Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Takker alle for gode innspill om VP og SCOP (merker meg dog at ingen har noen konkret mening om annen SCOP gir noen stor endring i strømkostnadene, men det er jo mange faktorer som spiller inn).

Takker også for synspunkter på merker og modeller. Det er mye å holde styr på og tall er ikke alt.
Reparatøren som var hos meg hadde selv Kaiteki, men var skeptisk til den da han hadde hatt problem med en reklamasjon. Firmaet hans leverer Toshiba ....

Vi har minus 30 grader akkurat denne morgenen så nå er vel varmeeffekten ikke den største uansett hva en har.

Fagfolk er nyttig å få info fra, men de preges ofte av hvilke merker de forhandler.

Ferry

Jeg har en Kirigamine Hara 6.6 i overetasjen, og en 800 W panelovn i underetasjen. Samt et bad med varmegulv i hver etasje. Panelovnen på 800 W klarer ikke å opprettholde god nok temperatur. Den kjører 800 W konstant når utetemperaturen er -15C som nå.
Varmepumpa bruker ca. 500 W, og henger greit med selv i -20C. Men det kjører avising ganske ofte, og da bruker den 1500 W elns. Dog ikke så lenge om gangen.
Jeg har energimåler på begge deler. At det spares energi er jeg ikke i tvil om. Hvor lang tid det tar å komme "butt i butt" økonomisk kan man jo lure på.
Jeg bruker for øvrig en Sensibo-dings for å la Tibber styre varmepumpa. Jeg kan nok få ut enda mer varme om jeg skrur opp viftehastigheten, men det blir ukomfortabelt med mer støy og trekk.
Etter et par-tre vintre uten vedfyring har jeg nå gått tilbake til vedovn i tilegg. Ikke fordi det er økonomisk, men det gir god komfort.
Jeg har strengt tatt mer bruk for varmepumpa som kjøling sommerstid enn varme om vinteren. Nok varme kan jeg betale meg ut av med ved og strøm. Luftkjøling er forskjellen på om huset er beboelig eller ei, nesten.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på tir 16. jan 2024, kl. 11:53Takker alle for gode innspill om VP og SCOP (merker meg dog at ingen har noen konkret mening om annen SCOP gir noen stor endring i strømkostnadene, men det er jo mange faktorer som spiller inn).

Takker også for synspunkter på merker og modeller. Det er mye å holde styr på og tall er ikke alt.
Reparatøren som var hos meg hadde selv Kaiteki, men var skeptisk til den da han hadde hatt problem med en reklamasjon. Firmaet hans leverer Toshiba ....

Vi har minus 30 grader akkurat denne morgenen så nå er vel varmeeffekten ikke den største uansett hva en har.

Den store økonomiske fordelen mellom to varmepumper må være dersom en av dem ikke oppfyller varmebehovet, sånn at du må bruke en panelovn, som har SCOP på 1 i tillegg. Da renner pengene ut.

Fagfolk er nyttig å få info fra, men de preges ofte av hvilke merker de forhandler.

Wow! Det må være verdens verste reklame å ha en montør med en sånn erfaring.

Da jeg forespurte varmepumpe på fjellet i sør-vest Norge fra den lokale forhandleren sa han:

"Vi kan levere varmepumper fra de fleste anerkjente leverandørene, men hovedsakelig så er det Mitsubishi sine maskiner vi ønsker å levere. Disse har vi levert i mange år og kan stå inne for både når det gjelder kvalitet og evt oppfølging i fra leverandør." Han nevnte og muntlig at de hadde hatt litt problemer med andre, uten at jeg spurte mer rundt det.

Det med økonomisk fordel ved ulike varmepumper kommer veldig an på en rekke forhold.

Dersom du må, som Ingeniøren, ha ekstra panelovn pga ising så er det jo helt håpløst, og gjør den økonomiske fordelen mye mindre mindre. Er nok lurt med en sånn HZ-versjon, som gjør at utedelen kan operere i kalde områder.

En stor pumpe som Kaiteki 6600 behøver ikke kjøre på full gass hele tiden, men om den gjør det så produserer den ved enkelte temperaturer varme for 4000 watt, men bruker bare maksimalt 800 watt. Så forbruket er ikke det viktigste.

Men når det er skikkelig kaldt, si f.eks. -25 så har Kaiteki 6600 COP på 2, sånn at den vel bare avgir 1600 watt verdt av varme, mot forbrukt 800 watt. Panasonic'en hadde vel 1,6 eller noe sånt, så da avgir den vel bare 1280 watt med samme strøm forbrukt. Så da vil vel Kaiteki gi ca 25% mer varme for samme forbrukte strømmengden. Og så må en se på hvor mye 300 watt koster kontinuerlig. Det er vel 9,72 kroner på et døgn, gitt en strømstøttepris på 1,35 per kWh, som en må varme med panelovn. Men dette forutsetter full pinne hele tiden, og at en trenger minst 1600 watt varme kontinuerlig, som gjerne ikke er unaturlig om det er -25 grader ute.

Dersom det er mildere så vil jo regnestykket se helt annerledes ut. Hvis en har f.eks. COP på rundt 4 på en varmepumpe ved en temperatur, og 3,5 ved en annen, og pumpene ikke trenger å gå maks, så ingen varme erstattes med panelovn, pga høyere temperatur ute, så er det gjerne under 100 watt i forskjell, og under 3 kroner per døgn.

Men konklusjonen er at det kan være dyrt å kjøpe varmepumpe med for liten kapasitet, og at når det er dritkaldt så er det enda viktigere å ha god kapasitet.
Tesla Model Y                         2021-

Ingeniøren

Har ikke gitt opp, men registrere at en litt liten VP/høy luftfuktighet pga nærhet til Oslo/Drammen/Tyri-fjorden og Finbulvinter er en dårlig kombo. Ikke sikkert du trenger Finbul en gang så lenge du for det meste har 95% luftfuktighet og kuldegrader. Ser en tydelig effekt her som ingen snakker om. Klart det lettere rimer med mye vann i lufta..

Nå er det imidlertid solcellene på taket som gjelder og etter at sydtaket rensket seg har jeg vært oppe i 4000w på et estimert 10000w peak tak og det er ikke galt i midten av januar, og nå snakker vi ting som slår ut på regnestykket...

Ellers problemer:
https://www.sa.no/merker-kulda-godt-slik-far-du-bedre-effekt-av-varmepumpa/s/5-46-1571125
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

hELgenen

Vi må også snart bytte ut varmepumpen som vi har til vårt hus - egentlig hadde jeg planer om dette i sommer og tok opp tråden allerede våren 2023 med fruen - men hun blånektet og ville ikke ha en slik sak på noen ny vegg. Vi må nemlig montere en ny på annet sted enn vi har i dag. Snakket også med svigers i håp om at fruen ville gi seg når jeg tok opp dette i samtale med dem - de var jo helt enige med meg - men hun stod på sitt og det er vel først nå når vi har hatt 30 minus i flere dager hun har begynt å komme litt på glid. Så da er det kanskje like greit å benytte sjansen mens den ennå er der - til våren er det nok for sent er jeg redd.......

Kikker litt på ulike varianter og vil ha den som er aller best i svinkalde kuldegrader.

Er det noen som har gått opp løpet og virkelig kan anbefale en. Sist gang vi kjøpte og spurte og gravde så var det daikin som gjalt, men ser nå at det kanskje er Panasonic VZ? Jeg regner jo med at det gjøres løpende ny utvikling her slik at det kan jo være at det er en ennå nyere på trappene beregnet for nordpolen? Vi sliter med å få varmen i stua over 17-18 grader her uten vedovn når et bikker 30 minus - så noe må jo gjøres.......

Counterpointer

Jeg lurer litt på om det er egentlig marginale forskjeller når en snakker om toppmodeller på anerkjente merker.

Jeg holder nok en knapp på VZ (ikke HZ som er billigere) fra Pana.

Men så må en ta med pris også. MegaFlis har Kaiteki 6600 på tilbud nå til 17 tusen, mens Pana VZ koster 30 tusen. Alle disse prisene er kun pumpe, montering ligger ofte på 5990 i tillegg.

Jeg tror kr pr kilowatt spart ikke er overveldende forskjellig. 13 tusen er 1300 kr året med ti års levetid pumpe, 750 kr med tyve års levetid.

Selv om jeg nok ikke er helt enig med ingeniøren, så har han ett poeng med at det er visse begrensninger på hvor mye en sparer og noen oppsett gir kanskje mindre.

Øyvind.h

Sitat fra: Counterpointer på man 15. jan 2024, kl. 22:01I forhold til strømprisen er det noen som har regnet på hvor mye forskjell på SCOP på varmepumper har å si i praksis (sparte kroner på strømregning) over ett år?

Vi har hatt lekkasje på en av våre pumper og reparatør sier de ikke kan reparere siden det er en Orca pumpe (Hitachi innmat).

Vi må derfor skaffe en ny og jeg har da tenkt å gå for kjent merke, Toshiba, Panasonic eller Mitsubishi.

I utgangpsunktet ikke så veldig vanskelig å beregne tenker jeg, om en anslår ca varmebehov målt i kWh og regner forbrukt ved snitt virkningsgrad ved snitt-temp (om en finner de tallene). Deretter snitt strømpris.
Å gjøre det helt nøyaktig er mer krevende, men du kan få en indikasjon uten at det gjøres veldig komplisert.

Jeg tenker derimot heller å gå for en modell som mange virker fornøyd med, fra kjent produsent med god kapasitet. En på jobben har et par pumper fra Mitsubishi som varmer opp et stort eldre hus. Han har vært veldig fornøyd med dem (mulig han kjøpte Kaiteki 6600 kort tid etter lanseringen av dem).
På Megaflis virker kjøperne godt fornøyd med den, og for vår del ser jeg at kapasiteten virker grei mtp kvadratmeter og virkningsgrad.

Den billige pumpen vi har nå er oppgitt å dekke 125-145kmv og inntil 6kW varmeeffekt men ser SCOP ikke er bra i kulde sammenlignet med nyere, kjente og dyrere pumpene. Nesten så jeg gleder meg til den kneler, ettersom den har dekket vårt behov såpass bra og billig så langt. Den er nedbetalt for lengst, så alt herfra og ut er bare en bonus. Men - det vil bli sjeldnere behov for tilleggsvarme med en bedre pumpe, og potensielt større besparelser i det lange løp.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på tir 16. jan 2024, kl. 22:06Jeg tenker derimot heller å gå for en modell som mange virker fornøyd med, fra kjent produsent med god kapasitet.
Da tenker du heller å gjøre det enn å beregne nøyaktig? Det er jeg i så fall helt enig i. ToWalk har jo indikert en helt fin utregning i sin post (takk til han for det👍🏼)

De tre pumpene jeg har nevnt oppfyller alle krav om kjente og godt likte.

Akkurat nå er nok Kaiteki 6600 den mest aktuelle (og beste kjøpet), mens Pana VZ heatcharge frister med mer high tec.

Øyvind.h

Hadde vår pumpe streiket i dag ville jeg antakelig gått for Kaiteki 6600. God pris ferdig montert, kjent produsent og mange gode erfaringer.

Men modellene du nevner er nok alle i klassen kjent og god produsent.
På hytta kommer Toshiba Signatur 35 høyt på lista fordi innedelen bør sitte veldig synlig i stua. Innedelene har jo jevnt over relativt moderat WAF :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Radial

Vi har Kaiteki 6600 også.
Eneste som fikk aksept fra madammen...og litt enig, for det var i 2019 mye protesefargede innedeler.
Mest kjøpt pga AC mulighet om sommeren den gangen.

Er egentlig eneste varmekilde (foruten noen varmekabler + peisovn) for 120m2.
Men det blir ikke varmt på soverommene oppe når man lukker dørene på kvelden, så det må suppleres med 3x panelovner uansett.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Øyvind.h

Men trenger en egentlig noe særlig varme på soverom? Mener anbefalingen har vært type 13-18 grader, men det er jo veldig individuelt. Noen vil gjerne ha det glovarmt. Andre sover med vinduet åpent i -10.
Tipper vi har 13-16 grader på soverommet, dvs med soveromsdøra bittlitt på gløtt for litt luftsirkulasjon samt tilsig av varme.
Med mindre soverommet også er oppholdsrom da. Døra til barnas rom står åpne på dagtid så de får tilsig av varme fra kjellerstua og er komfortable. Men delvis stengt på natta for bedre temp ift søvn.
VW ID4 GTX 2023

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på tir 16. jan 2024, kl. 22:43Innedelene har jo jevnt over relativt moderat WAF :D
De har moderat HAF også 😏 Det er jo en diger boks på veggen.
Pluss at vifte både gir blås og lyd som verken er HAF eller WAF.

Det har faktisk vært litt deilig med at den i stua streiket. Vi har samme temp fra musestille panelovner eller koselyd fra vedovn.

Ingeniøren

Enig, kjøp ovn  ;D 

Har kjøpt min siste VP så den jeg har får duge så lenge den holder - har passert 5 års grensen så da ryker den vel snart slik den forrige gjorde som røk etter 5.5 år, ved -13C pustende og pesende (avising) og sikkert 95% fuktighet  ;)

Veldig fin i overgangen sommer/vinter og vinter/vår og når det er mildt, men svikter når du virkelig trenger den ved -5C og lavere temperaturer. Har ikke fått testet om det hjelper å slå på noen ovner for å avlaste den når den starter med 20 min avising hver time. Om det hjelper tyder det på at den er overbelastet, men om ikke hadde det trolig ikke hjulpet med en med dubbel så kraftig pumpe, da er det 95% fuktighet i lufta som er hovedproblemet. Står på programmet.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Counterpointer

Men air con om sommeren, det kan ingen ovn fikse hverken panel eller ved.

Ingeniøren

Sitat fra: Counterpointer på ons 17. jan 2024, kl. 19:37Men air con om sommeren, det kan ingen ovn fikse hverken panel eller ved.

Nei, men min står lavt i trapp og egner seg ikke da kulda gå nedunder i underetasjen og trengs oppe. Blir nok alt løsning slik at jeg kan brenne litt produsert strøm til sommeren da myndighetene tilsynelatende ikke liker min egenproduserte strøm (trodde vi hadde et grønt skifte og de skulle juble for slikt..)    :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA