren.

– Som strømkunde inngår du en kontrakt med mange avtalevilkår i liten skrift som vi ofte overser. I den lille skriften skjuler det seg gebyrer, uklare påslag og tilleggstjenester som forsikringer. De useriøse aktørene utnytter at forbrukerne sitter på lite informasjon og kompetanse om markedet. Det er ikke bare forbrukerfiendtlig, men også skadelig for omdømmet til bransjen og de seriøse aktørene.

jkirkebo

Personlig er jeg sterkt imot å gå tilbake til monopolmarked for strømleveranse. Jeg setter stor pris på å kunne velge mellom forskjellige aktører som har forskjellige løsninger på ting som salg av solstrøm, solkonto, fastpris, apper og tilleggstjenester som smartlading osv. Jeg har også tjent godt på det de siste årene.

For all del, la gjerne nettleverandøren selge spotprisstrøm til de som vil ha det derfra, men å tvinge det på alle oss andre synes jeg svært lite om. Det blir som å tvinge alle til å kjøpe mobilabonnement fra Telenor fordi enkelte ikke klarer å orientere seg i markedet eller å la være å si nei til dårlige tilbud fra unge selgere utenfor matvarebutikken.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Electric cars in Norway

Sitat fra: jkirkebo på man 29. apr 2024, kl. 04:23Personlig er jeg sterkt imot å gå tilbake til monopolmarked for strømleveranse. Jeg setter stor pris på å kunne velge mellom forskjellige aktører som har forskjellige løsninger på ting som salg av solstrøm, solkonto, fastpris, apper og tilleggstjenester som smartlading osv. Jeg har også tjent godt på det de siste årene.

For all del, la gjerne nettleverandøren selge spotprisstrøm til de som vil ha det derfra, men å tvinge det på alle oss andre synes jeg svært lite om. Det blir som å tvinge alle til å kjøpe mobilabonnement fra Telenor fordi enkelte ikke klarer å orientere seg i markedet eller å la være å si nei til dårlige tilbud fra unge selgere utenfor matvarebutikken.
Ser den jkirkebo :+1: men tenker at ingenting er som i gml dager eller «de siste årene» som du skriver. Utenlands kablene (de to siste) krig i Europa, Putin sim kutter gassledninger, strømkrise i Europa osv ...... listen er lang

I tillegg har vi fått «et strømmarked på børs» der bare de på Belgia kontoret i Statskraft tjener sine dullioner ;D i lønn på å selge strøm som det er arbeidsgiver les staten som tjener.

Nei sier jeg. Kutt ut mellomleddene. Dette kan staten gjøre like bra selv.

Vi har da bare er oljefond utland som ivaretas og trades av Norges bank (ikke Nordea feks ) og da kan vi ha et strømmarked også. Staten eier jo det meste på produksjonssiden i markeder som ikke fungerer. Strømmarkedet kommer aldri til å fungere slik det var før de siste utenlands kablene. Aldri. Det vil bli dyrere og dyrere.

Strengt tatt via strømstøtte ordningen (varer hvertfall ut 2025) så kan man vel litt flåsete si at «det er jo staten som driver det norske strømmarkedet» ;D så da kan man like godt statliggjøre det helt. 

Da kan staten bestemme 100% over ny nettutbygging, strømnett vedlikehold og salg av strøm til forbruker (les deg&meg) og næringslivet. Alle får lik strømpris og den skal være slik den var før strømkrisen dvs på ca 15 til 20 øre. Hvis vi må ut av EØS pga dette så få oss ut asap. 

Gazer75

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 26. apr 2024, kl. 12:35Min kommentar om 3 år var for å svare på uttalelsen om: "Ingen av våre pumpekraftverk er bygde for slike korte periodar med pumping.". Poenget mitt er at en ikke trenger "korte perioder med pumping" siden vannet er stort. En kan pumpe i dagesvis om en vil. Kan pumpe hele sommeren.
Ein pumpar når prisen er låg, typisk natt. Dette for å ha vatn til effektstøtte på dagtid.

I Norge blir det pumpa over tid når prisen er låg på sommaren. Våre pumpekraftverk kan ikkje utnytte kort uregulerbar kraft på ein like godt måte. Altså sol og vind.
Saurdal kan, som eg skreiv, ikkje bruke vatnet fleire gonger. Det som er pumpa opp kan berre brukast ein gong.
I sør er det kun Aurland 3 med 2x135MW og Duge med 2x100MW reversible francis som reelt kunne gjere dette. For Duge så kan det lage problem for Tonstad sidan Gravatn/Valevatn er magasin det då blir tapa frå i to endar. Usikker på korleis Tonstad blir køyrd sidan dei har 4x160MW + 1x360MW.
2020 e-Golf (2023-)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Gazer75 på ons 01. mai 2024, kl. 02:31
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 26. apr 2024, kl. 12:35Min kommentar om 3 år var for å svare på uttalelsen om: "Ingen av våre pumpekraftverk er bygde for slike korte periodar med pumping.". Poenget mitt er at en ikke trenger "korte perioder med pumping" siden vannet er stort. En kan pumpe i dagesvis om en vil. Kan pumpe hele sommeren.
Ein pumpar når prisen er låg, typisk natt. Dette for å ha vatn til effektstøtte på dagtid.

I Norge blir det pumpa over tid når prisen er låg på sommaren. Våre pumpekraftverk kan ikkje utnytte kort uregulerbar kraft på ein like godt måte. Altså sol og vind.
Saurdal kan, som eg skreiv, ikkje bruke vatnet fleire gonger. Det som er pumpa opp kan berre brukast ein gong.
I sør er det kun Aurland 3 med 2x135MW og Duge med 2x100MW reversible francis som reelt kunne gjere dette. For Duge så kan det lage problem for Tonstad sidan Gravatn/Valevatn er magasin det då blir tapa frå i to endar. Usikker på korleis Tonstad blir køyrd sidan dei har 4x160MW + 1x360MW.
Gazer... :+1: dette faget kan du forstår jeg. Veldig bra du deler din kompetanse/innsikt med oss andre (selv er jeg bare youtube selvutdannet innenfor kraftbransjen)  ;D

#1.mai-humor

jkirkebo

Sitat fra: Electric cars in Norway på man 29. apr 2024, kl. 05:32Da kan staten bestemme 100% over ny nettutbygging, strømnett vedlikehold og salg av strøm til forbruker (les deg&meg) og næringslivet. Alle får lik strømpris og den skal være slik den var før strømkrisen dvs på ca 15 til 20 øre. Hvis vi må ut av EØS pga dette så få oss ut asap.

Strøm har vært alt for billig alt for lenge i Norge. Det fører bare til sløsing og på sikt kraftmangel. Etter min mening ligger strømprisen nå ca. der den bør ligge, på rundt 80 øre/kWh eks. nettleie. Det gir god lønnsomhet på alt fra varmepumper til solceller og større utbygginger av ny produksjon.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: jkirkebo på ons 01. mai 2024, kl. 20:43
Sitat fra: Electric cars in Norway på man 29. apr 2024, kl. 05:32Da kan staten bestemme 100% over ny nettutbygging, strømnett vedlikehold og salg av strøm til forbruker (les deg&meg) og næringslivet. Alle får lik strømpris og den skal være slik den var før strømkrisen dvs på ca 15 til 20 øre. Hvis vi må ut av EØS pga dette så få oss ut asap.

Strøm har vært alt for billig alt for lenge i Norge. Det fører bare til sløsing og på sikt kraftmangel. Etter min mening ligger strømprisen nå ca. der den bør ligge, på rundt 80 øre/kWh eks. nettleie. Det gir god lønnsomhet på alt fra varmepumper til solceller og større utbygginger av ny produksjon.

Jeg synes det er et merkelig synspunkt at noe skal være dyrere enn det er grunnlag for. Bør melk ha dobbelt pris fordi vi får i oss for mye fett? Og er det sløsing med strøm når de aller fleste har jobbetjevnt og trutt med å få ned strømforbruket siste 20 år minst ved ¨installere varmepumper, kjøpe nye husmaskiner med langt lavere strømforbruk, skifte til ledlamper med mer?

Har siste tre års høyere strømpriser ført til en lavere strømforbruk? Ikke særlig mer enn det har skjedd i de foregående 10 år (frem til og med 2020) da strmprisen lå jevnt på ca 32 øre per kWh (Nord Pool-pris). Dessuten har vi nettleie som er en stor ikke er blitt billigere over årene.

At du som lager det meste av strømmen du bruker og i tillegg selger mye, ønsker en høy strømpris er jo greit nok. Men du kan ikke bruke din veldig spesielle situasjon til å argumentere for noe som er idiotisk for de fleste!

Jeg har tenkt på å montere solceller på taket i mange år. De vilt svingende prisene vi hadde i 2022 har ikke hatt noen innvirkning på mine ambisjoner fordi dette ikke var noe som ville vedvare.

Utbygving av ny strømproduksjon i Europa har vært styrt at landene ut fra hvilket behov de så for ny strøm (ved auksjoner og Grønne sertifikater) ikke om strømprisene har vært høye eller lave på Nord Pool.

Electric cars in Norway

SitatJeg synes det er et merkelig synspunkt at noe skal være dyrere enn det er grunnlag for
Ketill :+1: helt enig. Strømprisene til oss i Norge bør ligge på det den var før strømkrisa. Ca 18 øre

Alt annet blir jo for dumt, mener jeg. Det er jo de « strømbørs» greiene som gjør strømmen alt for dyr. Bort med det. Og de traderne i Statkraft nede i Europa kan heller sies opp og de får sikkert ny jobb i en eller annen bank siden de allerede tjener 40 millioner (eller hva det var) i året i Statkraft.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på tor 02. mai 2024, kl. 05:07
SitatJeg synes det er et merkelig synspunkt at noe skal være dyrere enn det er grunnlag for
Ketill :+1: helt enig. Strømprisene til oss i Norge bør ligge på det den var før strømkrisa. Ca 18 øre

Alt annet blir jo for dumt, mener jeg. Det er jo de « strømbørs» greiene som gjør strømmen alt for dyr. Bort med det. Og de traderne i Statkraft nede i Europa kan heller sies opp og de får sikkert ny jobb i en eller annen bank siden de allerede tjener 40 millioner (eller hva det var) i året i Statkraft.

Jeg tror mange politikere også egentlig tenker det samme om strømprisen, mens en del politikere tenker at 18 øre blir for lavt med tanke på å få investeringer i vindmøller til havs og land til å bli lønnsomme. De politikerne som egentlig ønsker lavere pris tror jeg har gitt opp å få det til, siden det er vanskelig av mange grunner.

Kanskje løsningen er å bare la strømprisen variere som i dag, med dagens støtteordninger, men heller redusere andre skatter og avgifter (f.eks. redusere merverdiavgift med 3 prosentpoeng på alle rater, f.eks. til finsk nivå på 22% Standard MVA, og tilsvarende reduksjon på mat, og redusere skatt på inntekt med 1 prosentpoeng). Kanskje lavere MVA vil føre til at færre har lyst å kjøre mange mil ut av landet for å handle og.

Kan ikke skjønne hvorfor Norge skal ha absolutt høyeste mva, tangert med noen få land som ikke har bakken full av olje, og kontoen full.

I England har de f.eks. 20% mva på vanlige ting, og kun 5 prosent på strøm. Siden strøm i Norge er å anse som en avgift allerede, siden staten får langt høyere inntekt enn kostnad på det, er det latterlig at ikke mva-satsen på strøm ikke ble redusert da strømprisen gikk bananas. I England har de og 0% mva på mat og sportsaktiviteter, og 0% på varmepumper. De har altså politikere som faktisk reagerer og gir de fattige en hjelpende hånd. Ikke blodsugende igler.
https://www.gov.uk/guidance/rates-of-vat-on-different-goods-and-services
Tesla Model Y                         2021-

jkirkebo

Sitat fra: Ketill Jacobsen på ons 01. mai 2024, kl. 23:53Jeg synes det er et merkelig synspunkt at noe skal være dyrere enn det er grunnlag for. Bør melk ha dobbelt pris fordi vi får i oss for mye fett? Og er det sløsing med strøm når de aller fleste har jobbetjevnt og trutt med å få ned strømforbruket siste 20 år minst ved ¨installere varmepumper, kjøpe nye husmaskiner med langt lavere strømforbruk, skifte til ledlamper med mer?

Om melk var i fare for å bli mangelvare og den var så billig at det ikke var lønnsomt å investere i ny produksjon så burde prisen ha blitt satt opp ja. Jeg er heller ikke enig i at de aller fleste har jobbet jevnt og trutt med å få ned strømforbruket når det FORTSATT bygges nye boliger der varmekabler/folie er hovedoppvarmingskilde. For noen år siden så var det jo knapt en kjeft som spurte om strømforbruk ved boligkjøp, nå begynner det å bli et ganske viktig tema. Så forhåpentligvis ser vi slutten på varmekablene snart. Evt. kan man jo selvsagt gå for forbud.

Som et eksempel så har Sverige mer enn 10 ganger så mange bergvarmepumper i bolighus som vi har her til lands. De som ikke har bergvarme bruker ofte ved (gjerne til vannbåren varme) og sjelden panelovner.

Vidar_S

Sitat fra: Ketill Jacobsen på ons 01. mai 2024, kl. 23:53
Sitat fra: jkirkebo på ons 01. mai 2024, kl. 20:43

Jeg synes det er et merkelig synspunkt at noe skal være dyrere enn det er grunnlag for. Bør melk ha dobbelt pris fordi vi får i oss for mye fett? Og er det sløsing med strøm når de aller fleste har jobbetjevnt og trutt med å få ned strømforbruket siste 20 år minst ved ¨installere varmepumper, kjøpe nye husmaskiner med langt lavere strømforbruk, skifte til ledlamper med mer?

Har siste tre års høyere strømpriser ført til en lavere strømforbruk? Ikke særlig mer enn det har skjedd i de foregående 10 år (frem til og med 2020) da strmprisen lå jevnt på ca 32 øre per kWh (Nord Pool-pris). Dessuten har vi nettleie som er en stor ikke er blitt billigere over årene.

Nå fant ikke jeg Nord Pool-priser 2018 og tidligere, men i 2019 var snittprisen ca 38 øre eks mva, altså like under 50 øre inkl mva. Tar man også med svekket krone mot euro siden den gang så utgjør det ytterligere 7-8 øre. Da er det ikke så veldig langt opp til @jkirkebo sin "idealpris" på 80 øre/kWh.

Ser man på grafen som gjengis her:  https://blogg.prognosesenteret.no/varmepumpemarkedet-flater-ut-paa-hoeyt-nivaa  virker det også som om salget av varmepumper var betydelig lavere i tiårsperioden før strømprisen gjorde et byks i 2021-22. Tilsvarende ser man på installasjon av solcelleanlegg (ref så mange presseoppslag at jeg ikke legger inn link her).

Jeg konkluderer da med at høyere strømpris definitivt fører til at flere gjør en innsats / legger penger inn i strømsparing / solcelleanlegg.

Gazer75

Sitat fra: Vidar_S på fre 03. mai 2024, kl. 16:17Jeg konkluderer da med at høyere strømpris definitivt fører til at flere gjør en innsats / legger penger inn i strømsparing / solcelleanlegg.
Fint for dei som har god råd. Men med høgare straumpris så har dei av oss med lite frå før endå mindre å rutte med. Langt frå noko ekstra til å få redusert forbruket.
2020 e-Golf (2023-)

Ketill Jacobsen

Sitat fra: jkirkebo på tor 02. mai 2024, kl. 22:26
Sitat fra: Ketill Jacobsen på ons 01. mai 2024, kl. 23:53Jeg synes det er et merkelig synspunkt at noe skal være dyrere enn det er grunnlag for. Bør melk ha dobbelt pris fordi vi får i oss for mye fett? Og er det sløsing med strøm når de aller fleste har jobbetjevnt og trutt med å få ned strømforbruket siste 20 år minst ved ¨installere varmepumper, kjøpe nye husmaskiner med langt lavere strømforbruk, skifte til ledlamper med mer?

Om melk var i fare for å bli mangelvare og den var så billig at det ikke var lønnsomt å investere i ny produksjon så burde prisen ha blitt satt opp ja. Jeg er heller ikke enig i at de aller fleste har jobbet jevnt og trutt med å få ned strømforbruket når det FORTSATT bygges nye boliger der varmekabler/folie er hovedoppvarmingskilde. For noen år siden så var det jo knapt en kjeft som spurte om strømforbruk ved boligkjøp, nå begynner det å bli et ganske viktig tema. Så forhåpentligvis ser vi slutten på varmekablene snart. Evt. kan man jo selvsagt gå for forbud.

Som et eksempel så har Sverige mer enn 10 ganger så mange bergvarmepumper i bolighus som vi har her til lands. De som ikke har bergvarme bruker ofte ved (gjerne til vannbåren varme) og sjelden panelovner.

Bergvarme med utveksling med KALDT vann nede i berget er jo håpløse greier. Dyrt å anlegge og ofte dyrt å drifte og i praksis dårligere COP enn dagens luft til luftpumper. Rart du trekker frem bergvarme! Jeg ha l-l-v.pumpe og bruker ikke panelovner eller enda verre elektrisk gulvvarme.

Strøm er helt grunnleggende i Norge. At vi betaler tre ganger det det koster (12 øre per kWh) bør holde i lange baner! Strøm er en basisvare (særlig i Norge) på linje med vann, ikke et internsajonalt spekulasjonsobjekt.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA