Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#6990
SitatDet som er beskrevet her er Tysklands langsiktige løsning
Ketill :+1:
Enda gått Tyskland endelig har fått seg en langsiktig løsning da.... For de var jo helt uten back-up plan da Putin skrudde igjen krana :o det må du innrømme vel?

Din redegjørelse over er sikkert helt korrekt...

Men hvor plasserer du våre utenlandskabler oppe i alt dette?

Kan vi klare å reforhandle oss bort fra å ha disse stående på hele tiden? Ev 2pris system? Lav i Norge...dyrt mot utlandet?
Hvis Tyskland klarer seg selv...?

Noe helt annet ......Må si ordet «flaskehals inntekter» bare vokser på meg som et ubehagelig ord....sikkert bare meg det...

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 07. juni 2023, klokken 21:43
SitatDet som er beskrevet her er Tysklands langsiktige løsning
Ketill :+1:
Enda gått Tyskland endelig har fått seg en langsiktig løsning da.... For de var jo helt uten back-up plan da Putin skrudde igjen krana :o det må du innrømme vel?

Din redegjørelse over er sikkert helt korrekt...

Men hvor plasserer du våre utenlandskabler oppe i alt dette?

Kan vi klare å reforhandle oss bort fra å ha disse stående på hele tiden? Ev 2pris system? Lav i Norge...dyrt mot utlandet?
Hvis Tyskland klarer seg selv...?

Noe helt annet ......Må si ordet «flaskehals inntekter» bare vokser på meg som et ubehagelig ord....sikkert bare meg det...

Husk at disse flaskehals inntektene i sum gir mindre verdier inn til Norge enn hva utgiftene spm følge av dem påfører forbrukerene. Jeg har sett analyser på dette som viser regnestykket..og disse analysene er utført av et av Norges mest kompetente miljøer på området.
Jeg har forsøkt å få vite noe om hvorfor dette ikke er publisert..men får ikke svar..Jeg virkelig hater konspirasjonsteorier og har etterlyst mer åpenhet...Det er også i bransjen en del frustrasjon omkring en del viktige analyser som burde gjøres,men som man ikke ser blir gjort...
Det er ulike meninger om mye slik det bør være..men fakta og analyser bør komme mer frem i lyset etter min mening.
Jeg tror dessverre mye styres av politikk som igjen styres av følelser og ideologi...

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hELgenen på onsdag 07. juni 2023, klokken 22:17Jeg tror dessverre mye styres av politikk som igjen styres av følelser og ideologi...

Ideologi er det samme som langsiktig og dyp tenkning. Et forsøk på et helhetlig syn på samfunnet og dets utvikling. FrP har knapt ideologi. De vingler fra det ene til andre. Deres eneste langsiktige ideologi er at de i realiteten er mot velferdsstaten og at det bør legges til rette for at den enkelte skal lykkes mest mulig, hvilket veldig ofte er til skade for mange andre. Jeg er veldig glad for at partiene har hver sin ideologi og har sympati for alle partienes ideologier i større eller mindre grad. Til og med FrP og noen av partiets talsmenn og tanker har jeg respekt og forståelse for. Det finnes ikke en fasit for hva som er riktig ideologi og vi har tilfeller der disse ideologiene har vært forferdelige.

USA er et land uten partier og ideologier. Her er det bare enkeltmennesker på godt og vondt. Et polarisert og langt på vei dysfunksjonelt samfunn og allikevel er de fantastiske på sine felter og har fått fram noen av verdens fremste politikere! Nå risikerer en at verdenshistoriens verste og farligste mann vinner valget nest år!

turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 08. juni 2023, klokken 00:33Ideologi er det samme som langsiktig og dyp tenkning. Et forsøk på et helhetlig syn på samfunnet og dets utvikling.
Problemet er at ideologi ofte setter til side fakta og realiteter.

Det blir gjerne tenkt en ideell situasjon og man forventer rasjonelle hendelsesforløp, samtidig som man forutsetter at alle drar samme vei.

Både planøkonomi og markedsliberalisme ser bra ut for de som ønsker det, men man glemmer at folk er så forskjellige og mange vil falle utenfor. Og uansett er det alltid noen som bare vil mele sin egen kake og driter i alle andre.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 07. juni 2023, klokken 12:15Tyskland har en enkel og billig oppskrift for energi som de fleste land kan kopiere. Spørsmålet er om andre land er smarte nok og er villige til å se framover uten å se seg i bakspeilet!

Tyskland satser nå også maksimalt på å fase ut naturgass til oppvarming og varmt vann (private boliger og all annen bygningsmasse). Det satses på varmepumper i hjemmene og fjernvarme der også varmepumper er viktige. Naturgass skal bort. Den samme utviklingen ser vi i UK!
Til hvilke konsekvenser for miljøet?

Det er allerede massiv motstand mot flere vindturbiner i Tyskland, hvor skal de bygge de? Samme gjelder jo Norge.

Fakta så langt er vel at uten massiv utbygging av landfast vind går hele Europa mot ett underskudd av kraft.

For de som tror havvind er løsningen så anbefaler jeg at de ser episode to av brennpunkt: skyggekrigen på NRK. Som vi allerede har sett med gassrørledninger og internettkabler så er installasjoner til havs ekstremt sårbare for sabotasje, og så godt som umulig å beskytte.

Generelt er massive samlinger av kraft veldig sårbart. Distribuert kraftproduksjon med ett robust fordelingsnett er en mye bedre løsning. Dette er samme prinsipper som dataverdenen har migrert til. Bort fra store sentrale maskiner som er veldig krevende å drifte og som tar ned alt ved feil, til distribuert prosessering med robuste nettverk som tåler at enkeltnoder går ned.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 08. juni 2023, klokken 00:33Ideologi er det samme som langsiktig og dyp tenkning. Et forsøk på et helhetlig syn på samfunnet og dets utvikling.


Det nå ikke slik jeg bruker ordet - jeg forsøker å forholde meg til definisjonen :

"virkelighetsfordreiende kollektive oppfatninger"

Jmf: https://snl.no/ideologi

Språk utvikler seg og hva man legger i de ulike ordene endrer seg - men jeg mener ordet beskriver en fordreining av virkeligheteten basert på en kollektiv oppfattelse. Ofte når jeg hører ordet brukt tenker jeg på en tegneseriestripe fra 80 tallet :

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Nå er det sikkert mange her inne som ikke aner hvem denne pastor Bratterud var - men kort fortalt var det en pastor med ganske så sterke meninger om barneoppdragelse og homofili som i dagens pride verden trolig ville bli tiltalt for terror og overvåket av PST. Han og hans tilhengere hadde en forskrudd virkelighetsforståelse.
En litt morsom sak angående denne mannen var at troen , eller ideologien om man vil, var så sterk at han trodde han kunne stoppe en bankraner ved virtuelt å fange han med ordene : "Jeg binder deg i Jesu navn!"

Se mer her :

https://no.wikipedia.org/wiki/Hans_Bratterud

Jeg er mer tilbøyelig til å lene meg på vitenskapelige fakta og i mindre grad ideologi når beslutninger om fremtiden skal tas. Mhp kraftmarkedet mener jeg det vil bære helt galt avsted dersom man bygger sine beslutninger alene på ideologi, ref min forståelse av ordet, og i mindre grad realiteter 

Tyskland har etter min mening faset ut kjernekraftverk i en ideologi rus som følge av Fukushima og en tilsvarende fantasi forventning til ren fornybar ikke regulerbar produksjon. De burde begynne med å splitte Tyskland i 2 prissoner og samt starte massiv utbygging av vind i alpene istedenfor å kaste øyene mot norden og presse frem massiv utbygging, dvs nedbygging av natur, her gjennom sine pensjonskasser. Støre og hans likesinnede har en alt for servil holdning til EU og Tyskland spesielt med tanke på energipolitikken.

Ketill Jacobsen

#6996
Sitat fra: hELgenen på torsdag 08. juni 2023, klokken 07:27
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 08. juni 2023, klokken 00:33Ideologi er det samme som langsiktig og dyp tenkning. Et forsøk på et helhetlig syn på samfunnet og dets utvikling.


Det nå ikke slik jeg bruker ordet - jeg forsøker å forholde meg til definisjonen :

"virkelighetsfordreiende kollektive oppfatninger"

Jmf: https://snl.no/ideologi



Denne defisjonen er en ondsinnet karikatur av ordet og har en underordnet plass i snl. Så det du prøver deg på her en forvrengning av sannheten. Det gode er at du oppgir kilden slik at det var lett å avsløre din bløff!

Alle organisasjoner enten de er bedrifter eller foreninger eller partier må ha langsiktige tanker/planer for å lykkes i det lange løp. Dette har mange navn som langtidsprogram, langtidsplaner,målsettinger, kultur (bedriftskultur) og ideologi og mye annet. Om en ikke har noe sånt (til og med på menneskelig plan) så kommer en til kort og det vil ikke skje en utvikling over tid.

Det er et godt ordtak som heter "If you aim at nothing, you are sure to to hit it".

Så må du holde opp med å dra Norge inn i Tysklands strømforsyning. To fakta 1) Norges strømeksport til Tyskland betyr ingenting for landet 2) Tyskland har alltid (nesten) hatt strømoverskudd og i år er de i ferd med å komme tilbake til normalen, altså overskudd på ca 30 TWh (tre ganger hva som er vanlig i Norge). Jeg skjønner ikke at du insisterer på å fastholde din feiloppfatning. Kan det være ideologi?

Ketill Jacobsen

Sitat fra: turfsurf på torsdag 08. juni 2023, klokken 06:20Til hvilke konsekvenser for miljøet?

Det er allerede massiv motstand mot flere vindturbiner i Tyskland, hvor skal de bygge de? Samme gjelder jo Norge.

Fakta så langt er vel at uten massiv utbygging av landfast vind går hele Europa mot ett underskudd av kraft.

For de som tror havvind er løsningen så anbefaler jeg at de ser episode to av brennpunkt: skyggekrigen på NRK. Som vi allerede har sett med gassrørledninger og internettkabler så er installasjoner til havs ekstremt sårbare for sabotasje, og så godt som umulig å beskytte.

Generelt er massive samlinger av kraft veldig sårbart. Distribuert kraftproduksjon med ett robust fordelingsnett er en mye bedre løsning. Dette er samme prinsipper som dataverdenen har migrert til. Bort fra store sentrale maskiner som er veldig krevende å drifte og som tar ned alt ved feil, til distribuert prosessering med robuste nettverk som tåler at enkeltnoder går ned.

I følge min kilde så er din påstand "massiv motstand mot vindkraft i Tyskland" en ren løgn! Se: https://www.cleanenergywire.org/factsheets/german-onshore-wind-power-output-business-and-perspectives

"Further challenges for turbine makers and wind farm operators stem from lawsuits brought by citizen campaigners and environmental groups. However, surveys suggest that people in Germany remain overwhelmingly in favour of further expansion — and that the acceptance of more renewable power infrastructure has generally grown further with the European energy crisis and Russia's war on Ukraine, since more wind and solar power are believed to increase Germany's energy sovereignty".

Energiewende i Tyskland har hatt en oppslutning på 80 til 90% og er fortsatt høy. I Energiewende er vindturbiner helt sentralt. Folk flest har kunnet tegne seg for eierandeler av vindturbinene slik eventuelle ulemper blir kompensert. Nå er støtten fra staten til disse prosjektene i ferd med å fases ut (varte 20 år for vind og sol). Store deler av Tysklands utgifter til Energiewende har derfor vært overføring av penger til dets befolkning og dette har naturligvis hjulpet godt for oppslutningen. I dag er vind og sol den billigste kilden for energi (i Tyskland og hele verden) og en slipper å måtte subsidiere ny produksjon.

Men fra vindkraftmotstandere kommer jo mye rart, det mest er løgner og halvløgner basert på forvrengning av fakta (fugledød, mikroplast,mangler på arealer i verden, mangel på råstoff, utstrakt forurensning pga oljelekkasjer etc). Noen ulemper er det naturligvis som inngripen i urørt natur, støy for naboer, lysstøy etc.

Her er noen raske fakta fra samme kilde:

Quick facts
(Figures for 2022; Sources: BWE, BNetzA, BDEW)
Number of turbines installed: 28,443
Total capacity installed: 58 GW
Projected expansion: 115 GW (2030)
Share in gross power production: 17.2%
Output: 99 TWh
Employees: ≈ 83,000 (2019)

Videre: "The plan to auction off a record 12 GW of wind capacity in 2023 is indicative of this goal, which industry considers "very much possible" despite the pressing need to overcome other bureaucratic hurdles. Chancellor Scholz has said the aim is to construct up to five new turbines per day in the coming years until 2030. While this is an ambitious promise, it is not without precedent and roughly equals the daily additions in 2017, the strongest expansion year so far".

12 GW vil tilsvare ca 67 TWh om det kun var havvind i Nordsjøen med 64% kapasitetsfaktor. 67 TWh er videre ca 13% av Tysklands årlige strømforbruk. Men nå må Tyskland raskt øke strømproduksjonen for å erstatte fossile brensler. Så en slik kraftig utbygging er nødvendig for at Tyskland skal nå sine klimamål innen 2030.


hELgenen

#6998
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 08. juni 2023, klokken 10:38
Sitat fra: hELgenen på torsdag 08. juni 2023, klokken 07:27
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 08. juni 2023, klokken 00:33Ideologi er det samme som langsiktig og dyp tenkning. Et forsøk på et helhetlig syn på samfunnet og dets utvikling.


Det nå ikke slik jeg bruker ordet - jeg forsøker å forholde meg til definisjonen :

"virkelighetsfordreiende kollektive oppfatninger"

Jmf: https://snl.no/ideologi



Denne defisjonen er en ondsinnet karikatur av ordet og har en underordnet plass i snl. Så det du prøver deg på her en forvrengning av sannheten. Det gode er at du oppgir kilden slik at det var lett å avsløre din bløff!

Alle organisasjoner enten de er bedrifter eller foreninger eller partier må ha langsiktige tanker/planer for å lykkes i det lange løp. Dette har mange navn som langtidsprogram, langtidsplaner,målsettinger, kultur (bedriftskultur) og ideologi og mye annet. Om en ikke har noe sånt (til og med på menneskelig plan) så kommer en til kort og det vil ikke skje en utvikling over tid.

Det er et godt ordtak som heter "If you aim at nothing, you are sure to to hit it".

Så må du holde opp med å dra Norge inn i Tysklands strømforsyning. To fakta 1) Norges strømeksport til Tyskland betyr ingenting for landet 2) Tyskland har alltid (nesten) hatt strømoverskudd og i år er de i ferd med å komme tilbake til normalen, altså overskudd på ca 30 TWh (tre ganger hva som er vanlig i Norge). Jeg skjønner ikke at du insisterer på å fastholde din feiloppfatning. Kan det være ideologi?

For det første henviser jeg klart å tydelig til min forståelse av ordet idelogi.
Og min tolkning er også den mest vanlige ifølge store norske leksikon :

"Karl Marx brukte ordet i negativ betydning, og det er denne som i en tid ble den vanligste i samfunnsvitenskapelig litteratur, ikke bare i den marxistisk orienterte."

Så å kalle min tolkning en bløff finner jeg ganske så snodig. Hvorfor er det en bløff forresten?
Jeg forsøker ikke lure noen - jeg er bare viser til min forståelse av ordet gjennom bruk av kildehenvisning - noe en lang utdannelse har lært meg til å gjøre...

Når det kommer til Tyskland og deres "energiwende" og senere utfasing av kjernekraften så står jeg fjellstøtt i min forståelse av dette sett opp mot de faktiske forhold . Jeg har i hele mitt liv jobbet i kraftbransjen  og har fra første rad - og nærmere scenen kan du nesten ikke komme - sett hvordan EU og Tyskland har arbeidet, og arbeider med dette.
Tyskland har nesten skutt seg selv i foten ved at de må betale danskene for å stoppe produksjonen i vindparkene i perioder - de mangler fullstendig lagring av fornybar ressurser. Ja - de har noen batteribanker og noen små pumpekraftverk - men de gikk fullstendig av skaftet når Putin gikk med sine styrker inn i Ukraina. Det er bare se på gassprisene i perioden - full panikk. Dette fordi de hadde satset alt de kunne på Russland for levering av gass til regulerbar produksjon. Jeg kjenner også detaljer på hvordan mange innad i bransjen i Tyskland håndterte dette - og vi har jo alle sett hvordan enkelte tradere har utnyttet situasjonen som oppstod i kjølvannet av Tysklands panikk.
Dette er helt tydelige tegn på en energipolitikk som ikke står fjellstøtt når verden rundt forandres.
Mao. må det forstås dithen at her var det mye ideologi som satte kursen og ikke så mye realisme.

Jeg er realist og forholder meg til det som faktisk skjer - jeg er ikke som Støre som forsøker å prate seg opp på meningsmålingene. Noe ideologi har vi vel alle - noe kom inn med oppveksten, annet er plukket opp underveis.

Jeg tror Norge, og forsåvidt Norden, fremstår for Tyskland som viktigere og viktigere underleverandører av råvarer til Tysk industri. I denne porteføljen av råvarer inngår også energi. Dermed har Tyskland en aktiv rolle i å påvirke Norske og Nordiske politikere på en måte som taler til deres fordel. Man må være temmelig naiv, eller kanskje bare servil, om man ikke ser dette. I potten ligger dessverre også mye norsk natur som kan bli satt i spill.
Siste endring som diskuteres kraftig innad i bransjen er flytbasert kapasitetsberegninger i nettet i Norden.
Der ville alle faglige miljø ha en parallell drift kjøring en lengre periode for å se prisvirkningene av dette.
Men dette ønsket om å kunne studere hva slags konsekvenser en slik overgang bety i Norden har mer eller mindre blitt torpedert. Så kan man slenge på mange konspirasjonsteorier om hvorfor....

Uansett hvordan man vrir og vender på det - konsekvensen som man antar vil skje er at mer kraft vil leveres fra Nord til Syd i Norden - og da har man altså mer energi i Syd som kan dyttes ennå lengre syd til EU. Og siden prismekanismen er definert som marginalprising - vel så vil nok prisene innad i EU inkl. Norden som helhet bli ennå likere...
Hvem tjener egentlig på dette og hvorfor har Tyske og andre utenlandske pensjonsfond kjøpt seg opp i vindkraften i Norden? EU med Tyskland i spissen har klart interesser i Nordisk energipolitikk - og Støre liker seg tilsynelatende veldig i dette rampelyset.

ToWalkOrDrive

Mye snakk om tysk import og eksport av strøm. Mye interessant i artikkelen nedenfor, selv om den ikke tar med gass som de importerer for å lage strøm...
https://www.reuters.com/business/energy/even-crisis-germany-extends-power-exports-neighbours-2023-01-05/
Tesla Model Y                         2021-

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hELgenen på torsdag 08. juni 2023, klokken 12:09
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 08. juni 2023, klokken 10:38
Sitat fra: hELgenen på torsdag 08. juni 2023, klokken 07:27
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 08. juni 2023, klokken 00:33Ideologi er det samme som langsiktig og dyp tenkning. Et forsøk på et helhetlig syn på samfunnet og dets utvikling.


Det nå ikke slik jeg bruker ordet - jeg forsøker å forholde meg til definisjonen :

"virkelighetsfordreiende kollektive oppfatninger"

Jmf: https://snl.no/ideologi



Denne defisjonen er en ondsinnet karikatur av ordet og har en underordnet plass i snl. Så det du prøver deg på her en forvrengning av sannheten. Det gode er at du oppgir kilden slik at det var lett å avsløre din bløff!

Alle organisasjoner enten de er bedrifter eller foreninger eller partier må ha langsiktige tanker/planer for å lykkes i det lange løp. Dette har mange navn som langtidsprogram, langtidsplaner,målsettinger, kultur (bedriftskultur) og ideologi og mye annet. Om en ikke har noe sånt (til og med på menneskelig plan) så kommer en til kort og det vil ikke skje en utvikling over tid.

Det er et godt ordtak som heter "If you aim at nothing, you are sure to to hit it".

Så må du holde opp med å dra Norge inn i Tysklands strømforsyning. To fakta 1) Norges strømeksport til Tyskland betyr ingenting for landet 2) Tyskland har alltid (nesten) hatt strømoverskudd og i år er de i ferd med å komme tilbake til normalen, altså overskudd på ca 30 TWh (tre ganger hva som er vanlig i Norge). Jeg skjønner ikke at du insisterer på å fastholde din feiloppfatning. Kan det være ideologi?

For det første henviser jeg klart å tydelig til min forståelse av ordet idelogi.
Og min tolkning er også den mest vanlige ifølge store norske leksikon :

"Karl Marx brukte ordet i negativ betydning, og det er denne som i en tid ble den vanligste i samfunnsvitenskapelig litteratur, ikke bare i den marxistisk orienterte."

Så å kalle min tolkning en bløff finner jeg ganske så snodig. Hvorfor er det en bløff forresten?
Jeg forsøker ikke lure noen - jeg er bare viser til min forståelse av ordet gjennom bruk av kildehenvisning - noe en lang utdannelse har lært meg til å gjøre...

Når det kommer til Tyskland og deres "energiwende" og senere utfasing av kjernekraften så står jeg fjellstøtt i min forståelse av dette sett opp mot de faktiske forhold . Jeg har i hele mitt liv jobbet i kraftbransjen  og har fra første rad - og nærmere scenen kan du nesten ikke komme - sett hvordan EU og Tyskland har arbeidet, og arbeider med dette.
Tyskland har nesten skutt seg selv i foten ved at de må betale danskene for å stoppe produksjonen i vindparkene i perioder - de mangler fullstendig lagring av fornybar ressurser. Ja - de har noen batteribanker og noen små pumpekraftverk - men de gikk fullstendig av skaftet når Putin gikk med sine styrker inn i Ukraina. Det er bare se på gassprisene i perioden - full panikk. Dette fordi de hadde satset alt de kunne på Russland for levering av gass til regulerbar produksjon. Jeg kjenner også detaljer på hvordan mange innad i bransjen i Tyskland håndterte dette - og vi har jo alle sett hvordan enkelte tradere har utnyttet situasjonen som oppstod i kjølvannet av Tysklands panikk.
Dette er helt tydelige tegn på en energipolitikk som ikke står fjellstøtt når verden rundt forandres.
Mao. må det forstås dithen at her var det mye ideologi som satte kursen og ikke så mye realisme.

Jeg er realist og forholder meg til det som faktisk skjer - jeg er ikke som Støre som forsøker å prate seg opp på meningsmålingene. Noe ideologi har vi vel alle - noe kom inn med oppveksten, annet er plukket opp underveis.

Jeg tror Norge, og forsåvidt Norden, fremstår for Tyskland som viktigere og viktigere underleverandører av råvarer til Tysk industri. I denne porteføljen av råvarer inngår også energi. Dermed har Tyskland en aktiv rolle i å påvirke Norske og Nordiske politikere på en måte som taler til deres fordel. Man må være temmelig naiv, eller kanskje bare servil, om man ikke ser dette. I potten ligger dessverre også mye norsk natur som kan bli satt i spill.
Siste endring som diskuteres kraftig innad i bransjen er flytbasert kapasitetsberegninger i nettet i Norden.
Der ville alle faglige miljø ha en parallell drift kjøring en lengre periode for å se prisvirkningene av dette.
Men dette ønsket om å kunne studere hva slags konsekvenser en slik overgang bety i Norden har mer eller mindre blitt torpedert. Så kan man slenge på mange konspirasjonsteorier om hvorfor....

Uansett hvordan man vrir og vender på det - konsekvensen som man antar vil skje er at mer kraft vil leveres fra Nord til Syd i Norden - og da har man altså mer energi i Syd som kan dyttes ennå lengre syd til EU. Og siden prismekanismen er definert som marginalprising - vel så vil nok prisene innad i EU inkl. Norden som helhet bli ennå likere...
Hvem tjener egentlig på dette og hvorfor har Tyske og andre utenlandske pensjonsfond kjøpt seg opp i vindkraften i Norden? EU med Tyskland i spissen har klart interesser i Nordisk energipolitikk - og Støre liker seg tilsynelatende veldig i dette rampelyset.

Her har du nok misforstått totalt. Marx gjorde en inngående samfunnsanalyse og kom til at samfunn/partier styres av ideologier. Marx ga innhold til ordet (som hadde eksistert også tidligere) slik at ideologi ble relevant i samfunnsdebatten, noe ordet ikke hadde vært tidligere med et annet innhold. Marx påpekte svakhetene i rådende borgerlig/konservativ ideologi og utarbeidet en ny og bedre ideologi (i følge egen mening). Kort sagt det var ikke noe galt med begrepet ideologi, men datidens ideologi var han svært negativ til. Ideologi er et nøytralt begrep som i dag sees som fruktbart og positivt. De fleste partier bekjenner seg til en ideologi som er basert på beste kunnskap, vitenskap, historiske erfaringer, i noen grad religion og så videre.

Her er noen definisjoner:

SNL
Ideologi betyr idésystem, grunnsyn eller samfunnssyn.Ideologi er blitt brukt i flere betydninger: som en nøytral beskrivelse av sosialt forklarende systemer ...

Wikipedia
Ideologi kan forstås som et tankesett tuftet på politiske, filosofiske eller religiøse idéer om hvordan verden og samfunnet bør forstås og innrettes.

Civita
Ideologi kan simpelthen betegne et mer eller mindresammenhengende sett av verdier, prinsipper og holdninger som motiverer eller veileder politisk og sosial ...

Wikipedia
Ideologi har utviklet seg til å bli et nøytralt begrep for analyse av ulike politiske meninger. Ideologiske referanser er viktige for mange mennesker over hele verden.

Om man er apolitisk (uten forståelse eller interesse for politikk) så er gjerne ideologi noe en misliker. Omvendt så vil politisk engasjerte mennesker føle seg maktesløse uten en ideologi som understøtter deres oppfatninger.

Det er merkelig at til tross for din bakgrunn i bransjen verken klarer å argumentere kvalitativt eller kvantitativt for ditt syn og påstander. Du nevner for eksempel at tyskerne betaler for at danskene noen ganger stopper sine turbiner og får kompensert av Tyskland. Dette er av så lite omfang at det ikke bør nevnes og er nå et forbigått fenomen.

Apropos strømkrisen som startet med ekstra kald vinter i 2021 og svært lav vindkraftproduksjon (stille og kaldt vær) og som forverret seg ytterligere ved lite nedbør etter sommeren i Nord-Europa og Russlands stadig mindre naturgassleveranser. Det hele forverret seg i 2022 da mer enn halvparten av Frankrikes reaktor var ute av drift store deler av året. Til tross for alt dette klarte en i Europa å produsere nok strøm både i 2021 og 2022 og allerede nå i 2023 ser det ut som vi har klart å fullstendig frigjøre oss fra vår avhengighet av russisk gass. Videre er Tyskland i ferd med å få store strømoverskudd som de tradisjonelt har hatt ca 15 siste år (til tross for nedlegging av alle atomreaktorer og gradvis utfasing av kullkraft. Sistnevnte har gått over flere år og en er snart i rute med planlagt utfasing til tross for oppstart av noen verker ble tatt ut av møllposen i fjor).

Det fine med Russlands vanvittige handlinger er at naturgass nå blir faset ut enda hurtigere enn planlagt og vind og sol bygges enda raskere ut i EU, UK og Norge enn tidligere planlagt. Altså et enda bedre svar på klimautfordringene.

Som tidligere påpekt så betyr norsk strøm nær ingenting for Tysklands strømsituasjon. Hvis en ser på energi fra Norge til Tyskland så er energien i form av naturgass ca 440 ganger større enn nettoeksporten av strøm (ca 1.440 TWh gass mot 3,3 TWh strøm). Denne merkelig tendensen til å ikke forstå tall og deres forhold til hverandre, er ganske tragisk da den er ødeleggende for en fornuftig debatt.

Hvis vi nå i tillegg til alt det andre positive, kunne kvitte oss med strømbørsenes vanvittige algoritmer som gir himmelhøy pris på strøm en dag og negativ pris neste dag, så hadde en fått både jevnt lave fornuftige priser og atskillig mer stabile priser. Og en kunne ha blitt kvitt spekkhoggerne (stømmeglerne) hvis eneste grunnlag for gevinst er høyest mulig variasjon i prisene. De tjener likeså mye på nedgang av strømpris som for oppgang. At de klarer dette er jo beundringsverdig, men egentlig er de jo parasitter i energisystemet.
 

Electric cars in Norway

SitatHvis vi nå i tillegg til alt det andre positive, kunne kvitte oss med strømbørsenes vanvittige algoritmer som gir himmelhøy pris på strøm en dag og negativ pris neste dag, så hadde en fått både jevnt lave fornuftige priser og atskillig mer stabile priser. Og en kunne ha blitt kvitt spekkhoggerne (stømmeglerne) hvis eneste grunnlag for gevinst er høyest mulig variasjon i prisene. De tjener likeså mye på nedgang av strømpris som for oppgang. At de klarer dette er jo beundringsverdig, men egentlig er de jo parasitter i energisystemet.
Ketill :+1:

Godt skrevet.

Electric cars in Norway

#7002
helgenen :+1: tror du må ta med Erna i dette selskapet også...hun styrte om 8 men evnet ikke å gjøre med å få tonet ned Tysklands interesser i de norske vindkraft anleggene.....det var veldig svak ledelse av Erna på dette området.
Og jeg tror alle norske statslederne trives i lag med kjente utenlandske ledere....Erna også....jeg husker de møtene hun hadde med Bill Gates...så så hun så stolt ut så... ;D

Så det gjelder alle norske statslederne det...jeg tror det kommer av at vi er et så lite land men et så rikt land...

Counterpointer

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 08. juni 2023, klokken 18:08Hvis vi nå i tillegg til alt det andre positive, kunne kvitte oss med strømbørsenes vanvittige algoritmer som gir himmelhøy pris på strøm en dag og negativ pris neste dag, så hadde en fått både jevnt lave fornuftige priser og atskillig mer stabile priser. Og en kunne ha blitt kvitt spekkhoggerne (stømmeglerne) hvis eneste grunnlag for gevinst er høyest mulig variasjon i prisene. De tjener likeså mye på nedgang av strømpris som for oppgang. At de klarer dette er jo beundringsverdig, men egentlig er de jo parasitter i energisystemet.
 

Dette er jeg veldig enig i! Her deler vi ideologi.

Ideologi er jo bare en samling av tanker og ideer. De er i utgangspunktet ikke kvalitetssikret. Både menneskerettighetene og nazismen er ideologier, med veldig forskjellig fortegn. Det er bare deler av ideologier som er basert på kunnskap ganske mange er det helt motsatte.

Counterpointer

Forøvrig virker det som noen debattanter tenker at batteri kun er litium ion eller lignende kjemiske batterier i sylinder eller pose celler.

Det finnes utrolig mange teknologier og løsninger med rust, flow, sand, sodium, trykkluft, pumpekraft, CO2 ballonger, kinetiske, hydrogen i fjell, geovarme og dette er ikke uttømmende liste.

4 ganger overproduksjon av behov høres ikke bærekraftig ut selv med fornybare resurser!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA