Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 11. mar 2024, kl. 11:56
Sitat fra: arthur på man 11. mar 2024, kl. 07:50Huff ja, heller ikke sykepleiere har vi i Norge sammenlignet med andre land, eller hvordan det er?

https://sykepleien.no/2023/05/ssb-sykepleiertettheten-i-norge-er-helt-pa-topp

Nå skrev jeg ikke at vi har få sykepleiere i forhold til befolkningen. Jeg skrev at sykepleierne slutter pga høyt press. Så du må på en måte utdanne en haug for å holde oppe en ok bestand. Men så lenge vi er best-i-test, så er det jo flott.

Og jeg påpekte at i forhold til befolkningen (det er vel denne de er sykepleiere for vil jeg tro) så er det ikke noen land som har så høy dekning og trolig vil en slik høy dekning ha en betydning for arbeidsbyrden sett i forhold til hvordan sykepleiere har det i andre land, men du er vel uenig i det også.

Har forøvrig sett en del til sykepleiere på flere sykehus siste par årene og du verden så god tid de hadde til å snakke om hvor dårlig tid de hadde! Jeg så heller ingen av dem løpe, snaut nok gå fort!

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 11. mar 2024, kl. 12:02
Sitat fra: arthur på man 11. mar 2024, kl. 07:19
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søn 10. mar 2024, kl. 23:38
Sitat fra: arthur på lør 09. mar 2024, kl. 10:51Norge har reddet EU? Vi er jo store profitører grunnet denne krigen i Ukraina, og burde bidra med langt mer enn hva vi gjør. Denne AP-regjeringen gir stadig bort penger, men glemmer å nevne at det er penger de allerede har gitt bort en gang fra før av, rett og slett skammelig, og vi burde skamme oss for denne klagingen vi bedriver!

I dag eier "vi" i overkant av 1,5% av ALLE børsnoterte selskap i verden til tross for at vi utgjør kun 0,07% av verdens befolkning. Hvem snakker om at verdens ressurser er fordelt fair?

IEA takker Norge:
https://e24.no/energi-og-klima/i/ALOXBM/iea-roser-norge-for-oekt-produksjon-av-olje-og-gass

Endelig har du skjønt at de sender alle strøm-milliardene våre ut av landet og kjøper Amazon-aksjer med de, mens alt vi ser er sykepleiere som slutter i jobben pga høyt press  ;D  :D  ;)

Det er vel inntektene fra salg av olje og gass som benyttes til å kjøpe blant annet aksjer, ikke inntektene fra salg av strøm.

Forøvrig var eksporten av varer og tjenester utenom olje og gass totalt på 1225 milliarder kroner i 2023. Det er det høyeste nivået noensinne.

Ja, igjen skriver du noe som akkurat er poenget mitt - når vi flommer over av penger, hvorfor skal vi ha verdens høyeste merverdiavgift på strøm? Når vi flommer over av oljepenger, hvorfor skal Statkraft og kompisene i kommunene ha 40 milliarder i overskudd på strøm, som de ikke strømstøtter tilbake? Hvorfor klager AP på "superprofitt" på private barnehager når de selv kjører superprofitt på strøm? Og hva gjør staten med strømpengene, som går med 40 milliarder i overskudd? Jo de går også til utlandet for å kjøpe aksjer i oljefondet.

Jeg foreslår at du sender en slik henvendelse og stiller de spørsmålene til regjeringen da jeg hverken er medlem av denne eller har gitt min støtte til den i valg!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Vidar_S på man 11. mar 2024, kl. 13:43Bare en ørliten kommentar til de 177.000 kr.

Artikkelen sier videre at om man tar høyde for lønnsutvikling er faktisk økning i utgifter ca 82.000 kr for barnefamilien de ser på. Nå sier ikke artikkelen (jeg fant) noe om snitt boliglån i denne beregningen, men man skal ikke ha et lån på mer enn ca 2.000.000 kr før en renteøkning på 4,5 prosentpoeng (som Norges bank har foretatt i denne perioden) utgjør mer enn denne snittøkningen på 82000 kr.

Er man kynisk nok kan man jo da hevde at ettersom snitt lønnsøkning i henhold til artikkelen dekker inn for (mer enn) prisveksten i perioden om man ser bort fra renteøkning og bankene frem til 2022 skal ha regnet inn at låntakere skal klare en renteøkning på 5 prosentpoeng, så burde nevnte familie ha klart seg relativt greit i perioden 2021-2023.

Regnestykket tar utgangspunkt i lån på 4 millioner for en familie, og 1 bil og 2 unger. Mange er avhengige av 2 biler, og har et lån på en del mer.
Jeg tror ikke 5-prosentpoeng-økningen tok høyde for de øvrige prisstigningene vi har sett på strøm, mat og mye annet.

Ser for øvrig at Huseierne-generalen er enig med meg i at Støre og Vedum tar feil når de prøver å gi inntrykk av at ting snur nå, siden det er akkurat nå at alt er bånn pinne maks rente og høye kostnader.

https://www.nettavisen.no/okonomi/pris-og-rentesjokk-for-barnefamiliene-okt-med-over-177-000-kroner/s/5-95-1696234
Tesla Model Y                         2021-

Vidar_S

Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 11. mar 2024, kl. 14:10Regnestykket tar utgangspunkt i lån på 4 millioner for en familie, og 1 bil og 2 unger. Mange er avhengige av 2 biler, og har et lån på en del mer.
Jeg tror ikke 5-prosentpoeng-økningen tok høyde for de øvrige prisstigningene vi har sett på strøm, mat og mye annet.

Ser for øvrig at Huseierne-generalen er enig med meg i at Støre og Vedum tar feil når de prøver å gi inntrykk av at ting snur nå, siden det er akkurat nå at alt er bånn pinne maks rente og høye kostnader.

https://www.nettavisen.no/okonomi/pris-og-rentesjokk-for-barnefamiliene-okt-med-over-177-000-kroner/s/5-95-1696234

Ja, det å si at det snur er jo et ganske relativt begrep. Det er jo i og for seg riktig i den forstand at de fleste er enige om at toppen er nådd og at man forventer seg et rentekutt i løpet av høsten, men én eller muligens to rentenedsettelser som muligens får effekt i 2-4 måneder av 2024 gjør neppe at folk finner champagnen frem.

Gazer75

Sitat fra: turfsurf på man 11. mar 2024, kl. 05:30Ja, i helga hadde Nederland og Tyskland negative priser, men siden vi også har kabel til Storbritannia kan vi eksportere dit også. Hvorfor har ikke Nederland og de andre europeiske kystlandene (Frankrike har vel) kabler dit?
Til/frå Nederland er det BritNed og NeuConnect er under bygging.
Til/frå Belgia har du Nemo Link
2020 e-Golf (2023-)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Vidar_S på man 11. mar 2024, kl. 14:29
Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 11. mar 2024, kl. 14:10Regnestykket tar utgangspunkt i lån på 4 millioner for en familie, og 1 bil og 2 unger. Mange er avhengige av 2 biler, og har et lån på en del mer.

Ja, det å si at det snur er jo et ganske relativt begrep. Det er jo i og for seg riktig i den forstand at de fleste er enige om at toppen er nådd og at man forventer seg et rentekutt i løpet av høsten, men én eller muligens to rentenedsettelser som muligens får effekt i 2-4 måneder av 2024 gjør neppe at folk finner champagnen frem.

Ja, på den delen av lånet jeg ikke har fastrente på økte innbetalingen nå i mars, siden det er en del tregheter i systemet. Etter at Norges Bank setter opp renten så har bankene 6-8 ukers varslingsfrist før renten gjelder, og så kommer renteperioden etter det igjen, som en betaler etter det.

På samme måte så velger ikke bankene å skru ned renten på dagen når markedsrenten går ned igjen.

turfsurf

Sitat fra: Gazer75 på man 11. mar 2024, kl. 14:30Til/frå Nederland er det BritNed og NeuConnect er under bygging.
Ikke så mye at det hjelper noe særlig. Men er mange prosjekter på gang da, som er ferdig om fire-fem år.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_HVDC_projects#Europe

Tror vi bare kan si takk og fordel til lavere strømpriser i Norge. Det går mot en pris i hele Europa.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 11. mar 2024, kl. 14:38
Sitat fra: Vidar_S på man 11. mar 2024, kl. 14:29

På samme måte så velger ikke bankene å skru ned renten på dagen når markedsrenten går ned igjen.

Bytter man bank så får man den lavere renten med en gang!

arthur

Sitat fra: turfsurf på man 11. mar 2024, kl. 16:14
Sitat fra: Gazer75 på man 11. mar 2024, kl. 14:30Til/frå Nederland er det BritNed og NeuConnect er under bygging.
Ikke så mye at det hjelper noe særlig. Men er mange prosjekter på gang da, som er ferdig om fire-fem år.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_HVDC_projects#Europe

Tror vi bare kan si takk og fordel til lavere strømpriser i Norge. Det går mot en pris i hele Europa.

Har du sett prisene på strøm i Spania i vinter?

"Men strømmen er fortsatt nokså billig.

Spanjoler har i det siste betalt rundt 0,00617 kroner per kilowattime med strøm.

Mandag må de ut med 0,17 kroner per kilowattime."

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/JQVdXj/spanske-stroempriser-opp-2600-prosent

Counterpointer

Prisen på aircon på Svalbard og prisen på fyring på Grand Canaria er ikke super relevant 🤷🏻

Counterpointer

Analytikere spår kraftprisene rett ned
Europeiske kraftpriser ble rekordtidlig negative i år. Snart vil dette også sende norske kraftpriser til bunns.

https://www.finansavisen.no/energi/2024/03/11/8108669/analytikere-spar-kraftprisene-rett-ned

Pluss artikkel dessverre. Men det er jo soleklart (pun intended) at prisen på strøm faller når det er høy produksjon og lav etterspørsel. Viser den andre siden av det dårlige prissystemet.

hELgenen

https://e24.no/energi-og-klima/i/76EGXB/frykter-nye-stroemprisomraader-et-skrekkscenario

Kan fort ende med at dette blir Europas høyeste prisområde - spesielt i perioder med høyt forbruk.

Ikke så rart egentlig - Google og andre bare ordner seg billige langsiktige avtaler og presser prisen opp
for resten av kundene i prisområdet. Det finnes jo ingen politisk kontroll ,plan eller styring på noe av dette.
Det eneste som gjelder er første mann til mølla. Vi har fått et litt merkelig kraftsystem som nå "gir" bort kraft
til store kunder og lar vanlige kunder betale prisen......

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på man 11. mar 2024, kl. 21:29Vi har fått et litt merkelig kraftsystem som nå "gir" bort kraft
til store kunder og lar vanlige kunder betale prisen......

Det beste markedsbaserte systemet som det ikke finnes noen gode alternativer til i følge ekspertene i denne tråden 🙈

Det at noen kunne tenke seg bedre løsninger blir jo utsatt for alle mulige karakteristikker.

Toprissytemet som er blitt foreslått av deg virker langt bedre.

Priskontroll systemet som professoren i økonomi foreslo er langt bedre.

Selv enkel makspris for en kvote for private er bedre.

Dette er ikke ment som en fullstendig liste bare enkle eksempler på at det finnes alternativer.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på man 11. mar 2024, kl. 20:38Analytikere spår kraftprisene rett ned
Europeiske kraftpriser ble rekordtidlig negative i år. Snart vil dette også sende norske kraftpriser til bunns.

https://www.finansavisen.no/energi/2024/03/11/8108669/analytikere-spar-kraftprisene-rett-ned

Pluss artikkel dessverre. Men det er jo soleklart (pun intended) at prisen på strøm faller når det er høy produksjon og lav etterspørsel. Viser den andre siden av det dårlige prissystemet.

Ja, venter i "spenning"  ;)

Ikke nok med at vi har mistet konkurransekraften på billig strøm ved at vi får EU-priser....nå får vi altså kanskje mye dyrere priser enn i Europa...og får en konkurranse-ulempe i forhold til Europa. De bør jo bare ha Google-servere i Spania, nå som det har blitt så billig å bygge ut solkraft der nede.

I Oslo i morgen, med alle avgifter på avgiftene på skattleggingen:

Gazer75

Sitat fra: Counterpointer på man 11. mar 2024, kl. 22:39Selv enkel makspris for en kvote for private er bedre.
Dette er noko eg meiner er heilt perfekt. Gi alle private opp til 500kWh/mnd til ein fast låg pris. F.eks. 30 øre/kWh.
Det må vel då også vere ein eller anna ordning for folk som sel straum frå solceller. Ellers kan det blir veldig mykje å tene på dette.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 11. mar 2024, kl. 23:16I Oslo i morgen, med alle avgifter på avgiftene på skattleggingen
Vanskeleg å samanlikne når du dreg inn nettleige. VG brukar ei nettleige på 43,55 øre/kWh som ikkje vil stemme mange plassar.
BKK i vest har f.eks. 47,82 øre/kWh på dagtid fram til 1. april, då går elavgifta opp og prisen blir 56,48 øre/kWh.
Elvia har, på dagtid, fram til 1. april 39,59 øre/kWh og etter det 48,25 øre/kWh.
2020 e-Golf (2023-)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA