Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

arthur

Hvordan er inflasjonen i Norge sammenlignet med land rundt oss? Hvordan har utviklingen på verdien av norske kroner vært i forhold til andre valutaer med tanke på våre store importbehov for alt ulig inkludert mat og hverdagsartikler?

Merce

^^ Få valutaer har hatt en dårligere utvikling enn NOK..
(Kilde: børsen.no)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Merce på ons 17. mai 2023, kl. 22:56^^ Få valutaer har hatt en dårligere utvikling enn NOK..
(Kilde: børsen.no)

Takk for den linken Merce....jeg visste den var svak men at krona lå nest nederst, det var skikkelig dårlig.... Bare Argentina under oss på oversikten da!!!  Ikke bra.... Med litt humor kan man jo trygt si at .....»det er i motbakke det går oppover»🤣

arthur

Vaduz

Sitat fra: Merce på tir 16. mai 2023, kl. 22:21
Sitat fra: turfsurf på tir 16. mai 2023, kl. 21:11Så det du sier er at de er utspekulerte, uærlige og løynaktige?

Man kan kalle hva man vil, men hvem ville stemt på en politiker/parti som hadde følgende på agendaen:

- Strømprisene skal til himmels
 - Inflasjon skal til himmels
 - Renta skal himmels

Jeg har kun samfunnsøkonomi fra skolen men dette er egentlig ganske enkelt, og jeg kjøper ikke at alt er tilfeldig.
Hvis myndighetene virkelig mener at at inflasjonen er et problem, hvorfor i huleste deler de først ut 40-50 mrd kr i strømstøtte for så nå å øke bruken av oljepenger i revidert med nesten 60 mrd kr? Alt dette er direkte inflasjonsdrivende. Kan ikke se annen grunn enn at de ser det nødvendig for å tekkes velgere.

Det er omfordeling, subsidier til de uten jobb og høyere rente for resten når vi må betale for inflasjonen. Også kan de skylde på sentralbanken når renta må mer opp. Det her er kjernepolitikk for venstresiden, de er bare blitt litt smartere.

arthur

Er det noen her som i ramme alvor mener at inflasjonen og rentenivået i Norge hadde vært annerledes med en annen regjering? I så fall er jeg spent på forklaringen/begrunnelsen på det, ikke bare enda flere tomme påstander!

PS
NEI, jeg har IKKE gitt min stemme til noen av de styrende flertallspartiene!n

Merce

Sitat fra: Vaduz på tor 18. mai 2023, kl. 09:00Det er omfordeling, subsidier til de uten jobb og høyere rente for resten når vi må betale for inflasjonen. Også kan de skylde på sentralbanken når renta må mer opp. Det her er kjernepolitikk for venstresiden, de er bare blitt litt smartere.

Det er 2,noen% uten jobb i dette landet.

Mener du at man skal sette landets økonomi over styr og ramme et stort flertall for å "hjelpe" et mikroskopisk mindretall? (Høyst tvilsomt om det hjelper de som evt måtte trenge det)

Merce

Sitat fra: arthur på tor 18. mai 2023, kl. 10:55Er det noen her som i ramme alvor mener at inflasjonen og rentenivået i Norge hadde vært annerledes med en annen regjering? I så fall er jeg spent på forklaringen/begrunnelsen på det, ikke bare enda flere tomme påstander!

PS

Ja, jeg tror en annen regjering (den andre) ikke ville revet ned troverdigheten til styringen av landet på samme måte som nåværende regjering.

Norge blir nå oppfattet nærmest som en bananrepublikk utenfra, selv landets egne borgere rømmer landet! Kan det egentlig bli værre? Dette er mer dramatisk Utviklingen av kronekursen sier sitt. Ingen har tillit til styringen av landet lenger. Det må dagens regjering ta ansvar for!

Dagens regjering fører en 100% uforutsigbar politikk mot næringslivet. Det å hasteinnkalle til pressekonferanse på Blåfargeværket for å kringkaste nyheten om en skatt på en bestemt næring på 40% med tilbakevirkende kraft er bare totalt useriøst og fullstending blottet for virkelighetsoppfatning. Og nå flere mnd senere er skatten fortsatt ikke avklart..! Hvordan kan noen være overrasket over at investorer ikke har tillit? 

Electric cars in Norway

Sitat fra: Merce på tor 18. mai 2023, kl. 19:48
Sitat fra: arthur på tor 18. mai 2023, kl. 10:55Er det noen her som i ramme alvor mener at inflasjonen og rentenivået i Norge hadde vært annerledes med en annen regjering? I så fall er jeg spent på forklaringen/begrunnelsen på det, ikke bare enda flere tomme påstander!

PS

Ja, jeg tror en annen regjering (den andre) ikke ville revet ned troverdigheten til styringen av landet på samme måte som nåværende regjering.

Norge blir nå oppfattet nærmest som en bananrepublikk utenfra, selv landets egne borgere rømmer landet! Kan det egentlig bli værre?

Ja de østlandssveitserne er det jo veeeeeeeldig synd på ...... not...

Electric cars in Norway

PS
Arthur....den problemstillingen er artig nok som en teoretisk øvelse... men vi har jo ingen referanse punkter... det kalles svart svane det som skjedde med Ukraina krigen og den snudde opp ned på all vanlig politikk....

Men siden du spør.... ;D nei jeg vet at en borgerlig regjering med frp, venstre og med Erna i front.  De ville gjort akkurat det samme som Jonas/Støre regjeringen når det gjelder de store sakene... de som gir endringer...for folk flest .... arveavgift og fiskeskatt for oppdrettsnæringa er ikke det jeg tenker på da....

Strømprisene vi betaler her i Norge ville vært likt også. Det har Erna sagt på tv.

Electric cars in Norway

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på tor 18. mai 2023, kl. 21:42Hey....nå snakker vi :+1: billig strøm...håper flere steder tar etter...

https://www.nrk.no/vestland/her-far-du-billig-straum_-om-du-har-orden-i-okonomien-1.16410689
Dette var smakløst av Lærdalspolitikerne. Skulle de gitt den støten til bare noen, så er det jo de som sliter som ville vært de rette mottakerne. Men uansett, en slik forskjellsbehandling burde ikke skje.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

https://www.aftenposten.no/norge/i/mBKed4/nyhetsstudio-siste-nytt?pinnedEntry=76926

SitatIfølge tilsynet skal Vattenfall i praksis ha tilbudt markedet mindre strøm enn de har hatt mulighet til, for å drive opp prisen. Videre mener de at Vattenfall den 5. mai i fjor lot være å tilby kraftbørsen 2000 megawattimer strøm.

Så enkelt er det å vinne i det håpløse strømpris-systemet. Hva skiller Vattenfall fra et hvert norsk kraftverk som "må øke fyllingsgraden"?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

THE

Sitat fra: RJK på tor 18. mai 2023, kl. 22:10
Sitat fra: Electric cars in Norway på tor 18. mai 2023, kl. 21:42Hey....nå snakker vi :+1: billig strøm...håper flere steder tar etter...

https://www.nrk.no/vestland/her-far-du-billig-straum_-om-du-har-orden-i-okonomien-1.16410689
Dette var smakløst av Lærdalspolitikerne. Skulle de gitt den støten til bare noen, så er det jo de som sliter som ville vært de rette mottakerne. Men uansett, en slik forskjellsbehandling burde ikke skje.

Litt tabloid den overskriften siden saken var oppe i kommunestyret et par dager før den kom i media med vedtak om at ordningen må endres slik at ingen blir ekskludert. Årsaken til at de med betalingsanmerking ble holdt utenfor er pga. at kommunen ga oppdraget med å administrere kraftsalg til Kraftriktet, og de kjører standard betingelser med kredittsjekk av nye kunder. Denne forskjellsbehandlingen ble kjent for et par uker siden, og kommunestyret hadde et enstemmig vedtak 16. mai om at tilbudet om strøm til fastpris skal fortsette fram til nyttår, og i tillegg må administrasjonen sørge for å justere ordningen slik at betalingsanmerkelse ikke ekskluderer innbyggere fra å nyte godt av avtalen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

RJK

Sitat fra: THE på fre 19. mai 2023, kl. 15:05
Sitat fra: RJK på tor 18. mai 2023, kl. 22:10

Litt tabloid den overskriften siden saken var oppe i kommunestyret et par dager før den kom i media med vedtak om at ordningen må endres slik at ingen blir ekskludert. Årsaken til at de med betalingsanmerking ble holdt utenfor er pga. at kommunen ga oppdraget med å administrere kraftsalg til Kraftriktet, og de kjører standard betingelser med kredittsjekk av nye kunder. Denne forskjellsbehandlingen ble kjent for et par uker siden, og kommunestyret hadde et enstemmig vedtak 16. mai om at tilbudet om strøm til fastpris skal fortsette fram til nyttår, og i tillegg må administrasjonen sørge for å justere ordningen slik at betalingsanmerkelse ikke ekskluderer innbyggere fra å nyte godt av avtalen.
Reagerte og kommenterte før jeg gikk inn og leste artikkelen, og så da de oppdaterte opplysningene.

Men det forandret ikke stort på hva jeg mener om saken, så jeg valgte å la den stå uendret, da jeg mener kommunen har rett til å instruere slik at slik forskjellsbehandling får skje.

Her burde de kanskje tenkt litt mere før de tok en avgjørelse, for da kan slike merkverdigheter slå til. Og det kunne de lagt inn en klausul på, på forhånd.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA