Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 30. mai 2023, kl. 09:44Ganske sykt når en ser på veksten av solceller i Europa. Vokste 47% i Europa i 2022 i forhold til 2021! I kWh av Europas totale forbruk er det ikke mye, men er vel gått fra 6% til 7,3% av det totale forbruket mener jeg å ha lest. Men virker som at potensialet i Spania er stort, for eksempel. Blir jo interessant om dette stiger eksponentielt.

Ser og at Norge ligger godt bakpå når det gjelder solceller, og det er naturlig det ettersom vi har så mange andre kraftkilder og ikke har "billige montører", sånn arbeidskraftsmessig.
ToWalk.... takk for all info :+1: og jeg var faktisk ikke klar over at det er så høy vekst i solceller i Europa. Imponerende! 

Electric cars in Norway

Sitat fra: Vaduz på tir 30. mai 2023, kl. 20:52Har veldig lyst på solceller, men rent økonomisk er det nesten umulig å regne hjem i Norge. 20 år med 1kr/kwt er det beste jeg kan håpe på, og da regner jeg med å også få solgt strøm til den prisen som neppe er tilfellet. Med batteri er det bare å glemme. Om prisene halveres sånn ca, evt strøm blir dobbelt så dyrt uten noen støtte, da ville jeg nok gjort det.
Vaduz :+1: helt enig i din vurdering. Det er bare å vente.... en halvering er vel å ta i.... men ja,  det er jo lov å håpe det blir en prishalvering.

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på tir 30. mai 2023, kl. 22:13
Sitat fra: Vaduz på tir 30. mai 2023, kl. 20:52Har veldig lyst på solceller, men rent økonomisk er det nesten umulig å regne hjem i Norge. 20 år med 1kr/kwt er det beste jeg kan håpe på, og da regner jeg med å også få solgt strøm til den prisen som neppe er tilfellet. Med batteri er det bare å glemme. Om prisene halveres sånn ca, evt strøm blir dobbelt så dyrt uten noen støtte, da ville jeg nok gjort det.
Vaduz :+1: helt enig i din vurdering. Det er bare å vente.... en halvering er vel å ta i.... men ja,  det er jo lov å håpe det blir en prishalvering.

Vestre og regjeringen skal bruke store summer på "grønn energi". Kommer visstnok en plan for det før sommeren. Om det innebærer subsidier for solcelle anlegg til private er vel tvilsomt,men en kan jo håpe at noen friske penger også er mulige å få tak i for private.

Akkurat nå er det nok mer sansynlig at det blir statlige lånegarantier,eller våre skattepenger om en vil,som skal deles ut til ikke levedyktige bedrifter. Staten har jo klokketro på å gi ut billige lån til AS. Når bedriften har tatt imot pengene og silt dem vekk så blir vel bedriften slått konkurs er jeg redd. Må være genialt å bo i Sveits starte et AS i Norge,ta imot billige lån og sile verdiene ut til Sveits og så slå seg konkurs...

SurSnasen

Sitat fra: hELgenen på lør 27. mai 2023, kl. 21:29La oss ta et regneeksempel. En husstand smeller opp et solcellepanel. Det medfører at nettselskapet må investere 1 million kroner i oppgradering av nettet. Alle kundene til nettselskapet må spleise på denne millionen via økt nettleie. Andelen som betales av kunden med solcellepanel blir jo forsvinnende liten sett opp mot resten av kundemassen. F.eks er det 50.000 kunder til nettselskapet betaler den ene kunden 1/50.000 del av investeringen, mens 49.999/50.000 del betales av de andre...

En kan gjerne være uenig eller enig om det er rettferdig eller ikke - men fakta er at flere solceller på tak - vil gi høyere nettleie........Hadde man satt frem krav til batterier ved installasjon av solceller - vel da kunne man kanskje redusert nettleien fordi da ville man utnyttet nettet ennå bedre...Altså stikk motsatt av hva som skjer nå.

Nåja. Strømmen som dyttes ut på nettet av overskuddsproduksjonen for en husstand vil da nettselskapet kreve nettleie for (totalt 40-50 øre per kWh) når denne strømmen forbrukes av andre. Så litt dekning får de likevel.
Videre vil solcellene rundt om på norske hustak kunne fungere som en god buffer de år man har tørke. De år er jo typisk mye dagslys/sol, og dermed mye produksjon fra solceller, mens elver og vannreservoarer tørker ut.

Har solceller på taket selv. Økonomisk forsvarlig? Tja. På lang sikt. Men hyggelig å kunne være med på samfunnsutvikling. Det er også verdt å ta med i regnestykket inflasjon. Strømprisen vil også justeres i takt med inflasjonen.

Men, ja. Regnestykket og usikkerhetsfaktorene er en best guess. Det kan bikke i alle mulige retninger. I beste fall kan jeg regne med en nedbetalingstid på 10 år. I verste fall 20 år. I aller verste fall aldri. Lever bare en gang, og tenker det får være en krysning mellom fornuft, ufornuft og nerdgasm... Og i ettermiddag, når strømprisen går mot null og negativt, skal elbilen få lade seg på solenergien.

jkirkebo

Jeg har hatt solcelleanlegg siden 2013 og aldri fått under 100 øre/kWh. Tidligere hadde jeg avtaler med fastpris på først 100 øre og så 110 øre, nå bruker jeg solkonto og tar kun ut om prisen er god. Dermed har heller ikke mai sine negative priser midt på dagen noen betydning.

For egenforbrukt strøm sparer jeg i tillegg nettleie, så den delen av forbruket gir som oftest en besparelse godt over 100 øre. Nettselskapet betaler meg dessuten for alt jeg mater ut, i mai var det 8,75 øre/kWh som faktisk summerer seg til over 400 kroner.

Dessverre har montasjeprisene steget kraftig de siste årene, så ofte får man tilbud som er umulige å regne inn igjen. Er man nevenyttig, og finner riktig leverandør som godtar en del egeninnsats kan man dog spare ekstremt mye penger. Jeg har nettopp hjulpet til å sette opp et anlegg på 32,85kWp hos en kamerat (73x450W paneler med 25kW inverter) og det kom på ca. 230.000,- (etter støtte) med anslagsvis 90% egeninnsats. Elektriker har kun vært inne i bildet for det som har med kobling å gjøre, til sammen en dag med elektrikerarbeid. Skulle vi satt bort hele jobben hadde nok prisen økt med 150-200.000,-.

Anlegget produserer nå >200kWh på gode dager og jeg tipper årsproduksjonen blir omkring 27-28.000kWh. Lett å regne inn med egeninnsats, vanskelig om alt settes bort.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Radial

Morsomt dette med solceller i 2023.

Egentlig skal vel nå elektrikeren sørge for at taket er tett? For det er jo de som setter signaturen på verket? 😊

Kan bli mange artige ansvarsforhold etterhvert dette 😂

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Ingeniøren

Sitat fra: Radial på ons 31. mai 2023, kl. 13:22Morsomt dette med solceller i 2023.

Egentlig skal vel nå elektrikeren sørge for at taket er tett? For det er jo de som setter signaturen på verket? 😊

Nettopp...greit å ta med i kalkylen om forsikringen ikke dekker lenger.
https://viivilla.no/bygging/bygge-bolig/egeninnsats-kan-by-pa-en-skikkelig-smell/
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Radial

Sitat fra: Ingeniøren på ons 31. mai 2023, kl. 16:36
Sitat fra: Radial på ons 31. mai 2023, kl. 13:22Morsomt dette med solceller i 2023.

Nettopp...greit å ta med i kalkylen om forsikringen ikke dekker lenger.
https://viivilla.no/bygging/bygge-bolig/egeninnsats-kan-by-pa-en-skikkelig-smell/

Er jo litt enig med forsikringsselskapet, kan du over hodet ikke det du driver med, og tar ting på sparket, så skal man ikke gjøre det heller.
Men er man litt over snittet handy, kan lese litt guider, får man taket tett.

Men blir morsomt når elektrikeren skal sørge for tett tak, for selv om det er mange handy elektrikere - er det flere som virkelig ikke kan dette med tak, som like vel skal stå ansvarlig.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sånn egentlig skal en ha dobbel sikring på taket - altså to tette tak. På nyere tak brukes ofte Tyvek vindsperreduk som kombinert undertak/vindsperre, og bygget kan stå sånn et halvt år uten takpanner...så om solcellene ikke er 100% tette går det som regel bra.
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Alle tak skal vel være 2sjikt ja, og det øvre har lov å lekke litt.

Men når den godt vandte elektrikeren skal trekke og klemme fast en mengde ledninger, lage tette gjennomføringer i gesimsen, montere en mengde microinvertere - uten å tråkke feil eller skade undertaket...?

Og selvfølgelig skulle dette vært ferdig for 14dager siden, og det striregner og er kaldt.

Lykke til kvalitetskontroll😬
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Counterpointer

Hva tenker tråden om Miljødirektoratet sitt utspill i dag?

«Miljødirektoratet har utredet 85 klimatiltak som gjør det mulig å nå Norges klimamål. Det er behov for flere virkemidler for å utløse utslippskuttene.»

https://www.miljodirektoratet.no/aktuelt/nyheter/2023/juni-2023/storstilt-klimamobilisering-ma-til/

Få ting som er sikkert, men lavere strømpris er ikke i sikte før 2030.....
(Og slett ikke sikkert det blir noe bedre da😢)

Electric cars in Norway

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på fre 02. jun 2023, kl. 21:48Havvind :+1: Veldig bra med bredt politisk flertall for å satse på havvind sør i Nordsjøen.

https://e24.no/energi-og-klima/i/P4mkE5/enige-om-havvind-soer-i-nordsjoeen-godt-nytt-for-norske-stroempriser-og-klimaet
Er ikke like enig i at det er bra med flertall, når dette flertallet ser ut til å ha store mangler på økonomisk kunnskap. Er så lett å bruke andres penger, når man selv fores på midler fra de samme betalerne. Men skulle tro at økonomisk lønnsomhet, ihvertfall på lang sikt, hadde vært en ledetråd, men det mistenker jeg at disse partnerne ikke har helt hånd om.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Radial

Ja hvordan skal dette være lønnsomt for Norge.
De analyser jeg har lest, nevner kost-priser pr kWh på rundt 100øre...?

Ganske stort gap mellom de prisene Norge trenger på strømmen, og det disse vindmøllene vil gi 🤔 hadde de enda LAGRET denne dyre energien, så kanskje man kunne fått brukt den til noe.
Er vel det EU gjør ting slutt, setter opp hydrogenproduksjon ved hver vindmøllepark.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

hELgenen

Sitat fra: RJK på fre 02. jun 2023, kl. 23:05
Sitat fra: Electric cars in Norway på fre 02. jun 2023, kl. 21:48Havvind :+1: Veldig bra med bredt politisk flertall for å satse på havvind sør i Nordsjøen.

https://e24.no/energi-og-klima/i/P4mkE5/enige-om-havvind-soer-i-nordsjoeen-godt-nytt-for-norske-stroempriser-og-klimaet
Er ikke like enig i at det er bra med flertall, når dette flertallet ser ut til å ha store mangler på økonomisk kunnskap. Er så lett å bruke andres penger, når man selv fores på midler fra de samme betalerne. Men skulle tro at økonomisk lønnsomhet, ihvertfall på lang sikt, hadde vært en ledetråd, men det mistenker jeg at disse partnerne ikke har helt hånd om.

Dette blir veldig dyrt. Arbeidsplasser har jeg også liten tro på at det blir så mange av - og om det blir noen så blir det nok outsourcet til et eller annet land øst for oss. Det er i alle fall slik det er nå.
Det som er litt trist er at regjeringen tilsynelatende bruker penger som fulle sjømenn - og det er jo våre skattepenger det er snakk om. Det beste ville være om private investorer hadde tatt risikoen. Men de trekker seg ser vi jo. Et bedre og tydeligere signal enn det skal man jo lete lenger etter..

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA