Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på ons 17. jan 2024, kl. 17:17Har kjøpt min siste VP så den jeg har får duge så lenge den holder - har passert 5 års grensen så da ryker den vel snart slik den forrige gjorde som røk etter 5.5 år, ved -13C pustende og pesende (avising) og sikkert 95% fuktighet  ;)
Bare 5 år og defekt? Det kan ikke ha vært en panasonic :+1: varmepumpe for de bare varer og varer. Jeg har sett flere som har holdt mer enn 15 år. Det samme gjelder vel for de andre kjente VP merkene for de har nok alle lang levetid. De billige fra Jula eller Elkjøp, de varer ikke like lenge har jeg hørt. Men så er de billige også da.

Oddaa

Sitat fra: Electric cars in Norway på fre 19. jan 2024, kl. 23:04
Sitat fra: Ingeniøren på ons 17. jan 2024, kl. 17:17Har kjøpt min siste VP så den jeg har får duge så lenge den holder - har passert 5 års grensen så da ryker den vel snart slik den forrige gjorde som røk etter 5.5 år, ved -13C pustende og pesende (avising) og sikkert 95% fuktighet  ;)
Bare 5 år og defekt? Det kan ikke ha vært en panasonic :+1: varmepumpe for de bare varer og varer. Jeg har sett flere som har holdt mer enn 15 år. Det samme gjelder vel for de andre kjente VP merkene for de har nok alle lang levetid. De billige fra Jula eller Elkjøp, de varer ikke like lenge har jeg hørt. Men så er de billige også da.
Tja, jeg har kjøpt tre Panasonic varmepumper. Den ene røk etter 5 år, en feirer 16 år i disse dager og går fortsatt godt uten annet stell enn rengjøring. Den siste har nå 5 feilfrie år bak seg og forventes å vare lenge.
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Electric cars in Norway

Sitat fra: Oddaa på lør 20. jan 2024, kl. 09:27Tja, jeg har kjøpt tre Panasonic varmepumper. Den ene røk etter 5 år, en feirer 16 år i disse dager og går fortsatt godt uten annet stell enn rengjøring. Den siste har nå 5 feilfrie år bak seg og forventes å vare lenge.
Odda :+1:  hmm det var trist å høre. Jeg har fuska litt i det faget og lært meg litt over tid og jeg antar du vet at lagrene på utedelen måtte byttes tilbake i tid og det ble gjort på servicene på alle Panasonic kunder. Det skjedde hos deg også?

Videre så vet jeg at endel modeller hadde for stive gummiforinger på benfestene og det medførte for mye vibrasjoner. Utover de to forholdene har jeg ikke hørt om "no problemas" på Panasonic sine VP.

Så det var dumt det skjedde deg og jeg antar den ene som gikk etter 5 år -  det var nok den siste de lagde på fabrikken siste time på siste dagen før fellesferien det året ;D  de pleier å jobbe litt lite nøyaktig da, for de vil slippe bilkøen hjemover før ferieutfarten ;D

Ja selv en japaneser kan slurve på jobben, men det skjer svært sjelden, svært sjelden og da ber han/hun ofte om unnskyld rett etterpå

#lørdagsmorgenhumor

Ingeniøren

Sitat fra: Electric cars in Norway på fre 19. jan 2024, kl. 23:04

Jo det var Panasonic'n solgt av det lokale E-verket. Kranglet litt med de og de innrømmet at det var en kjent feil på de men det sa de ikke noe om til meg før fristen som jeg passerte med ca et halvår. Når jeg spurte om de kunne reparere så kunne de ikke det.

Feilen artet seg som en jordfeil som slo ut sikringen jevnlig. Skjedde rundt nyttår og hadde ikke lyst til å bytte midt på vinteren når prisene var på topp så holdt den i gang ved å koble den på en kontakt uten jordfeil bryter, som ikke var en varig løsning. Tok den opp på våren og så ut som det kunne være overslag på kretskortet. Det lå en plastmasse over det for å beskytte mot fukt, men etter at jeg hadde byttet den døde den helt.

Mitsubishi'n var forøvrig avslått i snøværet her om dagen. Nå det ble litt mildere slo jeg den på og la først merke til etter en stund at den ikke hadde kommet i gang. Mistenkte snø i utedelen, men da det var mørkt fikk det vente til neste dag. Var ute i mørket og hørte den startet opp men virket som et motorværn slo fra - bra M. Og riktig, hele rommet der vifta er var pakket med snø. Rensket den i går ettermiddag etter å ha tatt av huset og fjernet grillen. Tenkte at når er vel den og røket og men M har tydelig systemer som takler dette, og pumpa er helt ok.

I går kveld var det -11C og fulgte med på strømforbruket i en avising cykel. Først slår den av ned til 10-12W, når avvising starter går den til 1000 W og dropper ned mot 500W ila 10-15 minutter, snitt ca 750W. Så starter den på normal varming men bruker nye 5-10 min til å nå ca 3-400W der den slapp. Det sier seg selv at om dette skjer ca 1 gang i timen ved temp under -5C og 95% fuktighet som hos meg, blir det ikke mange COP i gjen. Denne COP testen inkluderer nok ikke avising.... Når jeg testet var det -11C, 78% fuktighet og en 400W ovn sto på og flere timer mellom hver avvising, ganske normalt men den drar solid med watt i avisingen som sagt, så den skal ikke komme ofte om effekten av VP blir borte.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Electric cars in Norway

Ha ha ha, hva var det jeg sa ;D (sa Øystein Sunde?) dette med disse strømkablene er jo helt galemattias

Nå må norske myndigheter ta spaden i en annen hånd.. eller hva det nå heter ;D

Vi må asap få på plass et 2 pris system her i Norge der vi i Norge betaler ikke mer den enn det vi betalte før krisen i dvs da vi bare betalte selvkost på strømmen dvs 15 til 20 øre kw

Mens det som vi selger til utlandet må bare være det selv mener vi ikke trenger, dvs bare overskuddet, hvis ikke så må vi kutte alle de utenlandskabla i 2 - ferdig snakka!!

Kopi:

Tjener milliarder: - Helt latterlig
Mens strømprisene har ridd Norge og Europa som en mare, er det enkelte som tjener fett på svingningene. - Jeg er bekymret, sier norsk ekspert.

Kort fortalt
  • Danmark omtales som et «Silicon Valley for energitrading», ettersom danske selskaper tjener stort på dette.
  • Dette bekymrer eksperter, som blant annet frykter at praksisen kan undergrave tilliten til det grønne skiftet.
  • Tomas Moe Skjølsvold, professor ved NTNU, mener det er viktig at overgangen til fornybar energi oppfattes som rettferdig.
  • Bloomberg-kommentator tar til orde for mer tilsyn, og advarer om at industrien i Danmark har blitt for stor til å kunne ignoreres.

Strømprisene har de siste åra vært en brutal torn i siden på husholdninger og bedrifter, i Norge og Europa.
Utviklingen har fått Næringslivs-Norge til å rope et rungende varsko om kroken på døra.

Men for noen betyr prissvingningene cash i kassa.

Danmark huser mange selskaper som tjener stort på strømspekulasjon. Landet blir omtalt som et «Silicon Valley innen europeisk energitrading».
Selskapene, mange basert i Aarhus og Aalborg, skal bruke svært avanserte metoder for å tjene på kortsiktig strømhandel.
- Jeg er bekymret
Selv om det er helt lovlig praksis, frykter flere at aktørene på en uheldig måte utnytter det grønne skiftet og overgangen til fornybar energi.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/tjener-milliarder-helt-latterlig/80840779?fbclid=IwAR3UVKadPjz2p_1Muhlo54V7tJIk7AX8DzQ4_3y3hnstia4tBjMBkfw41Xc

ToWalkOrDrive

Det som er litt kult er at Commodities som er store på dette i Danmark er heleid av Equinor. 67% av Equinor er eid av staten Norge. Well played.
Tesla Model Y                         2021-

Svein_H

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lør 20. jan 2024, kl. 14:52Det som er litt kult er at Commodities som er store på dette i Danmark er heleid av Equinor. 67% av Equinor er eid av staten Norge. Well played.

Er det kult?
2025 R5 E-Tech Techno+ (2025-)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-2025)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Counterpointer

Sitat fra: Svein_H på lør 20. jan 2024, kl. 18:56
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lør 20. jan 2024, kl. 14:52Det som er litt kult er at Commodities som er store på dette i Danmark er heleid av Equinor. 67% av Equinor er eid av staten Norge. Well played.

Er det kult?
Tror vi kan legge litt ironi inn i det utrykket.

For det er tragisk hvordan noen, herunder Staten Norge, beriker seg på løpske strømpriser!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på lør 20. jan 2024, kl. 21:03
Sitat fra: Svein_H på lør 20. jan 2024, kl. 18:56

Er det kult?
Tror vi kan legge litt ironi inn i det utrykket.

For det er tragisk hvordan noen, herunder Staten Norge, beriker seg på løpske strømpriser!

Var egentlig ikke ironisk. Det jeg mente var at dersom det i Danmark er masse frikadeller som har som forretningsidé å berike seg på norsk og andre lands strøm, så er det jo fint at den norske stat har fått sydd inn et sugerør fra Danmark til Norge hvor en suger 2/3-del av overskuddet.

Dessverre vil Norge sylte ned disse pengene i engelske handlegater og bygninger i utlandet, og aksjer i Oljefondet, og ikke bruke de til f.eks. strømforbruks-reduksjonstiltak i Norge. Så ikke sånn superkult...men bedre enn at det blir den nye oljen til danskene.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

SitatDessverre vil Norge sylte ned disse pengene i engelske handlegater og bygninger i utlandet, og aksjer i Oljefondet, og ikke bruke de til f.eks. strømforbruks-reduksjonstiltak i Norge. Så ikke sånn superkult...men bedre enn at det blir den nye oljen til danskene

Godt sagt :+1: dette er jo en rar situasjon vi har fått🤣

Counterpointer

Har ett retorisk spørsmål om strømpris.

Når det gjelder nettleie vet vi at det er lovpålagt at netteier ikke skal ta mer enn driftskostnad + et lite administrativt/overskudds tillegg.

Men når det gjelder strømproduksjon da er det fritt frem med 100% eller til og med 1000% avanse!

Dette fremstår totalt uforståelig!!!

Holder da diskusjonen om at nettleie snart koster like mye som strømmen helt utenom.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på søn 21. jan 2024, kl. 15:51Har ett retorisk spørsmål om strømpris.

Når det gjelder nettleie vet vi at det er lovpålagt at netteier ikke skal ta mer enn driftskostnad + et lite administrativt/overskudds tillegg.

Men når det gjelder strømproduksjon da er det fritt frem med 100% eller til og med 1000% avanse!

Holder da diskusjonen om at nettleie snart koster like mye som strømmen helt utenom.
Godt spm :+1:

Vaduz

Sitat fra: Counterpointer på søn 21. jan 2024, kl. 15:51Har ett retorisk spørsmål om strømpris.

Fordi prisfiksering skaper knapphet og skjevhet i insentivstrukturer. Dette er noe kommunistene fant ut for 70 år siden.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Vaduz på søn 21. jan 2024, kl. 19:51

Fordi prisfiksering skaper knapphet og skjevhet i insentivstrukturer. Dette er noe kommunistene fant ut for 70 år siden.

Trist at vi ikke har et tilsvarende børssystem for drikkevannet vårt. Prisen burde jo variere både over døgnet og året. Når skal vårt vannforsyningssystem privatiseres så også det blir bedre forvaltet? Ironi kan forekomme.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på søn 21. jan 2024, kl. 15:51Når det gjelder nettleie vet vi at det er lovpålagt at netteier ikke skal ta mer enn driftskostnad + et lite administrativt/overskudds tillegg.

Har vel bl.a. med at netteier er i en monopolsituasjon.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA