Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: hELgenen på lør 03. jun 2023, kl. 09:53Malingen er vel strengt tatt et lite problem,men dette er :

https://e24.no/energi-og-klima/i/XgP5eW/norge-leter-etter-miljoeloesning-for-vindkraftblader

Ellers er investeringshorisonten ca 20 år...Vannkraft har vel 60 år.

Miljø har aldri vært på agendaen. Det er frykten for klima og hva klima endringer kan gjøre som driver dette.

Jeg mener miljø må gå foran og så må man tilpasse levesett mhp klima. Setter man miljø foran klima og ikke motsatt,så vil dette på sikt gi bedre resultater. Men nå skal man isteden ødelegge natur og miljø for å redde klima og opprettholde økonomisk vekst...
Bladene er vel nå mer enn ressurs enn søppel, og nye bruksområder vil nok dukke opp. Den artikkelen fra 2020 er et forbigått stadium.

https://ncmt.no/aktuelt/gjenkraft-mottar-stotte
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på tir 30. mai 2023, kl. 22:13
Sitat fra: Vaduz på tir 30. mai 2023, kl. 20:52Har veldig lyst på solceller, men rent økonomisk er det nesten umulig å regne hjem i Norge. 20 år med 1kr/kwt er det beste jeg kan håpe på, og da regner jeg med å også få solgt strøm til den prisen som neppe er tilfellet. Med batteri er det bare å glemme. Om prisene halveres sånn ca, evt strøm blir dobbelt så dyrt uten noen støtte, da ville jeg nok gjort det.
Vaduz :+1: helt enig i din vurdering. Det er bare å vente.... en halvering er vel å ta i.... men ja,  det er jo lov å håpe det blir en prishalvering.
Den som tror at prisene halveres i kroner og øre drømmer. Prisene reflekterer fremdeles ikke svekkelsen til krona, så det blir bare enda dyrere. Nå er den beste tiden å investere i solceller tror jeg.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Med korrekt vedlikehold, kan kompositt blader vare minst 50år.
Men man må vedlikeholde, ellers går det rett i "søpla".

Feks har norges utrangerte jagerfly 40+ år gamle karbonfiber-konstruksjoner som er like fine.
Men disse flyene er godt vedlikeholdt, noe de færreste er interesserte i dagens bruk&kast samfunn...staten inkludert (bare se på offentlige bygg)
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Rollep

Havvind greiene kommer i hvert fall å bli et pengesluk av dimensjoner. Subsidieringen er allerede oppe i 23 milliarder og kommer garantert ikke å stoppe der.

Dette er bare 5%? av den planlagte havvindsatsingen og skal foregå på grunt vann.

Tør ikke tenke på hva kostnadene blir når man begynner planlegging og utbygging på dypere vann.

https://www.nettavisen.no/nyheter/partiene-bekrefter-regningen-for-havvind-i-nordsjoen-kan-ende-pa-23-milliarder/s/5-95-1133063

THE

Hvis vi vil ha billigere strøm er det bare noen få alternativer som kan bygges ut. Landbasert vind og ny vannkraft ligger på kostpris på 35-40 øre/kWt. Bakkemonterte solkraftanlegg kan også være aktuelt.

Bunnfast havvind har kostpris på ca 80 øre/kWt og flytende havvind kostpris på ca 115-130 øre/kWt. Dvs. at utbygging av havvind kan aldri bli lønnsomt om vi skal få lavere strømpriser. I tillegg er realiteten at salgsprisen fra havvindanleggene ofte vil ligge mellom -10 øre/kWt og noen få øre/kWt, dvs. at det må enorme subsidier til for å drifte installasjonene i all overskuelig framtid.

Min mening er at det hadde vært mye mer gunstig å spytte inn disse 23 mrd. subsidiekronene som skal brukes til havvind i første omgang til ENØK-tiltak via Enova. Støtte til ENØK,  batteribanker, solcelle på bygg osv. kan bidra til redusert forbruk, forbruk på mer gunstig tidspunkt og også en god del ny energiproduksjon. Havvind vil ofte produsere når vi ikke har behov for strømmen, og skal i tillegg bare brukes i innenlands. Jeg tror det medfører at en stor del av vindmøllene må stanses når det er gode vindforhold fordi det ikke er mulig å bli kvitt strømmen. Jeg er egentlig tilhenger av både vindkraft- og solkraftutbygging, men da må det tenkes mer helhetlig på energisystemer for at det skal ha noen hensikt.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på fre 02. jun 2023, kl. 21:48Havvind :+1: Veldig bra med bredt politisk flertall for å satse på havvind sør i Nordsjøen.

https://e24.no/energi-og-klima/i/P4mkE5/enige-om-havvind-soer-i-nordsjoeen-godt-nytt-for-norske-stroempriser-og-klimaet

Men de har ikke bestemt seg for havvind. De har bare økt maksimalt støtte. Og dette gjelder havvind montert på bunn av sjøen, som er billigere. Flyte-havvind har de ikke tatt stilling til ennå....haster visst ikke så mye....

I mens har Equinor lagt havvind på is mens politikerne tenker seg om vedrørende "støtte og sånt".

https://energi24.no/nyheter/equinor-utsetter-trollvind-planer
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på lør 03. jun 2023, kl. 12:52Den som tror at prisene halveres i kroner og øre drømmer. Prisene reflekterer fremdeles ikke svekkelsen til krona, så det blir bare enda dyrere. Nå er den beste tiden å investere i solceller tror jeg.
Ja, jeg er stygt redd for at du har rett i det. Men jeg er litt fascinert av Tesla pakken med panel og batteri så jeg venter nok på det. Men har ordnet meg en 1 gen leaf pakke bare for å leke litt og jula panel 😂 ikke si det til det til noen da...

Kristian O

Synes det er rart at det ikkje er meir fokus på sentral styring av flyttbar effekt. Vi har potensiale for styring av enorme effekter kun om man ser på elbiler på nett / smarte ladera og varmtvannstanker. Ta med varmekabler også så har vi enda noen MW.
Synes det er merkelig at det er mindre snakk om dette enn heimebatteri.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Merce

Sitat fra: Kristian O på lør 03. jun 2023, kl. 20:56Synes det er rart at det ikkje er meir fokus på sentral styring av flyttbar effekt. Vi har potensiale for styring av enorme effekter kun om man ser på elbiler på nett / smarte ladera og varmtvannstanker. Ta med varmekabler også så har vi enda noen MW.
Synes det er merkelig at det er mindre snakk om dette enn heimebatteri.

Nei, det er ikke rart i det hele tatt skal jeg si deg. Veldig lite av det som blir vedtatt er fornuftig.

I hvert fall ikke mer rart enn at styrende myndigheter med velg viten er i ferd med å kjøre landet fullstendig i dass.
Landets valuta kan på mange måter sammenlignes med en bedrifts aksjer. Driver man firmaet godt, vil kursen stige.
Samme med et land, et veldrevet land er attraktivt for andre å putte penger i, "aksjekursen", valutaen, vil styrke seg.
Hvordan kan man da oppsummere norske myndigheters styring av landet?
Jo, det er vel innlysende for de fleste, hadde landet vært en normal bedrift, ville ledelsen vært kastet for lenge siden. Ingen eier ville akseptert en så total utradering av verdier uten å ta grep.

I et land er det innbyggerne som er eierne, og vi er like dumme som vanlig og et stort flertall kommer fortsatt til å stemme på "stortingspartiet". Vi kommer aldri til å samle oss og stemme i stort flertall på noen som står for en annen politikk.
Det eneste håpet er at det går så inn i helvete til skogs med økonomien at myndighetene ser seg nødt til å legge om kursen noe for å unngå politisk jordskred. Men jeg tror det er for sent å snu, utforbakken kommer til å bli brattere og utrolig mye mer dramatisk enn hva folk flest i dag i det hele tatt kan forestille seg.
(Kjøp gull!)

hELgenen

Her er en sak som tar opp en av problemene med solcelle anlegg.

https://www.nettavisen.no/okonomi/da-rebekka-skulle-ta-i-bruk-solcellepanelet-fikk-hun-sjokkbeskjeden/s/5-95-1126118

Som jeg har skrevet før i denne tråden så vil nye solcelle anlegg kunne øke nettleien for alle kunder. Så i praksis tvinges alle kunder å være med på å dekke inn investering andre gjør i sitt anlegg...En ganske absurd situasjon,men reell.

Merce

^^
Ja, men her virker det kanskje som de har gjort noe mangelfulle undersøkelser på forhånd. Litt rart at det skal komme som en "sjokkbeskjed" etter at arbeidete fullført. Tviler på om Glitre ville sagt "kjør på, ingen problem" hvis de hadde spurt først..

Men uansett er jo dette som du påpeker et kart bevis på at infrastrukturen ikke er dimensjonert for storskala privat strømproduksjon med salg til nettet pr i dag.

Personlig tror jeg vi ville vært mer tjent med å bruke alle de 10-talls (om ikke 100-talls) milliarder av kroner landet skal bruke på pengesluket "havvind" på utbygging av nettet og installasjon av solceller på alle nye bygninger samt gunstigere støtte for å installere på eldre bygg.

Ingeniøren

Sitat fra: Merce på søn 04. jun 2023, kl. 08:52^^
Ja, men her virker det kanskje som de har gjort noe mangelfulle undersøkelser på forhånd. Litt rart at det skal komme som en "sjokkbeskjed" etter at arbeidete fullført. Tviler på om Glitre ville sagt "kjør på, ingen problem" hvis de hadde spurt først..

Men uansett er jo dette som du påpeker et kart bevis på at infrastrukturen ikke er dimensjonert for storskala privat strømproduksjon med salg til nettet pr i dag.

Personlig tror jeg vi ville vært mer tjent med å bruke alle de 10-talls (om ikke 100-talls) milliarder av kroner landet skal bruke på pengesluket "havvind" på utbygging av nettet og installasjon av solceller på alle nye bygninger samt gunstigere støtte for å installere på eldre bygg.

Nettopp, og kanskje ta litt av alle milliardene de har tjent på en høyere strømpris til oppgradering. Spesielt når vi vet at fiskerne vil komme til å lenke seg til turbinene til havs og nekte å flytte seg før de demonteres  :)  :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Ketill Jacobsen

Sitat fra: THE på lør 03. jun 2023, kl. 17:04Hvis vi vil ha billigere strøm er det bare noen få alternativer som kan bygges ut. Landbasert vind og ny vannkraft ligger på kostpris på 35-40 øre/kWt. Bakkemonterte solkraftanlegg kan også være aktuelt.

Bunnfast havvind har kostpris på ca 80 øre/kWt og flytende havvind kostpris på ca 115-130 øre/kWt. Dvs. at utbygging av havvind kan aldri bli lønnsomt om vi skal få lavere strømpriser. I tillegg er realiteten at salgsprisen fra havvindanleggene ofte vil ligge mellom -10 øre/kWt og noen få øre/kWt, dvs. at det må enorme subsidier til for å drifte installasjonene i all overskuelig framtid.

Min mening er at det hadde vært mye mer gunstig å spytte inn disse 23 mrd. subsidiekronene som skal brukes til havvind i første omgang til ENØK-tiltak via Enova. Støtte til ENØK,  batteribanker, solcelle på bygg osv. kan bidra til redusert forbruk, forbruk på mer gunstig tidspunkt og også en god del ny energiproduksjon. Havvind vil ofte produsere når vi ikke har behov for strømmen, og skal i tillegg bare brukes i innenlands. Jeg tror det medfører at en stor del av vindmøllene må stanses når det er gode vindforhold fordi det ikke er mulig å bli kvitt strømmen. Jeg er egentlig tilhenger av både vindkraft- og solkraftutbygging, men da må det tenkes mer helhetlig på energisystemer for at det skal ha noen hensikt.

Hvor har du priser på 80 øre fra? Dagger Bank ble bygget med pris på 45 øre per kWh og tilsvarende priser og lavere for siste tyske og danske utbygginger (bunnfaste turbiner i Nordsjøen). Dessuten så behøver Norge mer strøm, og hvor skal strømmen komme fra om ikke fra havvind? Har du noe bedre og billigere alternativ? Tør også minne om at snittpris for strøm i NO1 (Oslo) var på 192 øre per kWh i 2022. Ikke det at det er en normalpris. Vi bør ned på det prisen var tidligere altså ca 35 øre. Ny strøm har alltid vært dyrere en mesteparten av strømmen som kommer fra nedbetalt vannkraft. Kanskje må vi igjen subsidiere vindkraft (og all annen ny kraft) for at ny kraft skal interessere de som bygger ut? Sammenhengene er ikke mer kompliserte enn angitt her!

RJK

Sitat fra: Ketill Jacobsen på søn 04. jun 2023, kl. 11:38
Sitat fra: THE på lør 03. jun 2023, kl. 17:04Hvis vi vil ha billigere strøm er det bare noen få alternativer som kan bygges ut. Landbasert vind og ny vannkraft ligger på kostpris på 35-40 øre/kWt. Bakkemonterte solkraftanlegg kan også være aktuelt.

Hvor har du priser på 80 øre fra? Dagger Bank ble bygget med pris på 45 øre per kWh og tilsvarende priser og lavere for siste tyske og danske utbygginger (bunnfaste turbiner i Nordsjøen). Dessuten så behøver Norge mer strøm, og hvor skal strømmen komme fra om ikke fra havvind? Har du noe bedre og billigere alternativ? Tør også minne om at snittpris for strøm i NO1 (Oslo) var på 192 øre per kWh i 2022. Ikke det at det er en normalpris. Vi bør ned på det prisen var tidligere altså ca 35 øre. Ny strøm har alltid vært dyrere en mesteparten av strømmen som kommer fra nedbetalt vannkraft. Kanskje må vi igjen subsidiere vindkraft (og all annen ny kraft) for at ny kraft skal interessere de som bygger ut? Sammenhengene er ikke mer kompliserte enn angitt her!
Ketill Jacobsen, du bør vel lære deg å lese bedre før du kritiserer. Dogger Bank Havvindpark ligger på en bank i sjøen, der dybden er rundt 35 til 50 meter, så her står disse fast i havbunnen. De er altså ikke flytende, men faste.

Om du skal kritisere @THE sine priser for flytende havvind, så bør du se på faktisk flytende vindparker, og ikke komme drassende med tall for bunnfaste anlegg. Der er jo tallene hans lik de du selv viser til, nemlig i området 35-40 øre.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: Merce på søn 04. jun 2023, kl. 08:52^^

Merce :+1: ser den...

Men vi har jo råd til begge deler...både havvind og alt det andre.....

Det er jo investeringer for flere generasjoner fremover. ..da må vi tenke stort!

Så det Stortingets forliket om havvind er veldig bra ...  og trist at Erna Solberg ikke ville være med på forliket og heller vil bygge flere utenlandskabler...... men men det er bare min mening da .  Ikke sagt at det er det rette  ......

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA