Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

RJK, Jeg bor og har hytte i NO2, så jeg har selv opplevd at mye av Hans-været har ramlet ned i hodet mitt. Dette støttes og av YR sin værstatistikk (på yr.no under Historikk), som viser 300mm nedbør ved Suldal i juli. Suldal er på vestsiden.
Ser jeg sikkert misforsto hva du mente ellers.

Ser at jeg i NO2 har kunnet kose meg med kraftpris på 82,16 i snitt for juli, en regnfull juli. Og så har Arbeiderpartiet skrudd opp Forbruksavgiften igjen til 19,80 øre per kWh...og så er den variable nettleien 25,95 øre, og så kommer alle faste deler i tillegg.

Hvorfor i huleste skal vi betale 19,80 øre per kWh i avgift, i tillegg til å betale kommunalt eide kraftverk historisk høye priser? Det gir jo absolutt ingen mening. Er det fordi en har strømstøtte på hus?

Hytteregning fra "årets laveste strømregning".
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 21. aug 2023, kl. 09:12RJK, Jeg bor og har hytte i NO2, så jeg har selv opplevd at mye av Hans-været har ramlet ned i hodet mitt. Dette støttes og av YR sin værstatistikk (på yr.no under Historikk), som viser 300mm nedbør ved Suldal i juli. Suldal er på vestsiden.
Ser jeg sikkert misforsto hva du mente ellers.

Ser at jeg i NO2 har kunnet kose meg med kraftpris på 82,16 i snitt for juli, en regnfull juli. Og så har Arbeiderpartiet skrudd opp Forbruksavgiften igjen til 19,80 øre per kWh...og så er den variable nettleien 25,95 øre, og så kommer alle faste deler i tillegg.

Hvorfor i huleste skal vi betale 19,80 øre per kWh i avgift, i tillegg til å betale kommunalt eide kraftverk historisk høye priser? Det gir jo absolutt ingen mening. Er det fordi en har strømstøtte på hus?

Hytteregning fra "årets laveste strømregning".
Ser at Suldal har 202,7 mm over de siste 30 dagene, og med våteste dag på 45,5 mm. Samtidig har tallet for Bergen gått opp til 181,0 mm for samme periode og Oslo har gått ned til 113,8. Altså skal det ikke mye til før tallene endres fort.

Uansett, kan sikkert finnes steder der det har truffet hardere, og steder der det har truffet mindre. F.eks. sjekket jeg Otta (209,7), Geilo (216,6) og Hemsedal (Meterologisk stasjon - 281,1).

Men det er viktig at vi ser på perioden der Hans virket, og da blir det litt feil å bare se på tallene for juli, i og med at Hans herjet landet i perioden 7-9. august. Derfor blir siste 30 dager mer presist.

Men burde vel helst bare sett siste 15 dager for å isolere det nærmere til den hendelsen. Så får det så være at det for endel steder har vært mye vått vær i stort sett hele sommer.

Så er og området Østafjells tilsynelatende større. Men uansett, om det landet mest øst eller vest er uansett ikke det viktigste. Det var vått i store deler av Øst-Norge, og vi har enda ikke klart å bygge gode sikringer mot flom de fleste steder der dette burde vært gjort.

Mitt innlegg var ikke å forsvare prisgalskapen som skjer, for jeg er fullstendig sjokkert over det dårlige håndverket som er gjort her. Og det er utilgivelig at norske myndigheter har tilnærmet gitt blaffen i det norske folk, og alle bedriftene, idrettslag, andre foreninger og offentlige enheter som har strøm og arbeidskraft som sine største utgiftsposter, og som nå sliter pga høye strømpriser.

Alt for at Staten skal grabbe til seg mer av pengene for å sløse bort i mange sammenhenger. Kombiner dette med "krigen mot rikingene" som i realiteten går ut over oss alle.

Innlegget mitt var mer ment for å forklare hvorfor man har kommet opp i tilnærmet og endog over 100 % kapasitet i anleggene østpå, samtidig som anleggene vestpå bare er oppe i 75 %. Man må da huske at flere av disse er flerårs-anlegg, dvs det tar mer enn ett år å samle opp for å fylle bassengene.

Legg så til eksporten som gjør at man sender store mengder strøm ut, og samtidig importerer prisen. Det skulle jammen ikke vært lov å øke eksportkapasiteten i de grader vi har gjort, ihvertfall ikke før man har nok produksjon til at det er nok igjen til landets befolkning.

Vi kan godt bygge kabler innenlands for å lettere importere og eksportere mellom regioner og landsdeler, men det må gjøres slik at vi ikke samtidig får unaturlig høye priser.

Det som virker nesten verst, er at Norge har vært særdeles flinke til å få prispolitikken slik at vi får høyeste pris på all strøm, som så slår seg ut i en algoritme der prisene får lov å fly i taket. Og det har jo og vært noen som har villet øke taket, altså hvor mye strøm kan koste, fordi vi traff taket i perioder.

Det er flott når vi har overskudd til å eksportere, og at vi da samtidig kan tjene godt på at kjøperne har høyere priser enn oss. Svært negativt når vi ser hvordan det treffer egne innbyggere, og når de eksporterer så mye at man begynner å snakke om strømkrise i landet, eller deler av det, som da samtidig øker prisene enda mere.

Men som med vindkraftutbyggingen frem til nå, der man ikke fikk bygd opp "overskudd" før kablene ut av landet åpnet, så er jeg og svært negativ og svært skeptisk til vindkraftutbyggingen de skal basere seg på for å kunne elektrifisere Melkøya-anlegget.

Det er områder med stor sjanse for konflikter med reindriftsnæringen, og de samiske rettighetene til områdene man snakker om. Historikken med vindkraftanlegget på Fosen, er absolutt ikke til Statens fordel. Her kan det bli stor motstand, og Staten bør definitivt ikke gjenta den skandalen som fremdeles gjelder.

NB! Da har jeg ikke sagt noe om mitt standpunkt, bare peker på at det finnes en rettskraftig dom om brudd på menneskerettighetene i den Fosen-saken. Det er definitivt ikke en fordel at denne ikke er løst, før de skal gjennom noe av det samme i nord.

Så kommer også mitt syn på CCS og hva effektene er på å elektrifisere det anlegget, når vi vet at gassen som ikke blir brent, blir solgt til EU-land i sør og brent der, inkludert den ekstra gassen de kan hente ut ved CCS og injeksjon av denne CO2-gassen i brønnene.

Samtidig som Kina, India og endel andre asiatiske land i stadig større grad kjøper russisk gass for sitt økende behov. Alt i alt, har jeg mine sterke tvil til at dette medfører mindre CO2-utslipp totalt. Om det da erstatter forbrenning av kull, så ser jeg at gass er et bedre alternativ. Men kullbrenningen øker jo i omfang nå, ikke reduseres.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på man 21. aug 2023, kl. 12:13Det er områder med stor sjanse for konflikter med reindriftsnæringen, og de samiske rettighetene til områdene man snakker om. Historikken med vindkraftanlegget på Fosen, er absolutt ikke til Statens fordel. Her kan det bli stor motstand, og Staten bør definitivt ikke gjenta den skandalen som fremdeles gjelder.

RJK :+1: ja på dette pkt er du og jeg helt enig. Skandale er ordet når det gjelder Fosen saken....

arthur

"– Noe av det verste som har skjedd for den norske mentaliteten var å finne olje på 70-tallet, for vi er nå i ferd med å bli et land med bortskjemte folk med for mye penger. Det er et driv i nordmenn, men det blir det mindre og mindre av, og den gamle mentaliteten er kun reservert til noen få av oss.

– Ta forrige vinter som et eksempel, der strømprisene var veldig høye, og folk klagde over at arenaene ikke var varme nok. Vi trener innendørs i en fotballhall og det var åtte grader, men dette var kortene vi ble tildelt. Treneren min tok med poser som han fylte med varmt vann, så under pausene så satt jeg der, og selv om hendene mine var iskalde, så var hamstringene mine varme, forteller Warholm til The Times."

Bortskjemte og sutrete, dessverre har han helt rett!

Ferry

Springe rundt på en bane og bare gjøre akkurat det man har lyst til. Mens bedrifter betaler deg for det, folket hyller deg og du mottar priser med jevne mellomrom. Alt uten å gjøre et arbeidsslag, mens du kritiserer andre for å være bortskjemte  ::)

førategangtesla

Hva betaler andre i energiledd her inne? Vi har "Å strøm" og Glitre og betaler 35 øre på natt og 47 øre på dagtid per kWh. Ganske drøyt.

geear

Sitat fra: arthur på man 21. aug 2023, kl. 16:45"– Noe av det verste som har skjedd for den norske mentaliteten var å finne olje på 70-tallet, for vi er nå i ferd med å bli et land med bortskjemte folk med for mye penger. Det er et driv i nordmenn, men det blir det mindre og mindre av, og den gamle mentaliteten er kun reservert til noen få av oss.

– Ta forrige vinter som et eksempel, der strømprisene var veldig høye, og folk klagde over at arenaene ikke var varme nok. Vi trener innendørs i en fotballhall og det var åtte grader, men dette var kortene vi ble tildelt. Treneren min tok med poser som han fylte med varmt vann, så under pausene så satt jeg der, og selv om hendene mine var iskalde, så var hamstringene mine varme, forteller Warholm til The Times."

Haha. Fy faen for en tosk, der sank han mange hakk. Hadde vi ikke funnet olje hadde han vel stått på dekk på en fiskebåt i stedet for å syns synd på seg selv for å måtte trene i en innendørs hall, som ikke hadde eksistert.

turfsurf

Sitat fra: førategangtesla på man 21. aug 2023, kl. 18:00Hva betaler andre i energiledd her inne? Vi har "Å strøm" og Glitre og betaler 35 øre på natt og 47 øre på dagtid per kWh. Ganske drøyt.
Energiledd er 10 øre hos Griug, 21,25 hos Lede. Ellers må jeg si meg fornøyd med at forrige månedsmaks var 9,93, og denne mnd ser ut til å bli 9,97 :)
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

førategangtesla

Sitat fra: turfsurf på man 21. aug 2023, kl. 18:13
Sitat fra: førategangtesla på man 21. aug 2023, kl. 18:00Hva betaler andre i energiledd her inne? Vi har "Å strøm" og Glitre og betaler 35 øre på natt og 47 øre på dagtid per kWh. Ganske drøyt.
Energiledd er 10 øre hos Griug, 21,25 hos Lede. Ellers må jeg si meg fornøyd med at forrige månedsmaks var 9,93, og denne mnd ser ut til å bli 9,97 :)

Noen som har det  :laugh:

jkirkebo

Sitat fra: førategangtesla på man 21. aug 2023, kl. 18:42

De prisene er nok uten avgifter.

Her i Norgesnett-land er prisen (inkl. avgifter) 35,68 øre på natt og 43,38 øre på dagtid.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på man 21. aug 2023, kl. 18:49
Sitat fra: førategangtesla på man 21. aug 2023, kl. 18:42

De prisene er nok uten avgifter.

Her i Norgesnett-land er prisen (inkl. avgifter) 35,68 øre på natt og 43,38 øre på dagtid.
Ja, det er energiledd ink mva. Avgifter er jo separat på faktura, og er vel ca 21 øre / kWh. Interessant nok er avgiftene større enn energileddet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Elvia nett.
Dag 43,55 øre/kWh
Natt 37,30
Fastledd
2-5 kW 170,-
5-10 kW 270
10-15 370

Så endel opp fra tidligere, jeg har stort sett vært oppunder 10, noen ganger over, og nå på 4,8 månedssnitt fordi jeg kun har ladet på 2 kW og ingen varmeovner står på.

7 kW lading ved negativ strømpris takkes av med 100-200,- ekstra den måneden...
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Counterpointer

Sitat fra: Ferry på man 21. aug 2023, kl. 17:41Springe rundt på en bane og bare gjøre akkurat det man har lyst til. Mens bedrifter betaler deg for det, folket hyller deg og du mottar priser med jevne mellomrom. Alt uten å gjøre et arbeidsslag, mens du kritiserer andre for å være bortskjemte  ::)
Hvor tror du utrykket «kaste sten i glasshus» kommer fra?
Det er jo sterkt ironisk at en som er født i 1996 skal fortelle om at ting var bedre på 70 tallet 🙈

Neste moralpreken kommer kanskje fra fotballspilleren som først gikk til Russland uten å bry seg om krig nå gikk til Saudi Arabia uten å ofre menneskerettigheter (den viktige typen som omhandler tortur og drap mm) en tanke.

Synes det også er kostelig at Warholm gjør unntak for seg selv. Selvskryt kommer fra hjertet.

Forøvrig har dette null og niks med hverken strømpriser eller noe annet å gjøre. Det er faktisk bare sutring :-X

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på man 21. aug 2023, kl. 16:45"– Noe av det verste som har skjedd for den norske mentaliteten var å finne olje på 70-tallet, for vi er nå i ferd med å bli et land med bortskjemte folk med for mye penger. Det er et driv i nordmenn, men det blir det mindre og mindre av, og den gamle mentaliteten er kun reservert til noen få av oss.

Noe av det som gir fremgang, og verdensmestere, er at en aldri er fornøyd, og alltid er på jakt etter forbedringer. Når en er ferdig utlært har en tapt. Er derfor Warholm varmer opp på andre steder enn de andre utøverne...for å finne den optimale temperatur....hele tiden på jakt etter å gjøre ting litt bedre....for å yte litt bedre. Det med hamstringene til Warholm så har han ikke varme poser for å ikke føle ubehag. Det er for å unngå å få strekk, som kan hindre forbedringer, og er fullstendig krise for en idrettsutøver.

Er og derfor Oslo er fullt av personer som er misfornøyde - fra andre steder....de var ikke fornøyde med det livet og jobbene som ble tilbudt der de var....de ville ha noe bedre....når de kommer til Oslo strever de etter enda bedre jobber....enda bedre sportstilbud for sine barn....folk betaler titusener for privattrenere til fotballag....alt for å bli best....Wang Ung er fullt med barn hvis foreldre har store drømmer. Ingenting er godt nok før en er på toppen. Alt dette gjør at Norge er svært effektive og dyktige, ikke minst innen oljesektoren, som har tiltrukket seg de største talentene. Rikdommen fra oljen har gjort at vi kan ta oss råd til denne mentaliteten...det er ikke sånn at vi må klamre oss fast til første faste jobben vi får, for vi har et godt sikkerhetsnett om den bedre jobben ender i oppsigelse og konkurs...takket være oljen.

Sånn utenom det så liker jeg ikke Warholm særlig godt...
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Stakkars NO2 og takk gud for flaskehalser og slakke ledninger.

https://www.nettavisen.no/okonomi/klar-beskjed-om-stromregningen-utenlandskablene-gir-dyr-strom-i-sor-norge/s/5-95-1282431?fbclid=IwAR0-UFGEt_tZ9DHRGqsErAkgY07tbsaECDw4V2rYbyMU7civN6RPm2MW40M_aem_AbwqOkbYCFroWwDlDgO6Ah7G6oi4cd19DDMy8hI0aBXZ8FCCUVhSewUmVAaJBd8Njoc

Det burde ikke være noen tvil om at overkapasiteten som er etablert med de siste kablene er til kraftig ugunst for norske strømkunder og spesielt i NO2.

Etablering av ny kraft viser vel også å være et luftslott ift lavere priser på strøm! Det er nok kun økonomisk gevinst som frister utbyggere av ny energi (naturlig nok) og når noe tjener sinnsykt bra på strøm er det en illusjon at noen vil prøve å tjene mindre.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA