Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Egil S

Oljeselskapene betaler 78% skatt på sitt overskudd, det gjør ikke kraft selskapene, de betaler 22%. 56% høyere skatt på olje og gass.

Kanskje strømselskapene burde blitt skattlagt på samme måte, det er jo strengt tatt felleskapets naturressurs de tar ut og selger de også. da hadde det nok blitt ramaskrik.

Ikke selger de norske oljeselskapene drivstoff heller, det har de ikke gjort på flere tiår, det er egne selskaper som gjør det.
Noe Norsk olje sendes til Equinors raffinerier, uansett om det er Aker BP, Vår Energi, OMV, Neptune, Shell osv som har produsert den.
Mye av Norsk olje sendes med båt til raffinerier i utlandet, mye til Nederland faktisk, mye av bensinen som selges i Norge kommer også fra Nederland.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Egil S på tor 23. nov 2023, kl. 17:50Oljeselskapene betaler 78% skatt på sitt overskudd, det gjør ikke kraft selskapene, de betaler 22%. 56% høyere skatt på olje og gass.

Bare for ordens skyld, vannkraftverkene betaler grunnrente og har gjort det i mange titalls år, lenge før oljen. Fra og med 2022 er satsen 67% (for anlegg større enn 10 MW).

daktari

Den finske tabben viser bare hvor idiotisk den daglige auksjonen er. Dette er ikke en skikkelig børs.
https://e24.no/energi-og-klima/i/Llzgyp/heftig-minuspris-paa-finsk-stroem-etter-tabbe-en-ekstrem-feil
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på tor 23. nov 2023, kl. 23:21Den finske tabben viser bare hvor idiotisk den daglige auksjonen er. Dette er ikke en skikkelig børs.
https://e24.no/energi-og-klima/i/Llzgyp/heftig-minuspris-paa-finsk-stroem-etter-tabbe-en-ekstrem-feil
Og det bør ikke være en børs...stakkars han som la ordren

jkirkebo

Sitat fra: Electric cars in Norway på tor 23. nov 2023, kl. 23:23
Sitat fra: daktari på tor 23. nov 2023, kl. 23:21Den finske tabben viser bare hvor idiotisk den daglige auksjonen er. Dette er ikke en skikkelig børs.

Dette skjer da på "vanlige" børser også. Det har vært flere tilfeller av "mini-krakk" og lignende etter fingertrøbbel fra meglere.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på fre 24. nov 2023, kl. 09:05

Dette skjer da på "vanlige" børser også. Det har vært flere tilfeller av "mini-krakk" og lignende etter fingertrøbbel fra meglere.
Det straffer ikke en hel befolkning!

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på ons 22. nov 2023, kl. 23:11Muligens et for private spørsmål, men har du kun yrkeserfaring fra skjermet og/eller offentlig arbeidsplass? Jeg noterer meg at du har veldig sterke meninger her i kombinasjon med at du synes å innrømme at du ikke har så mye kunnskap om, eller kjennskap til, hva du mener så mye og så sterkt om?

Nå har jeg svart utførlig på ditt spørsmål her og avsluttet med å spørre deg om du kunne redegjøre for din bakgrunn! Så langt har jeg ikke sett noe til det, selv om du i mellomtiden har hatt andre innlegg! Se mitt innlegg #8017 23. nov 2023.

Selv har jeg operert under eget navn alle de ca tretti årene jeg har kommentert og heldigvis har ikke det budt på problemer selv om det har vært mange harde meningsutvekslinger etter titusener av innlegg. De fleste har vel innsett at til tross for unntaksvis konfronterende innlegg, er det som ligger bak et ønske om å belyse sakene og komme videre i forståelse og kunnskaper.

For ordens skyld kan jeg også tillegge at verken jeg eller firmaene jeg har jobbet for, aldri har hatt oppdrag for statlige eller andre offentlige arbeidsgivere. Jeg har for det meste jobbet mot skipsverft, de fleste i utlandet og våre kunder gjennom tiår var verdens største som Hyundai, Bath Iron Works,Chantiers de l'Atlantique (bygde SS Norway), Blohm & Voss m.fl. Jeg stod for design og utvikling (sammen med flere andre) av det system disse verftene brukte for å produsere skipene (ståldelen) i mange år.

Så nå ser jeg fram til å høre om din bakgrunn Arthur (gjerne fullt navn også)!

stefse

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fre 24. nov 2023, kl. 13:20
Sitat fra: arthur på ons 22. nov 2023, kl. 23:11Muligens et for private spørsmål, men har du kun yrkeserfaring fra skjermet og/eller offentlig arbeidsplass? Jeg noterer meg at du har veldig sterke meninger her i kombinasjon med at du synes å innrømme at du ikke har så mye kunnskap om, eller kjennskap til, hva du mener så mye og så sterkt om?

Nå har jeg svart utførlig på ditt spørsmål her og avsluttet med å spørre deg om du kunne redegjøre for din bakgrunn! Så langt har jeg ikke sett noe til det, selv om du i mellomtiden har hatt andre innlegg! Se mitt innlegg #8017 23. nov 2023.

Selv har jeg operert under eget navn alle de ca tretti årene jeg har kommentert og heldigvis har ikke det budt på problemer selv om det har vært mange harde meningsutvekslinger etter titusener av innlegg. De fleste har vel innsett at til tross for unntaksvis konfronterende innlegg, er det som ligger bak et ønske om å belyse sakene og komme videre i forståelse og kunnskaper.

For ordens skyld kan jeg også tillegge at verken jeg eller firmaene jeg har jobbet for, aldri har hatt oppdrag for statlige eller andre offentlige arbeidsgivere. Jeg har for det meste jobbet mot skipsverft, de fleste i utlandet og våre kunder gjennom tiår var verdens største som Hyundai, Bath Iron Works,Chantiers de l'Atlantique (bygde SS Norway), Blohm & Voss m.fl. Jeg stod for design og utvikling (sammen med flere andre) av det system disse verftene brukte for å produsere skipene (ståldelen) i mange år.

Så nå ser jeg fram til å høre om din bakgrunn Arthur (gjerne fullt navn også)!
Støttes!
Selv har jeg brukt dette nicket i snart 30 år på ulike fora og noen vet sikkert hvem jeg er.
I dag har jeg en ledende stilling i et verdensomspennende ingeniørfirma.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

jkirkebo

Sitat fra: Counterpointer på fre 24. nov 2023, kl. 13:14

Ja, det er litt av en straff for befolkningen i Finland, som får minuspriser på strøm deler av dagen....

/s
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

hELgenen

Sitat fra: jkirkebo på fre 24. nov 2023, kl. 20:10

Ja, det er litt av en straff for befolkningen i Finland, som får minuspriser på strøm deler av dagen....

/s

Ja - det er jo blackfriday...........

Electric cars in Norway

Du er ved kjernen av problemstillingen der Counter.... :+1:

Electric cars in Norway

Ja det er på tide st Statnett må forklare situasjonen....hvorfor har de ikke oppgradert hovednettet godt nok? Det er jo en av kjerne oppgavene deres...? Merkelig... at de satte regler for tilknytningsstopp....

Jeg gleder meg til å lese forklaringene /møtereferat fra dette møtet. Håper det blir publisert også...

Les NVE brevet sendt Statnett fra Nettavisens nyhet som jeg blåste opp i eget bilde. Håper det lar seg lese ved å zoome inn på skjermen.

Bilde fra nyheten jeg zoomet har jeg også tatt med.

Overskrift:

Strømkrisen: Kaller inn Statnett på teppet

Jeg kopierer også med disse avsnitt fra nyheten:

«I et uvanlig tydelig brev, ber de Statnett om både et møte, og betydelig skriftlig redegjørelse.

– Det har i lengre tid vært kjent at det vil komme mye nytt forbruk og at det vil være behovfor store investeringer i transmisjonsnettet. Vi har oppfattet det slik, at dere har satt tilknytningsstopp for forbruk over 1 MW fleresteder i landet, skriver RME.

Ser alvorlig på saken
De skriver at loven er klar på at nettselskapene har plikt til å planlegge og investere i nytt nettanlegg slik at kunder kan kobles til «uten ugrunnet opphold».
– Vi ser alvorlig på a tuttakskunder ikke får tilknytning fordi det er manglende kapasitet i transmisjonsnettet, skriver RME i brevet.»

https://www.nettavisen.no/okonomi/stromkrisen-kaller-inn-statnett-pa-teppet/s/5-95-1472947

Radial

Mandatet til Statnett har vel (gjetter litt nå) vært fra Stortingets side å spare på alt av penger, og primært utrede systemer for å jevne ut belastningene i nettet slik at vi får brukt det vi har bedre, og derfor ikke bruke mer penger på nytt nett enn helt absolutt er nødvendig, og selv da være meget beskjeden og nøysom.

En liten del av resultatet av dette står i sikringskapet til samtlige norske boliger.

Men så kom samtidig dette med elektrifisering av samfunnet inn som en rekyl for 10år siden (ca), og politikerne har satt grønne føringer for hele samfunnet - men Statnett er her for sent ute, da det tar mye mer enn 10år å snu ei skute som dette.
Plutselig skal det produseres strøm midt i Hedemark-skogen, og Baker Hansen på Tynset slutta med gassovnen sin fordi det ble for dyrt å slippe ut co2, og må ha 2Mw strøm isteden., etc, etc.

Jeg nevnte det før i denne tråden, men vi må slutte å snu hver krone og stein hver eneste gang, og klinke til med store og solide løsninger for fremtiden - selv om det kan se ut som en "overkill" løsning i dag, er den kanskje akkurat passe om 10år.
Siden fremtiden er vanskelig å spå helt konkret, er man helt nødt til å tenke overdimensjonering i mye større skala.

Man var generelt mye flinkere med overdimensjonering før, enn man er i dag. Istedenfor å finregne på alt, ble det lagt inn store marginer.
Ikke alltid de traff blink, men mye av dette er utrolig gode tankesett som burde videreføres...men ja, det koster å ha robuste systemer - men gir økt driftsikkerhet og mye større muligheter for kundene.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA