Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Egil S på tir 14. nov 2023, kl. 15:51Problemstillingen er at olje omsettes i USD på verdensmarkedet.
Derfor må det veksles.

Dette gjør også at drivstoffprisen i Norge f.eks ikke går ned når oljeprisen går ned.
For når oljeprisen går ned har kronen historisk svekket seg mot USD, og siden Norge må "kjøpe sin egen olje" i USD, forsvinner mye av prisnedgangen i vekslingskursen.
Den prisen vi ser på pumpen er et resultat av oljeprisen og vekslingskursen mot USD.
Hvis kronen styrker seg og oljeprisen er stabil blir det billigere bensin.

Spørsmålet er hva skjer hvis oljeprisen nå hadde kollapset ned til 30-35usd slik som den var i 2015-2018? hvor mye hadde kronen falt da? hadde kronen rett og slett kollapset?
Sist gang oljeprisen var høy, rundt 2009-2011, var dollarkursen i perioder under 6kr, var med nede i 5,50kr, når nedgangen kom i 2014 steg usj gradvis til 8-9kr, problemet er at den forble så høy når oljeprisen gikk opp igjen, ut fra en oljepris på 80-90usd burde kronen ha vært vesentlig sterkere, minst på 7 tallet mot USD, men vi ligger på 11 tallet.

De skylder på at vi har for lav rente i norge og at renta må opp for å sikre investeringer i Norge.
Kanskje er det det som må til, kanskje må renta opp 1% til eller mer, men det vil ta knekken på norges befolkning, løsningen er da å øke rentefradraget, dette har blitt senket og senket de siste 20 årene, kanskje er det på tide å sette denne opp igjen.

Å skru opp rentefradraget oppfordrer til mer gjeld og lavere krone. Er ganske så lei av hele rentefradraget. Jeg har spart og så kjøpt..også bolig. Trengte kun byggelån en kort periode og har således fått lite av staten. Jeg blir jo nå skattet ihjel isteden og har blitt så omtrent hele livet..Mener gjeld har vært alt for billig og ført landet inn i en vanskelig situasjon der vi er alt for sårbare mhp gjeld.

Counterpointer

Nå er vinterens «drama» i gang.

Strømprisen er i snitt over hele ladet siste døgn over 150 øre i døgnet, og prisen i nord er faktisk høyest.

Ordførerne i sør Norge (NO2) er på klagetur til Oslo og skal møte energiministeren.
Noe som er veldig forståelig, men hva er løsningen? Brutt ned så er det vel i korte trekk at alle skal ha det like dårlig! I Norge vel å merke. At svenskene har det bedre nevnes ikke.

Her på Østlandet har vi knapt kuldegrader enda, og dette ser dårlig ut fra mitt ståsted. Som forventet dessverre. Mulig denne vinteren ikke blir like ille som forrige, men det ser lite lovende ut.

stefse

Det er rett og slett snakk om at statsforvaltningen har gått over hodet på folk i strømsaken. Det eksisterer ikke noe flertall i Norge om at vi må ha utveksling av strøm og dermed importere søreuropeiske priser som overhodet ikke passer hverken infrastruktur eller klima. Det er kun EUpampene og deres like her til lands som går på dette, og de som den absurde propagandaen biter på. 

"Vi må utveksle kraft slik at vi kan selge kraft og kjøpe den tilbake når vår kraft er solgt tom"
Fordi vi kan ikke spare den ved å ikke selge den først liksom, det ville vært bra dumt ja.
Eneste måten å få folk til å tro på dette våset er å konstruere opp problemer og legge ut store mengder tåke, iblandet en dæsj fryktpropaganda.

Akkurat nå pågår det store demonstrasjoner i Panama, da regjeringen hadde signert en avtale om en kobbergruve, over hodene på befolkningen.
https://www.reuters.com/world/americas/panama-court-likely-revoke-first-quantum-copper-mine-contract-2023-11-13/

Sålenge folk bare finner seg i ting vil det ikke skje noe som helst her til lands.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Counterpointer

Sitat fra: stefse på tir 14. nov 2023, kl. 19:34.......... Det er kun EUpampene og deres like her..........
Bare påpeker at de du kaller EUpampene, er omtrent den samlede folkevalgte forsamlingen og antagelig vesentlige deler av embetsverket.
Det er en stor utakt blant våre valgte representanter, og det en stadig større del av befolkningen mener om strømpolitikken. Akkurat nå fører det til dårlig oppslutning om regjeringen fordi det tilfeldigvis er de som sitter akkurat nå, antagelig kommer det til å velte dem ved valget og vi får en ny regjering som fører omtrent nøyaktig samme politikk.

arthur

Tror ikke folk flest mener noe som helst om strømpolitikken utover at de er misfornøyd med prisen de må betale. På samme måte som de er misfornøyd med rentenivået (på sine lån), men hverken vet, skjønner eller kan noe særlig om sosialøkonomi og/eller internasjonale forhold. Folk flest er svært nærsynte!

Egil S

Sitat fra: Counterpointer på tir 14. nov 2023, kl. 18:54Nå er vinterens «drama» i gang.

Strømprisen er i snitt over hele ladet siste døgn over 150 øre i døgnet, og prisen i nord er faktisk høyest.

Ordførerne i sør Norge (NO2) er på klagetur til Oslo og skal møte energiministeren.
Noe som er veldig forståelig, men hva er løsningen? Brutt ned så er det vel i korte trekk at alle skal ha det like dårlig! I Norge vel å merke. At svenskene har det bedre nevnes ikke.

Her på Østlandet har vi knapt kuldegrader enda, og dette ser dårlig ut fra mitt ståsted. Som forventet dessverre. Mulig denne vinteren ikke blir like ille som forrige, men det ser lite lovende ut.

Jeg ser i min app at snittprisen min (NO2) så langt i November er 107 øre, mot 58 øre samme tid i fjor.
Men strømprisen i November 2022 var lav helt til den 18. da tok prisene seg kraftig opp, var knapt under 200 øre fra den 19. og toppet seg de to siste dagene rundt 440-460 øre og snittprisen min endte på 146 øre.

Stigningen kom gjerne noen dager tidligere i år.

Desember i fjor så vi i NO2 priser på opp mot 550øre frem til prisene sank 19. desember, men snittprisen for måneden ble 363øre.

skal bli interessant å se hvordan dette slår ut i år.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Counterpointer

Sitat fra: Egil S på tir 14. nov 2023, kl. 21:04
Sitat fra: Counterpointer på tir 14. nov 2023, kl. 18:54Nå er vinterens «drama» i gang.

Jeg ser i min app at snittprisen min (NO2) så langt i November er 107 øre, mot 58 øre samme tid i fjor.
Men strømprisen i November 2022 var lav helt til den 18. da tok prisene seg kraftig opp, var knapt under 200 øre fra den 19. og toppet seg de to siste dagene rundt 440-460 øre og snittprisen min endte på 146 øre.

Stigningen kom gjerne noen dager tidligere i år.

Desember i fjor så vi i NO2 priser på opp mot 550øre frem til prisene sank 19. desember, men snittprisen for måneden ble 363øre.

skal bli interessant å se hvordan dette slår ut i år.
Det blir veldig interresant.
Jeg har vel erklært meg som pessimist, mens andre her i tråden ser lysere på det. Facit har vi først til våren.

Vi får følge nøye med 🥺

turfsurf

Nå er jo strømstøtten såpass høy og timesbasert for boliger at det spiller ikke så stor rolle når den først har passert en krone.

For oss vil det stort sett slå ut på hyttebruken, og om vi skal hurtiglade på Ionity eller lade på hytta.

Strømbruken når vi er på hytta og fyrer med ved er særdeles liten.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Men hvor langt inn i fremtiden strekker strømstøtten seg?

Og det er også et paradox at vi betaler fremdeles ti prosent av det som går over nesten ti ganger produksjonsprisen.

Nettleie øker jo også stadig så totalbeløpet en betaler vil øke. Det er summen som betyr noe for meg ikke en prosentandel støtte.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på ons 15. nov 2023, kl. 12:40Men hvor langt inn i fremtiden strekker strømstøtten seg?

Og det er også et paradox at vi betaler fremdeles ti prosent av det som går over nesten ti ganger produksjonsprisen.

Nettleie øker jo også stadig så totalbeløpet en betaler vil øke. Det er summen som betyr noe for meg ikke en prosentandel støtte.

Ja, husker den gang det var litt dyrt med 30 øre per kWh. I dag klokken 18 betaler en 138 øre etter strømstøtte. Er ikke billig....
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 15. nov 2023, kl. 15:04I dag klokken 18 betaler en 138 øre etter strømstøtte. Er ikke billig....
138!!! Det der er helt syyyyykt...... og like sykt er det at vi finner oss i det!!

filtvet

Fikk regning i dag. "Fastpris"-listen er jo vannvittig lang med 7-8 linjer med diverse kostnader. For hytt er fastprisen langt over strømprisen.

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 15. nov 2023, kl. 15:04
Sitat fra: Counterpointer på ons 15. nov 2023, kl. 12:40Men hvor langt inn i fremtiden strekker strømstøtten seg?

Ja, husker den gang det var litt dyrt med 30 øre per kWh. I dag klokken 18 betaler en 138 øre etter strømstøtte. Er ikke billig....
Nå er jo energileddet i nettleien høyere enn de 30 øre per kWh.

Dette er fra Oslo:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Ja det er vel det viktigste spørsmålet i denne saken.... Og det er politisk bestemt. Nå gjelder den ut 2024.... Og jeg håper den vil gjelde i evig tid....

Noe helt annet .....Selv lurer jeg også på hvor lang hals det egentlig er på de flaskehals inntektene som strømbransjen alltid snakker om ;D

#onsdagshumor

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på ons 15. nov 2023, kl. 19:42
Ja det er vel det viktigste spørsmålet i denne saken.... Og det er politisk bestemt. Nå gjelder den ut 2024.... Og jeg håper den vil gjelde i evig tid....

Strømstøtten er egentlig en fallitærklæring for samfunnet. Vi ser stadig flere områder hvor det offentlige skal ta kontroll over livene våre og det er ikke slik, som noen tror, at store deler av inntektene fra kraftproduksjon kommer fra utlandet gjennom eksport til kontinentet. Det er i praksis slik at det offentlige tar inn mesteparten av pengene fra norske husholdninger og så gir så en liten andel tilbake gjennom strømstøtten. Og hvordan pengene skal fordeles styres altså av våre politikere - politikere som gjerne har null erfaring fra det private næringsliv. Og det er ikke slik at disse ordningene med støtte kommer uten kostnader heller - så her går også en del penger bare opp i "røyk" for å si det slik.

Jeg har også null tro på havvind som løsning  - dette blir bare nok et offentlig pengesluk vi sjelden har sett maken til.

Jeg tror også strømstøtten vil fases ut - og at vi vil se nordmenn i de mange hjem stå å krangle med sine ektemenn/fruer om når de kan bruke strøm og ikke bruke strøm ettersom prisen varierer innad i døgnet og gjennom uken/året.
Smarte løsninger vil forsøke å hjelpe oss for å få livene våre tilbake slik at vi slipper å krangle med kona om når dusjen,oppvasken osv skal gjøres - men i bunn og grunn vil de menneskelige kostnadene for prisvolatiliteten gradvis ødelegge samfunnet slik vi har kjent det og utrykket "gode gamle dager" vil faktisk få et reellt innhold man kan relatere seg til. Norske forbrukere vil trolig oppleve relativt sett mye høyere menneskelige og faktiske kostnader som følge av periodevis ekstreme priser enn resten av Europa. En del av industrien vil rømme landet fordi de ser bedre og mer stabile forutsetninger for drift andre steder - f.eks i Sverige. Nei - jeg ser dessverre ikke noen positive signaler mhp kraftmarkedet med tanke på husholdninger i fremtiden. Skal man få løpende billige kostnader for å holde varmen fremover så må man nesten investere i minimum 50 cm isolasjon i vegger og 100 cm i taket samt maks 2 vinduer med 4 lags glass pr bolig. Vi må mao nesten lage oss noen bunkers som stenger klimaet ute

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA