Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

hemi

bygger jeg solceller, bygger jeg fullt ut, dvs 30kwp, og er avhengig av eksport for å ha noe som helst lønnsomhet i det.

jeg har 3 fas 85-90A? .. og har definitivt tenkt å mate det ut, med batterier kan jeg gjøre det når jeg får mest igjen, men ut skal det. 30kwp+ batteri umph.

hELgenen

Mater du det ut når prisen er høy så hjelper du systemet.

Problemet med kun solceller uten lagringsmulighet er jo at da vil alt mates ut når solen står på som verst. Og gjør mange nok det samtidig så dyttes det mer kraft til nettet enn hva man normalt leverer ut av nettet en kald vinterdag. Mao nettet er underdimensjonert for slik samtidighet og dermed må man dimensjonere opp...og det koster.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 27. mai 2023, klokken 21:11De av oss som bruker solkonto får ingen negativ virkning av prisene i mai. Jeg sparer opp på kontoen hos Fjordkraft og tar ut når prisene er gode. Svært mange andre gjør det på samme måten.
Ja, mai ble ganske bra, matet over 1000kWh inn på solkontoen fra hytta. Regner med at solkontoen vil dekke forbruket de 3 vintermånedene.

En positiv ting med solceller er og at nettleien havner på det laveste effekt trinnet (<2kW).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 27. mai 2023, klokken 21:07Jeg er i praksis enig med hELgenen om batterier, men ikke med begrunnelsen å spare nettet. Jeg tenker at selvbergingingen i å kunne bruke den strømmen en selv produserer og kunne utnytte svingningene i strømprisen ved å flytte forbruk er viktigst.
Man må ha ganske stort batteri skal det ha nytte i.f.h.t. å spare nettet. Her hvor jeg er nå er det negative priser 18t i dag.

Samtidig ser jeg selv på ett lite batteri til hytta for å unngå å trekke strøm totalt hele døgnet og så kan det være backup for viktig utstyr (vannpumpe, varmepumpe, lys) ved strømbrudd.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

#6874
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 27. mai 2023, klokken 21:07Jeg er i praksis enig med hELgenen om batterier, men ikke med begrunnelsen å spare nettet. Jeg tenker at selvbergingingen i å kunne bruke den strømmen en selv produserer og kunne utnytte svingningene i strømprisen ved å flytte forbruk er viktigst.

Hadde vært interresant å hørt hvordan elektrolux gjør det nå om dagen med de korte periodene med minuspriser ift sitt batteri.

Rart at Enova ikke har incentiver for batteri til solceller, eller det er det jo ikke, Enova må dras etter nesa før de gjør noe.

Støtten fra Enova er uansett marginal. Investerer rundt 500' i solcellestein og får støttet på 30'
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på søndag 28. mai 2023, klokken 08:40
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 27. mai 2023, klokken 21:11De av oss som bruker solkonto får ingen negativ virkning av prisene i mai. Jeg s
Sitat fra: turfsurf på søndag 28. mai 2023, klokken 08:40
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 27. mai 2023, klokken 21:11De av oss som bruker solkonto får ingen negativ virkning av prisene i mai. Jeg sparer opp på kontoen hos Fjordkraft og tar ut når prisene er gode. Svært mange andre gjør det på samme måten.
Ja, mai ble ganske bra, matet over 1000kWh inn på solkontoen fra hytta. Regner med at solkontoen vil dekke forbruket de 3 vintermånedene.

En positiv ting med solceller er og at nettleien havner på det laveste effekt trinnet (<2kW).
sitiv ting med solceller er og at nettleien havner på det laveste effekt trinnet (<2kW).

Solkonto er jo genialt for de som har solceller,men ved negative priser så dytter man kostnaden ut på netteier og den som forvalter solkontoen.

Jeg tror slike ordninger står for fall om vi ser en utvikling med både perioder med negative priser og høye priser slik vi ser mer av nå..
Noen må jo ta denne kostnaden og aktørene som opererer som profesjonelle vil garantert ikke ta den. Så her vil vi nok se endringer.


Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på lørdag 27. mai 2023, klokken 22:28
Sitat fra: hemi på lørdag 27. mai 2023, klokken 22:05
Sitat fra: hELgenen på lørdag 27. mai 2023, klokken 21:29
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 27. mai 2023, klokken 21:07Jeg er i praksis enig med hELgenen om batterier, men ikke med begrunnelsen å spare nettet.

Det handler ikke om å spare nettet - det handler om å spare nett investeringer som så dyttes over på alle kundene.
Det blir som et familiemedlem på eget initativ går og handler ny bil og krever at alle i familien skal være med på å dekke lånet. For det er akkurat det som skjer i dag. Hver gang en ny kunde smeller opp et solpanel må nettselskapet vurdere om tiltaket krever ny investering. Noen ganger går det bra - andre ganger ikke - men jo flere som slenger på solceller på taket - jo mer øker nettleien. Så i prinsippet er det de som ikke har solceller på taket som gir penger til de som har. La oss ta et regneeksempel. En husstand smeller opp et solcellepanel. Det medfører at nettselskapet må investere 1 million kroner i oppgradering av nettet. Alle kundene til nettselskapet må spleise på denne millionen via økt nettleie. Andelen som betales av kunden med solcellepanel blir jo forsvinnende liten sett opp mot resten av kundemassen. F.eks er det 50.000 kunder til nettselskapet betaler den ene kunden 1/50.000 del av investeringen, mens 49.999/50.000 del betales av de andre...

En kan gjerne være uenig eller enig om det er rettferdig eller ikke - men fakta er at flere solceller på tak - vil gi høyere nettleie........Hadde man satt frem krav til batterier ved installasjon av solceller - vel da kunne man kanskje redusert nettleien fordi da ville man utnyttet nettet ennå bedre...Altså stikk motsatt av hva som skjer nå.


EDIT : Formålet med de smarte målerene var å få NED nettleien ved å redusere behovet for mer nett investeringer - nå har det grønne skfitet med solcellepanel fått stikk motsatt effekt


De har fått inn pengene for å oppgradere nettet, de har puttet de i egne lommer. hadde de enda hatt vært nøkterne med hvilke kostnader vi har hatt, hadde analogien vært mer riktig.



Det du betaler i nettleie i dag er hovedsaklig basert på å få dekket inn kostnader som er der nå..Dersom investeringer øker uten at antall kunder øker,vel så øker nettleien.

Nettleie er monopolvirksomhet hvor NVE definerer hvordan man skal regne seg fram til den. Jeg vet dette godt fordi jeg har vært med på utformingen av dette tidligere. Så dersom folk løper til Otovo og andre for å få solceller på eksisterende hus uten samtidig å få inn batterier,men isteden mater alt ut på nett,så er samtidighetsfaktoren av dette slik at det i sum vil trigge økte investeringer og økt nettleie som resultat. Dette er fakta og en kan gjerne prøve å avfeie fakta,men sånn er det!

Om en synes dette er ok eller ikke ok kan man gjerne ha forskjellige meninger om,men realitetene om hva som skjer er udiskutabelt. Så er det selvfølgelig noen nettselskap som er bedre rustet og mer effektive enn andre,men fysikkens lover og NVE sitt regelverk for fastsettelse av nettleie er hva det er.


Har lyst til å utfordre deg litt på volumbetydningen for nettet.

Når det etableres serverparker, batterifabrikker og bitcoinfabrikker, så får jo disse ofte subsidier fra det offentlige til etablering. Disse subsidiene får tilskuddet fra Enova til å bli en liten fjert i sammenhengen. Samt at Enova tilskudd er betalt av strømkundene, hvor bare en liten del går til private.

Alle som installerer solceller har eget forbruk! Min påstand er at disse kundene også er beviste på sitt forbruk og timer dette til egen produksjon. Det er kun overskuddsproduksjon som går ut på nettet og hvor mye er egentlig det? Her tror jeg solceller settes opp som en stråmann for alle de store kostnadene som påføres nettet ved eksporttap og store kraftkrevende installasjoner.

Det rene faktumet at solceller har intensiver mens husbatterier ikke har det sier noe om betydningen for nettet totalt......... Jeg sier ikke at solceller ikke har betydning, bare at den virker sterkt overdrevet og ikke tar hensyn til andre faktorer.

Vindproduksjon er vel den enkeltfaktoren som både belaster nettet og påvirker prisene ganske mye. Bidrar disse til utbygging av nettet? Det ser ikke slik ut og da er det betenkelig å plukke ut private solceller som en synder for økt nettleie.

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søndag 28. mai 2023, klokken 08:40
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 27. mai 2023, klokken 21:11De av oss som bruker solkonto får ingen negativ virkning av prisene i mai. Jeg sparer opp på kontoen hos Fjordkraft og tar ut når prisene er gode. Svært mange andre gjør det på samme måten.
Ja, mai ble ganske bra, matet over 1000kWh inn på solkontoen fra hytta. Regner med at solkontoen vil dekke forbruket de 3 vintermånedene.

En positiv ting med solceller er og at nettleien havner på det laveste effekt trinnet (<2kW).
Dette underbygger min teori om at strømkunder med solceller styrer forbruket sitt så godt de kan og ikke totalt øker presset på nettet i særlig stor grad.

Er selv spent på om Fjordkraft fortsetter med solkonto i samme form som nå om prisbildet fortsetter slik vi ser det nå?? Når noe er lønnsomt for kundene pleier det å bli strammet inn. Det er vel også begrensninger på hvor mye og når en kan sette inn og ta ut?

Det er også ett prinsipielt poeng at som strømkunde så betaler en for tilgang til nettet og den prisen øker med størrelsen på hovedsikring. En kan ikke mate mer ut på nett en det en kan ta inn så kapasitet har en jo betalt (dyrt) for.

Counterpointer

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 28. mai 2023, klokken 09:08
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 27. mai 2023, klokken 21:07Jeg er i praksis enig med hELgenen om batterier, men ikke med begrunnelsen å spare nettet. Jeg tenker at selvbergingingen i å kunne bruke den strømmen en selv produserer og kunne utnytte svingningene i strømprisen ved å flytte forbruk er viktigst.

Hadde vært interresant å hørt hvordan elektrolux gjør det nå om dagen med de korte periodene med minuspriser ift sitt batteri.

Rart at Enova ikke har incentiver for batteri til solceller, eller det er det jo ikke, Enova må dras etter nesa før de gjør noe.

Støtten fra Enova er uansett marginal. Investerrer rundt 500' i solcellestein og får støttet på 30'
Godt poeng om realiteten, men intensiver har uansett noe å si og bidrar til å øke volum noe.
Dessverre har firmaene som leverer solceller og installasjon tatt hele økningen i støtte som margin. Prosenten støtte har helt klart gått ned.

eisa01

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 27. mai 2023, klokken 21:11De av oss som bruker solkonto får ingen negativ virkning av prisene i mai. Jeg sparer opp på kontoen hos Fjordkraft og tar ut når prisene er gode. Svært mange andre gjør det på samme måten.

Så er det også bare noen få uker nå som prisene vil være slik, pga. snøsmeltingen.
Ville ikke satset på at de beholder solkontoen for lenge for det må de nok tape mye på, så om regnestykket for nye anlegg er avhengig av det ville jeg vært forsiktig :)

Forøvrig så ser det ut som de innoverer på fastpris i sluttbrukermarkedet i Sverige, fastpris men hvor man beholder profil og volumrisiko slik at man kan ta nytte av svingningene i markedet: https://tranasenergi.se/privat/elavtal/om-vara-elavtal/schysst-pris/#

Dette er antagelig noe for Tibber? Det kommer antagelig EU krav om at man må tilby fastpris (noen år etter at det også kom EU krav om at man må tilby spotpris hvis man er av en viss størrelse, som ikke har vært vanlig i store deler av Europa :P)

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på søndag 28. mai 2023, klokken 10:46Dette underbygger min teori om at strømkunder med solceller styrer forbruket sitt så godt de kan og ikke totalt øker presset på nettet i særlig stor grad.
Ja, nå om dagen trekker vil ca 1kWh fra nettet i løpet av døgnet når vi ikke er på hytta. Når vi er der går det 3-4kWh/døgn. Det er med lading av elbil. Er ganske enkel automatisering av VVB, elbil-lading og nattsenking.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på søndag 28. mai 2023, klokken 10:46Det er også ett prinsipielt poeng at som strømkunde så betaler en for tilgang til nettet og den prisen øker med størrelsen på hovedsikring. En kan ikke mate mer ut på nett en det en kan ta inn så kapasitet har en jo betalt (dyrt) for.

Du betalte for tilknytningen basert på hovedsikring med basis i forbruk der maks effekt på linjen der boligen er plassert ble beregnet ut fra samtidighet etter velanders formel.

Med innmatning fra sol på en varm sommerdag så er samtidgheten mye større. Dette gir høyere tap og sammen med varmen som man gjerne har på sommeren øker tapene ytterligere.

Så nettselskapet har ikke fått betalt nok for å dekke en effekt som mates inn fra solceller slik at de får dekket sine kostnader. Det er mao helt andre forutsetninger som gjelder her enn hva som gjaldt når boligen først ble tilknyttet.

Derfor må nettleien opp nok en gang som følge av flere solcelle anlegg.

Er nok bare tidsspørsmål før NVE endrer på sine kalkyler mph nettariffer.

Counterpointer

Sitat fra: eisa01 på søndag 28. mai 2023, klokken 11:47Forøvrig så ser det ut som de innoverer på fastpris i sluttbrukermarkedet i Sverige, fastpris men hvor man beholder profil og volumrisiko slik at man kan ta nytte av svingningene i markedet: https://tranasenergi.se/privat/elavtal/om-vara-elavtal/schysst-pris/#

Høres og så ut som et komplisert produkt. Usikkert hvor lønnsomt dette er for kunde.

Min skepsis øker når kompleksitet i modell blir stor. Da vil ofte proffe aktører profitere og forbrukere sitter igjen med tapet.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på søndag 28. mai 2023, klokken 12:23Er nok bare tidsspørsmål før NVE endrer på sine kalkyler mph nettariffer.
Det gjorde jo NVE nylig. Resultatet var effektariff som varierer over hele linja. Sorry, det er ikke sammenheng mellom den teorien du gjengir og hva som i praksis innføres.

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på søndag 28. mai 2023, klokken 12:53
Sitat fra: hELgenen på søndag 28. mai 2023, klokken 12:23Er nok bare tidsspørsmål før NVE endrer på sine kalkyler mph nettariffer.
Det gjorde jo NVE nylig. Resultatet var effektariff som varierer over hele linja. Sorry, det er ikke sammenheng mellom den teorien du gjengir og hva som i praksis innføres.

Nettselskapene vil trolig komme med flere innsigelser fremover for å få dekket sine merkostnader med solcelle anlegg. Det er i korte trekk det jeg skriver.

Her er en nyhetssak som omtaler noe av utfordringen...siste ord er nok ikke sagt her :


https://www.nettavisen.no/okonomi/solcellene-kutter-stromproduksjonen-nar-solforholdene-er-best/s/5-95-1074525



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA