Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Vidar_S på fre 01. des 2023, kl. 15:43I det konkrete tilfellet jeg kommenterte var det snakk om solceller + batteri og om et batteri skal hjelpe deg gjennom vinteren uten særlig påfyll må man enda et "lite" stykke opp i lagringskapasitet for at det skal monne. Da vil jeg påstå at solkonto er en bedre løsning både økonomisk og logistikkmessig.
Ja, skal man komme seg gjennom vinteren så skal det jo litt til. Vi produserer omtrent det samme som vi bruker på hytta, så kanskje 5MWh hadde holdt. Varmelager er kanskje tingen, har god plass til noen tonn med sand her.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på fre 01. des 2023, kl. 15:24
Sitat fra: Vidar_S på fre 01. des 2023, kl. 15:15Ellers vil jeg heller anbefale "solkonto" som jkirkebo har enn eget batteri dersom planen er å slippe å bli utsatt for "Aps og Høyres vanvittige strømpolitikk".

Vel, batteri hadde vært særdeles nyttig her på hytta når strømmen koster under halvparten på natta som om dagen (og innimellom enda større forskjell). Det hadde redusert strømregningen mye. Spesielt når mesteparten av strømmen brukes om dagen.

Så solkonto & batteri er svaret. Dessverre er husbatteri alt for dyrt til at det kan regnes hjem. Vi måtte hatt ett på 15-20kWh skulle det monnet noe, og da er det jo priser på flere hundre tusen.

Du kan få et brukt Nissan Leaf batteri til 45.000 (40kWh). Og så kan du f.eks. gå på elbilhjelpen.no og spørre forumbruker Electrolux om pris på alt som skal til :-)

Poenget med et slikt batteri er jo å lade det opp om natten / tid med lav pris, og bruke det om dagen, så da kan en jo fort halvere strømkostnaden.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=286364824

https://www.elbilhjelpen.no/kontakt-oss
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 01. des 2023, kl. 15:58Du kan få et brukt Nissan Leaf batteri til 45.000 (40kWh). Og så kan du f.eks. gå på elbilhjelpen.no og spørre forumbruker Electrolux om pris på alt som skal til :-)

Ja, har lurt litt på det. Kommer fort opp i 100k uansett der da. Men fremdeles langt under kommersielle ferdigløsninger.  Utnyttbar kapasitet vil nok ligge ned mot 20kWh skal man holde liv i det en stund, men det er forsåvidt nok til det meste.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 01. des 2023, kl. 15:58
Sitat fra: Vidar_S på fre 01. des 2023, kl. 15:15Ellers vil jeg heller anbefale "solkonto" som jkirkebo har enn eget batteri dersom planen er å slippe å bli utsatt for "Aps og Høyres vanvittige strømpolitikk".

Vel, batteri hadde vært særdeles nyttig her på hytta når strømmen koster under halvparten på natta som om dagen (og innimellom enda større forskjell). Det hadde redusert strømregningen mye. Spesielt når mesteparten av strømmen brukes om dagen.

Så solkonto & batteri er svaret. Dessverre er husbatteri alt for dyrt til at det kan regnes hjem. Vi måtte hatt ett på 15-20kWh skulle det monnet noe, og da er det jo priser på flere hundre tusen.

Du kan få et brukt Nissan Leaf batteri til 45.000 (40kWh). Og så kan du f.eks. gå på elbilhjelpen.no og spørre forumbruker Electrolux om pris på alt som skal til :-)

Poenget med et slikt batteri er jo å lade det opp om natten / tid med lav pris, og bruke det om dagen, så da kan en jo fort halvere strømkostnaden.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=286364824

https://www.elbilhjelpen.no/kontakt-oss

Skal ha sabla stor hytte, eller en særdeles dårlig isolert en, om man trenger 15-20 kWh når det mer enn antydes at man kan lade om natta og forbruke om dagen.

Men ja, er man nevenyttig og vet hva man holder på med, kunne man sikkert fått fraktet opp en skroteklar Leaf til hytta, samt en lader som støtter V2G/V2H. Og er man enda mer nevenyttig, holder det sikkert å bare få opp batteripakken, gjerne i moduler, og bygge sitt eget husbatteri.

Spørsmålet er jo om man får. lovlig og godkjent, koblet opp et "hjemmesnekret" på en tilkoblet hytte. Eller om man kan spare mye på å levere et slikt batteri til noen som bygger dette for en, og som tar arbeidet med å få det godkjent og tilkoblet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jkirkebo

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fre 01. des 2023, kl. 12:41
Sitat fra: jkirkebo på fre 01. des 2023, kl. 08:42
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 01. des 2023, kl. 06:40Here we go again. 3,72 inkl alle avgifter på hytta og 1,55 hjemme inkl avgifter og støtte på det dyreste.

Nå blir det veldig mange tusen i strømregning igjen.

Ikke mange solcellepaneler og vindmøller som hjelper i disse dager med "sprengfrost", blikkstilt vær og mørketid.

Tvert imot, oppsparte kWh fra i sommer på solkontoen tas nå ut og regningen for november blir på rundt 600 kroner for 1700kWh. Inkludert nettleie og fastavgifter.

Mener du at det er ok med en pris på 3,72 (strøm alene ca 2 kr)? Eller er poenget det at du har innrettet deg på en måte slik at du slipper galskapen?

Pris settes per time hos Nord Pool og tilbyder med høyest pris bestemmer prisen alle får. Altså selv om tilbyderne i snitt tilbyr strømmen for 40 øre per kWh, får de 2 kr! Det er denne galskapen vi må få slutt på!

Jeg vil også skaffe meg solceller og batteri snarest mulig for å slippe å være utsatt for Ap's og Høyre's vanvittige strømpolitikk. Kan aldri stole mer på at disse to partiene har folks beste som ledesnor for sitt virke.

Jeg mener at det hjelper mye med solcellepaneler også nå på vinteren, så lenge man har innrettet seg etter systemet ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

turfsurf

Sitat fra: RJK på fre 01. des 2023, kl. 16:08Skal ha sabla stor hytte, eller en særdeles dårlig isolert en, om man trenger 15-20 kWh når det mer enn antydes at man kan lade om natta og forbruke om dagen.

Nå når det er litt kaldt ute (rundt -20) så går det ca 20kWh (ca 7kWh går til frostsikring av vannrør) i døgnet for å holde ting frostsikret. Prisen er ofte  høy i mere enn 80% av døgnets timer, og i tillegg hadde det vært fint å kunne lagret for flere dager. Det er mange dager prisen er jevnt høy gjennom hele døgnet også.

Så 20kWh er det jeg ser som minimum for å ha nytteverdi om vinteren. Om sommeren kunne vi gått off-grid med ett 5kWh batteri så lenge det ikke er skikkelig gråvær over flere dager.

jkirkebo

Ja, evt. må man bygge selv. Mitt 35kWh batteri (netto) på hytta kostet ca. 60.000,- inkl. BMS. Basert på celler fra 24kWh Leaf-batterier.

Tesla Model Y LR 2024 (gul)

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på fre 01. des 2023, kl. 16:52Ja, evt. må man bygge selv. Mitt 35kWh batteri (netto) på hytta kostet ca. 60.000,- inkl. BMS. Basert på celler fra 24kWh Leaf-batterier.
Ja, det kan man jo om man har nødvendige papirer i orden. Kan jo selvfølgelig gjøre noe selv og overlate det nødvendige til fagfolk.

Counterpointer

Det må da være mye bedre med LiFePo batterier (SR mod 3) enn Leaf? Hvis en skulle lage et husbatteri.

Skjønner at Leaf batterier er litt lettere tilgjengelig, men det må jo snart komme flere Tesla batterier.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på lør 02. des 2023, kl. 02:47Skjønner at Leaf batterier er litt lettere tilgjengelig, men det må jo snart komme flere Tesla batterier.
Counter... :+1: helt enig men det tar jo tid da og slik det er nå så er det høy etterspørsel etter gamle Tesla batteripakker på høggerne rundt omkring. Så da blir det mest sine Leaf batterikasser som er lettest å få tak i på høggerne og som jeg ser brukes mest på de hytteforumene jeg er på.

Electric cars in Norway

Så e det på 'an igjen. På 'an igjen som Eggumen synger om, nå i sverige ref Freyr 

Jeg så dette nå nettopp omtalt inne på FB Strømprisopprør gr https://www.facebook.com/groups/1234216470379845

https://www.nyteknik.se/energi/kris-hos-svenska-batteritillverkaren-ansoker-om-konkurs/4215245

Kopi:

Ikke før det ble klart at det eneste den norske «batteriprodusenten» Freyr har produsert er søkkrike direktører og at anlegget de skulle skape i Mo i Rana ser ut til å gå fløyten, kommer meldinga om at den svenske batterifabrikken Nilar er på vei mot skifteretten.

Det svenske tidsskriftet Ny Teknik skriver:

Nilar har beslutat sig för att ansöka om konkurs. Handlingen kommer att lämnas in under torsdagen den 30 november, enligt ett pressmeddelande från bolaget.
Dagen innan hade bolaget meddelat att behovet av finansiering var stort, både på kort och lång sikt.
Styrelsen har övervägt att ingå partnerskap med andra aktörer eller sälja bolaget, men några sådana lösningar har inte fallit ut.
Strax under 100 personer arbetar på batterifabriken i Gävle, där tillverkning sker av nickelmetallhydridbatterier till stationära energilager.
Nilars styrelseordförande Gunnar Wieslander:
– Vi tog in pengar för att utveckla ett batteri, och när vi gjorde det signalerade vi att vi skulle behöva mer pengar. Nu har vi kommit dit. Det är en annan värld nu när det gäller att få tag på kapital. Vi jobbar med att hitta en långsiktig finansiering, men vi har märkt att det är en mycket tuffare marknad, säger han till Ny Teknik under onsdagen.

goggo

Sitat fra: Electric cars in Norway på lør 02. des 2023, kl. 09:11Så e det på 'an igjen. På 'an igjen som Eggumen synger om, nå i sverige ref Freyr 

Jeg så dette nå nettopp omtalt inne på FB Strømprisopprør gr https://www.facebook.com/groups/1234216470379845

https://www.nyteknik.se/energi/kris-hos-svenska-batteritillverkaren-ansoker-om-konkurs/4215245

Kopi:

Ikke før det ble klart at det eneste den norske «batteriprodusenten» Freyr har produsert er søkkrike direktører og at anlegget de skulle skape i Mo i Rana ser ut til å gå fløyten, kommer meldinga om at den svenske batterifabrikken Nilar er på vei mot skifteretten.

Nilar har beslutat sig för att ansöka om konkurs. Handlingen kommer att lämnas in under torsdagen den 30 november, enligt ett pressmeddelande från bolaget.
Dagen innan hade bolaget meddelat att behovet av finansiering var stort, både på kort och lång sikt.
Styrelsen har övervägt att ingå partnerskap med andra aktörer eller sälja bolaget, men några sådana lösningar har inte fallit ut.
Strax under 100 personer arbetar på batterifabriken i Gävle, där tillverkning sker av nickelmetallhydridbatterier till stationära energilager.
– Vi tog in pengar för att utveckla ett batteri, och när vi gjorde det signalerade vi att vi skulle behöva mer pengar. Nu har vi kommit dit. Det är en annan värld nu när det gäller att få tag på kapital. Vi jobbar med att hitta en långsiktig finansiering, men vi har märkt att det är en mycket tuffare marknad, säger han till Ny Teknik under onsdagen.

Jøssenammen!  NIMH batterier!!!
Ikke rart disse svenskene gir opp, det er vel mange år siden alle andre ga opp NIMH i konkurranse mot LFP.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 2019 og Renault Twizy 2017

Electric cars in Norway

Sitat fra: goggo på lør 02. des 2023, kl. 09:35
Sitat fra: Electric cars in Norway på lør 02. des 2023, kl. 09:11Så e det på 'an igjen. På 'an igjen som Eggumen synger om, nå i sverige ref Freyr 

Kopi:

Jøssenammen!  NIMH batterier!!!
Ikke rart disse svenskene gir opp, det er vel mange år siden alle andre ga opp NIMH i konkurranse mot LFP.

mvh
Hugo

Hugo :+1: ja det tenkte jeg også og jeg så det også kommentert i debattfeltet på den nyeten. Se bilde under av det.

Kopi av det på bildet:

Gert Patrik Gertsson
för 2 dagar sedan edited

Är NiMh miljövänligare än LiFePo?

Nickel och Kobolt är väl metaller som kanske håller på att ersättas av Järn och Mangan i Lithiumbattrier.
Metallhydridbatterierna ersatte väl cadmium som de vanligaste laddningsbara AA-cellerna till hemmabruk för många år sedan.

NiMh är förvisso en gammal beprövad teknik, men föga överraskande mindre attraktiv på marknaden när LFP blivit vanliga.

Lite korrläsning av artikeln kanske - hur kan man ha en förlust på 288 miljoner kronor med en omsättning på 300 tusen kronor.

Ska_Bli_Fri  Gert Patrik Gertsson

för en dag sedan

Priset för litium har sjunkit med 79% mot för ett år sedan. Det kan säkert spela in i hur villig någon är att lägga pengar på en alternativ teknik.

El-Magikern  Gert Patrik Gertsson

för 2 dagar sedan

Det går inte att ha den förlusttakten med sådan ynka inkomst.

Men detta förvånar mig inte. Redan för länge sedan när Nilar höjde sina NiMH batterier till skyarna och sågade alternativa kemier så tänkte jag att de lär få bita i det sura äpplet.
Vatten på min kvarn!!!

Ingeniøren

Sitat fra: jkirkebo på fre 01. des 2023, kl. 16:30
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fre 01. des 2023, kl. 12:41
Sitat fra: jkirkebo på fre 01. des 2023, kl. 08:42
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 01. des 2023, kl. 06:40Here we go again. 3,72 inkl alle avgifter på hytta og 1,55 hjemme inkl avgifter og støtte på det dyreste.

Nå blir det veldig mange tusen i strømregning igjen.

Ikke mange solcellepaneler og vindmøller som hjelper i disse dager med "sprengfrost", blikkstilt vær og mørketid.

Tvert imot, oppsparte kWh fra i sommer på solkontoen tas nå ut og regningen for november blir på rundt 600 kroner for 1700kWh. Inkludert nettleie og fastavgifter.

Mener du at det er ok med en pris på 3,72 (strøm alene ca 2 kr)? Eller er poenget det at du har innrettet deg på en måte slik at du slipper galskapen?

Pris settes per time hos Nord Pool og tilbyder med høyest pris bestemmer prisen alle får. Altså selv om tilbyderne i snitt tilbyr strømmen for 40 øre per kWh, får de 2 kr! Det er denne galskapen vi må få slutt på!

Jeg vil også skaffe meg solceller og batteri snarest mulig for å slippe å være utsatt for Ap's og Høyre's vanvittige strømpolitikk. Kan aldri stole mer på at disse to partiene har folks beste som ledesnor for sitt virke.

Jeg mener at det hjelper mye med solcellepaneler også nå på vinteren, så lenge man har innrettet seg etter systemet ;)

Ja det er et fint "batteri". Fikk selv solceller på taket i andre halvdel av september så har ikke rukket å produsere så mye (900 kWh) men valgte å ta ut 250 kWh nå i november hos min leverandør Midt-Energi - mest for å sjekke hvordan det fungerer - får snittpris for november. Lurer og på hvordan de tenker her, men min leverandør tar mye mer i påslag på kWh og månedsavgift enn min forrige Motkraft. Det er vel det de lever av mens det man betaler for strømmen gjennom-fakturers vel bare slik at man deler kanskje på dette "tapet" med noen andre ??

Samtidig har de et tak i det du ikke får tatt ut mer enn du bruker, så med mitt årsestimat på ca 10-12000 kWh får jeg neppe tatt ut alt til vinter priser.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på lør 02. des 2023, kl. 09:44Samtidig har de et tak i det du ikke får tatt ut mer enn du bruker, så med mitt årsestimat på ca 10-12000 kWh får jeg neppe tatt ut alt til vinter priser.
Du vil vel uansett forbruke en del av det du produserer til varming av varmtvann og lading av elbil m.m. Av en årsproduksjon på hytta på 8000kWh så har vi eksportert ca 5000kWh.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA