Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: daktari på fre 19. mai 2023, kl. 12:52https://www.aftenposten.no/norge/i/mBKed4/nyhetsstudio-siste-nytt?pinnedEntry=76926

SitatIfølge tilsynet skal Vattenfall i praksis ha tilbudt markedet mindre strøm enn de har hatt mulighet til, for å drive opp prisen. Videre mener de at Vattenfall den 5. mai i fjor lot være å tilby kraftbørsen 2000 megawattimer strøm.

Så enkelt er det å vinne i det håpløse strømpris-systemet. Hva skiller Vattenfall fra et hvert norsk kraftverk som "må øke fyllingsgraden"?
Svaret er temmelig enkelt. I praksis skiller det ingenting. Det utrolig enkle prinsippet med å la bukken få lov til å bestemme over havresekken, vil føre til den åpenbare konklusjonen.

Vi er stort sett alle fokusert på å skaffe best mulig vilkår. Mange vil forholde seg til regler, men like mange vil nok bryte regler for vinning.
Hadde jeg kunnet ville jeg lagt hele årsforbruket mitt til mellom kl 12 og 16 i morgen. Men det går dessverre ikke, sånn er prissystemet ganske kynisk lagt opp.

Electric cars in Norway

Her står det:

69 prosent av norsk vindkraft er eigde av utanlandske selskap :-1:

Si meg har det ikke vært noen voksne til stede....?

Hvem satt i regj når  vi gav bort eierskapet til utlendingene? Var det Erna & co som ville teste ut markedsfrihet og null statlig påvirkning? Eller var det AP? Det må sjekkes opp!

Dette er helt meningsløst. Vi er blitt tatt over av utlendinger..... det er bare trist?

Kopi fra denne nyheten: https://www.nrk.no/vestland/sju-selskap-eig-halvparten-av-vindkrafta-1.16414508

«STRØMPRISERVINDKRAFT
19. mai 2023 kl. 10:20
Sju selskap eig halvparten av vindkrafta

69 prosent av norsk vindkraft er eigde av utanlandske selskap. Det viser ei kartlegging gjort av Europower.
Oversikta viser at sju selskap eig meir enn halvparten av den installerte effekten innan vindkraft. To av desse sju er norske: Statkraft og Trønderenergi/Aneo.
Det tyske selskapet Stadtwerke München GMBH har eigarmajoriteten i ti norske vindparkar

Ingeniøren

Sitat fra: RJK på tor 18. mai 2023, kl. 22:10
Sitat fra: Electric cars in Norway på tor 18. mai 2023, kl. 21:42Hey....nå snakker vi :+1: billig strøm...håper flere steder tar etter...

https://www.nrk.no/vestland/her-far-du-billig-straum_-om-du-har-orden-i-okonomien-1.16410689
Dette var smakløst av Lærdalspolitikerne. Skulle de gitt den støten til bare noen, så er det jo de som sliter som ville vært de rette mottakerne. Men uansett, en slik forskjellsbehandling burde ikke skje.

Tja. Sitter som kasserer i et vel og det er de samme folka som nesten hvert år må purres og en gang trues med inkasso for betaling av en beskjeden kontingent - veldig irriterende når dette gjøres på frivillig/gratis basis. De som må purres er ikke nødvendigvis de med dårlig råd, for hos meg snakkes det om en lege og en bedriftseier, så det er ofte like mye viljen som evnen til å betale det står på. Men at de ikke får del av et gode er nok et språk de forstår og skjerper seg....
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på lør 20. mai 2023, kl. 07:10Her står det:

Sånn blir det når det er mere lønnsomt å være utenlandsk eier enn norsk.

Og når man ser at de største utenlandske eierne er tyske, så er det ikke så vanskelig å forstå at bransjen jobber for utenlandskabler...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Litt interessant å se at Stadtwerke Munchen som er eid av byen Munchen, med andre ord byens skattebetalere, er så aktive og har som uttalt mål å sikre seg like mye produksjon av strøm som byen Munchen trenger.
Dette gjør de, delvis, i samarbeid med Trønderenergi som er eid av 19 kommuner i Trøndelag og KLP.

Har all privat kapital i Norge stukket av?

hELgenen

Sitat fra: arthur på lør 20. mai 2023, kl. 09:34Litt interessant å se at Stadtwerke Munchen som er eid av byen Munchen, med andre ord byens skattebetalere, er så aktive og har som uttalt mål å sikre seg like mye produksjon av strøm som byen Munchen trenger.
Dette gjør de, delvis, i samarbeid med Trønderenergi som er eid av 19 kommuner i Trøndelag og KLP.

Har all privat kapital i Norge stukket av?

Dette handler om dokumentere fornybar  andel av energimiksen. Eu aktører kjøper i realiteten et papir på at deres kraft er fornybar. Dette beløper er så tenkt å trigge utbygging av mer fornybart. Egentlig så ønsker EU å bygge ned Norden med vindparker og dette er måten kapital kan tvinge frem nedbygging. EU ser på store deler av Norden som ødemark uten annen verdi enn nettopp en liten energibank for EU. EU sliter selv med store miljø aktivister som ikke vil at deres land skal bygges ned. Dermed kikker EU etter områder som kan bygges ned og vifter med sin kapital som lokkemiddel. Dette er altså EU sin måte å få løst ut energipotensialer der protestene er minst. EU sin lovgivning gjennom Acer skal jo legge tilrette for at kraft kan hentes ut der det er billigst og minst konflikt for EU. Norge har stort potensial som ikke er utløst..og det er dette man ønsker å få løst ut ved å vifte med kapital. Norge sin natur skal ofres på EU sitt alter er en spissformulering av det som skjer. Norge kunne isolert sett klare seg selv uten massiv uybygging,men EU kaster kapital mot Norge for å få oss til å bygge ut mer. Videre har vi allerede akspetert reglene gjennom å godkjenne EU sine energipakker...

arthur

Bygger ikke Norge, eller norske eiere en god del vindkraft i andre land også?

hELgenen

Sitat fra: arthur på lør 20. mai 2023, kl. 11:57Bygger ikke Norge, eller norske eiere en god del vindkraft i andre land også?

Ikke i noen omfang på land meg bekjent. Generelt er det lite som skal bygges på land i EU og ingenting Norske investorer dytter penger inn i. Havvind i UK så investeres det noe med norsk kapital.

Generelt ser det ut som gryteklare landbaserte prosjekter i det sentrale EU faller dramatisk:

https://renews.biz/84793/europe-invests-17bn-in-new-wind-farms-in-2022/

EU vil ha mer vindkraft fra Nordsjøen og fra Norge / Sverige. Svenskene har store planer i SE4. Generelt er det slik at motstanden mot å bygge ned natur i EU er stor. Derfor mange ser nordover og tror det er enklere å bygge ned natur her. Norge har et stort uløst potensial for vindkraft noe f.eks Erna Solberg har reklamert for i samtaler med EU. Derfor gikk man inn for flere kabler..fordi dette ville presse prisen på kraft opp og dermed gjøre det lukrativt for investering i vind. Så fikk man litt for mye møllers tran...Enkelt forklart bygde man først motorveien og så skulle den trigge avfolkning..det er jo det man ser skjer med veiprosjekter og nå gjør man det samme med kraft...bedrifter som lager varer for et EU marked vil flytte ut gitt samme betingelser mhp kraft...og det er dit EU vil...landet skal bygges ned og kraften eksporteres...

Vaduz

Sitat fra: Merce på tor 18. mai 2023, kl. 19:38
Sitat fra: Vaduz på tor 18. mai 2023, kl. 09:00Det er omfordeling, subsidier til de uten jobb og høyere rente for resten når vi må betale for inflasjonen. Også kan de skylde på sentralbanken når renta må mer opp. Det her er kjernepolitikk for venstresiden, de er bare blitt litt smartere.

Det er 2,noen% uten jobb i dette landet.

Mener du at man skal sette landets økonomi over styr og ramme et stort flertall for å "hjelpe" et mikroskopisk mindretall? (Høyst tvilsomt om det hjelper de som evt måtte trenge det)

Det er vel ca 25% uten jobb i dette landet, 25% jobber i helse og en god del statlig av det resterende, så er litt penger som skal inn og fordeles. Håper ikke du trodde det var 2% uten jobb i arbeidsfør alder? Eller misforstås jeg?

Vaduz

Sitat fra: arthur på tor 18. mai 2023, kl. 10:55Er det noen her som i ramme alvor mener at inflasjonen og rentenivået i Norge hadde vært annerledes med en annen regjering? I så fall er jeg spent på forklaringen/begrunnelsen på det, ikke bare enda flere tomme påstander!

PS
NEI, jeg har IKKE gitt min stemme til noen av de styrende flertallspartiene!n

Ikke nødvendigvis veldig store forskjeller om det hadde vært borgerlig regjering, men alle subsidier som strømstøtte, eller de kraftige lønnshoppene som har vært er inflasjonsdrivende. Så kommer renten etter, men det er mer behagelig for en regjering da det er vanskeligere å se sammenhengen for en del.
I tillegg kunne en mindre bedrift og investeringsfiendtlig profil minsket kronefallet og redusert importert inflasjon, så det er nok ikke så utenkelig som du tror.

arthur

"Norske selskaper står sentralt plassert når USA investerer tungt i havvind og grønn teknologi i årene fremover. - Equinor utvikler nå prosjekter som tilsvarer 15 prosent av Biden-administrasjonens mål fram mot 2030, så vi er helt sentrale i USAs havvind-agenda�, sier Anders Hangeland, visepresident for Renewables US i Equinor."

Og hva strømpriser angår så er vel dagen i dag en god dag å lade elbilen til en pris på MINUS 50 øre?

hELgenen

Sitat fra: arthur på søn 21. mai 2023, kl. 08:51"Norske selskaper står sentralt plassert når USA investerer tungt i havvind og grønn teknologi i årene fremover. - Equinor utvikler nå prosjekter som tilsvarer 15 prosent av Biden-administrasjonens mål fram mot 2030, så vi er helt sentrale i USAs havvind-agenda�, sier Anders Hangeland, visepresident for Renewables US i Equinor."

Og hva strømpriser angår så er vel dagen i dag en god dag å lade elbilen til en pris på MINUS 50 øre?

Havvind i USA hjelper ingenting på prisen i Norge.

Det eneste som virkelig ville hatt effekt er terminering eller begrensning av av NSL kabelen til England samt Nordlink til Tyskland.

Alle modeller jeg har sett viser stor pris effekt ved å redusere kapasitet her..Samfunnsøkonimisk også en rett strategi. Kablene som nevnt burde man ha ventet på mens ny kapasitet av vindkraft bygges ut. Nå har Norge isteden fått kniven på strupen av EU og risikerer 10 år med høye priser

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på lør 20. mai 2023, kl. 09:16
Sitat fra: Electric cars in Norway på lør 20. mai 2023, kl. 07:10Her står det:

Sånn blir det når det er mere lønnsomt å være utenlandsk eier enn norsk.

Og når man ser at de største utenlandske eierne er tyske, så er det ikke så vanskelig å forstå at bransjen jobber for utenlandskabler...

«Sånn blir det når det er mere lønnsomt å være utenlandsk eier enn norsk.»

Ja slik går det når det er mangel på statlig styring. Dette burde jo ikke vært en konkurranse sak. Regjeringen burde direkte tildelt slike konsesjoner til bare norske selskap. Men jeg lurer fortsatt på hvilke politiske partier som styrte da dette ble satt i konkurranse. Kan ikke huske at dette senere har vært et tema. Eller tar jeg feil?

Det kan da ikke være slik at det skal være konkurranse på slike viktige samfunnsforhold som vindkraft er? Vi gav da ikke fra oss retten på vannkraft eller på oljen...

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på søn 21. mai 2023, kl. 09:17Alle modeller jeg har sett viser stor pris effekt ved å redusere kapasitet her..Samfunnsøkonimisk også en rett strategi. Kablene som nevnt burde man ha ventet på mens ny kapasitet av vindkraft bygges ut. Nå har Norge isteden fått kniven på strupen av EU og risikerer 10 år med høye priser

Nettopp,, jeg tror du er ved kjernen av problemet her nå... det er kablene som er problemet...

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på søn 21. mai 2023, kl. 10:13
Sitat fra: hELgenen på søn 21. mai 2023, kl. 09:17Alle modeller jeg har sett viser stor pris effekt ved å redusere kapasitet her..Samfunnsøkonimisk også en rett strategi. Kablene som nevnt burde man ha ventet på mens ny kapasitet av vindkraft bygges ut. Nå har Norge isteden fått kniven på strupen av EU og risikerer 10 år med høye priser

Nettopp,, jeg tror du er ved kjernen av problemet her nå... det er kablene som er problemet...
De er jo en side av saken, mange ting som kunne gjort at vi hadde lavere priser nå. Det ser man jo på at det er negative strømpriser i dag.

Men ja, uten de siste kablene hadde vi fått vesentlig mindre prissmitte. De kablene er lagd for at kraftselskapene skal tjene mere penger, ikke noe annet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA