Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

geear

Har nok ikke fått med meg alle 500 sidene her, men hva er det egentlig som forhindrer at hele landet kan regnes som én sone og ha samme pris? Sør-sørvestlandet har ulempene av kraftutbyggingene, oppdemming, døde/kalde elver, strømpriser som henger sammen med utlandet, og så videre, vannkraft bringer få arbeidsplasser, og skatteinntektene kommer hele landet til gode. Hvorfor skal ikke prisen være lik?

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på tir 29. aug 2023, kl. 10:51Situasjonen nå er antagelig det «beste» det blir noengang, det legges bare opp til at ting blir verre. Og det er helt uavhengig av valgresultat både nå og neste Stortingsvalg.
Ja, det er min analyse også, og mye av grunnen til at jeg valgte å få installert solceller både på hytta og hjemme. Etter hvert forsvinner strømstøtte også. Det neste blir å investere i husbatteri, men foreløpig er det for dyrt.

Ny batterityper er dog spennende:

Ambri flytende metall batteri
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: turfsurf på tir 29. aug 2023, kl. 12:27
Sitat fra: Counterpointer på tir 29. aug 2023, kl. 10:51Situasjonen nå er antagelig det «beste» det blir noengang, det legges bare opp til at ting blir verre. Og det er helt uavhengig av valgresultat både nå og neste Stortingsvalg.
Ja, det er min konklusjon også, og mye av grunnen til at jeg valgte å få installert solceller både på hytta og hjemme. Etter hvert forsvinner strømstøtte også. Det neste blir å investere i husbatteri, men foreløpig er det for dyrt.

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tir 29. aug 2023, kl. 12:02Det mest dysfunksjonelle er markedssystemet for å fastsette prisene (tilbyder med høyest pris en time bestemmer pris for all strøm denne timen). Mange tror dessverre at Nord Pools markedsalgoritme er en naturlov!
Det er jo en valgt algoritme, og er kun gunstig for strømprodusentene. Den bidrar dog med å begrense forbruk.

Siden politikerne tror det er bedre at de fordeler pengene, så er den jo ideel for de og.

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på tir 29. aug 2023, kl. 12:27
Ja, det er min analyse også, og mye av grunnen til at jeg valgte å få installert solceller både på hytta og hjemme. Etter hvert forsvinner strømstøtte også. Det neste blir å investere i husbatteri, men foreløpig er det for dyrt.

Jeg satser mest på isolering foreløpig.
Både solceller og batteri har priser som ikke gjør det økonomisk gunstig nok, spesielt nå som prisene ble skrudd kraftig opp på installasjon.
Det er også heftig utvikling av teknologi som fremdeles ikke er kommet på markedet. Og mer er på vei👍🏼
Så jeg prokrastinerer litt på dette feltet og det er helt greit siden «Hans» påførte oss noen store utgifter som forsikring bare dekker en liten bit av.
Helst ville jeg vært plusskunde totalt eller Offgrid både hjemme og på hytta.

Vaduz

Sitat fra: turfsurf på tir 29. aug 2023, kl. 12:34
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tir 29. aug 2023, kl. 12:02Det mest dysfunksjonelle er markedssystemet for å fastsette prisene (tilbyder med høyest pris en time bestemmer pris for all strøm denne timen). Mange tror dessverre at Nord Pools markedsalgoritme er en naturlov!
Det er jo en valgt algoritme, og er kun gunstig for strømprodusentene. Den bidrar dog med å begrense forbruk.

Siden politikerne tror det er bedre at de fordeler pengene, så er den jo ideel for de og.

Priskontroll skaper bare knapphet og feilallokasjon av ressurser. Grunnen til øket pris er salg til utlandet, ikke nordpool. Å ikke selge til utlandet er det samme som å subsidiere norsk strøm da staten går glipp av inntekter både på pris og avgifter.
Subsidiert strøm er ikke ideelt når målet er lavere forbruk. Lik det eller ei, dette er veien vi skal gå, og tror stort sett alle partier er enige.

hELgenen

Sitat fra: Vaduz på tir 29. aug 2023, kl. 20:25Priskontroll skaper bare knapphet og feilallokasjon av ressurser. Grunnen til øket pris er salg til utlandet, ikke nordpool. Å ikke selge til utlandet er det samme som å subsidiere norsk strøm da staten går glipp av inntekter både på pris og avgifter.
Subsidiert strøm er ikke ideelt når målet er lavere forbruk. Lik det eller ei, dette er veien vi skal gå, og tror stort sett alle partier er enige.

En annen enkel måte er å innskrenke markedet - altså redusere kapasitet mot kontinentet.
Da slipper vi å bygge ut mye nytt nå og kan spare naturen for flere inngrep. Selv om vi eksporterer mye - så hentes ikke pengene som strømmer inn til kraftselskapene fra kontinentet - de hentes i stor grad fra landets egne innbyggere. Mens prisen defineres av den aktøren som er villig til å betale høyest pris - hvilket da i praksis blir kontinentale priser. Reduserer man overføringskapasitet til kontinentet så vil man samtidig stoppe prissmitten fra kontinentet.

Tidligere var alle utenlandsforbindelser slik at disse ble forvaltet via kraftavtaler der man måtte forholde seg til et gitt volum import og eksport for en angitt periode. I dag så har man løpende auksjoner der flyten på kablene styres ene og alene av pris. Det var mye større forutsigbarhet mhp eksport/import tidligere der volumkrav på eksport/import i større grad var styrende. Mao var markedet mer regulert.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på tir 29. aug 2023, kl. 20:54Det var mye større forutsigbarhet mhp eksport/import tidligere der volumkrav på eksport/import i større grad var styrende. Mao var markedet mer regulert.
Er det lov å si «det var et system som tjente oss bedre» 🤫

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på tir 29. aug 2023, kl. 21:58
Sitat fra: hELgenen på tir 29. aug 2023, kl. 20:54Det var mye større forutsigbarhet mhp eksport/import tidligere der volumkrav på eksport/import i større grad var styrende. Mao var markedet mer regulert.

Nei,frem til 2021 hadde vi overveiende et nordisk kraftmarked hvor dagens markedsløsning virket bra. Etter 2021 har markedet vokst veldig mot et marked forskjellig fra det nordiske. Mao det er en annen situasjon og marked nå..og således burde en jo se på om det finnes bedre alternativer fremover..og ønsker man mer kontroll og forutsigbarhet så ville nok systemet man hadde før dyttet på dagens situasjon gitt akkurat det. F.eks kunne man hver måned eller uke regne ut rammer for eksport og importgrenser mhp volum over hver av de største forbindelsene ut av landet. Så måtte børsen begrense overføringskapasiteten til markedet ut fra disse rammene. I dag er det kun tekniske effekt begrensninger som gjelder,ingen energibegrensning. Dermed er "ansvaret" for en fornuftig disponering overlatt helt til markedet.

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på tir 29. aug 2023, kl. 23:31
Sitat fra: Counterpointer på tir 29. aug 2023, kl. 21:58

Nei,frem til 2021 hadde vi overveiende et nordisk kraftmarked hvor dagens markedsløsning virket bra. Etter 2021 har markedet vokst veldig mot et marked forskjellig fra det nordiske. Mao det er en annen situasjon og marked nå..og således burde en jo se på om det finnes bedre alternativer fremover..og ønsker man mer kontroll og forutsigbarhet så ville nok systemet man hadde før dyttet på dagens situasjon gitt akkurat det. F.eks kunne man hver måned eller uke regne ut rammer for eksport og importgrenser mhp volum over hver av de største forbindelsene ut av landet. Så måtte børsen begrense overføringskapasiteten til markedet ut fra disse rammene. I dag er det kun tekniske effekt begrensninger som gjelder,ingen energibegrensning. Dermed er "ansvaret" for en fornuftig disponering overlatt helt til markedet.

Kraft Trading på børs er jeg imot. Strøm likt som vann er infrastruktur norske myndigheter bør ha kontroll på. Vi forbrukere skal bare betale for strømmen slik vi gjorde alle i årene før strømkrisen kom. Det skal koste selvkost for å lage strømmen pluss et lite påslag, slik det var i alle år før strømkrisa.

Jeg mener vi må komme oss ut av Acer og få klippet av alle de utenlandskablene så fort resten av Europa selv klarer å produsere nok strøm til seg selv.... Vi i Norge kan ikke gjøre den jobben tyskerne og de andre selv burde gjort for maaaaaaange år siden.... Før Putin stoppet gassen..

Jeg var sterkt imot Acer hele tiden og det er en skandale at Stortinget vedtok Acer. Høyesterett dommen er feil!

Anyway... det er bare min mening...

Denne karen jeg aldri har hørt om før skrev et veldig godt innlegg i  2021...

Kopi under fra slutten og lenke nederst.

«Årsaken til de høye strømprisene gis det forklaringer og bortforklaringer på. Jeg våger å mene at sterkt medvirkende er:
  • at høyresiden med støtte av Ap har ført oss inn i et felles strømmarked med EU landene uten å sikre norske interesser tilstrekkelig
  • at i Stortingets Acer vedtak og i konsesjoner som er gitt for strømkablene til utlandet ikke er tatt inn klare konsesjonsbetingelser som kan begrense variasjonsområde for strømprisene. Det blir hevdet at vi kan ta et steg tilbake hvis alvorlige samfunnsinteresser er truet. Senest i spørretimen denne uken i Stortinget ville ikke statsministeren tenke den tanken. Muligheten og viljen til nasjonal styring er svært liten!
  • fordeler med dagens markedsstyrte europeiske strømmarked er der selvsagt.
  • det offentlige som eier stort sett all produksjon og nett i landet vårt tjener store penger. Kraftselskapene selger strømmen til enhver tid til det marked i Europa som betaler mest. Det er ikke her hjemme. Penger som det offentlige kan bruke til velferd. Men som vi forbrukere og næringslivet betaler med skyhøye strømpriser.
  • for å hjelpe oss med strøm i tørrår. Var ikke den i rimelig grad dekket gjennom det nordiske kraftmarked? Jeg har hittil ikke sett noen tall på hvor mye resten av Europa har hjulpet oss med import når vi har manglet norsk/nordisk strøm.

Jeg har ingen forhåpninger om at det vi opplever nå er et engangstilfelle. Etterspørselen etter fornybar energi som vannkraft vil utvilsomt stige bratt - dermed også høye priser. Dette er en situasjon som myndighetene må leve med. Har de seg selv å takke?«

https://www.tronderdebatt.no/strom-fra-infrastruktur-til-het-markedsvare/o/5-122-35311

RJK

Vet ikke om denne har vært postet før, så legger den ut til skue for de som føler for å lese videre.

https://www.nrk.no/sorlandet/flere-sliter-med-a-betale-regningene-sine-1.16524516

Jeg tipper vi får se flere slike nyheter fremover.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Vaduz på tir 29. aug 2023, kl. 20:25
Sitat fra: turfsurf på tir 29. aug 2023, kl. 12:34

Priskontroll skaper bare knapphet og feilallokasjon av ressurser. Grunnen til øket pris er salg til utlandet, ikke nordpool. Å ikke selge til utlandet er det samme som å subsidiere norsk strøm da staten går glipp av inntekter både på pris og avgifter.

Den enkleste løsningen er å velge et annet auksjonssystem enn Nord Pool (og andre strømbørser) bruker. Dagens algoritmer gir meningsløse utslag i ekstremt høye og lave priser ved den minste ubalanse i markedet (over eller underskudd på europeisk nivå). At voksne folk kan stå og se på dette dysfunksjonelle systemet år etter år uten å gjøre noe er, over min forstand. Allokering av strøm og prissetting kan gjøres på mange måter, ikke bare en som noen tror. Bare spekulanter tjener grovt på og synes at dagens jo-jo-situasjon er fordelaktig. Gahr Støre og Høyre er jo markedsfundamentalister, så her er det ingen hjelp å få. Stem på alle andre partier enn Høyre og Ap ved kommunevalget! 

hELgenen

Sitat fra: Ketill Jacobsen på ons 30. aug 2023, kl. 14:12Den enkleste løsningen er å velge et annet auksjonssystem enn Nord Pool (og andre strømbørser) bruker. Dagens algoritmer gir meningsløse utslag i ekstremt høye og lave priser ved den minste ubalanse i markedet (over eller underskudd på europeisk nivå). At voksne folk kan stå og se på dette dysfunksjonelle systemet år etter år uten å gjøre noe er, over min forstand. Allokering av strøm og prissetting kan gjøres på mange måter, ikke bare en som noen tror. Bare spekulanter tjener grovt på og synes at dagens jo-jo-situasjon er fordelaktig. Gahr Støre og Høyre er jo markedsfundamentalister, så her er det ingen hjelp å få. Stem på alle andre partier enn Høyre og Ap ved kommunevalget! 

Algoritmen som brukes er den beste i et velfungerende marked der det er tett mellom tilbud og etterspørsel. Problemet er at selv om man kan få kjøpt 250000 MWH til 50 Euro, så koster kanskje 250001 MW 250 Euro. Det er her designet feiler. Og EU har valgt løsninger som faktisk går feil vei - istedenfor å begrense prisen oppover - så øker man priser oppover dersom markedet presses. Man tror at man kan "lokke" frem ekstra kapasitet bare man priser høyt nok. Men når 1 MW kanskje drar prisen 200 EUR opp - vel da har man egentlig et dysfunksjonelt marked med mangel på kapasitet - og da skal det kanskje andre ordninger en kun høyere pris.  Husk at Energiloven og frislippet av kraft kom i en tid med massivt overskudd av kraft.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hELgenen på ons 30. aug 2023, kl. 16:36
Sitat fra: Ketill Jacobsen på ons 30. aug 2023, kl. 14:12Den enkleste løsningen er å velge et annet auksjonssystem enn Nord Pool (og andre strømbørser) bruker. Dagens algoritmer gir meningsløse utslag i ekstremt høye og lave priser ved den minste ubalanse i markedet (over eller underskudd på europeisk nivå). At voksne folk kan stå og se på dette dysfunksjonelle systemet år etter år uten å gjøre noe er, over min forstand. Allokering av strøm og prissetting kan gjøres på mange måter, ikke bare en som noen tror. Bare spekulanter tjener grovt på og synes at dagens jo-jo-situasjon er fordelaktig. Gahr Støre og Høyre er jo markedsfundamentalister, så her er det ingen hjelp å få. Stem på alle andre partier enn Høyre og Ap ved kommunevalget! 

Algoritmen som brukes er den beste i et velfungerende marked der det er tett mellom tilbud og etterspørsel. Problemet er at selv om man kan få kjøpt 250000 MWH til 50 Euro, så koster kanskje 250001 MW 250 Euro. Det er her designet feiler. Og EU har valgt løsninger som faktisk går feil vei - istedenfor å begrense prisen oppover - så øker man priser oppover dersom markedet presses. Man tror at man kan "lokke" frem ekstra kapasitet bare man priser høyt nok. Men når 1 MW kanskje drar prisen 200 EUR opp - vel da har man egentlig et dysfunksjonelt marked med mangel på kapasitet - og da skal det kanskje andre ordninger en kun høyere pris.  Husk at Energiloven og frislippet av kraft kom i en tid med massivt overskudd av kraft.

Så vidt jeg kan forstå ditt innlegg er vi helt enige, selv om den første setningen kan leses som at du synes at dagens system er "det beste". Har jeg forstått deg riktig?

Vaduz

Man kan klage på at det er dyrt til man blir blå, men faktum er at staten trenger inntekter, selger mindre drivstoff i Norge, og subsidierer elbiler og et grønt skifte. Kraft kan ikke koste 1 øre per kW/t for da kommer ingen til å endre noe, hverken solceller eller isolasjon eller varmepumpe. Dette er ikke «markedene» eller «kapitalisme», dette er villet statlig politikk, altså sosial demokrati. Energi er en knapp ressurs, om vår blir subsidiert av staten vil vi havne bakpå i utviklingen. Akkurat som lave lønninger hindrer innovasjon i mange tilfeller. Kan til og med bli en slags dutch disease.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA