Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på tor 20. jul 2023, kl. 07:05
Sitat fra: Electric cars in Norway på tor 20. jul 2023, kl. 01:36Turf....takk for informasjon. Er det ikke rart at det er så stor forskjell mellom NO2 og de andre sonene? Det er jo sommer og mindre strøm som skal gå til oppvarming. burde ikke NO2 vært lavere? Og hva sier dette oss? Noen som vet slikt her inne?
Hovedgrunnen er vel at NO2 er koblet på de største utenlandskablene og kan dumpe overskudd dit, og dermed importere prisene derifra. Normalt får vel NO1 mye kraft fra NO2 også, og følger etter, men lavt forbruk om sommeren koblet med nok kraft fra andre regioner (NO5?) og egenproduksjon gir vel nå lavere priser der.
Turfsurf...  :+1: takk for din informasjon. Da kan det lettere forstås. Så det er altså bare god gammeldagsbørs Trading av strømmen på det europeiske markedet. Dette er ikke bra men slik er situasjonen, vi får håpe det endrer seg og at også 12 for en lavere pris.

Jeg har flittig i lang tid lest dine innlegg og jeg tror du er dyktig (sammen med mange andre her inne) på dette strømfagområdet👍

Annet spørsmål jeg derfor har til deg, er at siden du skriver at du tror at det er den høyere egenkraftproduksjon i NO1 og 2 at det medfører har nå i sommer medført så lave strømpriser der og jo som du informerte om....
....Er det noen som helst mulighet for at dersom NO2 klarer ila få år å få til økt egen kraft produksjon ( feks nye landbasert vindkraft steder innenfor NO2 mm)  - vil det på sikt medføre lavere strømpriser i NO2? Eller vil bare den økte egenkraft produksjonen medføre at det fortsatt vil bli eksportert billig ut av landet og deretter vil det bli fortsatt importert svært dyr kraft fra utlandet til NO2 til alt for dyre priser sammenlignet med feks NO1 og 2?

Håper ikke dette var ALT for uklart på en torsdag morgen😜

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på tor 20. jul 2023, kl. 08:30Annet spørsmål jeg derfor har til deg, er at siden du skriver at du tror at det er den høyere egenkraftproduksjon i NO1 og 2 at det medfører har nå i sommer medført så lave strømpriser der og jo som du informerte om....
....Er det noen som helst mulighet for at dersom NO2 klarer ila få år å få til økt egen kraft produksjon ( feks nye landbasert vindkraft steder innenfor NO2 mm)  - vil det på sikt medføre lavere strømpriser i NO2? Eller vil bare den økte egenkraft produksjonen medføre at det fortsatt vil bli eksportert billig ut av landet og deretter vil det bli fortsatt importert svært dyr kraft fra utlandet til NO2 til alt for dyre priser sammenlignet med feks NO1 og 2?
Det er jo veldig mange avhengigheter her, men gitt at man legger til grunn at de to siste utenlandskablene førte til den tette priskoblingen mellom NO2 og i litt mindre grad NO1 til Europa, så kan man jo litt forenklet si at for å bli kvitt denne prissmitten så må man da tilføre disse områdene tilsvarende installert effekt (4GW).

Det kan jo enten gjøres gjennom nye produksjon (vind / vann) eller økt overføringskapasitet fra NO5/NO3. Problemet med landvind er jo at kapasitetsfaktoren er så lav (det er lange perioder uten vind), og i de periodene vil jo prissmitten i stor grad være som i dag. Til sammenligning er Sørlige Nordsjø II første fase utlyst til 1.5GW, og havvind har vel en forventet kapasitetsfaktor på 70%.

4GW landvind er ekstremt mye, og vil uansett ikke hjelpe i lange perioder. I tillegg har vi jo solceller, men bidraget fra det i Norge er på ca 0,3GW, så bare småtterier.

Så totalt sett tror jeg vi kan se på lave, stabile priser i NO2 og NO1 som historie. Tendensene vi har sett i år tror jeg bare vil forsterke seg, med negative priser i perioder, men med stor døgnvariasjon, og med jevnt veldig høye priser i måneder med lite vann / lite vind.

Dette kommer til å spre seg til resten av landet gradvis når det bygges nye overføringskabler mellom regionene. Havvind kan på sikt motvirke de ekstremt høye toppene, gitt nok kapasitet til Norge (regulerte hybridkabler).

Det er ihvertfall hva jeg tror. Venter spent på batterier som dette, så kan man gå offgrid: faseskiftebatteri

1MWh batteri hadde vært noe.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

"Etter at Nordlink-forbindelsen mellom Tyskland og Norge åpnet i desember 2020, har faktisk prisdifferansen mellom Sørlandet (NO2) og Tyskland økt. Det viser tall fra Nord Pool og Ember Climate for perioden 2015–23, som Europower har analysert.

I de seks årene frem til forbindelsen ble åpnet, var normalt tyske strømpriser 5 euro/MWh høyere enn de sørlandske prisene. Det tilsvarer knapt 6 øre/kWh etter dagens vekslingskurs."

https://www.europower.no/kraftmarked/sa-stor-er-forskjellen-pa-norske-og-tyske-strompriser/2-1-1485252?utm_source=email_campaign&utm_medium=email&utm_campaign=2023-07-21&utm_term=europower&utm_content=daily

hELgenen

Sitat fra: arthur på fre 21. jul 2023, kl. 08:03"Etter at Nordlink-forbindelsen mellom Tyskland og Norge åpnet i desember 2020, har faktisk prisdifferansen mellom Sørlandet (NO2) og Tyskland økt. Det viser tall fra Nord Pool og Ember Climate for perioden 2015–23, som Europower har analysert.

I de seks årene frem til forbindelsen ble åpnet, var normalt tyske strømpriser 5 euro/MWh høyere enn de sørlandske prisene. Det tilsvarer knapt 6 øre/kWh etter dagens vekslingskurs."

https://www.europower.no/kraftmarked/sa-stor-er-forskjellen-pa-norske-og-tyske-strompriser/2-1-1485252?utm_source=email_campaign&utm_medium=email&utm_campaign=2023-07-21&utm_term=europower&utm_content=daily

Sakset fra samme kilde :

"
Sist gang prisene på Sørlandet var høyere enn i Tyskland, var i januar i år
"

Mao..når etterspørselen i Norge er høy,blir også prisene høyere enn i Tyskland...og da snakker vi selvfølgelig om høye priser..ikke lave sommerrpriser når vi ikke har behov for oppvarming.

Jeg har nevnt det før og sier det igjen. En samfunnsøkonomisk etteranalyse viser at norske forbrukere har tapt på den økte kapasiteten mot utlandet (Tyskland/Nederland/England). Det skyldes i korte trekk at produsentoverskuddet øker på bekostning av forbrukere. Jeg venter ennå på offentligjøring av slike analyser..men det er trolig så mye politisk sprengstoff i dette at jeg tviler på at noen tør...
Jeg er veldig opptatt at korrekte opplysninger bringes til torgs,men slik verden har blitt blir jo enhver opplysning vinklet slik at den skal farges i en eller annen retning. Men folk flest ser jo hvordan regningene beveger seg...

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på fre 21. jul 2023, kl. 10:22Jeg har nevnt det før og sier det igjen. En samfunnsøkonomisk etteranalyse viser at norske forbrukere har tapt på den økte kapasiteten mot utlandet (Tyskland/Nederland/England). Det skyldes i korte trekk at produsentoverskuddet øker på bekostning av forbrukere.
Hjelper tydeligvis ikke å si det mange ganger.
Men det er som du også påpeker veldig lett å se på egen strømregning at «nyheter» om billig strøm er kun klikkbait

arthur

Nyheter om billig strøm betyr vel ikke annet enn at der, og da, så er strømmen billig, og det gjelder å benytte seg av den lave prisen når den er der?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på lør 22. jul 2023, kl. 06:54Nyheter om billig strøm betyr vel ikke annet enn at der, og da, så er strømmen billig, og det gjelder å benytte seg av den lave prisen når den er der?

Ja, er bare å ta taxi til jobb, så bilen kan stå på lading om dagen og utnytte billig strøm  ;)
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søn 23. jul 2023, kl. 06:41
Sitat fra: arthur på lør 22. jul 2023, kl. 06:54Nyheter om billig strøm betyr vel ikke annet enn at der, og da, så er strømmen billig, og det gjelder å benytte seg av den lave prisen når den er der?

Ja, er bare å ta taxi til jobb, så bilen kan stå på lading om dagen og utnytte billig strøm  ;)

Tja, ikke alle som skal på jobb nå på morgenen i dag, lørdag, så da satte jeg bilen til lading nå. Etter hva jeg mener å ha lagt merke til så har det spesielt vært lørdag som har vært billig og da har jeg 450 kilometer med strøm ladet opp til en billig penge, en kjørelengde som normalt holder hele uken. Det gjelder å søke gode løsninger, ikke bare problematisere alt? 

Ingeniøren

Sitat fra: arthur på søn 23. jul 2023, kl. 08:05

Tja, ikke alle som skal på jobb nå på morgenen i dag, lørdag, så da satte jeg bilen til lading nå. Etter hva jeg mener å ha lagt merke til så har det spesielt vært lørdag som har vært billig og da har jeg 450 kilometer med strøm ladet opp til en billig penge, en kjørelengde som normalt holder hele uken. Det gjelder å søke gode løsninger, ikke bare problematisere alt? 

Husk dog på effekt-avgiften, ellers går vinniga opp i spinninga...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

arthur

Ja, klar over den, men akkurat nå lader jeg i garasjen på et fellesanlegg. Hjemme har jeg gitt opp å holde meg under 5 kWh om sommeren og 10 kWh om vinteren, fyringssesongen, men hos Elvia er ikke prisforskjellen så stor, heldigvis.

daktari

Hverdagen er her igjen, prisene er opp ca 10x siden helgen. Nær alle helger i juni/juli har hatt markant lavere priser enn hverdagene.

Det blåser i hele EU, sola skinner litt, og det regner.

Er det strømbrukende fabrikker i Tyskland som styrer strømprisene våre?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ToWalkOrDrive

På lørdager er jeg ofte på hytta og bruker strøm uten strømstøtte. Der har jeg ikke ladestasjon. Tror heller ikke en 100km skjøteledning ville vært lønnsomt.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på fre 21. jul 2023, kl. 08:03"Etter at Nordlink-forbindelsen mellom Tyskland og Norge åpnet i desember 2020, har faktisk prisdifferansen mellom Sørlandet (NO2) og Tyskland økt. Det viser tall fra Nord Pool og Ember Climate for perioden 2015–23, som Europower har analysert.

Det er ikke naturlig å sammenligne med et gjennomsnitt fra 2015-2023/21. Markedet er litt annerledes nå. Hvis en sammenligner med forskjellen rett før åpning av Sirdalskabelen får du et mer relevant sammenligningsgrunnlag. Står i samme artikkel du linket til. Nå kommer vi aldri til å få "mye vann tilgjengelig" siden vi da bare eksporterer som pokker, som er bra for det offentlige, isolert sett.

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 25. jul 2023, kl. 12:59

På lørdager er jeg ofte på hytta og bruker strøm uten strømstøtte. Der har jeg ikke ladestasjon. Tror heller ikke en 100km skjøteledning ville vært lønnsomt.
Akkurat nå er prisene så lave at du ikke får strømstøtte, så om du lader på hytta eller hjemme, er vel nesten uvesentlig så lenge du er i samme område (No1, NO2 etc).

Det eneste som kan gjøre en endring, er vel om effektnivåene spiller veldig inn med forskjellige trinn og satser på boligen og hytta.

Dog, det er fremdeles dyrere nå i uka enn hva man hadde som normalpriser før det gikk "bonkers med prisene på høsten -21. Men i helgene har det vært fra normale priser (20-30 øre/kWh) og til negative priser nå de siste helgene. Alt i alt ganske greit for å kunne bruke nødladeren. ;)

Nå utelater jeg selvsagt diskusjonen om lading på hytta nå er tilfeldig og kan inngå i begrepet nødlading, eller ei. Og jeg vet selvsagt ikke hvor langt det er fra parkeringsplassen og opp til hytta.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på tir 25. jul 2023, kl. 16:48
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 25. jul 2023, kl. 12:59

Akkurat nå er prisene så lave at du ikke får strømstøtte, så om du lader på hytta eller hjemme, er vel nesten uvesentlig så lenge du er i samme område (No1, NO2 etc).

Det eneste som kan gjøre en endring, er vel om effektnivåene spiller veldig inn med forskjellige trinn og satser på boligen og hytta.

Dog, det er fremdeles dyrere nå i uka enn hva man hadde som normalpriser før det gikk "bonkers med prisene på høsten -21. Men i helgene har det vært fra normale priser (20-30 øre/kWh) og til negative priser nå de siste helgene. Alt i alt ganske greit for å kunne bruke nødladeren. ;)

Nå utelater jeg selvsagt diskusjonen om lading på hytta nå er tilfeldig og kan inngå i begrepet nødlading, eller ei. Og jeg vet selvsagt ikke hvor langt det er fra parkeringsplassen og opp til hytta.

For akkurat mitt tilfelle så har jeg fastpris på strøm hjemme til 43 øre (går vel ut i oktober), så for akkurat meg er det billigst hjemme. Må ha ca 20 meter ledning på hytta om sommeren, mens om vinteren kan jeg ikke parkere der.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA