Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Counterpointer på søn 14. jan 2024, kl. 12:31
Sitat fra: turfsurf på søn 14. jan 2024, kl. 12:08
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søn 14. jan 2024, kl. 09:48Statkraft skal bruke mye penger de neste årene, men mye er bare for nødvendig vedlikehold, og

Ja, disse planene er blant det jeg har referert til tidligere. Det eneste som gir økt produksjon her er vindkraft på land. Utenom vannkraften er ingen andre klimavennlige energikilder nevnt.
Oppgraderingen av eksisterende vannkraft og dammer som de anslår til mellom 34 og 55 milliarder er nødt for å gi en ganske stor økning i produksjon.

NVE har anslått 6-8 TWh øket produksjon

https://www.nve.no/nytt-fra-nve/nyheter-energi/hvor-mye-kraft-kan-vi-fa-ved-oppgradering-og-utvidelse-av-kraftverkene/

Her blander du kortene. Statkraft sier at deres investeringer i vann kraft (34 til 55 milliarder) vil kun gi 0,5 TWh mer vannkraft. Det meste går til økt effektkapasitet slik at produsentene kan sende strøm enda raskere ut av landet.

I Sverige bygger en nå ut et pumpekraftverk på nytt etter det ble nedlagt pga dårlig økonomi. Nå bygger de det opp i igjen fordi strømprisene er så springende og til tider svært høye. Hele prosjektet gjør altså strømmen mer kostbar, men mer "lønnsom" for de utvalgte og dyrere for alle oss andre.

De 6 til 8 TWh er vel den økte produksjonen i vannkraft vi kan få av vannkraften ved oppgradering og bytte av kostbare komponenter de neste 20 år (like mye som oppgraderinger de foregående 20 år).

Counterpointer

Sitat fra: Ketill Jacobsen på man 15. jan 2024, kl. 17:42
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søn 14. jan 2024, kl. 09:48Statkraft skal bruke mye penger de neste årene, men mye er bare for nødvendig vedlikehold, og

Ja, disse planene er blant det jeg har referert til tidligere. Det eneste som gir økt produksjon her er vindkraft på land. Utenom vannkraften er ingen andre klimavennlige energikilder nevnt.
Oppgraderingen av eksisterende vannkraft og dammer som de anslår til mellom 34 og 55 milliarder er nødt for å gi en ganske stor økning i produksjon.

https://www.nve.no/nytt-fra-nve/nyheter-energi/hvor-mye-kraft-kan-vi-fa-ved-oppgradering-og-utvidelse-av-kraftverkene/

Her blander du kortene. Statkraft sier at deres investeringer i vann kraft (34 til 55 milliarder) vil kun gi 0,5 TWh mer vannkraft. Det meste går til økt effektkapasitet slik at produsentene kan sende strøm enda raskere ut av landet.

I Sverige bygger en nå ut et pumpekraftverk på nytt etter det ble nedlagt pga dårlig økonomi. Nå bygger de det opp i igjen fordi strømprisene er så springende og til tider svært høye. Hele prosjektet gjør altså strømmen mer kostbar, men mer "lønnsom" for de utvalgte og dyrere for alle oss andre.

De 6 til 8 TWh er vel den økte produksjonen i vannkraft vi kan få av vannkraften ved oppgradering og bytte av kostbare komponenter de neste 20 år (like mye som oppgraderinger de foregående 20 år).
Om det stemmer høres det ut som en dårlig investering å bruke 55 milliarder på dette.

Skulle ikke forundre meg om du har rett.

Får meg til å stille spørsmålet, vil de egentlig øke baseload strømproduksjonen noe?

Counterpointer

I forhold til strømprisen er det noen som har regnet på hvor mye forskjell på SCOP på varmepumper har å si i praksis (sparte kroner på strømregning) over ett år?

Vi har hatt lekkasje på en av våre pumper og reparatør sier de ikke kan reparere siden det er en Orca pumpe (Hitachi innmat).

Vi må derfor skaffe en ny og jeg har da tenkt å gå for kjent merke, Toshiba, Panasonic eller Mitsubishi.

De har litt forskjellig SCOP derav spørsmålet.

Mitshubishi Kaiteki 6600 SCOP 5,1 (-25)

Toshiba Contur 25   SCOP 5,5  (-25)

Panasonic VZ Heatcharge  SCOP 6,2 (-35)

https://www.toshibavarmepumper.no/varmepumper-luft-luft/toshiba-kontur-25/

https://www.megaflis.no/varme--klima/inneklima/varmepumper/mitsubishi-electric-kaiteki-6600-varmepumpe-hvit

https://www.klimaekspertene.no/varmepumper/panasonic/vz/

ToWalkOrDrive

Dette er "årsgjennomsnitt" SCOP, om jeg har forstått det rett. Er en slags kurve for hver enkelt modell etter hvor kaldt det er. Så hvis det ofte er f.eks. -5 om vinteren der du bor er gjerne SCOP ved den temperaturen som er riktigst å se på for deg. Da er gjerne strømprisen høyest, og behovet størst.

En annen ting er at noen pumper trenger (automatisk) avising enn andre.

Jeg er veldig fornøyd med Kaiteki 6600, og en forhandler jeg snakket med var strålende fornøyd med kvaliteten / lav reklamasjonsrate på Mitsubishy modellene. Jeg kjenner ikke til de andre modellene.

Høy maxvsrme når det er veldig kaldt er og kjekt.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på man 15. jan 2024, kl. 21:42
Sitat fra: Ketill Jacobsen på man 15. jan 2024, kl. 17:42

Om det stemmer høres det ut som en dårlig investering å bruke 55 milliarder på dette.

Får meg til å stille spørsmålet, vil de egentlig øke baseload strømproduksjonen noe?

Spørsmålet blir: "dårlig investering" for hvem? Med høyere effekt kan de vri enda mer penger ut av nordmenn, sånn at samfunnsøkonomisk er det kjempedårlig, mens for akkurat det kraftselskapet og dets eiere er det gjerne positivt, siden de klarer å øke omsetningen.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Counterpointer på man 15. jan 2024, kl. 22:01I forhold til strømprisen er det noen som har regnet på hvor mye forskjell på SCOP på varmepumper har å si i praksis (sparte kroner på strømregning) over ett år?

Vi har hatt lekkasje på en av våre pumper og reparatør sier de ikke kan reparere siden det er en Orca pumpe (Hitachi innmat).

Vi må derfor skaffe en ny og jeg har da tenkt å gå for kjent merke, Toshiba, Panasonic eller Mitsubishi.

De har litt forskjellig SCOP derav spørsmålet.

Mitshubishi Kaiteki 6600 SCOP 5,1 (-25)

Toshiba Contur 25   SCOP 5,5  (-25)

Panasonic VZ Heatcharge  SCOP 6,2 (-35)

https://www.toshibavarmepumper.no/varmepumper-luft-luft/toshiba-kontur-25/

https://www.megaflis.no/varme--klima/inneklima/varmepumper/mitsubishi-electric-kaiteki-6600-varmepumpe-hvit

https://www.klimaekspertene.no/varmepumper/panasonic/vz/

Her må en holde tunga rette munnen. Standarden for SCOP målinger er delt i tre: kaldt klima (Helsinki), temperert klima (Strasbourg) og varmt klima (Milano (om jeg husker rett)). Her i Norge må vi naturligvis se på Helsinkitallene. Det er tragisk at Panasonic i annonse med norsk tekst, ved klimaekspertene oppgir SCOP for temperert klima. Prøver de å villede oss, eller vet de ikke bedre? Tilsynelatende er allikevel Panasonic Heatcharge den beste med SCOP 4,8 målt for kaldt klima. Så en bør kanskje velge den. Men vel så viktig er pålitelighet over tid, så det bør undersøkes hva slags erfaringer folk har med den enkelte varmepumpe. Men uansett SCOP på 4,8 og effektiv ned til -35 grader er fantastisk. Utviklingen går rask fra min Mitsubishi Kirigamine fra 2013 med SCOP på ca 3 i Oslo og effektiv ned til -20 grader (og bare en service på 1500 kr før reklamasjontidens utløp!).

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på man 15. jan 2024, kl. 21:42Om det stemmer høres det ut som en dårlig investering å bruke 55 milliarder på dette.

Å oppgradere vannkraft er latterlig dyrt. Rett ved hytta vår oppgraderte de ett lite kraftverk som produserer rett under 6GWh i året. Det kostet 3 milliarder.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Nå vet jeg ikke om Toshibas tall er testet og til å stole på, men ser at de oppgir COP på 2 ved -25 grader (se skjermbilde lenger oppe), mens tilsvarende tall for Panasonic Heat er 1,63 (se skjermbilde under). Selv på -15 er COP under 2 for Panasonic. Så i veldig kaldt vær ser Toshiba bedre ut på papiret.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på man 15. jan 2024, kl. 22:01Vi må derfor skaffe en ny og jeg har da tenkt å gå for kjent merke, Toshiba, Panasonic eller Mitsubishi.
Vi stod ovenfor samme valget for ett år siden på hytta og valgte en Panasonic i HZ serien, som vel har enda bedre SCOP. Da også anbefalte leverandørene Mitsubishi sine varmepumper.

Nå har jeg ikke noe sammenligningsgrunnlag, men observerer at når det er kaldt (under -25) så av-ises det minst en gang i timen, så temperaturen går litt opp og ned. Ellers er vi veldig fornøyd med varmepumpen, den har redusert strømforbruket betraktelig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på tir 16. jan 2024, kl. 06:10
Sitat fra: Counterpointer på man 15. jan 2024, kl. 21:42Om det stemmer høres det ut som en dårlig investering å bruke 55 milliarder på dette.

Å oppgradere vannkraft er latterlig dyrt. Rett ved hytta vår oppgraderte de ett lite kraftverk som produserer rett under 6GWh i året. Det kostet 3 milliarder.

Slik jeg tolker det er mye av de pengene ikke penger de kan la være å bruke på vannkraft om Statkraft ønsker å få inn mer vindkraft og sol. De trenger høyere effekt for å ha mer regulerbar kraft når det introduseres vmer vind og sol....eller til å eksportere ved høye priser....
+ nødvendig vedlikehold på gamle anlegg.

https://www.statkraft.no/nyheter/nyheter-og-pressemeldinger/2024/rekordinvesteringer-i-norsk-vann-og-vindkraft/

ToWalkOrDrive

Ser ut til at det er dyrt å holde hyttene frostfrie på østlandet nå.
Sånn ellers så kommer nok mange til å få en ganske ekkel strømregning for hus også i Oslo i januar. Veldig mange dager ligger strømprisen opp mot "maksprisen", sånn at kunden må betale 130 - 135 øre per kWh. Og med det forbruket en har nå....og renten som er nå.... blir veldig mange kroner til staten som må selge unna norske kroner for å få regningene til å strekke til...

Ingeniøren

Som noen har fått med seg så har jeg ikke spart stort på min Mitsubishi Kaiteki 2.5 kW. Det har irriteret med da "alle andre sparer en masse", dog ikke dokumentert og de siste mnd har jeg testet diverse ting og ser noen trender:

- Pumpen varmer bare en del av huset og selv om den fungere bra det meste av tiden slår det ikke veldig ut på forbruket totalt sett.

- Pumpen liker ikke høy luftfuktighet. Ser at jeg i lange perioder har relativ luftfuktighet på 95% - det liker pumpa dårlig og i sammenheng med de lave temperaturer vi har om dagen blir det et problem. Grensen for å spare noe går nok ved -5C ved 95% da den bruker opp hele fordelen i avising ved lavere temperaturer. Nå har jeg 77% fuktighet og pumpen går problem fritt hele tiden med -18C på natten, dog med hjelp av en panelovn.

- Pumpen har nok litt for liten kapasitet for arealet den skal varme. Når jeg kjøpte den fikk jeg veldig liten støtte i hvilken modell som var best egnet - ikke tema, kun pris. Som nevnt så fungerer den dog bra ved lave temp som -18C og lav fuktighet med litt hjelp. Skulle valgt en større modell som dog var vesentlig dyrere.

- Økonomien i en pumpe er dog litt oppskrytt etter mitt syn. Leste her om dagen at leverandørene ringes ned av folk som ikke er fornøyd med effekten av pumpa ved lave temperaturer. Tror det skyldes at folk kjøper den billigste med lavest effekt og da straffes man i slike tider som nå, så ikke alle som "sparer en masse". Supre i mildt vær dog.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ingeniøren på tir 16. jan 2024, kl. 09:11Som noen har fått med seg så har jeg ikke spart stort på min Mitsubishi Kaiteki 2.5 kW. Det har irriteret med da "alle andre sparer en masse", dog ikke dokumentert og de siste mnd har jeg testet diverse ting og ser noen trender:

- Pumpen varmer bare en del av huset og selv om den fungere bra det meste av tiden slår det ikke veldig ut på forbruket totalt sett.

- Pumpen liker ikke høy luftfuktighet. Ser at jeg i lange perioder har relativ luftfuktighet på 95% - det liker pumpa dårlig og i sammenheng med de lave temperaturer vi har om dagen blir det et problem. Grensen for å spare noe går nok ved -5C ved 95% da den bruker opp hele fordelen i avising ved lavere temperaturer. Nå har jeg 77% fuktighet og pumpen går problem fritt hele tiden med -18C på natten, dog med hjelp av en panelovn.

- Pumpen har nok litt for liten kapasitet for arealet den skal varme. Når jeg kjøpte den fikk jeg veldig liten støtte i hvilken modell som var best egnet - ikke tema, kun pris. Som nevnt så fungerer den dog bra ved lave temp som -18C og lav fuktighet med litt hjelp. Skulle valgt en større modell som dog var vesentlig dyrere.

- Økonomien i en pumpe er dog litt oppskrytt etter mitt syn. Leste her om dagen at leverandørene ringes ned av folk som ikke er fornøyd med effekten av pumpa ved lave temperaturer. Tror det skyldes at folk kjøper den billigste med lavest effekt og da straffes man i slike tider som nå, så ikke alle som "sparer en masse". Supre i mildt vær dog.

Angående Dokumentasjon. Har du dokumentert hvor mye varmepumpen din bruker og målt opp mot hvor mye varmepumpen din gir av varme? Det finnes slike målere du kan dytte mellom støpselet og kontakten for å måle forbruket.

Dersom jeg leser spesifikasjonene riktig, og du har en Kaiteki 6300 (virker som de har mange forskjellige navn), så bruker den kun 580 watt.  https://www.elektroimportoren.no/docs/lib/90068-Brukerveiledning-5.pdf
En panelovn på 580 watt er det i hvert fall ikke mye varme ut av.

Et annet spørsmål er om du har utgaven med HZ (utedel VGHZ). Den tåler -25 grader. En annen utgave uten HZ tåler kun -15 (VG).

Når alt dette er sagt så ville jeg kontaktet en som er skikkelig god på varmepumper (er ikke lett å finne), og be om befaring for å komme med forslag på å løse problemet med ising. Jeg ville som nevnt tidligere prøvd å bygget et slags hus rundt for å hindre mye trekk mot pumpen, og få opp temperaturen litt. Dersom du ikke har HZ-versjonen så er det gjerne noe som bør gjøres for å oppnå samme resultat som HZ. Sånn utenom det så tror jeg den varmepumpen du har skal være beregnet på "mellomstore til store hus", som det sto et sted i reklamen, så er ikke sikker på at det er hovedproblemet.

Hvor er det du har panelovn? Ved utedelen? Sto ikke den i et smau mellom to hus?

Angående dokumentasjon på besparelse fra andre:
Jeg har Kaiteki 6600 VGHZ. Den har forbruk på 800 watt. Den varmer opp hele stue/kjøkken-området, og sender i tillegg opp varme til 2. etasje med gangdøren på gløtt. Ingen tvil om at den pøser varme veldig mye mer enn 800 watt skulle tilsi. Mer som 3000 watt når det er skikkelig kaldt (type -7). Blir ikke kaldere her jeg bor.

Ingeniøren

Jeg har målt en masse med Shelly plugger/Oss App mm og holder på fortsatt. Se tilbake til side 562, gidder ikke ta det opp igjen - folk får bare dra sine egne konklusjoner...

Og, varmepumpe bruker ikke konstant effekt. Min varierer fra ca 100W når det er mildt til 348W akkurat nå som det er -15C ute, men nå står det på 2 stk 400w ovner i stua som slår ut og inn og hjelper pompa til å gå stabilt. Slår jeg de av så slitet pumpa og bruker opp i 1000W i avisingssykelen som vare 20 min og skjer en gang i timen.... Pumpa skal ha kap for 65m2 og hos meg varmer den 61m2 så ihht prod akkurat stor nok, men burde hatt større kapasitet i alle fall med de temperaturer vi har om dagen.

Forrige døgn brukte puma 7,42 kWh med en 400W ovn på men totalforbruket i huset var 58.86 kWh, så det slår jo ikke signifikant ut. I natt når det var ventet ned mot -20C så slo jeg på ovn to men det slo ikke ut på timesforbruket i Oss appn. Snitt temp var ca -10C (yr mangler data)

Og ja, har den minste i oversikten din. Burde kjøpt en større men om forbruket totalt sett hadde sett bedre ut er jeg ikke sikker på..
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ingeniøren på tir 16. jan 2024, kl. 10:19Jeg har målt en masse med Shelly plugger/Oss App mm og holder på fortsatt. Se tilbake til side 562, gidder ikke ta det opp igjen - folk får bare dra sine egne konklusjoner...

Og, varmepumpe bruker ikke konstant effekt. Min varierer fra ca 100W når det er mildt til 348W akkurat nå som det er -15C ute, men nå står det på 2 stk 400w ovner i stua som slår ut og inn og hjelper pompa til å gå stabilt. Slår jeg de av så slitet pumpa og bruker opp i 1000W i avisingssykelen som vare 20 min og skjer en gang i timen.... Pumpa skal ha kap for 65m2 og hos meg varmer den 61m2 så ihht prod akkurat stor nok, men burde hatt større kapasitet i alle fall med de temperaturer vi har om dagen.

Forrige døgn brukte puma 7,42 kWh med en 400W ovn på men totalforbruket i huset var 58.86 kWh, så det slår jo ikke signifikant ut. I natt når det var ventet ned mot -20C så slo jeg på ovn to men det slo ikke ut på timesforbruket i Oss appn. Snitt temp var ca -10C (yr mangler data)

Selv om varmepumpen selvsagt ikke går på max effekt hele tiden, så vil en 580 watt effekt ved maks tilsi at dersom en klarer å holde halve huset varmt med noe under dette så lager den mer varme enn den forbruker, ref ditt dokumentasjonskrav. Med 7,42 kWh på et døgn har du i snitt hatt 310 watt effekt på varmepumpen, som er ca halvparten av kapasiteten.

Hvis du har gitt opp å fikse skal ikke jeg plage mer.

https://www.toshibavarmepumper.no/sporsmal-og-svar/det-er-is-og-rim-pa-utedelen--er-det-normalt-og-hva-gjor-jeg/

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA