Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Kan i tillegg ta med 2019 og 2020 i betraktningen, for å ta med den gamle normalen, før alt gikk i dass strømprismessig.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Noe helt annet.... så på nyhetene i kveld at de er redde for sabotasje på atomkraftverket i Ukraina.... ikke bra.... Putins menn har visst lagt ut sprengstoff der..... dersom det smeller der så blir det ikke bra. Da er det vel slutten for alt rundt videreutvikling av atomkraft...

Ser tv2 også har skrevet om det her: https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/frykter-atomterror-innen-fa-dager/15859886/

arthur

Sitat fra: Radial på fre 30. jun 2023, kl. 20:37
Sitat fra: arthur på fre 30. jun 2023, kl. 17:13
Sitat fra: Radial på fre 30. jun 2023, kl. 13:05
Sitat fra: arthur på fre 30. jun 2023, kl. 11:51Hvor mye mener du at strømprisene påvirker inflasjonsracet? For ordens skyld: strømprisen i juni i år er omtrent identisk med strømprisen i august 2021.

Kommer an på hvor du bor i landet i så fall.
Jeg er i juni 2023 godt og vel 30-40% over August 2021 for sør/øst.

Det er strømprisene for bedrifter gjennom året total sett som gir økt inflasjon, ikke ett par isolerte måneder.

https://norgesenergi.no/hjelp/strompriser/historiske-strompriser/#Sone1

Vel, hvis du med det mener område NO1 så var prisen i følge Nordpool 748,34 i august 2021 mot 732,61 i juni i år (2023) så hvordan du kan per i dag hevde at strømprisen slår ut på inflasjonen i særlig grad ser jeg ikke helt, men du har jo heller ikke nevnt noe mht hva du mener at strømprisen utgjør på inflasjonsmålene som det opereres med? Jeg forholder meg til kjente fakta (data) som jeg ser/leser dem.

Tror du må ta en titt på linken Arthur, står noe ganske annet enn dine tall der for NO1.

Les selv?

https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Monthly/?view=table

Radial

Sitat fra: arthur på lør 01. jul 2023, kl. 09:05
Sitat fra: arthur på fre 30. jun 2023, kl. 11:51Hvor mye mener du at strømprisene påvirker inflasjonsracet? For ordens skyld: strømprisen i juni i år er omtrent identisk med strømprisen i august 2021.

Det er strømprisene for bedrifter gjennom året total sett som gir økt inflasjon, ikke ett par isolerte måneder.

Vel, hvis du med det mener område NO1 så var prisen i følge Nordpool 748,34 i august 2021 mot 732,61 i juni i år (2023) så hvordan du kan per i dag hevde at strømprisen slår ut på inflasjonen i særlig grad ser jeg ikke helt, men du har jo heller ikke nevnt noe mht hva du mener at strømprisen utgjør på inflasjonsmålene som det opereres med? Jeg forholder meg til kjente fakta (data) som jeg ser/leser dem.

Tror du må ta en titt på linken Arthur, står noe ganske annet enn dine tall der for NO1.

Les selv?

https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Monthly/?view=table

Northpool jo i Euro, sist jeg sjekka betaler jeg og de fleste norske bedrifter sine regninger i NOK 🙂
Derfor er NorgesEnergi linken ett bedre sammenligningsgrunnlag, for der er kronekursen tatt hensyn til.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

hELgenen

Sitat fra: Radial på lør 01. jul 2023, kl. 10:23

Les selv?

Northpool jo i Euro, sist jeg sjekka betaler jeg og de fleste norske bedrifter sine regninger i NOK 🙂
Derfor er NorgesEnergi linken ett bedre sammenligningsgrunnlag, for der er kronekursen tatt hensyn til.

Du kan bytte valuta på siden til Nordpool.

arthur

Sitat fra: Radial på lør 01. jul 2023, kl. 10:23

Les selv?

På deres hjemmesider kan du bytte område, periode, valuta, tidspunkt osv så vil anbefale deg å prøve litt til før du klager igjen? Venter fortsatt spent på hva du mener er feil mht hva jeg har skrevet, og nå også med all tydelighet dokumentert. Kom da gjerne også med ditt forslag mht hvor mye strømpriser utgjør av indekesn for inflasjon?

RJK

Ser du på strømprisen isolert sett, er kanskje ikke påvirkning på total inflasjon så stor, men alle bedrifter peker jo på strømprisen som en av de store årsakene til prisstigningen de gjør og har gjort, og da er vel påvirkningen temmelig mye større.

Så kan man sjekke de tallene flere år tilbake, og ser at de 4 siste årene skiller seg drastisk fra foregående år. Overskudd på strøm i 20 som ga "krisebillig" strøm til alle, sommeren 21 som var normal mens på høsten så startet monsterprisene, så etterfulgt av 22 som fortsatt ga monster-regninger frem til strømstøtten tok noe av brodden av denne for private uten hytter, og så har det gått noe ned i 23, men fremdeles skyhøyt over prisene frem til 20.

Skal ikke begi meg på å beregne dette selv, det blir nok langt mer intrikate utregninger enn hva de fleste setter seg ned og gjør, men selv med ene øyet lukket og det andre på gløtt, så ser man at dette påvirker kraftig.

Man må være temmelig blind for å kunne påstå at strømprisendringene har liten til ingen påvirkning på inflasjonen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på lør 01. jul 2023, kl. 13:47Så kan man sjekke de tallene flere år tilbake, og ser at de 3 siste årene skiller seg drastisk fra foregående år. Overskudd på strøm i 21 som ga "krisebillig" strøm til alle, så 22 som ga monster-regninger til strømstøtten tok noe av brodden av denne for private uten hytter, og så har det gått noe ned i 23, men fremdeles skyhøyt over prisene frem til 21.
Det var i 2020 strømmen var "krisebillig", ikke 2021.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på lør 01. jul 2023, kl. 13:57
Sitat fra: RJK på lør 01. jul 2023, kl. 13:47Så kan man sjekke de tallene flere år tilbake, og ser at de 3 siste årene skiller seg drastisk fra foregående år. Overskudd på strøm i 21 som ga "krisebillig" strøm til alle, så 22 som ga monster-regninger til strømstøtten tok noe av brodden av denne for private uten hytter, og så har det gått noe ned i 23, men fremdeles skyhøyt over prisene frem til 21.
Det var i 2020 strømmen var "krisebillig", ikke 2021.
OK, det stemmer nok. Jeg bare ikke gadd å gå inn og sjekke på nytt. Men poenget står seg fremdeles, selv om jeg selvsagt skal gå inn og korrigere.
Bosted Oslo

arthur

Sitat fra: RJK på lør 01. jul 2023, kl. 13:47Man må være temmelig blind for å kunne påstå at strømprisendringene har liten til ingen påvirkning på inflasjonen.

Har ikke sett at noen har fremsatt noen slik påstand, har du? Jeg  har bare vist til at prisen i juni i år var identisk (litt lavere faktisk) enn prisen i august for noen år siden. Fortsatt uklart?

Fra mai fjor til mai i år så økte KPI med 6,7 prosent og posten bolig, lys og brensel økte med 5,0  prosent i følge SSB, men du har kanskje andre tall?

hELgenen

Sitat fra: RJK på lør 01. jul 2023, kl. 13:47Ser du på strømprisen isolert sett, er kanskje ikke påvirkning på total inflasjon så stor, men alle bedrifter peker jo på strømprisen som en av de store årsakene til prisstigningen de gjør og har gjort, og da er vel påvirkningen temmelig mye større.

Det er nok mye rentes,rentes effekter her ja.

Om strømmen i ledd 1 gir økt kostnad på f.eks 5% og man setter opp sin utpris med 5% - vel så vil det jo øke på hele veien.

Ledd 1 : 100 kr + 5% -> 105 kr som ny utpris
Ledd 2 : ny innpris 105 - ny utpris settes opp med +5% . La oss si den var 110 før endring - nå skal den opp 5% så da har vi ny utpris : 110*1.05=  115,5
Ledd 3 : Operererte med 140 som utpris før endring. Den får nå ny innpris på 115,5, men den øker sin utpris med 5% - altså 140 * 1.05=147

Eieren av ledd 1 vil jo oppleve at skal den kjøpe varen i ledd 3 som ferdig produkt så VAR  prisdifferansen 140-100 = 40 kroner. Nå etter endringene i hvert ledd så koster varen 147 kr, mens varen han selger ut koster nå 105 kr. Differansen er ikke lenger 40 kroner, men 42 kr. Han har altså tapt 2 kr i kjøpekraft som følge av at alle ledd etter ham har skrudd opp prisen. Og dette kan jo ikke vare - så da må han kanskje revurdere sin prising og be om 2 kroner mer i sin utpris for å kompensere for dette....Altså  må han be om en utpris på 107 kr hvilket da utgjør 7%. Og da er vi inne på denne prisspiralen som skjer når innsatsfaktorene i bunn stiger. Så en reell prisvekst på f.eks 5% mhp energi - kan få mye større effekt enn disse 5% som man begynte med...

Og det er nettopp slike prisspiraler mange undervurderer. De innsatsfaktorene som ligger lengst nede i verdikjeden kan få mye større effekt på prisene i samfunnet enn deres isolerte prisvekst......Og energi ligger jo i bunn i prisspiralen som gjerne en av de første leddene. F.eks for å lage kunstgjødsel trengs energi...og dersom energiprisen går opp..så går prisen på kunstgjødsel opp..så prisen på korn osv osv.....

RJK

Sitat fra: arthur på lør 01. jul 2023, kl. 15:30
Sitat fra: RJK på lør 01. jul 2023, kl. 13:47Man må være temmelig blind for å kunne påstå at strømprisendringene har liten til ingen påvirkning på inflasjonen.

Har ikke sett at noen har fremsatt noen slik påstand, har du? Jeg  har bare vist til at prisen i juni i år var identisk (litt lavere faktisk) enn prisen i august for noen år siden. Fortsatt uklart?

Fra mai fjor til mai i år så økte KPI med 6,7 prosent og posten bolig, lys og brensel økte med 5,0  prosent i følge SSB, men du har kanskje andre tall?

Dette skrev du i innlegg #7137 i denne tråden, og der går du jo temelig langt i å antyde at strømprisen ikke utgjør noe særlig på inflasjonen. Men de fleste vet at man ikke bare kan sammenligne tallet i en måned med et spesifikt år der de kommer likt, for å se hvordan den totale påvirkningen er:

SitatVel, hvis du med det mener område NO1 så var prisen i følge Nordpool 748,34 i august 2021 mot 732,61 i juni i år (2023) så hvordan du kan per i dag hevde at strømprisen slår ut på inflasjonen i særlig grad ser jeg ikke helt, men du har jo heller ikke nevnt noe mht hva du mener at strømprisen utgjør på inflasjonsmålene som det opereres med? Jeg forholder meg til kjente fakta (data) som jeg ser/leser dem.
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: hELgenen på lør 01. jul 2023, kl. 15:50
Sitat fra: RJK på lør 01. jul 2023, kl. 13:47Ser du på strømprisen isolert sett, er kanskje ikke påvirkning på total inflasjon så stor, men alle bedrifter peker jo på strømprisen som en av de store årsakene til prisstigningen de gjør og har gjort, og da er vel påvirkningen temmelig mye større.

Om strømmen i ledd 1 gir økt kostnad på f.eks 5% og man setter opp sin utpris med 5% - vel så vil det jo øke på hele veien.

Ledd 2 : ny innpris 105 - ny utpris settes opp med +5% . La oss si den var 110 før endring - nå skal den opp 5% så da har vi ny utpris : 110*1.05=  115,5
Ledd 3 : Operererte med 140 som utpris før endring. Den får nå ny innpris på 115,5, men den øker sin utpris med 5% - altså 140 * 1.05=147

Eieren av ledd 1 vil jo oppleve at skal den kjøpe varen i ledd 3 som ferdig produkt så VAR  prisdifferansen 140-100 = 40 kroner. Nå etter endringene i hvert ledd så koster varen 147 kr, mens varen han selger ut koster nå 105 kr. Differansen er ikke lenger 40 kroner, men 42 kr. Han har altså tapt 2 kr i kjøpekraft som følge av at alle ledd etter ham har skrudd opp prisen. Og dette kan jo ikke vare - så da må han kanskje revurdere sin prising og be om 2 kroner mer i sin utpris for å kompensere for dette....Altså  må han be om en utpris på 107 kr hvilket da utgjør 7%. Og da er vi inne på denne prisspiralen som skjer når innsatsfaktorene i bunn stiger. Så en reell prisvekst på f.eks 5% mhp energi - kan få mye større effekt enn disse 5% som man begynte med...

Og det er nettopp slike prisspiraler mange undervurderer. De innsatsfaktorene som ligger lengst nede i verdikjeden kan få mye større effekt på prisene i samfunnet enn deres isolerte prisvekst......Og energi ligger jo i bunn i prisspiralen som gjerne en av de første leddene. F.eks for å lage kunstgjødsel trengs energi...og dersom energiprisen går opp..så går prisen på kunstgjødsel opp..så prisen på korn osv osv.....

Nettopp. Men så kommer gjerne strøm også som innsatsfaktor i alle etterfølgende ledd, så det er ikke bare i 1. ledd man får en effekt som får prisstigning på hele kjeden pga økte strømpriser, det "vokser på" i hele kjeden. Da kan fort dette gjøre enda større utslag enn eksempelet ditt over.
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på lør 01. jul 2023, kl. 16:04
Sitat fra: hELgenen på lør 01. jul 2023, kl. 15:50

Nettopp. Men så kommer gjerne strøm også som innsatsfaktor i alle etterfølgende ledd, så det er ikke bare i 1. ledd man får en effekt som får prisstigning på hele kjeden pga økte strømpriser, det "vokser på" i hele kjeden. Da kan fort dette gjøre enda større utslag enn eksempelet ditt over.

Det er nok helt rett ja....

jkirkebo

Sitat fra: Radial på tor 29. jun 2023, kl. 20:04Hvordan skal feks solkraft som krever priser på minst ~1kr kWh over 20år for å nedbetale anlegget, over hodet kunne kalles en billig kraftkilde?🤔

Solceller tok jeg fra en kalkulator (Otovo) på egen adresse, med 9 paneler på 420w/panel.

Anlegget koster ca 100k for ett 3200kwh system (pr år) som da gir en kost pr kWh på 1kr over 30år (estimert levetid på kun paneler), men hele 3kr/kWh for 10år.
Grisedyr strøm altså, hvis jeg som privatperson skulle bidratt til felleskapet.

Otovo er norges desidert dyreste leverandør, og så små anlegg som 3,8kWp er det umulig å få noen lønnsomhet i.

Om vi skal bruke ytterpunkter kan jeg jo nevne anlegget til en kamerat av meg. Med en del egeninnsats av han og meg kom vi i mål til 250k for et anlegg på 32,85kWp, som vil produsere anslagsvis 27.000kWh per år. Mitt eget anlegg produserer 30.000kWh per år og kostet 320.000,- (jeg har litt mindre optimale takvinkler enn kameraten min har, så derfor litt høyere pris).
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA