Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på søn 24. des 2023, kl. 10:13Se her ja. Det skal ikke mer til for å droppe disse vindturbinene :+1:

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18034179/norge-kan-droppe-3400-vindturbiner?publisherId=17847405&lang=no
Sitat fra: hELgenen på søn 24. des 2023, kl. 10:35
Sitat fra: Electric cars in Norway på søn 24. des 2023, kl. 10:13Se her ja. Det skal ikke mer til for å droppe disse vindturbinene :+1:

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18034179/norge-kan-droppe-3400-vindturbiner?publisherId=17847405&lang=no

Vindkraft industrien kan sees på som eiendomsutviklere som vil ha bygget mange møller raskt og så selge hele parken på rot gjennom PPA avtaler. Vindmøller er både realtivt billige å bygge ut og raskt føre opp,  og dersom man klarer å selge hele parken på rot raskt - så er det raske penger å hente her.  Det er jo gjerne slik at kapital trekkes mot løsninger som gir mulighet for rask gevinst.......

Jeg er veldig for at man skal la være å sløse, så energiøkonomisering er nok noe som må komme til uansett.

Men, og det er et ganske stort men, og det er at energiøkonomisering i dette tilfellet blir en ren utgiftspost. Man kan ikke forvente at alle er med på den jobben som trengs, det krever rett og slett for mye kapital for mange.

En utbygging vil være en investeringskostnad man forventer å få inn igjen. Rett og slett utgifter til inntekts ervervelse. Dette skal altså være med på å skaffe Norge mer inntekter fremover, også etter at anleggene er bygd og nedbetalt.

Og i og med at mye av investeringskostnaden er engangskostnader, så vil vedlikehold og oppgraderinger bli langt billigere enn nyoppsetting av nye vindparker og alternative energihøstende industri.

Jeg tror derfor dette kommer uansett om man kan redusere forbruket. Tross alt, redusert innenlands forbruk = mer eksport = mer inntekter til landet.

Og når olje og gass må reduseres, enten pga manglende ressurser å hente opp kostnadsmessig akseptabelt eller manglende nye funn, så er vi avhengig av alternative inntektsbringene virksomhet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søn 24. des 2023, kl. 10:59
Sitat fra: hELgenen på søn 24. des 2023, kl. 10:51Du trenger ikke solceller for å ha nytte av V2G . Et tenkt scenario er jo at du kommer hjem fra jobb og så lar bilens batteri dytte energi inn i boligen i f.eks 3 timer på kveldstoppen. Så gjennom natten lader du opp.
Det gir en fleksibilitet for å flytte forbruk.
Ja, skjønner det, og V2G blir nok ett fint bidrag, men jeg tror nok eget husbatteri blir det mest nyttige. Foreløpig er det jo og begrenset med uttak fra de bilene som har V2G, så man må nok vente på bedre batteriteknologi før det virkelig skinner.

Skal man benytte bilen for kjøring til jobb, for så tappe den på kvelden, så vil man jo bare måtte lage nye topper på natten for å lade bilen fort nok.  Biter seg litt i halen m.a.o. Men V2G kan jo være veldig nyttig som backup ved strømbrudd. Sammen med f.eks backup gateway fra Tesla hadde det vært genialt på hytta.

https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/powerwall/Backup_Gateway_2_Datasheet_en_GB.pdf
Når det gjelder husbatteri og bil med V2G er det ikke snakk om enten eller, men både og!

Det er mulig å både tenke og gjøre flere ting samtidig. Allerede nå er det jo mange som har lademuligheter med laststyring og også smart strømstyring, dette må bare videreutvikles.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på søn 24. des 2023, kl. 12:55Når det gjelder husbatteri og bil med V2G er det ikke snakk om enten eller, men både og!

Det er mulig å både tenke og gjøre flere ting samtidig. Allerede nå er det jo mange som har lademuligheter med laststyring og også smart strømstyring, dette må bare videreutvikles.
Ja, selvfølgelig vil begge ting være nyttig. Mitt innspill var først og fremst at i samspill med solceller så vil husbatteri være mere nyttig. Dette grunnet at bilen ofte ikke er hjemme store deler av tiden solen skinner.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Her må en virkelig ta med kostnadene, før en konkluderer!

Ja det finnes store muligheter for å spare energi, spesielt i kommersielle bygg. I privatboliger er det mye større kostnad for å hente små innsparinger, det er ekstremt dyrt å oppgradere en eldre bolig til TEK17.

Savner forøvrig oppslag om hvor mye en kunne spart av natur om en satset på 1000 meter dybde geovarme. Kostnad er litt irellevant når vi har 15 tusen milliarder på bok, og egentlig burde slike investeringer tas av overskuddet til strømprodusentene 💰💰💰💰

Electric cars in Norway

Sitatforøvrig oppslag om hvor mye en kunne spart av natur om en satset på 1000 meter dybde geovarme. Kostnad er litt irellevant når vi har 15 tusen milliarder på bok, og egentlig burde slike investeringer tas av overskuddet til strømprodusentene 💰💰💰💰
Counter... Enig :+1:
Dettd må det sees på. Oljefondet kan jo brukes til geovarme.

Vaduz

For å øke grønn energiproduksjon må strømsubsidiene bort. Slik det er nå er det ikke i nærheten av å lønne seg med solceller, husbatteri, eller jordvarme.

Å bygge jordvarme fra boringsbrønner i Nordsjøen vil være et gigantisk og ekstremt kostbart prosjekt som vil koste enormt å holde igang de kommende 50-årene.

At kostnad ikke har noe å si når vi har så mange milliarder «på bok», er jo helt gal innstilling. Litt sånn frp/rødt tankegang at «vi har så mye penger, så vi kan gjøre som vi vil akkurat nå». Feilinvestering blir en hemsko for samfunnet i tiår og med vår populasjon og sosiale goder må vi forvalte Oljefondet ansvarlig. Allerede er jo ca 1/4 av budsjettet oljepenger, noe som er ganske ekstremt.

Radial

Sitat fra: Vaduz på man 25. des 2023, kl. 08:42For å øke grønn energiproduksjon må strømsubsidiene bort. Slik det er nå er det ikke i nærheten av å lønne seg med solceller, husbatteri, eller jordvarme.

Å bygge jordvarme fra boringsbrønner i Nordsjøen vil være et gigantisk og ekstremt kostbart prosjekt som vil koste enormt å holde igang de kommende 50-årene.

At kostnad ikke har noe å si når vi har så mange milliarder «på bok», er jo helt gal innstilling. Litt sånn frp/rødt tankegang at «vi har så mye penger, så vi kan gjøre som vi vil akkurat nå». Feilinvestering blir en hemsko for samfunnet i tiår og med vår populasjon og sosiale goder må vi forvalte Oljefondet ansvarlig. Allerede er jo ca 1/4 av budsjettet oljepenger, noe som er ganske ekstremt.

Ansvarlig forvaltning er å investere disse pengene i noe som neste generasjon kan dra nytte av.

Å finne en "evig" grønn energiproduksjon, er nyttig, og den må selvsagt lages med ett 200-300års perspektiv.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

SitatAnsvarlig forvaltning er å investere disse pengene i noe som neste generasjon kan dra nytte av.
Oljefondet må i bruke nå mens vi har det. Det er jo noen gærn..... i noen partier på stortinget som vil ha oss inn i EU. :-1: .. da er det p fondet long gone.

arthur

Sitat fra: Electric cars in Norway på man 25. des 2023, kl. 12:24
SitatAnsvarlig forvaltning er å investere disse pengene i noe som neste generasjon kan dra nytte av.
Oljefondet må i bruke nå mens vi har det. Det er jo noen gærn..... i noen partier på stortinget som vil ha oss inn i EU. :-1: .. da er det p fondet long gone.

Hæææhh? Greit å være motstander av internasjonalt samarbeid, men nå har du vel røyka litt vel mye julepapir!

hELgenen

Sitat fra: arthur på man 25. des 2023, kl. 12:54
Sitat fra: Electric cars in Norway på man 25. des 2023, kl. 12:24

Hæææhh? Greit å være motstander av internasjonalt samarbeid, men nå har du vel røyka litt vel mye julepapir!

Jeg forstår godt frykten for EU medlemskap.
Jeg kan ikke si jeg kjenner meg komfortabel med måten man tenker nede på kontinentet. Jeg trodde vi og de nede på kontinentet var mye likere enn vi faktisk er. Og nettopp fordi vi iblant har motstridende interesser og vi i Norge tross alt er ganske få sett i et Europeisk perspektivt - så frykter jeg jo at våre tanker og ideer om f.eks arbeidslivet vil slå uheldig ut gitt ennå tettere samarbeid/medlemskap. Engelskmennene følte jo det samme tilslutt og kastet seg på en Brexit. Økonomisk kanskje ikke en vinner - men jeg tror nok en del engelskmenn faktisk følte seg lite komfortable i hvordan enkelte spørsmål ble løst i EU.

Mulig man ser verden med litt likere øyne når man er politiker? Men at ulikt verdisyn kan ha vesentlig betydning for hvordan man agerer mhp å løse ulike spørsmål og hvilke regelverk som skal gjelde tror jeg nok.

Acer regelverket er f.eks et regelverk jeg har brukt en del energi på de siste årene og som jeg ikke føler meg komfortabel med mhp det underliggende menneskesynet som regelverket helt klart bygger på. F.eks dette at man er skyldig inntil man selv kan bevise sin uskyld. Å bli møtt med en slikt tankesett er veldig provoserende for en ærlig sjel som vokste opp med ulåste dører . Man føler seg mistenkeliggjort og det igjen bygger opp mistro mot andre. EU har forsøkt å bygge bruer over ulike kulturer ved å lage et regelverk som tar utgangspunkt i å beskytte oss fra det verste i ulike kulturer. Og dersom det f.eks er slik i noen kulturer at folk alltid vil forsøke å snyte på skatten, eller tilsnike seg en fordel osv - vel så er det akkurat dette menneskesynet man må tenke på når man skal lage regler.Og da bygger man egentlig opp et samfunn der folk flest anses som banditter eller er uærlige - og det gjør jo noe med en som menneske også.  I valget mellom å ha en liten gruppe mennesker med veldig stor likhet mhp tankesett og få regler, eller å ha en enorm stor gruppe mennesker med stor ulikhet mhp tankesett og med mange detaljerte regler - så foretrekker jeg faktisk det første.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hELgenen på man 25. des 2023, kl. 15:06Og dersom det f.eks er slik i noen kulturer at folk alltid vil forsøke å snyte på skatten, eller tilsnike seg en fordel osv - vel så er det akkurat dette menneskesynet man må tenke på når man skal lage regler.Og da bygger man egentlig opp et samfunn der folk flest anses som banditter eller er uærlige - og det gjør jo noe med en som menneske også.  I valget mellom å ha en liten gruppe mennesker med veldig stor likhet mhp tankesett og få regler, eller å ha en enorm stor gruppe mennesker med stor ulikhet mhp tankesett og med mange detaljerte regler - så foretrekker jeg faktisk det første.

Det er en glede for meg for en gangs skyld å si meg helt enig med hELgenen (det er riktig nok jul, men for meg er det som skrives hovedsaken, ikke hvem som skriver noe). Jeg slutter meg helt til hELgenens siste setning og konklusjon! God jul til alle på dette forum  :)

arthur

Slutter ikke å undres over hvordan folk her, nordmenn, virkelig kan mene at vi er så spesielle og annerledes enn folk i alle våre nærmeste naboland, men jeg tror dere på at der faktisk mener det.

hELgenen

Sitat fra: arthur på man 25. des 2023, kl. 18:03Slutter ikke å undres over hvordan folk her, nordmenn, virkelig kan mene at vi er så spesielle og annerledes enn folk i alle våre nærmeste naboland, men jeg tror dere på at der faktisk mener det.

Alle mennesker er forskjellige. Og mennesker med ulik kulturbakgrunn både tenker og er forskjellig som gruppe.
Hadde alle vært like så hadde vi alle snakket samme språk, feiret de samme høytider osv osv..
Det er ofte litt politisk ukorrekt å snakke om dette samtidig som vi alle vet at vi er ulike. Enhver som har arbeidet på tvers av landegrenser vet at det er forskjeller. Ja, det er også store forskjeller innad i et land, mellom by og land osv osv.

EU gjennom ACER har laget et regelverk for kraftbransjen som sier at alle som gjør noe feil - har gjort dette med overlegg. Hvorfor har de laget en slik regel?

I "bibelen" til kraftbransjen, samkjøringsmodellen, får man lære om hvordan objektfunksjonen til modellen er størst samfunnsøkonmisk overskudd. Mao. vannet skal selges til den verdi som modellen anser gir størst samfunnsøkonomisk nytte. Og denne modellen har vært grunnfjellet de fleste større aktører i kraftbransjen har forholdt seg til.

For en ekstrem kort intro til modellen se :

https://www.sintef.no/globalassets/sintef-energi/programvare/tr-a7385.pdf

Kapitell 3.1

Så alle som gikk inn i kraftbransjen de siste ca 30 år har fått med seg et verdisyn at det man skal arbeide med er å skape størst mulig verdi for samfunnet. Så har man gradvis fått et samspill med EU og blitt dyttet på ulike regelverk som helt klart baserer seg på en helt annen rolleforståelse - der målet for aktørene antas ene og alene å være størst mulig profitt for den enkelte. Det kan f.eks utarte seg slik at selv om modellen man har brukt i Norden siste 30 år sier 40 Euro er korrekt fremtidig pris  - så forventes det at skulle det dukke opp en mulighet for å selge den til 60 Euro - vel så vil aktøren forsøke å få nettopp den prisen og avvike fra sin fundamentale verdivurdering. Og så blir dette tankesettet gradvis dominerende der modellverdier blir stadig mindre verdt og i bunn og grunn kan fungere som et grovt kompass.

Samkjøringsmodellen er basert på en nordisk rolle og markeds forståelse på hvordan man kan prise sin vannkraftproduksjon korrekt.
Men denne forståelsen er jo ikke nødvendigvis den forståelsen man tenker med sett med EU briller. Og nettopp derfor har EU laget regelverk for å passe på at aktørene ikke utnytter sine markedesposisjoner. Samtidig har jo EU sin forståelse gitt aktørene i Norden innsikt at man kan se på dette med andre øyne og at det finnes rom for å bruke andre verdivurderinger på egen produksjon enn den samfunnsøkonomiske optimale modellverdien bare man følger reglene og er transparente i sin agering.

Det er jo egentlig ikke så veldig annerledes enn hva man ser i matbransjen. Dersom man som Rema ser at Kiwi selger bananer til 40 kr/kg og man selv har regnet ut at en grei pris ville være 30 kr/kg - så kanskje man kan sette 38 kr/kg og fortsatt selge like mye.....

Electric cars in Norway

SitatAlle mennesker er forskjellige. Og mennesker med ulik kulturbakgrunn både tenker og er forskjellig som gruppe.
Hadde alle vært like så hadde vi alle snakket samme språk, feiret de samme høytider osv osv..

Det er ofte litt politisk ukorrekt å snakke om dette samtidig som vi alle vet at vi er ulike. Enhver som har arbeidet på tvers av landegrenser vet at det er forskjeller. Ja, det er også store forskjeller innad i et land, mellom by og land osv osv.

EU gjennom ACER har laget et regelverk for kraftbransjen som sier at alle som gjør noe feil - har gjort dette med overlegg. Hvorfor har de laget en slik regel?
hELg.. :+1: dette er dypt assa. Jeg er så enig så enig i det du skriver.

Har du noen gang tenkt på å bli poet? Dette du skriver burde jo kongen sagt i nyttårstalen om noen dager. Kunstnerboligen i Slottsparken burde du hvertfall fått, for dette er bra!

#julehumor-byogland-handihand

Ikke glem oss da:
https://neitileu.no/aktuelt/kampen-mot-eus-energiunion-og-acer-fortsetter

Counterpointer

Sitat fra: Ketill Jacobsen på man 25. des 2023, kl. 16:18
Sitat fra: hELgenen på man 25. des 2023, kl. 15:06Og dersom det f.eks er slik i noen kulturer at folk alltid vil forsøke å snyte på skatten, eller tilsnike seg en fordel osv - vel så er det akkurat dette menneskesynet man må tenke på når man skal lage regler.Og da bygger man egentlig opp et samfunn der folk flest anses som banditter eller er uærlige - og det gjør jo noe med en som menneske også.  I valget mellom å ha en liten gruppe mennesker med veldig stor likhet mhp tankesett og få regler, eller å ha en enorm stor gruppe mennesker med stor ulikhet mhp tankesett og med mange detaljerte regler - så foretrekker jeg faktisk det første.

Det er en glede for meg for en gangs skyld å si meg helt enig med hELgenen (det er riktig nok jul, men for meg er det som skrives hovedsaken, ikke hvem som skriver noe). Jeg slutter meg helt til hELgenens siste setning og konklusjon! God jul til alle på dette forum  :)
Bravo 👍🏼😎 God jul til dere begge 🎅🏼

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA