Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Vidar_S på ons 06. sep 2023, kl. 13:20
Sitat fra: stefse på ons 06. sep 2023, kl. 11:54Valg: Omtrent bortkastet tid. Ingenting av større betydning for samfunnet kan endres. Markedskreftene er det som gjelder.

Mjaaa... Det er vel ikke helt korrekt? En ting er at få/ingen partier på Stortinget i dag er villige til å endre det du(?) mener er viktig for samfunnet, men å si at det ikke kan endres er neppe riktig. Om du bare starter ditt eget parti og deretter får Stortingsflertall i en valgperiode eller to så kan du endre det meste.

Er mange politikere som vil endre. Er bare at de har ikke nok velgere til å kunne gjøre det.
Både KrF og FrP ønsker at alt over 50 øre i strømpris dekkes av staten. Og til stor forskjell fra dagens ordning så gjelder det og hytter og bedrifter. Rødt ønsker å gå enda lenger med maks pris til kunde på 35 øre.
Tesla Model Y                         2021-

Ketill Jacobsen

Sitat fra: stefse på ons 06. sep 2023, kl. 11:54Valg: Omtrent bortkastet tid. Ingenting av større betydning for samfunnet kan endres. Markedskreftene er det som gjelder. Et stemmeshow hvor man stemmer inn folk til diverse showmakeri, samt administrative oppgaver med for god betaling. Enkeltsakene de fronter kunne enkelt avstemmes direkte med et par klikk  med bankID. Istedet blir vi påtvunget en politisk tvangstrøye få har bedt om å gå med i 4 år.

Det er heldigvis ikke hver dag en leser et mer forvirret innlegg! For det første påstår du at valg er bortkastet tid og at det uansett er markedskreftene som rår. Deretter sier du at sittende regjering har for mye makt (påtvunget tvangstrøye) og forandrer for mye. Du må bestemme deg, har dagens regjering (det vil si politikerne) makt til å forandre noe? Du sier både nei og ja.

Til slutt sier du vi er påtvunget en politisk tvangstrøye få har bedt om. For det første ble dagens Storting og Regjering valgt i et åpent og demokratisk valg. Dernest har Ap og Sp og samarbeidspartner SV og partiene som foretrekker denne regjeringen (Rødt og MDG) stort sett vært større enn den høyre/liberalisme/reaksjonær-blokken (Høyre, Frp, V). Legg også til Krf som verken er høyre, liberalt eller reaksjonært.

Skal jeg tippe så er Stefse stor tilhenger av at vi skal styres av markedet og misliker regjerings politikk som på mange områder har vært progressiv og søkte å motvirke markedets destruktive sider og derved godt likt av mange, men strømpolitikken har vært katastrofal.

Når du skriver få i setningen "påtvunget en politisk tvangstrøye få har bedt om å gå med i 4 år", så mener du vel egentlig få i din krets?

RJK

Da har Elvia satt opp nettleie-kostnadene her i NO1:

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vidar_S

Sitat fra: RJK på ons 06. sep 2023, kl. 14:16Da har Elvia satt opp nettleie-kostnadene her i NO1:

Kan trøste deg med at Elvia ligger hhv 25, 50, 95, 150 og 200 kr under BKK på kapasitetsleddet og 8/4 øre under BKK på energileddet, selv etter prisøkningen.

https://www.bkk.no/alt-om-nettleie/nettleiepriser-for-privatkunder-pr-1-juli-2023

arthur

Er det overraskende at det blir en prisøkning på nettleien?

RJK

Sitat fra: arthur på ons 06. sep 2023, kl. 17:04Er det overraskende at det blir en prisøkning på nettleien?
Absolutt ikke. Det er bare å putte fingeren opp i lufta og tenke på et tall høyere enn det forrige... ;)

Mer seriøst, når strømmen var dyrere, var årsaken til prisstigning at differansekostnaden gikk opp, så det kostet mye mere å betale for tap ved transport av strøm enn de hadde beregnet.

Nå som strømmen er blitt billigere, skulle man trodd at disse kostnadene gikk ned, og det ville legge grunnlag for lavere pris.

Såpass at det burde veie opp for ev. merkostnader på renter etc. Derved burde man ha grunn for å tro at prisstigning var unødvendig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: Ketill Jacobsen på ons 06. sep 2023, kl. 13:47
Sitat fra: stefse på ons 06. sep 2023, kl. 11:54Valg: Omtrent bortkastet tid. Ingenting av større betydning for samfunnet kan endres. Markedskreftene er det som gjelder. Et stemmeshow hvor man stemmer inn folk til diverse showmakeri, samt administrative oppgaver med for god betaling. Enkeltsakene de fronter kunne enkelt avstemmes direkte med et par klikk  med bankID. Istedet blir vi påtvunget en politisk tvangstrøye få har bedt om å gå med i 4 år.

Det er heldigvis ikke hver dag en leser et mer forvirret innlegg! For det første påstår du at valg er bortkastet tid og at det uansett er markedskreftene som rår. Deretter sier du at sittende regjering har for mye makt (påtvunget tvangstrøye) og forandrer for mye. Du må bestemme deg, har dagens regjering (det vil si politikerne) makt til å forandre noe? Du sier både nei og ja.

Til slutt sier du vi er påtvunget en politisk tvangstrøye få har bedt om. For det første ble dagens Storting og Regjering valgt i et åpent og demokratisk valg. Dernest har Ap og Sp og samarbeidspartner SV og partiene som foretrekker denne regjeringen (Rødt og MDG) stort sett vært større enn den høyre/liberalisme/reaksjonær-blokken (Høyre, Frp, V). Legg også til Krf som verken er høyre, liberalt eller reaksjonært.

Skal jeg tippe så er Stefse stor tilhenger av at vi skal styres av markedet og misliker regjerings politikk som på mange områder har vært progressiv og søkte å motvirke markedets destruktive sider og derved godt likt av mange, men strømpolitikken har vært katastrofal.

Når du skriver få i setningen "påtvunget en politisk tvangstrøye få har bedt om å gå med i 4 år", så mener du vel egentlig få i din krets?
Brukeren du siterer får svare for seg selv, men jeg tolker ikke dette som ønske om mer marked. Mer frustrasjon over manglende vilje til å styre markedet og benytte muligheten til å avgrense og/eller begrense avtaler om eksport.

Det er helt riktig at en ikke får noe flertall på Stortinget så lenge Ap og Høyre er skjønt enige i praksis. Politikk består også av en god del mer enn energipolitikk som gjør at det hvertfall for min del blir uaktuelt med type Industripartiet eller andre «interessepsrtier, FrP vingler og er ikke til å stole på i min oppfattning, Rødt har vært konsistente på energi men etter mitt syn er utenrikspolitikken ikke holdbar!
Dermed blir det å velge det minst negative.

Jeg skulle ønske meg at regjeringen kunne legge om kursen med den nåværende fortellingen om at først var det krigen i Ukraina som hadde skylden, nå er løsningen mer energiproduksjon for å senke prisene. Begge disse narrativene er i beste fall bare delvis riktige, antagelig er de mer tildekkende for andre politiske hensyn. Ønsket om å eksportere så mye som mulig for å kunne omfordele til de sakene en liker best er nærliggende.

Jeg ønsker meg en trygg og forutsigbar politikk, det har vi ikke nå. Hverken faginstanser eller politikere forutså hvordan det skulle bli med de galopperende strømprisene. Per i dag har heller ikke noen en god løsning på hva vi skal gjøre for å få kontroll igjen. Strømkompensasjontiltakene er plasteret på et temmelig stort sår.

Det er da skremmende når en hører og leser at veldig mange som har noe å si om energipolitikk synes prisforskjell innad i Norge er mye større problem enn prissmitte fra Europa! Da har de en helt annen agenda enn folkets beste som ledetråd.

stefse

Jeg er sjelden forvirret, men fint at innlegget kan skape engasjement.
Poenget mitt er ikke at det skal komme ett eller annet parti og love ditt datt, (f.eks lavere strømpriser) som jeg skal stemme på for  å få en endring, men at folket skal få lov å si sin mening om store avgjørende saker i avstemminger om sak.
Jeg har faktisk ikke bruk for at noen skal tale min sak, jeg synes de fleste gjør dette ganske dårlig uansett. Jeg har tilgang til internett og jeg kan prate for meg selv, noe de fleste faktisk er i stand til. Jeg vil ikke at en eller annen pratmaker skal hijacke stemmen min i 4 år og bruke det på masse tøv jeg ikke er enig i, og ikke engang levere på den ene saken som de lovte.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Ketill Jacobsen

Sitat fra: stefse på tor 07. sep 2023, kl. 15:04

Poenget mitt er ikke at det skal komme ett eller annet parti og love ditt datt, (f.eks lavere strømpriser) som jeg skal stemme på for  å få en endring, men at folket skal få lov å si sin mening om store avgjørende saker i avstemminger om sak.
Jeg har faktisk ikke bruk for at noen skal tale min sak, jeg synes de fleste gjør dette ganske dårlig uansett. Jeg har tilgang til internett og jeg kan prate for meg selv, noe de fleste faktisk er i stand til. Jeg vil ikke at en eller annen pratmaker skal hijacke stemmen min i 4 år og bruke det på masse tøv jeg ikke er enig i, og ikke engang levere på den ene saken som de lovte.
Så du liker ikke dagens politiske system med representativt demokrati. Du vil at alle saker (store og små) skal sendes til avstemming. Hvem skal da bestemme hva det skal stemmes over? Hva med at det er sammenheng mellom saker og også over tid. I dag stemmer vi på partier som nitidig utarbeider sine program og som har mange tiårs tradisjoner i politisk arbeid, ideologiutvikling og organisatorisk utvikling. Alt dette vil du altså kaste vrak på?

Det politiske systemet i Norge (og hele verden) har utviklet seg over flere hundre år. Og nå mener du altså at alt skal kastes på skraphaugen.

I en tid hvor totalitære systemer vinner fram og reaksjonære krefter får en sterkere posisjon, er det synd at noen også i Norge vil avvikle nåværende demokratiske system.

Hvordan er det mulig at noen skal/kan hijacke stemmen din? Tenker du på at du vil stemme på ett parti ut fra en enkeltsak og så svikter partiet denne saken? Det er vel så godt som ingen som stemmer på et parti for en enkeltsak. I Norge stemmer de fleste av oss på partier, altså mest på den helheten partiet står for.

hELgenen

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tor 07. sep 2023, kl. 16:09Hvordan er det mulig at noen skal/kan hijacke stemmen din? Tenker du på at du vil stemme på ett parti ut fra en enkeltsak og så svikter partiet denne saken? Det er vel så godt som ingen som stemmer på et parti for en enkeltsak. I Norge stemmer de fleste av oss på partier, altså mest på den helheten partiet står for.

Det er jo faktisk normalen at partier lurer velgere med lovnader som de så forhandler bort i taburett samtaler med andre.
SP er et parti med særinteresser som gjerne forhandler med hvem som helst og lover hva som helst i bytte.
FRP likeså - de kan gjerne være imot bompenger - men de stemmer faktisk for i en del tilfeller også
AP med Støre i spissen lover ingenting og holder ingenting - det bare prates bort.
Og slik kunne en sikkert fortsatt...

Men nå er det lokalvalg - da kan man faktisk stemme på kandiater som man kan møte på i butikken - og da vet man litt mer om hva de står for. Jeg bryr meg katten om hvilket partiliste den enkelte kandidat står oppført i - det er personen og hva vedkommende står for som betyr noe. Og jeg har en tradisjon for å stemme på ulike partier til fylkesting og kommunevalg. Det som står i valgbrosjyrene har jeg faktisk null tiltro til.
Ja, lokalt har vi sågar sett at partier stemmer direkte imot hva som står i eget program. Og vi har hatt mange,mange,mange saker der enkeltmedlemmer i ymse partier stemmer imot sitt eget parti. Så når det kommer til lokalvalg så betyr personen mer enn partiene. Og disse valgprogrammene er i bunn og grunn "fiskeutstyr" for å fange velgere og ikke noe annet...fordi det som står der - er det ikke sikkert personene som står på listen står for......

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hELgenen på tor 07. sep 2023, kl. 16:46Det er jo faktisk normalen at partier lurer velgere med lovnader som de så forhandler bort i taburett samtaler med andre.
SP er et parti med særinteresser som gjerne forhandler med hvem som helst og lover hva som helst i bytte.
FRP likeså - de kan gjerne være imot bompenger - men de stemmer faktisk for i en del tilfeller også
AP med Støre i spissen lover ingenting og holder ingenting - det bare prates bort.
Og slik kunne en sikkert fortsatt...

Men nå er det lokalvalg - da kan man faktisk stemme på kandiater som man kan møte på i butikken - og da vet man litt mer om hva de står for. Jeg bryr meg katten om hvilket partiliste den enkelte kandidat står oppført i - det er personen og hva vedkommende står for som betyr noe. Og jeg har en tradisjon for å stemme på ulike partier til fylkesting og kommunevalg. Det som står i valgbrosjyrene har jeg faktisk null tiltro til.
Ja, lokalt har vi sågar sett at partier stemmer direkte imot hva som står i eget program. Og vi har hatt mange,mange,mange saker der enkeltmedlemmer i ymse partier stemmer imot sitt eget parti. Så når det kommer til lokalvalg så betyr personen mer enn partiene. Og disse valgprogrammene er i bunn og grunn "fiskeutstyr" for å fange velgere og ikke noe annet...fordi det som står der - er det ikke sikkert personene som står på listen står for......

Jeg synes du fremstår rørende naiv og uvitende om du skal forlange at partiene kun skal si hva de tror de kan få til i en koalisjon med andre partier. Det sier seg selv at partiene i valgkampen må stå på den politikken de selv mener er riktig og som de ville ha gjennomført om de hadde det flertallet som skulle
til. Om et parti skal inngå i en koalisjon og om de i det hel tatt skal gjøre det, vet en jo ikke før etter valget. Om partier ikke skulle flagge sine meninger og hvilke målsettinger de har, så ville jo det være å seile under falskt flagg og egentlig villede velgerne.

Ellers så består partiene av enkeltindivider og at de ikke er enige med eget parti i ett og alt, er vel heller en styrke enn en svakhet. Og at lokalpartier står for politikk som er forskjellig fra moderpartiet er vel heller ikke verdens undergang. Uansett må en i et lokalvalg forholde seg til  stedets partier og mennesker og deres standpunkter til saker. En ser at partiene har veldig varierende styrke fra en kommune til en annen, selv om de i snitt har liknende oppslutning som de har på nasjonalt plan.

Slik det er nå så klages det voldsomt over at nye politikontor opprettes, hvilket en skulle tro var utmerket for det var jo det Sp har kjempet for i mange år og som gikk i mot det verste eksemplet på nytale i norsk politikks historie nemlig "Nærpolitireformen" hvilket var for det meste en sentraliseringsreform (en blant mange fra Høyre+ regjerningene). Tenk at Sp i posisjon er tro mot sitt partiprogram og sin kamp for desentralisering! Hvilken skam og skandale!

hELgenen

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tor 07. sep 2023, kl. 20:53Jeg synes du fremstår rørende naiv og uvitende om du skal forlange at partiene kun skal si hva de tror de kan få til i en koalisjon med andre partier.

Tror du må lese meg bedre - jeg forlanger ingenting - forventer ingenting.
Jeg stemmer først og fremst på person i lokalvalg da jeg ikke stoler på programmene.
Hva partiledere og partiet står for sentralt betyr ingenting for mitt lokalvalg. Dessverre har mediene forsøkt
å gjøre lokalvalget til et stortingsvalg ; og det går nok ikke mange sekundene etter første valgresultat foreligger før man vil konstruere et virtuell stortingsvalg. Så vil mediene spille videre på dette og lage sitt eget valgshow.

Counterpointer

Det som er mer relevant nå i denne tråden er hva lokalvalget har å si for strømprisen? I min kommune er det null, kommunen har ikke egen strømproduksjon eller eierandeler i strømproduksjon.
Andre steder har jo kommunen lavere strømpris for kommunens innbyggere, da er det viktigere.

stefse

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tor 07. sep 2023, kl. 16:09
Sitat fra: stefse på tor 07. sep 2023, kl. 15:04

Så du liker ikke dagens politiske system med representativt demokrati. Du vil at alle saker (store og små) skal sendes til avstemming. Hvem skal da bestemme hva det skal stemmes over? Hva med at det er sammenheng mellom saker og også over tid. I dag stemmer vi på partier som nitidig utarbeider sine program og som har mange tiårs tradisjoner i politisk arbeid, ideologiutvikling og organisatorisk utvikling. Alt dette vil du altså kaste vrak på?

Det politiske systemet i Norge (og hele verden) har utviklet seg over flere hundre år. Og nå mener du altså at alt skal kastes på skraphaugen.

I en tid hvor totalitære systemer vinner fram og reaksjonære krefter får en sterkere posisjon, er det synd at noen også i Norge vil avvikle nåværende demokratiske system.

Hvordan er det mulig at noen skal/kan hijacke stemmen din? Tenker du på at du vil stemme på ett parti ut fra en enkeltsak og så svikter partiet denne saken? Det er vel så godt som ingen som stemmer på et parti for en enkeltsak. I Norge stemmer de fleste av oss på partier, altså mest på den helheten partiet står for.

Nå er det slik at verden har utviklet seg siden 1800 tallet, da vi trengte å sende representanter til tinget for å tale saken vår. Denne utviklingen i informasjonsutveksling er hovedsaklig noe som har skjedd de siste 15-20 år, men som ikke gjenspeiler seg i demokratiets utøvelse. Da mener jeg det faktisk er mulig å reformere deler av det politiske system uten å "kaste vrak" på tradisjoner.
At du fremhever totalitære regimer og avvikling av demokrati vil jeg ha meg frabedt. Dette har jeg aldri hevdet, og kommer aldri til å gjøre. Jeg vil utvikle demokratiet.

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

stefse

Nå behandles saken om ACER av høyesterett. Det er nei til EU som fører saken.
Jeg synes ikke at man skal tillegge Nei til EU og anti Europeiske holdninger i for stor grad i denne saken.
Dette handler om å ta vare på et fungerende system, samt å stå opp for at det faktisk skal være mulig å bo og jobbe i Polare områder. Det må være lov å stå opp for sitt eget land, de fleste EU landene gjør dette.
Det har også et interessant juridisk aspekt.

https://www.nationen.no/nervepirrende-dager-i-hoyesterett/o/5-148-411750
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA