Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Det jeg sliter mye med er at vi må ofre oss, og gi bort alle fjellene våre, fordi vi "trenger" strøm, og "trenger" vindmøller. Samtidig som israelsk-eide datasenter bygger gigantiske datasenter på Jæren, og Google skal inn på østlandet. I Rogaland er det nesten ikke mulig å gå på en fjelltur uten å dunke hodet i bladet av en vindmølle...i hvertfall ikke mulig å gå uten å se en...

Fra dagens Stavanger Aftenblad
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

SitatDet jeg sliter mye med er at vi må ofre oss, og gi bort alle fjellene våre, fordi vi "trenger" strøm, og "vindmøller. Samtidig som israelsk-eide datasenter bygger gigantiske datasenter på Jæren, og Google skal inn på østlandet.
Spot on  :+1:

Counterpointer

Det er direkte uforsvarlig at jo mer overforbruk som kommer av datasenter ol, som får fastprisavtaler, skal drive opp prisen for norske strømkunder som ikke har samme mulighet for fastpris.

🥲

Radial

Syns egentlig datasenterene kan få spotpris som alle andre nye aktører, da får vi litt rettferdighet.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

hELgenen

Sitat fra: Radial på man 04. mar 2024, kl. 11:32Syns egentlig datasenterene kan få spotpris som alle andre nye aktører, da får vi litt rettferdighet.

De burde skatte mer også.
Mitt skattekort viser 47% og jeg får baksmell hvert år..Er lei dette jeg oppfatter som urettferdig og gidder ikke jobbe noe mer lenger.

arthur

Litt forskjell om den prosentsatsen er for marginalskatten, en skatt på en inntekt man ikke har, eller om det er skatteprosenten på all brutto inntekt. Forøvrig mener jeg at alle som skryter av hvor mye skatt de må betale heller burde glede seg over hvor mye de faktisk tjener.

"Om du tjener 3,000,000 kr i året når du bor i Norge, vil du bli skattet 1,266,005 kr. Dette betyr at nettolønnen din vil bli 1,733,995 kr per år, eller 144,500 kr per måned. Din gjennomsnittlige skattesats er 42.2% og marginalskattesatsen din er 47.4%."

https://no.talent.com/tax-calculator/Norway-3000000

SÅ mitt spørsmål er i all enkelhet; Skal vi bytte?

Gazer75

Dei er nok ikkje ferdige med elektrifisering av sokkelen. Equinor har sendt melding for elektrifisering av Halten området.
https://www.nve.no/konsesjon/konsesjonssaker/konsesjonssak?id=16099&type=A-1
2020 e-Golf (2023-)

Olemann

Jeg er glad vi slipper billig laks og dermed må spise det til alle måltider selv om vi produserer den selv og den dermed burde vært grisebillig.

Jeg er glad vi ikke gjør som Venezuela og har nesten gratis bensin bare fordi vi produserer den selv.

Jeg er også glad for at vi slipper grisebillig strøm bare fordi vi produserer den selv.

Merkelig at det er så mange som tror det er lurt at noe er billig bare fordi vi lager det selv.

Counterpointer

Sitat fra: Olemann på man 04. mar 2024, kl. 19:11Jeg er glad vi slipper billig laks og dermed må spise det til alle måltider selv om vi produserer den selv og den dermed burde vært grisebillig.

Jeg er glad vi ikke gjør som Venezuela og har nesten gratis bensin bare fordi vi produserer den selv.

Jeg er også glad for at vi slipper grisebillig strøm bare fordi vi produserer den selv.

Merkelig at det er så mange som tror det er lurt at noe er billig bare fordi vi lager det selv.
Det er veldig dumt at ikke alt er veldig dyrt ????
Det er noe som mangler her som premiss for din påstand. Voldsom inflasjon eller veldig høyt prisnivå er ikke kjennetegnet for hverken Norges Bank eller Finansdepartementet, når de snakker om hva som er bra for hverken økonomien eller folket.

Høy strømpris som forutsetning for mer utbygging av kraft er jo ett kjent argument i tråden, men det har også vært argumentert mot dette, da alle saker har fordeler og ulemper.
Hvorfor alt skal være dyrt er interresant å høre argumentasjonen for.

Olemann

Jeg har ikke skrevet noe om alt bør være dyrt.

Mitt poeng er at om jeg kan få kr. 1000 på FINN for min brukte mobiltelefon så selger jeg den for det, og ikke for kr. 500.-

Kan Norge selge laks for kr. 80.- pr kilo så er det ikke lurt å selge for halvparten.

Kan Norge selge olje for 80 USD/fat så gjør vi det. Venezuela lot seg presse av befolkningen som mente at det skulle være billig fordi de produserte oljen selv. Det gikk meget dårlig.

Kan Norge selge strøm for 1 kr/kWt så bør vi ikke selge for halvparten. Især ikke når fellesskapet får det alle meste av inntektene ettersom det hovedsakelig er fellesskapet som produserer strøm (kommuner og Statkraft).

Men, jeg har skjønt at noen mener det er lurt at det man selv lager skal være billig. Jeg deler altså ikke den oppfatningen.

RJK

Sitat fra: Olemann på man 04. mar 2024, kl. 20:13Jeg har ikke skrevet noe om alt bør være dyrt.

Mitt poeng er at om jeg kan få kr. 1000 på FINN for min brukte mobiltelefon så selger jeg den for det, og ikke for kr. 500.-

Kan Norge selge laks for kr. 80.- pr kilo så er det ikke lurt å selge for halvparten.

Kan Norge selge olje for 80 USD/fat så gjør vi det. Venezuela lot seg presse av befolkningen som mente at det skulle være billig fordi de produserte oljen selv. Det gikk meget dårlig.

Kan Norge selge strøm for 1 kr/kWt så bør vi ikke selge for halvparten. Især ikke når fellesskapet får det alle meste av inntektene ettersom det hovedsakelig er fellesskapet som produserer strøm (kommuner og Statkraft).

Men, jeg har skjønt at noen mener det er lurt at det man selv lager skal være billig. Jeg deler altså ikke den oppfatningen.
Det er forskjell på varer som ikke er livsnødvendig, og varer som er livsnødvendig. Og så går det jo og på at Staten er ment å være til for folket, og ikke motsatt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: Olemann på man 04. mar 2024, kl. 20:13Kan Norge selge laks for kr. 80.- pr kilo så er det ikke lurt å selge for halvparten.

Det er forskjell på det som selges av private og ut av landet, og ting som selges av hovedsaklig staten og kjøpes hovedsaklig av innbyggerne og næringslivet i det samme landet. Da er det en ren skatt som brukes til omfordeling.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: Radial på man 04. mar 2024, kl. 11:32Syns egentlig datasenterene kan få spotpris som alle andre nye aktører, da får vi litt rettferdighet.
Enig :+1:

Marzo

Sitat fra: Olemann på man 04. mar 2024, kl. 20:13Men, jeg har skjønt at noen mener det er lurt at det man selv lager skal være billig. Jeg deler altså ikke den oppfatningen.

Hva mener du er markedsverdi for drikkevann i springen?

daktari

Dagbladet melder at Statkraft betalte 1,8 milliarder kroner i bonus til sine ansatte for 2023.

Flott, Bare 327,- pr innbygger (1600,- for vår husstand) som vi betalte ekstra for dyr strøm.

#omfordelingspolitikk
#vanlige folks tur
#5300-eliten i Statkraft
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA