Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen


arthur

Ser jeg skrev "DU", men mente "Du" en liten nyanse, men dog.....
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på mandag 18. september 2023, klokken 18:31
Sitat fra: arthur på mandag 18. september 2023, klokken 17:06Er ikke hva Enova støtter, eller ikke støtter, og i hvilken grad, styrt ev bevilgninger og føringer fra den til enhver tid sittende regjering?

"Enova SF ble opprettet av Stortinget i 2001 for å bidra til omlegging av energibruk og energiproduksjon. I dag eies selskapet av Klima- og miljødepartementet, og har et mandat som spisser Enova som klimavirkemiddel."

Kilde :

https://www.enova.no/om-enova/om-organisasjonen/

Så det er departementet som definerer målene og hva det skal gis støtte til..

Men mulig statsrådene er mer opptatt med å sjekke sine egne og ektefellens aksjeportefølje enn aktivt
gjøre noe for å redusere energiforbruk og øke energiproduksjon....



Er gjerne med Enova med NAV - de får en del føringer, og så lager de rigide regler for seg selv som de forholder seg til...og gjerne mister poenget med hvorfor de finnes på veien. Eller at de har litt andre mål enn det "eieren" egentlig tenkte.

Enova har begrunnet reduksjonen til solceller med at solceller ikke lenger er en ny teknologi, og derfor faller den litt gjennom med tanke på støtte. Men ikke så tungt at de ikke fremdeles støtter litt... Så Enova tar ingen hensyn til, eller bryr seg om, om redusert støtte får en stor nedgang i nye solceller. De forholder seg til "Er det ny teknologi?". Er derfor vanlige luft-luft-varmepumper i vanlige hus har 0 støtte, mens svindyre pumper har støtte....fordi det er litt ny teknologi, selv om energisparingsmessig så ville det muligens vært mer energi spart per krone å støttet luft-luft-varmepumpe-salg med 5000 per pumpe - dette er bevist i Stavanger hvor kommunen støttet - folk gikk bananas og bestilte masse pumper da støtteordningen kom....sånn at de har hatt mange kampanjer, og alle blir fullbooket.

Så enten må regjeringen lage en egen støtteordning for etablerte strømsparingstiltak, eller så må de instruere Enova...dersom de faktisk ønsker lavere forbruk / lavere priser, ref trenering av NVE rundt småkraftverk.... ;-)
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Tror ikke at jeg gidder å lese alt dette; https://www.enova.no/om-enova/om-organisasjonen/oppdragsbrev-og-avtaler/

men ser ut til at det ligger en god del føringer mht hva de kan, skal osv
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på tirsdag 19. september 2023, klokken 11:21Tror ikke at jeg gidder å lese alt dette; https://www.enova.no/om-enova/om-organisasjonen/oppdragsbrev-og-avtaler/

men ser ut til at det ligger en god del føringer mht hva de kan, skal osv

Ja, det er enklere å se på avisoppslag på hva de sier:
Det fungerer godt, derfor avslutter vi.
I Bakvendtland der alt går an.
Tesla Model Y                         2021-

THE

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 19. september 2023, klokken 10:56Så enten må regjeringen lage en egen støtteordning for etablerte strømsparingstiltak, eller så må de instruere Enova...dersom de faktisk ønsker lavere forbruk / lavere priser, ref trenering av NVE rundt småkraftverk.... ;-)
Jeg tror også at det mest effektive tiltaket privatpersoner kan gjøre er å gjennomføre ENØK-tiltak i egen bolig, sekundærbolig og fritidsbolig. Overgang fra fossil energi til fornybar energi for transportformål gir økt behov for elektrisk energi, noe som gjør det enda viktigere å redusere energibehovet der det er mulig.

Jeg ser for meg at det finnes andre måter å få folk til å velge etterisolering, bytte av vinduer, montering av varmepumper, smart styring av varmtvann og oppvarming med mye mer enn tradisjonell Enova-støtte til noen få utvalgte. Staten har neste uendelig mye penger i fond, og jeg tenker at en prosent (150 mrd kroner) av oljefondet burde kunne settes av til et ENØK-fond der målet ikke er avkastning. Dette fondet kan brukes til å gi folk støtte og rentefrie lån for å gjennomføre ENØK-tiltak. Samtidig må det være mulig å søke om finansiering via dette fondet til jobber med egeninnsats, ikke slik Enova krever i dag at alt skal utføres av firma. Eventuelt kan det innføres skattefradrag for ENØK-tiltak, slik at kostnader til materiell, utstyr og håndverkere for ENØK-tiltak kan føres opp som fradrag.

I tillegg må man finne gode insentiver for at næringsbygg også oppgraderes med tanke på energieffektivisering. Samlet sett bør man kunne redusere energibruken i norske bygg med opp mot 10TWh (NVE mener potensialet er 13TWh)

ENØK-tiltak som etterisolering, bytte av gamle vinduer og smart varmestyring kan (og vil) også gi økt komfort i gamle boliger som en bonus. Jeg tror mange selv vil velge å oppgradere egen bolig om man slipper å låne til pipa med store renteutgifter for å klare det. Jeg tror finansieringsordningene må bli bedre enn i dag da prisen på ENØK-tiltak som støttes av Enova ofte blir så høy, selv etter Enova-støtten, at bare de med best råd har mulighet til gjennomføre tiltak. Om staten ønsker å bruke noe milliarder av den breddfulle pengebingen vår til gulrot-tiltak så tror jeg folk vil bidra på en måte som faktisk kan redusere behovet for elektrisk energi, og ikke minst behovet for effekt på de kaldeste vinterdagene også.

Det store spørsmålet er selvfølgelig hvor mye (elektrisk) energi trenger vi i Norge? Svaret på hvor mye ny energi vi må bygge ut avhenger i stor grad av hvor stor kapasitet vi skal ha på eksport av strøm, og på hvor raskt Europa klarer å bygge ut egen strømproduksjon. Dette er i alle fall mer enn jeg kan svare på, men jeg har uansett lyst til å bidra med det jeg kan, dvs. ENØK-tiltak i egne bygninger forutsatt at kostnadene ikke blir uforholdsmessig høye.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Radial

Jeg leste en gang at overgangen fra fossilt til fornybart, ikke skulle endre behovet for produksjon av strøm, fordi det vil frigjøres så enormt med strøm i markedet når produksjonen av feks fossilt drivstoff fases ut.

Men her i 2023 står man med skjegget i postkassa like vel... verden produserer feks drivstoff som bare det, og enda mer skal produseres, mens manko på strøm er her like vel.

Grønt skifte blir ikke noe av uten at alle trekker samme vei, og verden er stor🙈
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

THE

Sitat fra: Radial på tirsdag 19. september 2023, klokken 12:21Jeg leste en gang at overgangen fra fossilt til fornybart, ikke skulle endre behovet for produksjon av strøm, fordi det vil frigjøres så enormt med strøm i markedet når produksjonen av feks fossilt drivstoff fases ut.

Men her i 2023 står man med skjegget i postkassa like vel... verden produserer feks drivstoff som bare det, og enda mer skal produseres, mens manko på strøm er her like vel.

Grønt skifte blir ikke noe av uten at alle trekker samme vei, og verden er stor🙈
Problemet skyldes vel at elektrisk energi til produksjon av drivstoff i stor grad produseres ved forbrenning av olje og gass (og kanskje kull?), men ny grønn elektrisk energi skal produseres av fornybare kilder. Det går nok mange år ennå før produksjon av fornybar energi matcher etterspørselen etter energi.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Counterpointer

Sitat fra: THE på tirsdag 19. september 2023, klokken 12:06
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 19. september 2023, klokken 10:56Så enten må regjeringen lage en egen støtteordning for etablerte strømsparingstiltak, eller så må de instruere Enova...dersom de faktisk ønsker lavere forbruk / lavere priser, ref trenering av NVE rundt småkraftverk.... ;-)
Jeg tror også at det mest effektive tiltaket privatpersoner kan gjøre er å gjennomføre ENØK-tiltak i egen bolig, sekundærbolig og fritidsbolig. Overgang fra fossil energi til fornybar energi for transportformål gir økt behov for elektrisk energi, noe som gjør det enda viktigere å redusere energibehovet der det er mulig.

Jeg ser for meg at det finnes andre måter å få folk til å velge etterisolering, bytte av vinduer, montering av varmepumper, smart styring av varmtvann og oppvarming med mye mer enn tradisjonell Enova-støtte til noen få utvalgte. Staten har neste uendelig mye penger i fond, og jeg tenker at en prosent (150 mrd kroner) av oljefondet burde kunne settes av til et ENØK-fond der målet ikke er avkastning. Dette fondet kan brukes til å gi folk støtte og rentefrie lån for å gjennomføre ENØK-tiltak. Samtidig må det være mulig å søke om finansiering via dette fondet til jobber med egeninnsats, ikke slik Enova krever i dag at alt skal utføres av firma. Eventuelt kan det innføres skattefradrag for ENØK-tiltak, slik at kostnader til materiell, utstyr og håndverkere for ENØK-tiltak kan føres opp som fradrag.

I tillegg må man finne gode insentiver for at næringsbygg også oppgraderes med tanke på energieffektivisering. Samlet sett bør man kunne redusere energibruken i norske bygg med opp mot 10TWh (NVE mener potensialet er 13TWh)

ENØK-tiltak som etterisolering, bytte av gamle vinduer og smart varmestyring kan (og vil) også gi økt komfort i gamle boliger som en bonus. Jeg tror mange selv vil velge å oppgradere egen bolig om man slipper å låne til pipa med store renteutgifter for å klare det. Jeg tror finansieringsordningene må bli bedre enn i dag da prisen på ENØK-tiltak som støttes av Enova ofte blir så høy, selv etter Enova-støtten, at bare de med best råd har mulighet til gjennomføre tiltak. Om staten ønsker å bruke noe milliarder av den breddfulle pengebingen vår til gulrot-tiltak så tror jeg folk vil bidra på en måte som faktisk kan redusere behovet for elektrisk energi, og ikke minst behovet for effekt på de kaldeste vinterdagene også.

Det store spørsmålet er selvfølgelig hvor mye (elektrisk) energi trenger vi i Norge? Svaret på hvor mye ny energi vi må bygge ut avhenger i stor grad av hvor stor kapasitet vi skal ha på eksport av strøm, og på hvor raskt Europa klarer å bygge ut egen strømproduksjon. Dette er i alle fall mer enn jeg kan svare på, men jeg har uansett lyst til å bidra med det jeg kan, dvs. ENØK-tiltak i egne bygninger forutsatt at kostnadene ikke blir uforholdsmessig høye.
Mange fornuftige synspunkter her.
ENOVA «støtten» er jo betalt av strømkundene selv. Endringer av betingelser er overmodent.
Kravene i dag er ufleksible og ikke tilpasset noe annet enn å gjøre søknader vanskelig.
Jeg brukte en lokal snekker som ikke har hverken råd eller tid til å skaffe seg sentral godkjenning fra DIBK som Enova innførte som krav etter at jeg hadde startet isolering mm men før det ble ferdig (grunnet koronaforsinkelser). Resultatet er at jeg ikke får noe og sitter med hele regningen uten tilskudd. Dette er bare ett anekdotisk eksempel men viser hvordan Enova ikke er noe annet enn bremsekloss.

Et enøkfond som hadde som erklært målsetning å bidra til mest mulig energisparing hadde vært en strålende ide. Det er jo bare å se hvor ekstremt vellykket elbilfordelene var kombinert med avgift på fossilt har vært. Den modellen kunne med fordel ha vært brukt på enøk også. Hvor mye kunne Norge som nasjon spart om det ble avgiftsfrihet på varmepumper, isolasjon, vinduer med lav U verdi osv?

Solcellene viser jo hvor mye folk er villig til å investere når det er en ekstra gulrot (Enova støtte) i tillegg til at strøm er blitt så mye dyrere. Det er jo rent ut idiotisk at de kuttet der nå midt i en strømkrise. Det hadde vel heller vært bedre med en «transformatorstøtte» i tillegg til netteierne slik at nettet hadde tålt de få MW med solstrøm vi snakker om fra private?

Counterpointer

« NRK viser til en en rapport fra konsulentselskapet Thema der det går fram at det kun er 30 prosent av de som ønsker tilkopling på nettet, som får ønsket kapasitet.»

Og når det er slik velger de å gi et datasenter 50 MW, mens en ammoniakkfabrikk blir satt på vent.

Dette er ikke regjeringen men Statnett og Kystkraft som bestemmer.

https://www.digi.no/artikler/raser-mot-at-datasenter-far-tildelt-kraft-vi-mener-det-er-galskap/537110?fbclid=IwAR03R5t1uUHsainomsqB4hziVVyPl2vLTYHXsYEDiJgBwsOj259SVwRno58_aem_AZDmK4x2wfQ0uNyDDBfWf98x5Dt56XVTYeoSo9vh167VfkXY6wfNo_DV1y-wISKbv4I

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på mandag 18. september 2023, klokken 18:31Men mulig statsrådene er mer opptatt med å sjekke sine egne og ektefellens aksjeportefølje enn aktivt
gjøre noe for å redusere energiforbruk og øke energiproduksjon....
For noen vil jo det være en heldagsjobb...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 20. september 2023, klokken 23:15« NRK viser til en en rapport fra konsulentselskapet Thema der det går fram at det kun er 30 prosent av de som ønsker tilkopling på nettet, som får ønsket kapasitet.»
Det er jo rett og slett helt vilt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

#7633
Sitat fra: turfsurf på torsdag 21. september 2023, klokken 06:47
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 20. september 2023, klokken 23:15« NRK viser til en en rapport fra konsulentselskapet Thema der det går fram at det kun er 30 prosent av de som ønsker tilkopling på nettet, som får ønsket kapasitet.»
Det er jo rett og slett helt vilt.

Tror kanskje det var i akkurat det geografiske området, men er jo synd det skal være sånn, særlig med tanke på at de tenker å elektrifisere Melkøya, som klarer seg fint uten mer strøm.

Er jo og trist at en skal måtte ha slike firmaer som Thema som jobber med strøm-analyser når Norge akkurat i år lager 15% mer strøm enn vi bruker. Ser de har omsatt for 74,5 millioner, og et overskudd på 21,8 millioner.... Veldig spesielt at aksjeselskapet er eid av et DA (Delt Ansvar), som er en selskapsform ganske likt enkeltmannsforetak, men brukt når det er to eller flere...har det noe med skatt å gjøre?
Tesla Model Y                         2021-

Egil S

@THE.

Problemet med ENØK tiltak er at de er VELDIG dyre og derfor ikke like attraktive.

Varmepumpe er enkelt, 30-40.000kr er ikke så ille.

Jeg står nå i en situasjon der jeg skal skifte nesten alle vinduene på min 13 år gamle bolig pga kvalitetsproblem og råte.
Jeg fikk ca 50% rabatt og fikk i dag levert 3-lags vinduer med aluprofiler for 122.000kr, tømmermann har gitt meg pris på 106.000kr for å bytte, men finner de noe så blir det ekstra, noe de garantert gjør. Jeg forventer derfor en kost på 250.000+kr, noe som egentlig er rimelig.
Naboen sjekket med en annen vindusprodusent og der var det nesten 300.000 bare for vinduene, pluss jobben, fort en halv million altså.
En slik utgift vil ikke være lønnsom i en bolig man ikke har tenkt å bo 15-20år i.

Samme med etterisolering, fort en halv million for å gjøre det også.

La oss si man gjør begge disse tingene, investert 1 million i vinduer og isolasjon.
for hva? å spare 50% av strømregningen? Altså 10-20.000kr i året. Da tar det altså 50år å betale ned investeringen.

Men, har man dårlige vinduer som meg, så er tillegget fra 2-lags til 3-lags lite og absolutt verdt det, og skal man bytte kledning på huset, ja da kan man jo dytte inn litt mer isolasjon i veggene når kledningen er av.
For min del var tilleggskosten 15.000kr for 3-lags vinduer, det er spart inn på 2-3år tenker jeg.

Men å bytte vinduer og etterisolere for å spare på strømmen er det ikke økonomi i.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA